2273
Sök

Baslåda kommer rök

214 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Asså så jäkla trött nu på mds basar är det verkligen 600w på dom eller

min slutsteg på 300w tog kål på den första basen nu har jag fått en annan modell för den andra hade utgått på garantin

körde 6dagar med den nu så är den död inte ens nära 300w var ja på det började ryka från basen ljust rök så var den död

jag kör nu SPL Dynamics S-1200D slutsteg

fan va arg jag är har lust bara gå ut och slänga basen och ge upp musiken i bilen neutral

är det bara jag som har problem med mds eller!

434 Inlägg
11 december 2009
Kan inte riktigt hålla med dig om MDS. Jag körde med MDS frz hela sommaren med ett steg på 500w/rms som basen skulle tåla. Gick hur bra som helst. Men när jag gav den 1500w/rms så palla den bara 5min innan den *brann*. Kanske dåligt inställt steg eller nå? Tycker annars MDS funkar bra om man vill ha vardags dunk. Bara man inte matar på med för mkt effekt;)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

214 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
davidklang skrev:
SPL Dynamics S-1200D

Teknisk data:

1x600w rms 4ohm 14,4v 0,5% THD
1x900W rms 2ohm 14,4v 0,5% THD
1x1500w rms 1ohm 14,4v 0,5% THD
1x1200w rms 1ohm 13v 0,1% THD
Dynamis Effekt 1900w
Ingångskänslighet 200mv-5v
Lågpass filter 30-250Hz 24dB/okt
Subsonic filter 10-50Hz 24dB/okt
Fascontroll 0-180grader
Basremote
Dockningsbart
Storlek: 222x54x330mm

ditt slutsteg har inte bara 300watt som du skriver ?

kan du förklara då hur den andra baslådan dog med en 300w slutsteg

4 693 Inlägg
11 december 2009
Du hade för klent steg, därmed gainade för mycket och gav basen distad signal. Kanske i kombo med en felaktig låda.

Gissningar självfallet.
Senast redigerat av Softis (11 december 2009)

Booyakasha!

214 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
nepps det stämmer inte gainen var absolut rätt inställd

har kört med jbl och aldrig haft problem med deras basar innan

214 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
aja orkar inte lämna in den på garanti igen får väl köpa en ny bas någon rek på 1500w ungefär?

6 851 Inlägg
11 december 2009
Får hålla med Softis i detta. Antagligen så är det handhavande fel.
Att spela sönder en bas med för lite effekt är lättare än med för mycke.

214 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
jaha men varför efter 6månaders orörd gain?

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
11 december 2009
Som alla säger här. Handhavande fel kan vara en av orsakerna. smile

En bra grundinställning på steg brukar vara.
Subsonic 30 Hz
LPF 80 Hz
Bassbost 0 dB
Gain på halva som start.

HU ställ in EQ på Flat kurva.

Sen att inte basar tål effekt. Då tycker jag att du tar dig en titt på mitt projekt och det senaste jag har labbat med MDS basar. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p1969285
börja med att titta här sen kan du ju kolla runt lite.

Vanligaste orsakerna till att en bas brinner är att antingen har du för liten effekt eller så har du en alldeles fel avstämd låda då brinner det.

Mvh
//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

1 400 Inlägg
11 december 2009
wayfinder skrev:

Hade du exakt samma inställningar och exakt samma volym. och spänning från batteriet ? ingen basbost ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

214 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
wayfinder skrev:

Hade du exakt samma inställningar och exakt samma volym. och spänning från batteriet ? ingen basbost ?

Exakt samma bas höjdes endast från huvudenhet

214 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
WooDMaN skrev:

Subsonic 30 Hz
LPF 80 Hz
Bassbost 0 dB
Gain på halva som start.

Sen att inte basar tål effekt. Då tycker jag att du tar dig en titt på mitt projekt och det senaste jag har labbat med MDS basar. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p1969285

Vanligaste orsakerna till att en bas brinner är att antingen har du för liten effekt eller så har du en alldeles fel avstämd låda då brinner det.

Mvh
//WooDMaN

ok nu när jag faktist kollade basen så ligger den på 31L Portad enligt mds rekommendation

men va ja vet så lådan som jag har är på 47L hur i helvete kunde mds verkstan koppla in basen då

när dom vet att lådan ligger på 47L

Senast redigerat av wayfinder (Idag 23:23:14

1 400 Inlägg
11 december 2009
wayfinder skrev:
Asså så jäkla trött nu på mds basar är det verkligen 600w på dom eller

min slutsteg på 300w tog kål på den första basen nu har jag fått en annan modell för den andra hade utgått på garantin

körde 6dagar med den nu så är den död inte ens nära 300w var ja på det började ryka från basen ljust rök så var den död

jag kör nu SPL Dynamics S-1200D slutsteg

fan va arg jag är har lust bara gå ut och slänga basen och ge upp musiken i bilen neutral

är det bara jag som har problem med mds eller!

Byter du slutsteg lika offta som kalsonger big_smile i en annan tråd så köpte du ett mutant MT800 för bara någon månad sedan ?

4 693 Inlägg
11 december 2009
Kanske är som jag och mina basar wink

Booyakasha!

6 851 Inlägg
12 december 2009
wayfinder skrev:
WooDMaN skrev:

Subsonic 30 Hz
LPF 80 Hz
Bassbost 0 dB
Gain på halva som start.

Mvh
//WooDMaN

ok nu när jag faktist kollade basen så ligger den på 31L Portad enligt mds rekommendation

men va ja vet så lådan som jag har är på 47L hur i helvete kunde mds verkstan koppla in basen då

när dom vet att lådan ligger på 47L

Senast redigerat av wayfinder (Idag 23:23:14

Frågan är då om lådan skall vara 31L ink bas och port? eller om det är 31L + bas och port?
Är den 47L invändiga liter, eller har du mätt utsidan av baslådan och räknat om till liter?

4 693 Inlägg
12 december 2009
Ska också tilläggas att det måste inte vara en specifik volym. Det går bra att ha tex 35-60 liter portat. Men då måste porten justeras efter detta.

Finns ingen "optimal" lådvolym till basar. Allting är relativt.

Booyakasha!

1 523 Inlägg
12 december 2009
Volvo_wicke skrev:
Kan inte riktigt hålla med dig om MDS. Jag körde med MDS frz hela sommaren med ett steg på 500w/rms som basen skulle tåla. Gick hur bra som helst. Men när jag gav den 1500w/rms så palla den bara 5min innan den *brann*. Kanske dåligt inställt steg eller nå? Tycker annars MDS funkar bra om man vill ha vardags dunk. Bara man inte matar på med för mkt effekt;)

Efter egen erfarenhet så vet jag att det är inte för mycket effekt som dödar grejer utan för lite effekt och distad gain som Softis säger!!

Hur skulle annars min 30W RMS centerhögtalare palla dom 1200W jag matar den med, eller min 250W sub som också drivs av 1200W...
och ja jag smiskar grejerna rätt hårt..

Driver alla mina grejer med långt mer effekt än vad det står att dom ska tåla...
konstigt nog håller dom!

1 400 Inlägg
12 december 2009
99.9% av alla brända basar är skit bakom spakarna. Många noviser hör inte när det distar.

4 693 Inlägg
12 december 2009
Matade min RE SR 15 som specar 350 rms med 1500 rms, funkade bra. Luktade lite, men det gick big_smile

Booyakasha!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
12 december 2009
Sbs

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Sök