Hejsan, jobbade i Norge förra vintern, på en skidanläggning...jobbade som liftskötare (eller vad det kallas...) Tjänade 136 NOK/timme,så man blev väl inte mångmiljonär,men gjorde det för att jag alltid velat testa på detta...
Vill man tjäna mkt ska man försöka få nåt lagerjobb o jobba natt.
Jobbade i en mindre ort,i Seljord, så där är hyrorna lägre än om man bor i Oslo. Vi var 2 och betalade runt 4000 NOK, alltså 2000 var....
Fyllde hela bilen med mat,sen såg man till att kompisar kom o hälsade på när det började ta slut.
Basvaror o kött är ganska dyrt i Norge,så kan vara bra att köpa på sig ett lager när man ska dit (om man kan)
För att kunna öppna Norskt bankkonto måst du ha norskt personnummer (de har 5 sista siffror)
Jag gick in på närmsta bank och där sa de vart jag skulle vända mig,och skickade även alla nödvändiga papper, bla skatteuppgifter.
Du bör vara ute i god tid,för detta har en tendens att dra ut på tiden....Jag hade tur,tog ca 3 veckor så var allt klart,men för kompisen tog det över en o en halv månad....
Har man möjligheten tycker jag självklart du ska åka. Är en väldigt kul upplevelse (för mig i alla fall) och man möter mkt trevligt folk.
Är det nåt du undrar över,så skicka PM så ska jag försöka svara:)