KammaDej skrev:
dannnej skrev:
Här får ni någonting mera att fundera på.
Den roterande massan, påverkar den effekten? Tillexempel svänghjul och vevaxel, lättare drivlina.
Nej, inte i en statisk mätning där motorn bromsas upp vid ett varvtal.
Däremot blir motorn rappare och därmed accelererar bilen bättre
och man använder ju en motor för att accelerera, det kan vi väl komma överens om?
inte för att motorn ska va svår att bromsa upp pga tunga delar i den.
Visst används motor till acceleration, men om du läst hela tråden vet du att det diskuterats en del om att kunna bibehålla varv med.
Om du testat köra någon typ av motorsport (förutom dragrace) så vet du att man många gånger inte vill att motorn eller fordonet accelererar. Man vill kunna ligga på ett konstant varvtal och ha kraften redo när man går ur kurvan för att få maximal acceleration där.
Ser vi t.ex. drifting så kan det vara riktigt bra om man kan bibehålla farten på hjulen och motorns varvtal för att slippa växla mitt i kurvan.
Motorbromsning är också något man nyttjar mycket i racing för att inte slita ut bromsarna innan loppet är över. Jag har sett långloppstävlingar där de skrikit från depån att föraren ska undvika att bromsa där det går - och de är över 300km/h strecket - då vill man gärna att det går att motorbromsa.
Samma sak i rally där man gärna vill kasta i en lägre växel för att bromsa mer än man kan utan att låsa hjulen, samtidigt som man får i en växel med mer acc ut ur kurvan.
Det är klart att det GÅR att bygga en motor med knappt någon roterande vikt, men hur blir den att bruka? Vad ska den vara till? Motorn kommer ju vara byggd för att varva till den sprängs och sätter man en växellåda så kommer motorn få en tendens att dö när gasen släpps eller övervarva om man släpper av efter man rört kopplingen. Vad är då lämpligast? En motor som varvar upp fort (och dör lika fort när man släpper av) eller en motor som är mjukare i acceleration (och då bibehåller varv längre efter man släppt gasen)?
Jämför en gräsklippare och en oljetanker - gräsklipparen startar lätt med sina små delar och låga vikt vilket gör att bara vrålar till och är uppe i maxvarv, men kör man in i lite högt gräs så stannar klingan (propellern) och motorn direkt.
Oljetankern tar tid att varva upp men den sparar momentet i de tunga delarna, vilket gör att det inte spelar någon roll vad propellern slår i så får det inte stopp på motorn, det vrider av andra saker först.
Båda dessa exempel har direktdrift, dvs propellern direkt på utgående axel och förvånansvärt lika litereffekt. Men vi ser skillnaden på tunga och lätta saker.
Så visst tar all roterande vikt en del av effekten vid accelerationen, men ska en motor nyttjas till annat än ren acceleration finns det inget enkelt svar hur man ska göra. Och att det inte finns en gyllene regel märks på att så många har olika recept på hur det ska vara.
Bilar från fabrik ska vara lättkörda och bränslesnåla, då blir vikten på den roterande massan aningen högre för att kunna lagra energi och tillåta att foten rör sig i gupp utan att öka och minska farten. Ska man bygga racebil av den motorn är det förståeligt om man väljer ett aningen lättare svänghjul för att ge rappare acceleration i det högre varvtalsregistret.
Men om man vinner effekt på detta? Det har redan besvarats - nej. Vid ett konstant varvtal spelar det ingen roll. Vid ett konstant varvtal finns inga krafter som påverkar den roterande massan och den varken tillför eller tar bort något. Den påverkar bara vid förändringar i hastighet. (Jag räknade bort luftmotstånd & friktion då jag anser att det är väldigt lika oavsett vikt på svänghjul & kardan.)
Jag hoppas detta varit tydligt nog för att folk ska förstå innebörden av den roterande massan.