3610
Sök

Saab 9-5 Aero Kombi Banbils bygge!

116 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#1
Mycket vill ha mer!

så ska se vad man kan göra för att få mer kräm och väghållning på Kombin i vinter!

Lite planer på saker som ska bytas.

* SPEC 6 puckad slinter amell
*19T turbo
*630cc deca
*Poerflex och Hd Bussningar lite här och var.
* Fjäderbenstag bak. (tips och idéer någon?)
* bättra på bromsarna
* förstärka motor bussningar.
*EBC Skivor och Yellow stuff fram
*hel performance Bromsslangar.



Då var vinter här och turbon rasad, så då är de värmegarage till Saaben som gäller.

de som ska göras i vinter är:

* byta turbo (Org Aero turbo)
* Större Downpipe 3 tum.
* Nytt avgassystem 2,5 tum
* byta till Alu-kobra
* Byta till 2,5 tum tryckrör
* Byta bromsdetaljer.
* Byta bygga eget luftfilter/avskärmning.
* Stor service
* Montera org Aero vinge.
* byte av sterio
* montering av tryckmätare.


Har mer planer fast detta är vad som är planerat för plånboken för tillfället.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/53642/814689_kedfgj.jpg
Bilen innan den rullade in i garaget för lite omvårdnad.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/53642/814696_jhe3eo.jpg
motorn, rent och orörd på ytan. men de ska de bli ändring på smile
Senast redigerat av Beergh (6 februari 2012)


116 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#2
Har införskaffat mig lite delar inför bygget.

Hade en alu-kobra liggande
Sen har det införskaffats tryckrör och avgassystem. 


https://www1.garaget.org/gallery/archive/53642/814692_0xnq5p.jpg
2,5 tums systemet:P


https://www1.garaget.org/gallery/archive/53642/814694_kymjqw.jpg
nya Tryckröret smile
Senast redigerat av Beergh (7 december 2009)


241 Inlägg
7 december 2009
#3
Ser bra ut, lycka till !


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 december 2009
#4
Är det verkligen rätt tryckrör? =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

116 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#5
jaa. de är de, är samma som till 9-3:an, fast de var två extra rör för att montera den på 9-3, så de används till båda 9-5 som 9-3.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 december 2009
#6
Beergh skrev:
jaa. de är de, är samma som till 9-3:an, fast de var två extra rör för att montera den på 9-3, så de används till båda 9-5 som 9-3.

Kollade upp det, konstigt att dem inte sätter tempgivaren på samma ställe som orginal bara.
dvs under dumpen roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

116 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#7
Joo vet. det var de enda som krånglade, för temp givaren tog i huven så fick bara sänka röret ca 3cm ner. men allt annat satt perfekt.


116 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#8
Vart en stund i garaget idag för att kolla vad som saknas för att montera turbon.
saknade endast lite vakumslangar, tändstift, olja och glykol. =p

Fast turbons pinnbultar krånglar oxå, så ska ta mig en dag för att lösa så de kommer på plats=)

Har lite funderingar ang vad orginal dumpen klarar för laddtryck? för den ska väl klara 1,4 bars tryck?

Over and out


Xenoholic
2 559 Inlägg
8 december 2009
#9
1,4 bar är inga problem för org dumpen wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

116 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#10
Aerocombi skrev:
1,4 bar är inga problem för org dumpen wink

Oki tackar, kollade in ditt motorrum mkt snyggt gjort måste jag säga=) sen undrar jag hade du problem med 2,5 tum tryckröret att den givaren tog i huven? för min gör det för tillfället.


Xenoholic
2 559 Inlägg
8 december 2009
#11
Beergh skrev:
Aerocombi skrev:
1,4 bar är inga problem för org dumpen wink

Oki tackar, kollade in ditt motorrum mkt snyggt gjort måste jag säga=) sen undrar jag hade du problem med 2,5 tum tryckröret att den givaren tog i huven? för min gör det för tillfället.

Tackar big_smile
Vet att jag fick korta av några silikonslangar (är inte säker på vilka hmm ) samt att jag fick "fixa" lite med fästet på tryckröret.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

116 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#12
https://www1.garaget.org/gallery/archive/53642/815603_fo84w6.jpg
Här stor hon i värmen under vintern.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/53642/815604_b1q043.jpg
(suddig bild) men såhär ser det ut för tillfället.

blir nog inte mycket gjort nu innan jul. hoppas på att starta upp den igen innan nyår är målet. sen får vi se när Down-pipen komer så den kan testas.


116 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#13
Hej igår vart man ute i garaget och plockade ihop motorn, för att kunna få en uppstart! vilket gick bra.

En fråga är inte hundra på om jag satta alla slangar rätt på Magnetventilen?!?
Är de någon som som vet ordningen på det?

Bilder kommer nästa gång glömde kamera.


Xenoholic
2 559 Inlägg
11 december 2009
#14
Har du originalslangarna så är de märkta  WG= wastegate osv wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

116 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#15
Aerocombi skrev:
Har du originalslangarna så är de märkta  WG= wastegate osv wink

Jo har allt där org. men vad står:

R: ?
W: Wastgate
C: ?

Tacksam för svar smile


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 december 2009
#16
Beergh skrev:
Aerocombi skrev:
Har du originalslangarna så är de märkta  WG= wastegate osv wink

Jo har allt där org. men vad står:

R: ?
W: Wastgate
C: ?

Tacksam för svar smile

R=ska sitta på insidan av cobran smile
w=wastgate
c=kompressorhuset smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

116 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#17
kwansa skrev:
Beergh skrev:
Aerocombi skrev:
Har du originalslangarna så är de märkta  WG= wastegate osv wink

Jo har allt där org. men vad står:

R: ?
W: Wastgate
C: ?

Tacksam för svar smile

R=ska sitta på insidan av cobran smile
w=wastgate
c=kompressorhuset smile

Tackar.. tror de var så jag satte det. men ska dubbelkolla.. smile


116 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#18
För tillfället så Sår det still i bygget. JUL tider och får lägga tid och pengar på det smile

Men de som planeras i januari är:
* byte av fjädrar och dämpare bak.

Feb:
* byta tanklock
* Laga bak spoilern.

Mars:
*Byta sterion
* byta instrumentpanel
* instalera tryck-mätare i a-stolpen.

Aprill:
Lackera fram läppen.
Vaxning och polering.

God Jul på er alla!


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 december 2009
#19
Vad ska du ha för laddtrycksmätare? jag har en över!

btw! du kan korta av siliconslangen uppe vid spjällhuset om det slår i huven, det fick jag göra.
Senast redigerat av kwansa (18 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

116 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#20
kwansa skrev:
Vad ska du ha för laddtrycksmätare? jag har en över!

btw! du kan korta av siliconslangen uppe vid spjällhuset om det slår i huven, det fick jag göra.

Har en speedparts mätare. så klarar mig tack ändå!

oki du menar till tryckröret? har inte kommit så långt med de. ska småpilla med anpassningen av de snart men bra tips ska kolla detta.



Sök