3400
Sök

Rolig Och Soppasnål Bil För En Vetig Peng!?

27 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#1
jaa som  rebriken lyder!!   jag söker en snabb, rolig och  suppesnål bil för ungefär 30-40 tusen?!  den  ska max dra 1 L  milen  blandad körning!smile 
gärna  rwd om de  finns  några  soppasnåla rwd bilar:lol:


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#2
Bmw 328i, rolig, rwd och snål. Senaste tanken hamnade på 0.87 och det är blandad körning, men brukar snitta 0.9020 L/milen blandad (snittet av x antal mätningar sedan ett par år tillbaka). Kanske inte supersnål men en bra siffra för 2.8l och 193hp styrda av min högerfot...
Senast redigerat av Rquired (6 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
6 december 2009
#3
bmw 325 e36 kanske? smile Ligger på ungefär 0,9 blandad körning utan att snikköra till tusen smile


27 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#4
Rquired skrev:
Bmw 328i, rolig, rwd och snål. Senaste tanken hamnade på 0.87 och det är blandad körning, men brukar snitta 0.9020 L/milen blandad (snittet av x antal mätningar sedan ett par år tillbaka). Kanske inte supersnål men en bra siffra för 2.8l och 193hp styrda av min högerfot...

men bli de inte as dyrt om nått pajja på en bmw`?neutralyikes


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#5
DG_RACING skrev:
Rquired skrev:
Bmw 328i, rolig, rwd och snål. Senaste tanken hamnade på 0.87 och det är blandad körning, men brukar snitta 0.9020 L/milen blandad (snittet av x antal mätningar sedan ett par år tillbaka). Kanske inte supersnål men en bra siffra för 2.8l och 193hp styrda av min högerfot...

men bli de inte as dyrt om nått pajja på en bmw`?neutralyikes

Nej, din S70 är i ett litet mellanläge men hade du haft en något nyare Volvo hade den varit märkbart dyrare i service och delar än Bmw är. Rykten är lätta att sprida, men Bmw har aldrig varit speciellt dyra att äga och är definitivt inte så längre. Idag hör Bmw till de billigaste, i Teknikens världs begagnatundersökning 2005 konstaterades att Bmw E46 var den billigaste modellen (som såldes ny i Sverige) att underhålla tillsammans med Ford Ka, och likadant var Bmw billigaste i respektive klass de har en modell i.

Det är fortfarande en stor, välbyggd premiumvagn. Delar till Bmw är rejält dimensionerade, vilket förstås kostar mer än "tillräckligt" dimensionerade delar. Men trots detta hör dem alltså till de märken som är billigare än snittet att äga, och detta trots väldimensionerade delar som bör hålla längre.

Det finns en anledning till att Bmw hör till bland de bilar som är driftsäkrast och har nöjdast ägare. Att Bmw, Toyota och Subaru brukar slåss om topp 3 på listan över nöjdast ägare de senaste åren talar för detta.

Inte vad jag tänkte på, men ett exempel: http://www.kvalitetsindex.se/index.php? … amp;id=140
Senast redigerat av Rquired (6 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
6 december 2009
#6
DG_RACING skrev:
Rquired skrev:
Bmw 328i, rolig, rwd och snål. Senaste tanken hamnade på 0.87 och det är blandad körning, men brukar snitta 0.9020 L/milen blandad (snittet av x antal mätningar sedan ett par år tillbaka). Kanske inte supersnål men en bra siffra för 2.8l och 193hp styrda av min högerfot...

men bli de inte as dyrt om nått pajja på en bmw`?neutralyikes

Nejnej, det är ett rykte som inte stämmer. T ex ett helt toppacknings-set till 328 (m52) med ventiltätningar till alla 24 ventiler och alla packningar till toppen (inkl grenrör & insug) går på strax under 2000kr och dito för 325 kostar strax under 1800kr. Inte alls dyrt om du frågar mig. Kolvringar till 325 för ungefär 350kr, vattenpump för under 500kr. Det är itne så farligt dyrt att åka bmw faktiskt, och motorerna som det är tipsat om (m50 & m52) är stabila konstruktioner. De är känsliga för att gå varma, som de flesta långa toppar alltså men i övrigt riktigt stabila motorer.

Priserna är tagna från schmiedmann


27 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#7
cheffer skrev:
DG_RACING skrev:
Rquired skrev:
Bmw 328i, rolig, rwd och snål. Senaste tanken hamnade på 0.87 och det är blandad körning, men brukar snitta 0.9020 L/milen blandad (snittet av x antal mätningar sedan ett par år tillbaka). Kanske inte supersnål men en bra siffra för 2.8l och 193hp styrda av min högerfot...

men bli de inte as dyrt om nått pajja på en bmw`?neutralyikes

Nejnej, det är ett rykte som inte stämmer. T ex ett helt toppacknings-set till 328 (m52) med ventiltätningar till alla 24 ventiler och alla packningar till toppen (inkl grenrör & insug) går på strax under 2000kr och dito för 325 kostar strax under 1800kr. Inte alls dyrt om du frågar mig. Kolvringar till 325 för ungefär 350kr, vattenpump för under 500kr. Det är itne så farligt dyrt att åka bmw faktiskt, och motorerna som det är tipsat om (m50 & m52) är stabila konstruktioner. De är känsliga för att gå varma, som de flesta långa toppar alltså men i övrigt riktigt stabila motorer.

Priserna är tagna från schmiedmann

fyyfaan!  de är ju nästan  lockanade och köpa en   efter somman då=)big_smile  pappa vill att jag har denna bilen i  minst 1 år iaf sadmad



Sök