3981
Sök

Vad för läsare krävs för att läsa av ABS system på Renault?

3 259 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Vad för läsare krävs för att läsa av ABS system på Renault?

Finns det nåt program, typ som vagcom fast till renault då? Vart får man tag på det?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Ingen som vet?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

177 Inlägg
6 december 2009
Tjena, är problemet att ABS lampan lyser el är det nåt annat? Bara nyfiken allså.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
6 december 2009
Obd2 med ett gratisprogram för felkoder borde fungera fint. (Mer info, som bil, modell, år etc ger bättre info)

Smålänning
7 883 Inlägg
6 december 2009
Vad för renault?

Är det en 00 och framåt så behöver du som sagt en OBD2 kontakt och ett program smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 259 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Det är en Renault Clio -01!

Scenario: ABS fungerar fint, absgivare går sönder under hjullagerbyte, ny absgivare blir monterad(renault orginal), allt funkar, åker 1mil sen börjar abslampan fladdra för att sedan lysa helt... i början gick det att stänga av o starta om bilen för o få släck på lampan men nu lyser den hela tiden.. har kollat och allt ser helt okej ut, ingen skada på nya absgivaren eller kabelglapp.. förbaskade franska skrot!!

Jag har en ELM327(OBD2) som bilden visar, sen har jag Touchscaan som finns på http://www.scantool.net/

Så ni menar att jag bara behöver ny mjukvara? Vart hittar jag en sådan isåfall?

MVH/Jon

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81359/814557_x3fl0a.jpg
Senast redigerat av JonR (6 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Olika
907 Inlägg
7 december 2009
Eftersom det bara är motorstyrningen som är standardiserad är det VÄLDIGT få "OBD2-läsare" som klarar något annat än just motorstyrningen.

För att komma åt tex ABS krävs utrustning som är anpassad för just det aktuella bilmärket, Renault faller väl under PSA och de finns några handhållna läsare samt även interface att koppla till datorn för just PSA.

Mvh
Fredrik

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 december 2009
Jupp, lite mjukvara in i datorn.

Ser ut som ett fel "ECU talk" kan lösa. Googla så finner du. Minns jag rätt är det freeware annars måste det vara nåt test jag hittade. Där finns en knapp rensa felkoder, förhoppningsvis löser det felet. smile

Olika
907 Inlägg
7 december 2009
sirmiro skrev:

Ser ut som ett fel "ECU talk" kan lösa. Googla så finner du. Minns jag rätt är det freeware annars måste det vara nåt test jag hittade. Där finns en knapp rensa felkoder, förhoppningsvis löser det felet. smile

Vad yrar du om?
Skulle det finnas något freeware-program som klarar att läsa ABS på Renault? Till vilken sorts interface skulle det funka isåf?

ELM-interfacen är så vitt jag vet bara kompatibla med motorstyrningen eftersom det är de enda programmen som ligger i PIC-processorn som sitter i dem...

Mvh
Fredrik

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 december 2009
fredriq skrev:
sirmiro skrev:

Ser ut som ett fel "ECU talk" kan lösa. Googla så finner du. Minns jag rätt är det freeware annars måste det vara nåt test jag hittade. Där finns en knapp rensa felkoder, förhoppningsvis löser det felet. :)

Vad yrar du om?
Skulle det finnas något freeware-program som klarar att läsa ABS på Renault? Till vilken sorts interface skulle det funka isåf?

ELM-interfacen är så vitt jag vet bara kompatibla med motorstyrningen eftersom det är de enda programmen som ligger i PIC-processorn som sitter i dem...

Fungerar fint för att nolla felkoder på Nissan och andra märken, så varför skulle det inte fungera till renault? Sett de där små handhållna sakerna var och varannan verkstad har? De kommer in och kan nolla felkoderna. Är allt annat rätt så räcker det att ta bort felkoden så är problemet borta.

Det är ju ingenting att man ska in och ställa om känslighet på abs eller liknande, utan bara få den at känna efter på nytt och registrera att sensorn är bytt till en ny fungerande...
Motorstyrningen är anpassad så du med dessa program kan ställa om väldigt mycket i testsyfte, det behöver du inte göra med abs. Du vill bara ta bort felkoden, vilket t.ex. ECUtalk klarar på många fordon, men nej, jag har inte själv testat på en renault ännu...

177 Inlägg
7 december 2009
Dum fråga kanske men du har inte bytt hjul till några med andra dimensioner (typ 195/60/15bak och 195/55/15fram)??  Har detta på min merca och då lyser ABS lampan för det blir olika hastigheter på axlarna...

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Olika
907 Inlägg
7 december 2009
sirmiro skrev:
fredriq skrev:
sirmiro skrev:

Vad yrar du om?

Fungerar fint för att nolla felkoder på Nissan och andra märken, så varför skulle det inte fungera till renault? Sett de där små handhållna sakerna var och varannan verkstad har? De kommer in och kan nolla felkoderna. Är allt annat rätt så räcker det att ta bort felkoden så är problemet borta.

Det är ju ingenting att man ska in och ställa om känslighet på abs eller liknande, utan bara få den at känna efter på nytt och registrera att sensorn är bytt till en ny fungerande...
Motorstyrningen är anpassad så du med dessa program kan ställa om väldigt mycket i testsyfte, det behöver du inte göra med abs. Du vill bara ta bort felkoden, vilket t.ex. ECUtalk klarar på många fordon, men nej, jag har inte själv testat på en renault ännu...

Har du någon länk till det där ECU talk ?
Det enda jag kan hitta är ett program som är gjort för just Nissan.
Och som jag tidigare skrev, det finns ingen standard för hur kommunikationen ska vara för annat än motorstyrningen och i den ingår inte ABS:en.

Är fullt medveten om vad man kan göra med såväl motorstyrning som ABS, även i "testsyfte".

När det gäller interface baserade på ELM gäller följande: PIC-processorn som utgör ELM-kretsen är en "omvandlare" mellan bilens RS485 och dess olika protokoll till datorns RS232, antingen via COM-port eller via virtuell COM-port via USB.
LM-kretsen har ett fast program som kan kommunicera med bilens OBD med hjälp av kommandon från datorn.
Det fasta programmet i ELM har INTE stöd för alla olika bilfabrikats ABS, ECC, Airbag etc, utan bara för motorstyrningen.

Jag är fullt medveten om att verkstäder använder "små handhållna saker" men då vill jag påstå att de antingen är:
1, Launch X-431, Bosch KTS eller annan DYR utrustning, räkna med ca 50 000 kr + abonnemnagskostnad varje månad.
2, Billigare handhållna enheter som har stöd för ett fåtal bilar, tex Franska, GM, VAG etc.
3, De handhållna enheter du sett har bara använts för att nolla felkoder för motorstyrningen med.

Men jag kanske har missat något revolutionerande, jag har ju bara varit i branschen 5 år...

Mvh
Fredrik

38 Inlägg
25 december 2009
fredriq har rätt. det är tråkigt att folk gissar mycket här på garaget.org
det är tråkigt att börja ändra på franska bilar med elm eller vag com. ecu något helt annat och har ingenting med abs att göra. folk tror att de kan köpa grejer för 300 kr och bli proffs, fixa fel. x431 eller bosh kts är bra grejer men det finns enklare och  billigare som är endast för renault, läsa av fel, radera felminne och lite små grejer. ska man tex programmera airbag behövs det bättre grejer. lycka till med bilen.

3 Inlägg
10 mars 2011
jag har också en elm 327 men jag undrar var jag kan ladda ner en program som är både gratis och ingen demo version?
tack för alla svar
JonR skrev:
Det är en Renault Clio -01!

Scenario: ABS fungerar fint, absgivare går sönder under hjullagerbyte, ny absgivare blir monterad(renault orginal), allt funkar, åker 1mil sen börjar abslampan fladdra för att sedan lysa helt... i början gick det att stänga av o starta om bilen för o få släck på lampan men nu lyser den hela tiden.. har kollat och allt ser helt okej ut, ingen skada på nya absgivaren eller kabelglapp.. förbaskade franska skrot!!

Jag har en ELM327(OBD2) som bilden visar, sen har jag Touchscaan som finns på http://www.scantool.net/

Så ni menar att jag bara behöver ny mjukvara? Vart hittar jag en sådan isåfall?

MVH/Jon

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81359/814557_x3fl0a.jpg

Sök