sirmiro skrev:
fredriq skrev:
sirmiro skrev:
Jupp, lite mjukvara in i datorn.
Ser ut som ett fel "ECU talk" kan lösa. Googla så finner du. Minns jag rätt är det freeware annars måste det vara nåt test jag hittade. Där finns en knapp rensa felkoder, förhoppningsvis löser det felet.
Vad yrar du om?
Skulle det finnas något freeware-program som klarar att läsa ABS på Renault? Till vilken sorts interface skulle det funka isåf?
ELM-interfacen är så vitt jag vet bara kompatibla med motorstyrningen eftersom det är de enda programmen som ligger i PIC-processorn som sitter i dem...
Fungerar fint för att nolla felkoder på Nissan och andra märken, så varför skulle det inte fungera till renault? Sett de där små handhållna sakerna var och varannan verkstad har? De kommer in och kan nolla felkoderna. Är allt annat rätt så räcker det att ta bort felkoden så är problemet borta.
Det är ju ingenting att man ska in och ställa om känslighet på abs eller liknande, utan bara få den at känna efter på nytt och registrera att sensorn är bytt till en ny fungerande...
Motorstyrningen är anpassad så du med dessa program kan ställa om väldigt mycket i testsyfte, det behöver du inte göra med abs. Du vill bara ta bort felkoden, vilket t.ex. ECUtalk klarar på många fordon, men nej, jag har inte själv testat på en renault ännu...
Har du någon länk till det där ECU talk ?
Det enda jag kan hitta är ett program som är gjort för just Nissan.
Och som jag tidigare skrev, det finns ingen standard för hur kommunikationen ska vara för annat än motorstyrningen och i den ingår inte ABS:en.
Är fullt medveten om vad man kan göra med såväl motorstyrning som ABS, även i "testsyfte".
När det gäller interface baserade på ELM gäller följande: PIC-processorn som utgör ELM-kretsen är en "omvandlare" mellan bilens RS485 och dess olika protokoll till datorns RS232, antingen via COM-port eller via virtuell COM-port via USB.
LM-kretsen har ett fast program som kan kommunicera med bilens OBD med hjälp av kommandon från datorn.
Det fasta programmet i ELM har INTE stöd för alla olika bilfabrikats ABS, ECC, Airbag etc, utan bara för motorstyrningen.
Jag är fullt medveten om att verkstäder använder "små handhållna saker" men då vill jag påstå att de antingen är:
1, Launch X-431, Bosch KTS eller annan DYR utrustning, räkna med ca 50 000 kr + abonnemnagskostnad varje månad.
2, Billigare handhållna enheter som har stöd för ett fåtal bilar, tex Franska, GM, VAG etc.
3, De handhållna enheter du sett har bara använts för att nolla felkoder för motorstyrningen med.
Men jag kanske har missat något revolutionerande, jag har ju bara varit i branschen 5 år...