2536
Sök

850 T5, Igentäppt vevhusventilation, olja i rör mellan turbo-luftfilter?

180 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Hej. Nu är motorn å allt som går sönder hlea tiden bytt..
Starta och körde idag och rök väldigt väldigt mycket + luktade krut.

öppnade motorhuven efter ja kört en stund och de va fullt med olja på hela ventilkåpan osv.

Plockat bort insug osv och vevhusventilationen va helt igentäppt.

Plaströret som luftfiltret sitter på som går till turbon där, i de röret va de massa olja och de har tryckt ut mycket olja ur den öppna dumpen..

Detta kan ej va bra...

Beror detta endast på att vevhusventilationen är igentäppt?

ska ja endast rengöra ventilationen och skruva fast allt igen så funka de?

MVH: Robin

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 december 2009
Det sitter ett rör från vevhusventilationen till insugsröret till turbon, det sitter även en kabel på samma anslutning.

Där kan oljan tryckas in från vevhusventilationen, sen pressar turbon oljan genom ICn, och upp mot dumpventilen.

Antingen det, eller är det din turbo som sjunger på sista versen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Stabil som fan
304 Inlägg
10 december 2009
Du kan ju göra ett försök! vilken färg var det på röken?

180 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Tinjection skrev:

vit

180 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Det sitter ett rör från vevhusventilationen till insugsröret till turbon, det sitter även en kabel på samma anslutning.

Där kan oljan tryckas in från vevhusventilationen, sen pressar turbon oljan genom ICn, och upp mot dumpventilen.

Antingen det, eller är det din turbo som sjunger på sista versen...

turbon är bra!

Men vad behöver ja göra?
behöve rja göra nått me turbon,IC:n, dumpen osv osv

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 december 2009
blomberg_ktm skrev:
turbon är bra!

Men vad behöver ja göra?
behöve rja göra nått me turbon,IC:n, dumpen osv osv

Bytte du inte vevhusventilationen när du ändå rev motorn, eller det har du kanske inte gjort?
Du bytte motorn bara?

Hög vevhusventilation beror på någon 3 saker - igentäppta slangar och genomföringar eller oljefälla, väldigt höga varvtal, eller dåliga kolvringar, så kompressionen smiter ner i vevhuset.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
11 december 2009
Kolla här om du ska rengöra vevhusventilationen http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 augusti 2010
blomberg_ktm skrev:
Hej. Nu är motorn å allt som går sönder hlea tiden bytt..
Starta och körde idag och rök väldigt väldigt mycket + luktade krut.

öppnade motorhuven efter ja kört en stund och de va fullt med olja på hela ventilkåpan osv.

Plockat bort insug osv och vevhusventilationen va helt igentäppt.

Plaströret som luftfiltret sitter på som går till turbon där, i de röret va de massa olja och de har tryckt ut mycket olja ur den öppna dumpen..

Detta kan ej va bra...

Beror detta endast på att vevhusventilationen är igentäppt?

ska ja endast rengöra ventilationen och skruva fast allt igen så funka de?

MVH: Robin

Exakt så är min med, först trodde jag det va någon oljeslang som va åthelvete. Men nu verkar de som min är likadan.
Vad kan det kosta att fixa på en firma ??? smile

Då min dricker olja som bara den, och luktar bränd olja + ryker vit rök och hela ovansidan är av massa olja! big_smile

Mvh Emil

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

496 Inlägg
11 augusti 2010
Hade samma problem på min men har ej turbo om det har någon betydelse? Kan tillägga att alla mina vacumslangar var helt igensatta och gick inte ens att blåsa igenom med tryckluft så kan rekomendera att kolla dem med. Min luktar inte något när man ger fullgas längre nu. Även min motor/lamdalampa tändes efter att jag rensat min vevhus + vacum slangar, men vet inte riktigt varför, var bara att läsa/nollställa. Jag betalde 600kr för detta på en liten verkstad/skrot. Men att lämna in hos volvo kostar nog en aning mer.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 augusti 2010
Nä fan, jag ska lämna deet nere på en verkstad i malmö. Men kolla dom ALLA slangarna med för det priset? BILLIG då. har själv räknat runt 800-1000 att rengöra de även byta ngn packning eller?

8 254 Inlägg
11 augusti 2010
En riktig rengöring med alla kanalerna och ta ner tråget och sådär som man ska göra kostar närmare 10.000:- på volvo. Att ge nån 1000:- för att blåsa lite med tryckluften är bara bortkastat. Ska man göra rent lär man ta ner insug och bort med oljefälla och hela den biten.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 augusti 2010
Marlboroman, men en vanlig rengöring inte den stora som du pratar om utan dom mindre som är vanliga fel på andra.

Och det skulle kosta att fixa att ta ner insug + oljefällan å så? :o 10 000 !?!??!! :o

8 254 Inlägg
11 augusti 2010
Memme skrev:
Marlboroman, men en vanlig rengöring inte den stora som du pratar om utan dom mindre som är vanliga fel på andra.

Och det skulle kosta att fixa att ta ner insug + oljefällan å så? :o 10 000 !?!??!! :o

En riktig rengöring med allt som krävs om man har igensatta kanaler blir så dyr eftersom bland annat tråget måste tar ner för att man ska kunna göra ren den undre kanalen. Sen tillkommer ju delar och arbetstid. Har man däremot sån tur så att det bara är oljefällan som skulle vara igensatt så kommer man ju undan bra mycket billigare.

Och ska man göra rent så bör man göra det ordentligt för att slippa riva allt en gång till och göra rätt.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 augusti 2010
Men 10 lax, det är ändå ratt saftig för det? Vad kan det ta att göra de , 1-2 timmar? :o

303 Inlägg
11 augusti 2010
på volvo i stan kostar det mellan 1500 å 2000

heter numera blyfot_racing här på garaget

496 Inlägg
11 augusti 2010
Jag hade den turen att det var helt rent in i motorn ingen gegga alls, så det kändes jävligt skönt måste jag säga smile

354 Inlägg
11 augusti 2010
blomberg_ktm skrev:
Tinjection skrev:

vit

Ja då låter det nog som din turbo börjat sjunga på sista versen, som nån sa tidigare... Vit rök, ja då har man oftast olje läckage nånstans på avgassidan. Och det finns inget annat som kan läcka olja där förutom turbon din. Oljan i insugsröret har nog troligtivs kommit från vevhusventilation jo, men det ryker den inte vit av, den olja förbränner den ju och ryker blått. Att ha lite olja i tryckrören är nog helt vanligt, turbon läcker nog alltid efter en lite längre tid lite olja ut i rören, och helt vanligt att dumpen blåser ut lite. klart finns ju gränser men. smile

MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
12 augusti 2010
Evert_ skrev:
på volvo i stan kostar det mellan 1500 å 2000

är detta då en riktigt rengöring eller vad? Typ rengöra oljefällan, m.m ? Som Marlboroman säger? tongue

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
12 augusti 2010
Prata med en verkstad i Ramlösa, dom skulle ha 300 för att göra rent vevhusintalltionen + slangar :S.. Anar att det e FÖR billigt ? tongue

Sök