2547
Sök

Ford Fiesta 1982 går dåligt efter halv gas

3 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
• Bilmodell
FORD FIESTA 1.1 S

• Årsmodell
1982

• Miltal
ca 8000 mil

• Modifikationer på bilen
Nej

• Hur yttrar sig felet?
Efter en vecka på parkering i sommras så går bilen dåligt, det yttrar sig så att vid rullande/ belastning (ej stillastående) så går den dåligt när man passerar ungefär halv gas. Ungefär som om den får mycket eller för lite bensin eller luft. Den lägger nästan av om jag inte släpper/ parerar med gasen. Jag kan stå stilla och gasa fullt utan detta beteende. I uppförsbacke måste jag växla ner till 3:an annars lägger den av. Ett annat fenomen är när jag exempelvis har kört bilen till affären och kommer ut därifrån (ca10min) så är den väldigt svår att få igång och det krävs ett väldigt finkänsligt tryckande på gasen upp och ner för att den till slut skall tuffa igång som en gammal traktor. Den startar i övrigt väldigt lätt, med eller utan motorvärmare.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst? NEJ!
Uppstår felet när bilen är varm eller kall? Båda!

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Har det bytts några delar? JA, jag har haft den på MECA i 3!!! veckor, och alla delar som dom prövat att byta har jag naturligtvis fått betala, med en viss inräkning av jobbtid (dom skäms) ca 1500:-
Sen samma historia med Fordverkstan ca 3 veckor där också och  ca 1800:
Sammanlagt har bytts följande: alla elprylar som kan bytas i dessa fall, fördelarlock, nedre delen i fördelaren, tändstift, rotor, kablarna till tändstiften, fördelarlock, kondensator, det har prövats med extern bensindunk. Man har plockat isär förgasaren och rengjort osv osv.
Senast redigerat av Nodo (5 december 2009)

261 Inlägg
5 december 2009
trasigt acc pumps membram till fordgasaren är ett förslag.

3 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Beatnikbandit skrev:
trasigt acc pumps membram till fordgasaren är ett förslag.

Noterar detta, jag tycker dock att dessa verkstäder lätt borde ha vetat detta, speciellt
vid isärplockning av förgasaren, på Fordverkstaden. Folk jag känner har också föreslagit detta,
verkstäderna har dock inte nämt något om detta membram vid diskussion med dom.
Senast redigerat av Nodo (5 december 2009)

1 043 Inlägg
5 december 2009
Håller med troligtvis membranet.
Är det inte gamla fordmekaniker så kan dom det nog inte, sådana bilar har dom inte haft på en fordverkstad på 10 år.
Dagens mekaniker felsöker nästan bara med datorn och multimetern....

6 632 Inlägg
5 december 2009
Förmodligen flottören i förgasaren som har gett sig

De/Dem

23 Inlägg
16 juli 2012
Ursäktar bumpen, men löste det sig ? sitter nämligen med exakt samma problem på min fiesta 82 sad

Vad menar du med att flottören har gett sig ? Jag tyckte min flottör verkade i fint skick..

Detta hände efter att bilen blivit stående i ca 6 veckor
Senast redigerat av Dunlopzu (16 juli 2012)

Sök