3459
Sök

Projekt: Volvo 240 Driftingbil

Volvo 240 1980 ombyggd med bur, ordentlig väghållning och värre styrvinklar. Motorn är en B230 med överladd som sköts av en Borg Warner S200G. Matas med etanol och styrs av ett Link G4 Storm!

224 390 Visningar
Projektet avslutat 24 december 2012
819 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#1
Ja efter en tids funderande har jag nu kommit fram till att det är dax att skapa en tråd om vad det är som händer i mitt garage.
Jag kör en volvo 850 t5 till vardags. Men även en Volvo 240 på räcerbanorna. Till en början köptes bilen som långloppsbil/banracingbil.
Men efter ett motorbyte och lite modifieringar går den nu som driftingbil.
Bygget är inget extrembygge då jag fortfarande är student och har inte så mycket casch att klara mig på.

Just nu ser setupen ut såhär:
Motor:
B230 motor med 531 topp och vx kam
Garret turbo
Chip
SPM stakar
Asbest packning
JBR Dumpventil
RTR Pysventil
RTR Catchtank
M46 låda med KL Racing 4 puckad lamell
Soppasystem med dubbla pumpar och catchtank till original tank.
2,5" Downpipe och avgassystem med en dämpare.

Chassie:
R-sport dämpare
Styvare bussningar
Original volvo cup fjäderben
Ändrade hjulvinklar både fram och bak för maximal prestanda. Camberplattor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/706699_ojqjlj.jpg

https://www1.garaget.org/archive/65/64707/145240/145240-1343158.jpg

https://www1.garaget.org/archive/65/64707/145240/145240-1343167.jpg

https://www1.garaget.org/archive/65/64707/145240/145240-1545362.jpg

https://www1.garaget.org/archive/65/64707/145240/145240-1396549.jpg

https://www1.garaget.org/archive/65/64707/145240/145240-1343169.jpg

Då börjar jag med motorbytet.

Kan väl ta en kort summering först hur allt började.
Våren 2009 började det att åkas lite bana.
En del mantorp och hela gatebil helgen var jag där och hade skoj big_smile

Hursomhelst väghållningen är helschysst i bilen. Men nu började effektsuget komma.
Så jag for iväg och hämtade en komplett b230 turbomotor med tillhörande m46 låda.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734576_4fsmdm.jpg

Sådär såg gamla spisen ut. Ingen höjdare direkt. Men den var ganska kul ändå för att vara en gammal b23a med en massa sugtrim : )

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734579_0dpqyo.jpg
Och då var den ur. Gick rätt så smidigt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734580_8xzwt5.jpg
Nya spisen var inte jättevacker.. SPM stakar, 531 topp med vx3 kam och KL 4 puck lamell i lådan satt det i den iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734581_9tkunl.jpg
Lite ny färg på låda och motor gjorde susen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734582_4kj12s.jpg
Det var ingen jättelätt procedur att få i nya maskinen då fördelaren i bakkant tog i, i torpedväggen. Men efter en del kapande så gick det till slut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734583_8kmxcl.jpg
Och där satt den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734585_i2n261.jpg
Lite tryckrör behövde tillverkas och DO88 fick stå för silliconslangarna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734590_jiup2d.jpg
Kontrollpanelen var lite tillfällig för att kunna köra sista omgången i somras. Nya bilder kommer på uppdaterat resultat.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734592_eo9ddu.jpg
En sådan räcerspak har hittat in i bilen med. Bild kommer på detta också.

Det var vad som gjordes i somras på bilen.

Framtidsplanerna är en del.
Det kommer att bli följande:

Ny turbo
Större spridare
Värre soppapump
Ny intercooler
Bränsletrycksregulator
Och en massa småsaker omkring.
Nytt sprut, får bli ett megasquirt till o börja med.

Allting görs rullande. Alltså bilen körs hela tiden och jag uppgraderar så fort det ramlar in lite slantar.

Det var allt för detta inlägg.
Senast redigerat av andreasgustavsson (22 augusti 2011)

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

819 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#2
Och eftersom att vintern nu närmar sig har jag rustat bilen för isåka.
Fattas nu bara fyra extraljus.
Skriver inte så mycket i detta inlägg, slänger upp ett gäng bilder istället : )

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/787341_pxzp6a.jpg
Sånna måste man ju ha på isen : )

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/787342_f8sysz.jpg
Stänklappar måste man ju ha med..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/787344_b3qsws.jpg
Har grejjat en del här med. Lackat insug, fuelrail och lite smått o gott. Lite stålomspunna slangar. Vattentempgivare. mm.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/787346_uwlbvr.jpg
Issulorna och stänklapparna sitter som handen i handsken! Passade på att slänga på lite färg på oken med.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/787347_cvvogl.jpg
Nu är det bara invänta isen. Får hoppas på en skoj vinter nu.


Det var allt för denna gång.

Hej!

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

46 Inlägg
9 december 2009
#3
Grymt projekt! big_smile Ser fram emot updates!

Volvo 242

819 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#4
Och så lite uppdaterade bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/805029_rgx10d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/805031_9uvn7o.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/805034_xfy7vb.jpg
En sånhär är himla skoj att ha i bilen, kan man sitta och småprata med depåfolket : )

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/805035_8v36rh.jpg
Såhär ser det ut i kofferten på bilen. Skitigt som faen efter sandfållan på mantorp. Även lite temporär lösning med elen till soppapumparna, men hålls och provar en ny pump i tanken så det är därför.
Annars är det som synes en pump i tanken, till catchtank på runt en och en halv liter, vidare till matarpumpen. Detta är tänkt att utökas med en pump till och stålomspunnet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/805032_1ovfaw.jpg
Och det här är vad jag hålls med just nu. Ska på en durkplåt som täcker svartstålet sen. Använde mig av gänghålen till den gamla handbromsen.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

3 Inlägg
9 december 2009
#5
Haha hade exakt samma problem med torpedväggen igår:D fast jag anväde spett och slägga smile

Volvo for life
571 Inlägg
9 december 2009
#6
Grymt bygge! snyggt att du tagit bort handtaget bak, ser nästan ut som en 2 dörrars nu wink

Volvo for life

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
9 december 2009
#7
kan man fråga hur du tänkt att lösa hyd handbroms på den? skulle vara till stor hjälp smile

och det ju ut att kunna bli riktigt bra de här (Y)

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

1 196 Inlägg
9 december 2009
#8
fan va brutal bil då

819 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#9
Handbromsen kommer jag lösa genom att "förstöra" tvåkrets principen på bilen. De två rören som går bak sätter jag ihop i ett y kors och sedan ett rör till handbromsen. Ett rör från handbromsen  till ett y kors som splittar ut till båda bakbromsarna. Y korsen jag har fått tag på finns att köpa hos volvo. Dom sitter original på 850 och v70 vid bakaxeln smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

526 Inlägg
9 december 2009
#10
Varför inte ta ok från nån nya bilmodell istället slipper du förstöra 2 kretsprincipen ja menar den kan ju va bra o ha tongue  schyst bygge annars big_smile

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
9 december 2009
#11
andreasgustavsson skrev:
Handbromsen kommer jag lösa genom att "förstöra" tvåkrets principen på bilen. De två rören som går bak sätter jag ihop i ett y kors och sedan ett rör till handbromsen. Ett rör från handbromsen  till ett y kors som splittar ut till båda bakbromsarna. Y korsen jag har fått tag på finns att köpa hos volvo. Dom sitter original på 850 och v70 vid bakaxeln smile

ja jävlar ja:P ja det var ju enkelt och smart;P haha tack för den

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

819 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#12
Nu hänger jag inte riktigt med det där med oken? Vad skulle det göra för skillnad?

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Hopplös
328 Inlägg
9 december 2009
#13
Blir att prenumerera på denna big_smile

Brutalt bygge!


526 Inlägg
10 december 2009
#14
andreasgustavsson skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med det där med oken? Vad skulle det göra för skillnad?

trodde en kompis hade löst de på ett annat sett men om man gör som han har gjort blire samma princip som du menar så fortsätt du big_smile du har inte funderat på och sätta dit några andra bakljus ?wink

819 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#15
Hehe okej okej
Du menar snyggare bakljus ? ;D

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

supermikaela
10 december 2009
#16
Du funderar inte på att sätta upp något som ersätter framlamporna? Känns som att det du tjänat i vikt, förlorar du på luftmotståndet av att ha hål rätt in i motorrummet.

Hur som helst så ser det tufft ut.

KHRacing
10 december 2009
#17
Sjysst bygge  gillar stilen i helhet!

ang handbromsen så hade jag nog vinklat den mera längsgående. intill förarastolen,
min sitter precis som din gör & den är "svår" att nå ibland.

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
10 december 2009
#18
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Helfränt bygge smile

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

228 Inlägg
10 december 2009
#19
denna 240 är ju riktigt rååå smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
10 december 2009
#20
Har du mördat en GLT -80a? yikes tongue jävligt läcker iaf wink



Sök