3322
Sök

Köpråd: Busbil för max 100 000 kr

201 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Vänligen radera tråden.
Senast redigerat av wallabaja10 (16 januari 2022)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
Någon M5 E39 i bra skick hittar du nog inte för 100k, satsa på en fin M5 E34 eller M3 E36 (Finns som sedan med 4-dörrar) då istället. Men visst, de kostar en del att äga och framför allt att försäkra. Men detsamma gäller S och AMG bilar.

En fin 540i (E34 eller E39 beroende på budget) med kompressor däremot? Inte lagligt (som "allt" trim, oavsett chip eller konvertering) men mycket effekt utan att bjuda på en M-bils eller liknandes försäkringspremier. Kanske ett alternativ?

Tex: http://www.esstuning.com/categories/BMW … /540i-M60/
5.900 dollar med kursen 1 dollar=6.94skr ger ett pris på 40946:-. Och för en 50.000 kr hittar du utan problem en fin 540i E34 (förmodligen hittar du en för en bra bit under 50k) vilket ger lite pengar över till annat skoj eller om något oförutsatt sker smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 854 Inlägg
6 december 2009
Vill du ha billig försäkring köp volvo eller saab

glöm bmw svindyr försäkring

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
onej84 skrev:

Svindyr? Verkligen inte, det brukar skilja i pris och det brukar vara en märkbar skillnad för plånboken men knappast så att Bmw kan kallas svindyr. Detta om man räknar för folk rent generellt, för en del är det tvärt om. Motsvarande Volvo turbo är dyrare för mig att försäkra än min 328i, så för mig är det Volvo som är dyra(re) att försäkra.

Dessutom tar Bmw igen den ekonomiska biten på andra områden där Volvo och Saab inte hör till de billigaste bilarna.

Men att Bmw skulle ha svindyr försäkring är inget annat än fel, de har lite dyrare rent generellt däremot.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
wallabaja10 skrev:
Rquired skrev:
Någon M5 E39 i bra skick hittar du nog inte för 100k, satsa på en fin M5 E34 eller M3 E36 (Finns som sedan med 4-dörrar) då istället. Men visst, de kostar en del att äga och framför allt att försäkra. Men detsamma gäller S och AMG bilar.

En fin 540i (E34 eller E39 beroende på budget) med kompressor däremot? Inte lagligt (som "allt" trim, oavsett chip eller konvertering) men mycket effekt utan att bjuda på en M-bils eller liknandes försäkringspremier. Kanske ett alternativ?

5.900 dollar med kursen 1 dollar=6.94skr ger ett pris på 40946:-. Och för en 50.000 kr hittar du utan problem en fin 540i E34 (förmodligen hittar du en för en bra bit under 50k) vilket ger lite pengar över till annat skoj eller om något oförutsatt sker smile

Måste man inte uppgradera växellåda och annat så att det håller för 450 kusar och vridet? Annars är det ett väldigt bra alternativ.

Drygt 400hp ger det kittet jag länkade till, och det håller Bmws lådor utan tvivel för. Överdimensionerade klumpar är vad det är, Bmw är medvetna om hur deras kunder kör och dimensionerar prylarna där efter. Om du kollar runt lite skall du se att du hittar en hel del rejält trimmade bilar som kör med orginallådor, och en hel del turbobyggen av andra märken som det stoppats en Bmw-låda i.

För övrigt hittade jag mycket bra info här, läs igenom den tråden;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158355

rb26dett
136 Inlägg
6 december 2009

"anti antispinn"

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 december 2009
Subaru Impreza, om du nu kan tänka dig fyrhjulsdrift? smile

Annars är Mercedes C36 AMG eller BMW E28 M535 två andra förslag.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

461 Inlägg
7 december 2009
wallabaja10 skrev:
Rquired skrev:

Måste man inte uppgradera växellåda och annat så att det håller för 450 kusar och vridet? Annars är det ett väldigt bra alternativ.

onej84 skrev:

Jag tittade på en fräsch 9000 aero med 400 hästar men det känns lite jobbigt med framhjulsdrivet och så mycket häst = det blir svårt att köra på vintern etc... då jag faktiskt ska försöka att använda bilen som en vanlig bil men samtidigt busbil men det är också ett bra alternativ.

E39 540i har ju M5ans växellåda, klart det håller... Vet inte om även E34 540i har M5ans växellåda?

Jag hade satsat på en fin manuell 540 E34 eller E39, utan en massa trim. Har man inte råd med en försäkring som är några kronor dyrare per år, så har man garanterat inte råd med eventuella delar som behövs bytas på en hårt trimmad bil!

En fin BMW M5 E39 hittar du absolut inte för 100k. Du kommer säkerligen få byta delar till ett värde låååångt över den årliga försäkringspremien på en slutkörd sådan!

BMW - Better Make Way

Licenssvetsare
927 Inlägg
8 december 2009
wallabaja10 skrev:
Erken skrev:
en sån kanske ? smile
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … =6&w=3

mvh/Eric

Intressant bil! Men jag har inte körkortet än och då undrar jag om det verkligen går att övningsköra i en högerstyrd bil från japan. Om det är lagligt så är jag såld på den big_smile riktigt fet alltså!

EDIT: Jag menar självklart vilken högerstyrd bil som helst! smile

Jag har även kollat in försäkrings premien på några rätt så vanliga busbilar som S4:a och BMW 540:n vi snackade om och då ligger priserna på över 30 000 kr om året med helförsäkring och det beror väll på att jag inte är riktigt gammal nog tror jag. Och Jag vill verkligen inte betala 2500 kr per månad. Förtusan min kompis farsa betalar lite över 10 000 för en Porsche Turbo och den har han även krockat med och sånt mad . Några bilar som har en låg försäkringspremie är tro det eller ej Audi S2 Avant wink . Den bilen funkar för mig men den känns lite gammal dock, och man måste förmodligen hitta ett bra exemplar om man inte vill ha skit.

du har ingen förälder eller farförälder som är villig att ställa bilen på sig? inte enligt reglerna men hur mycket som som helst gör likadant.

Licenssvetsare
927 Inlägg
8 december 2009
dcay skrev:
wallabaja10 skrev:
Erken skrev:
en sån kanske ? smile
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … =6&w=3

mvh/Eric

Intressant bil! Men jag har inte körkortet än och då undrar jag om det verkligen går att övningsköra i en högerstyrd bil från japan. Om det är lagligt så är jag såld på den big_smile riktigt fet alltså!

EDIT: Jag menar självklart vilken högerstyrd bil som helst! smile

Jag har även kollat in försäkrings premien på några rätt så vanliga busbilar som S4:a och BMW 540:n vi snackade om och då ligger priserna på över 30 000 kr om året med helförsäkring och det beror väll på att jag inte är riktigt gammal nog tror jag. Och Jag vill verkligen inte betala 2500 kr per månad. Förtusan min kompis farsa betalar lite över 10 000 för en Porsche Turbo och den har han även krockat med och sånt mad . Några bilar som har en låg försäkringspremie är tro det eller ej Audi S2 Avant wink . Den bilen funkar för mig men den känns lite gammal dock, och man måste förmodligen hitta ett bra exemplar om man inte vill ha skit.

du har ingen förälder eller farförälder som är villig att ställa bilen på sig? inte enligt reglerna men hur många som som helst gör likadant.

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
8 december 2009
Det ska inte spela någon roll om bilen är vänster- eller högerstyrd, det har jag då aldrig hört talas om..

Even fools they say, can find a way out of the dark.

1 814 Inlägg
8 december 2009
Reeplayed skrev:
Det ska inte spela någon roll om bilen är vänster- eller högerstyrd, det har jag då aldrig hört talas om..

Inte jag heller, bilen är fortfarande registrerad som en manuellt växlad personbil. Så det borde inte vara några problem.

rb26dett
136 Inlägg
10 december 2009
kolla med trygghansa, dom är överlägset billigast på skylines iaf. på länsförsäkringar skulle jag få betala 20000kr helåret på min gtr, ringde på chans till trygghansa och hörde. dom skulle ha 10000kr helåret.

"anti antispinn"

653 Inlägg
10 december 2009
försäkra den på din farsa, gjorde jag o ja sparar 10k om året på de smile

Smoke tires not drugs

653 Inlägg
10 december 2009
wallabaja10 skrev:
Erken skrev:
kolla med trygghansa, dom är överlägset billigast på skylines iaf. på länsförsäkringar skulle jag få betala 20000kr helåret på min gtr, ringde på chans till trygghansa och hörde. dom skulle ha 10000kr helåret.

Jo så är det säkert. Men ringer jag och kollar med länsförsäkringar tror jag att det iofs blir billigare än 20000 faktiskt. Men det är fortfarande mycket pengar i månaden för en bil. Farsan kör iofs en helt vanlig Citroen och den kostar bara 4000 om året liksom hmm . Men det va en bra idé att ringa o kolla, det ska göra nu tror jag.
Tack tongue

sk8ville skrev:
försäkra den på din farsa, gjorde jag o ja sparar 10k om året på de smile

Jag ska självklart försäkra den på pappa tills jag är arton och har körkortet men det är ju svårt för mig att betala så jävla mycket pengar direkt när jag har grejorna. Jag har inte råd att betala så jätte mycket alltså typ max 12-13000 tusen går pappa med på. sad .

Kollar inte försäkringsbolagen vart man bor och såndant också?`Har man husförsäkringen hos dom blir det väll billigare också?

Tack för alla svaren än så länge smile

Sålänge du bor hemma är det inga problem, jag frågade försäkringsbolaget o va helt ärlig om att de e min bil och jag kommer köra den fast vill försäkra den på pappa. Dom svarade att sålänge man bor hemma är det inga problem, men flyttar du hemifrån så måste du försäkra den på dig själv annars gäller inte försäkringen om du krockar.

Edit: felstavning
Senast redigerat av sk8ville (10 december 2009)

Smoke tires not drugs

snel hest
152 Inlägg
10 december 2009
Erken skrev:

Trygghansa skulle ha 18 000kr för trafikförsäkring på min sierra för helår i en förort på 3000 pers, i låst garage i våran villa med 2 skadefria år (är 18).. trygghansa verkar inte vilja ha mig!
Länsförsäkringar ville ha 3500 istället smile

förövrigt köpte jag mig nyss en 540i e39, 7900kr på morsan helförsäkring helår. Underbar bil som jag tycker du ska satsa på!

648 Inlägg
13 december 2009
köp min Lexus IS200 :-)  kompressor 200hp 4dörrar och bakhjulsdrift med torsendifferential..bra mycket billigare än 100k wink

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
13 december 2009
740 T5 ?? Finns feta att få tag i big_smile

Mvh Christian

1 814 Inlägg
14 december 2009
wallabaja10 skrev:
Hej och tack för svaren!

Jag har faktiskt kollat på några Audi S2 men jag vill att kompisar och saker ska kunna få plats.
Jag tittade på en Audi A4 2.5 TDI med 180 HK, med chipptrim lämnar den över 200 hk och 400 nm. Som grädden på moset är försäkringen billig och så är den även att köra = DIESEL ! big_smile

A4 är förmodligen ett bättre köp men man kan inte ens jämföra prestandan i de där s2orna (som är trimmade som fan) med en diesel a4 på runt 200 häst.

Gillar du inte Volvo S60 T5?

Sök