3413
Sök

Stumt bromsok, kolven åker inte in igen

12 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#1
Skulle byta till vinterdäck idag och märkte att höger framhjul inte rullade som det skulle. Vet att bromsoket vänster fram har kärvat innan så tänkte att jag skulle smörja det kärvande oket. Plockat av oket från bromsskivan och bromsat lite lätt för att trycka ut kolven, nu får jag inte in det igen!

Har använt en skruvtving i hopp om att få lite kraft men den är helt stum, rör sig inte en mm. Som det är just nu får jag inte på oket på bromskivan igen eftersom kolven är i vägen.

Är det något speciellt man ska behöva göra för att få in kolven igen? Menade, den rörde sig utåt så helt fastrostad är den inte.

Mitsubishi Eclipse -93
14000mil

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 december 2009
#2
kanske ok man ska skruva in igen..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

336 Inlägg
5 december 2009
#3
ta ut kolven med hjälp av lite tryckluft tex. akta ögon och fingrar för den kan komma i en jävla fart.!! sen kollar du om det finns några revor i kolven!? och kolla om packningen är ok så det inte läcker in skit. men om du har rost eller revor på kolven kan du ta sandpapper av finare typ och arbeta bort rosten/revorna! bara så du känner att du har en slät yta! sen är det bara att trycka dit den igen! lycka till

volvo 740:)

Xenoholic
2 559 Inlägg
5 december 2009
#4
Är nog som "The_Mechanic" sa att den ska skruvas in.
Är det några spår i kolvens yta som ligger mot belägget?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

336 Inlägg
5 december 2009
#5
om det är skruvbart innåt så är det ju bara ta nått trubbigt föremål som nästan passar i.tex en hugg mejsel och en skyftnyckel sen dra försiktigt! då kan det ju inte förstöras.för det r ju alltid utsidan som inte ska bli skadad.

volvo 740:)

4 586 Inlägg
5 december 2009
#6
Jag använder biltemas bromsoks verktyg när jag skruvar in oken värt varje krona


12 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#7
jocke_gronberg skrev:
Jag använder biltemas bromsoks verktyg när jag skruvar in oken värt varje krona

vilket verktyg? någon länk?

5 089 Inlägg
5 december 2009
#8
Jag har aldrig varit med om skruvok fram iaf.

Testa att bromsa ut kolven så mycket du vågar och sedan försöka pressa in den. Annars är dte bara att byta:)

\Lindgren

561 Inlägg
5 december 2009
#9
den kan ha kantrat också, lägg en planka mellan kolven och oket, om du förstår, så att du kan bromsa och pressa kolven mot plankan, då sätter den sig rakt igen. För har kolven satt sig snett så får man inte in den.


Motborgare
1 099 Inlägg
5 december 2009
#10
FLindgren skrev:
Jag har aldrig varit med om skruvok fram iaf.

Jodå. Finns på gamla 99:or med parkeringsbroms på framhjulen.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
5 december 2009
#11
BALAN skrev:
den kan ha kantrat också, lägg en planka mellan kolven och oket, om du förstår, så att du kan bromsa och pressa kolven mot plankan, då sätter den sig rakt igen. För har kolven satt sig snett så får man inte in den.

Jag brukar ta en polygrip och vrida den lite. Då brukar den pluppa fint neri hålet igen.
(Ok. Bör precisera. Få inga märken på kromet!!! Man får ta helt ytterst där kolven ligger utanför cylindern)

-- K
Senast redigerat av Kavli (5 december 2009)

BMW entusiast
579 Inlägg
5 december 2009
#12
På min bil fick vi använda en tving för att trycka in kolven, samtidigt som vi fick skruva in den med en polygrip eller liknande, dock får man vara jävligt försiktig smile

Annars har du bromskolvsverktyg på www.biltema.se (artnr: 19-287 eller 19-1255)


GREASEMONKEY
822 Inlägg
5 december 2009
#13
Det absolut bästa är ju att ta det gamla oket och åka till Mekonomen och panta in skiten mot ett utbytes ! kan kosta runt 1000:- skulle jag gissa .. värt vartända öre ! och timmarna du slipper lägga ner på att försöka laga nåt utan att byta några delar i det ! helt klart värt det att köpa ett utbytes tycker jag.

Mvh S.Österdahl

5 198 Inlägg
5 december 2009
#14
Skulle va obligatoriskt att det står vilken bil man har i pres.

12 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#15
gamlingen skrev:
Skulle va obligatoriskt att det står vilken bil man har i pres.

om du undrar vad det är för bil topic handlar om så står det längst ner i första inlägget!

474 Inlägg
5 december 2009
#16
Kolven skall inte skruvas in i framoket på den bilen..Skall pressas in med stor polygrip t.ex..
Ta loss hela oket & pressa in kolven när oket är loss..Då blir det inte lika trögt eftersom du inte pressar någon bromsvätska..Glöm inte att lufta bromssystemet efteråt..

Lycka till..

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

1 043 Inlägg
5 december 2009
#17
Prova att lossa luftningsnippeln och pressa in kolven sedan.
Om det hjälper har du stopp i bromsslangen.

832 Inlägg
6 december 2009
#18
norpan1 skrev:
Prova att lossa luftningsnippeln och pressa in kolven sedan.
Om det hjälper har du stopp i bromsslangen.

Precis vad jag funderade på. tongue Det kan ju oxå bli som en flärp i slangen som lägger sig för när vätskan ska tillbaka fungerar lite som en backventil. Men som sagt prova lossa nippeln så ser du om det är slangen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

12 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#20
blir lite offtopic här nu men har lyckats få in bromsoket och skruvat på allt igen, märkte precis att mina bromsar måste pumpas för att fungera så antar att jag måste lufta dom nu. någon som har en bra guide eller så för hur man gör detta?

kan tilläggas att jag nu i morse såg att det är ett litet hål i gummit vid kolven. bidrar detta till att jag måste byta gummipackningen eller är detta bara något sorts skydd för att ingen skit ska komma in?

http://img402.imageshack.us/img402/4134/bromsok.th.jpg
Senast redigerat av monsterguden (6 december 2009)


Sök