2764
Sök

Bmw 330 vs Volvo T5

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 april 2010
#341
aha_100: Är du SÄKER på att du är 19? Eller kan vi ha hittat sveriges första gubbe som INTE får handla på systemet?smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

535 Inlägg
4 april 2010
#342
Två tänkbara citat. Här jämförs också mercedes, men bmws negativa sida framhävs tydligt även här.


Citat från vi bilägare när dom testa förra generation eklass w211:

"-E-klass kan piskas fram på krokiga vägar, även om de är gropiga och mer eller mindre gravt tjälskadade. Däcken behåller bettet i asfalten på ett imponerande sätt och bilen börjar aldrig studsa eller konstra på annat sätt.

Inte ens värsta konkurrenten BMW hänger med i de turerna. Knappast någon annan standardbil heller, för den delen."



Robert collin skrev detta om senaste generationen Cklass:

"-Den dagen Mercedes bygger en BMW är det slut. För Mercedeskunden vill visserligen ha fina köregenskaper, men ingen nervös bil som måste passas kontinuerligt med ratten och som svänger när föraren vrider på huvudet.
Och i de krokigaste partierna, där många bilar vill börja hoppa och studsa och tappa greppet på ojämnheterna, håller C-klass däcken klistrade mot underlaget rent märkvärdigt bra!!"




Hur kan detta komma sig då?

Jo.

Bmw är stuttiga och saknar fjädringsväg.
Optimalt på bana, mindre optimalt på våra vägar.

Citaten beskriver ganska tydligt hur det fungerar i praktiken dvs.
Robert Collin framhäver också det jag försöker förklara här ganska bra.

Men visst, bmw är snabbast runt nuburgring.

Till en hög kostnad av komfort...



Tänkvärt!


EDIT:

dawwe: Jag är 20 år och får handla på systemet.
Senast redigerat av aha_100 (4 april 2010)


Driver
2 111 Inlägg
4 april 2010
#343
aha_100 -  Förstår inte riktigt vad du gör i denna tråd om jag ska vara ärlig...

1. Du har inte kört någon av bilarna vad jag förstår?. (En M är en M!).

2. Du snackar om en totalt oväsentlig Merca som din far tydligen äger.

3. Verkar tro att man kan jämföra allt sålänge det handlar om samma tum på fälgar.

4. Du rekommenderar en bil som du aldrig har kört för att den enligt utsago är mindre sportig?.

5. Ditt nästa inlägg.


I rest my case.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

535 Inlägg
4 april 2010
#344
Janken skrev:
aha_100 -  Förstår inte riktigt vad du gör i denna tråd om jag ska vara ärlig...

1. Du har inte kört någon av bilarna vad jag förstår?. (En M är en M!).

2. Du snackar om en totalt oväsentlig Merca som din far tydligen äger.

3. Verkar tro att man kan jämföra allt sålänge det handlar om samma tum på fälgar.

4. Du rekommenderar en bil som du aldrig har kört för att den enligt utsago är mindre sportig?.

5. Ditt nästa inlägg.


I rest my case.

Mvh Janken

1,

Dom bmw jag kört är:

-03 330ci med stora M paketet. 18"are.

-09 BMW 530i med M paket.

Sedan har jag jobbat som mekaniker på mercedes så har kört många mb. Både med och utan AMG paket.


2,
Vad jag jämför emot är egentligen rätt oväsentligt. Då mitt budskap är rätt tydligt. BMW 330i är ingen komfortabel bil.

3,
Förlåt. Visste inte att man förstörde en bmw genom att sätta dit ett par 1" större fälgar.
Det har aldrig varit så på bilarna jag kört / haft.
Måste vara asbra komfort med 17"arna då?

4,
Bmwn har usel komfort.

S60 har jättebra komfort "för bra enl vissa"
Finns väl INGEN som sagt nåt annat?

Behöver inte fundera spec länge för bestämma mig vad jag föredrar.


5, ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2010
#345
aha_100 skrev:
Två tänkbara citat. Här jämförs också mercedes, men bmws negativa sida framhävs tydligt även här.


Citat från vi bilägare när dom testa förra generation eklass w211:

"-E-klass kan piskas fram på krokiga vägar, även om de är gropiga och mer eller mindre gravt tjälskadade. Däcken behåller bettet i asfalten på ett imponerande sätt och bilen börjar aldrig studsa eller konstra på annat sätt.

Inte ens värsta konkurrenten BMW hänger med i de turerna. Knappast någon annan standardbil heller, för den delen."



Robert collin skrev detta om senaste generationen Cklass:

"-Den dagen Mercedes bygger en BMW är det slut. För Mercedeskunden vill visserligen ha fina köregenskaper, men ingen nervös bil som måste passas kontinuerligt med ratten och som svänger när föraren vrider på huvudet.
Och i de krokigaste partierna, där många bilar vill börja hoppa och studsa och tappa greppet på ojämnheterna, håller C-klass däcken klistrade mot underlaget rent märkvärdigt bra!!"




Hur kan detta komma sig då?

Jo.

Bmw är stuttiga och saknar fjädringsväg.
Optimalt på bana, mindre optimalt på våra vägar.

Citaten beskriver ganska tydligt hur det fungerar i praktiken dvs.
Robert Collin framhäver också det jag försöker förklara här ganska bra.

Men visst, bmw är snabbast runt nuburgring.

Till en hög kostnad av komfort...



Tänkvärt!


EDIT:

dawwe: Jag är 20 år och får handla på systemet.

Slänga citat? Och var tror du det bevisar? Jo endast en sak, att motorjournalister har olika åsikter precis som du och jag har olika åsikter. Men visst, jag lägger mig i leken;

"Vid hårdare körning svarar bilen grymt bra och med något av de sportigare lägena valt kör Bmw 5-serie lätt ifrån konkurrenterna."

"Mercedes liknande lösning fungerar sådär då elmotorn inte kommer igång tillräckligt snabbt, men hos Bmw blir styrningen aldrig trög på samma sätt -här fungerar det som det ska"

"Även i snömodd när de andra blir diffusa transportmedel behåller 5-serien kommunikationsnivån och det är imponerande"

"Mercedes E-klass är ett stort stycke komfort i sammanhanget, men vägkontakten är långt ifrån lika närvarande som hos Bmw. Nej, när det gäller väguppträdande och förmåga att kompromissa mellan komfort och körglädje kan ingen av de andra hota 5-serien" 

-Teknikens Värld nr-7/10. 5-serie vs. E-klass, A6 och S80.


Hur kan detta komma sig?

Jo Mercedes är en gubb-bil för de som tappat intresse för att köra bil men som inte vill försaka väghållning och riktig komfort när de skall köpa bil.

Just kombinationen av komfort och sport har alltid varit Bmws triumkort, och jag kan hitta 100-tals artiklar där detta bekräftas. Ovanstående är en av dem, TVs test av 528i, A6 och V70 i nummer 23/98 är ett av dem och det finns många fler.

Mercedes triumfkort har alltid varit komfort och avslappnad körning. Deras negativa sida* så är det tex. den tröga och okänsliga styrningen.

*Om vi bortser från "ett kvalitetstapp som saknar sin like i historien" (Också ett Collin-citat!) när det gäller stora rostproblem, elproblem och vältande A-klass (med en attityd som fick många att tappa förtroendet för märket)

Som sagt, Bmw är snabbast runt Nurburgring, och är kända för att vara en bra kompromiss mellan sport och komfort. Men visst Mercedes är säkert något mer vilsamma, eller om man så vill tråkiga.

Som du skrev; Tänkvärt!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2010
#346
aha_100 skrev:
1. Dom bmw jag kört är:

-03 330ci med stora M paketet. 18"are.

-09 BMW 530i med M paket.

Sedan har jag jobbat som mekaniker på mercedes så har kört många mb. Både med och utan AMG paket.


2. Vad jag jämför emot är egentligen rätt oväsentligt. Då mitt budskap är rätt tydligt. BMW 330i är ingen komfortabel bil.

3. Förlåt. Visste inte att man förstörde en bmw genom att sätta dit ett par 1" större fälgar.
Det har aldrig varit så på bilarna jag kört / haft.
Måste vara asbra komfort med 17"arna då?

4. Bmwn har usel komfort.

S60 har jättebra komfort "för bra enl vissa"
Finns väl INGEN som sagt nåt annat?

Behöver inte fundera spec länge för bestämma mig vad jag föredrar.


5, ?

1. Så du har kört två stycken Bmw med ett paket byggt för att förstärka körglädjen till kostnad av komforten? Och med hänsyn till detta påstår du att Bmw saknar komfort? Men om vi tar en standardbil då? Eller kryssar för "komfortstolar" i utrustningslistan då? För att slänga ännu ett citat:

"Om tandläkarna haft så här sköna stolar hade folk köat för att få sina tänder utdragna"
-TV om Bmws komfortstolar.

Kör en original Bmw utan M-paket innan du uttalar dig och påstår att alla Bmw är struttiga och saknar komfort.

2. 330i är en bil som i originalutförande anses ha bra komfort, bortsett från kombinationen automatlåda och 330i då gasresponsen gärna gör körningen ryckig i låg fart.

3. Du förstör alla bilar genom att sätta på 1 tum "för stora fälgar", tro inte att en likvärdig Mercedes beter sig bättre med stora fälgar.

4. Herregud, vilka argument. Åter igen upprepa att Bmw skulle ha dålig komfort.

För övrigt har S60 högst diskutabel komfort, bekväm? Utan tvekan.
Men de som gillar mjuk komfort älskar den, de som gillar lite fastare och spänstigare tysk komfort föredrar Bmw och Mercedes. Personligen föredrar jag utan tvivel de sistnämda, och får ont i ryggen av Volvos (enligt min rygg) för mjuka stolar.

Kör och sitt i en S60, något du inte gjort enligt egen utsago i tidigare inlägg, innan du uttalar dig.
Senast redigerat av Rquired (4 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

535 Inlägg
4 april 2010
#347
Jadu...
Precis som du skriver har alla olika uppfattningar, olika krav.

Jag anser att bmw har stora problem med komforten. Kanske för jag är van med mb. Kanske för dom helt enkelt har dålig komfort.

Tråden är till för att alla ska ge sin synpunkt om bilarna som antingen provat bilarna eller har något vettigt att tillägga.

Jag har kört och åkt många mil i 330ci. Jag anser den helt sakna komfort.
Såklart finns det alltid andra med andra uppfattningar.


Men mitt budskap har gått fram.


EDIT:

Svar på ditt inlägg nummer två.

Återigen kan jag referera med mercedes då jag jobbat som mekaniker där och kört de flesta modeller. Sportpaket och utan är enl mig inte spec stor skillnad.
Kanske är jättestor skillnad på bmws M paket, vet inte.

Men även om så rättfärdigar inte det något annat av det jag klagade på i mitt första inlägg förutom möjligtvis fjädringsvägen.

Men återigen. Vi har olika uppfattningar.

Finns fler i den här tråden som nämnt bmws komfortproblem, finns också fler som sagt att det inte är ett problem.


Men jag har sagt mitt, jag har valt sida.
Senast redigerat av aha_100 (4 april 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2010
#348
aha_100 skrev:
Jadu...
Precis som du skriver har alla olika uppfattningar, olika krav.

1. Jag anser att bmw har stora problem med komforten. Kanske för jag är van med mb. Kanske för dom helt enkelt har dålig komfort.

2. Tråden är till för att alla ska ge sin synpunkt om bilarna som antingen provat bilarna eller har något vettigt att tillägga.

Jag har kört och åkt många mil i 330ci. Jag anser den helt sakna komfort.
Såklart finns det alltid andra med andra uppfattningar.


Men mitt budskap har gått fram.

1. Eller kanske för att pappas bil alltid är bäst? roll

Jag tycker i alla fall, och verkar ha medhåll från de flesta motorjournalister när man läser diverse test, att Mercedes och Bmw är högst likvärdiga i komfort. Om än med några unika nyanser.

2. Du har enbart provat den ene med M-paket och det enda du tillfört är en jämförelse med det icke aktuella Mercedes vilket knappast kan gå under "vettigt".

Tyvärr har ditt budskap inte gått ens halva vägen fram till mig i alla fall. Men du är naturligtvis välkommen att ha vilken åsikt eller "krav" du vill.
Senast redigerat av Rquired (4 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Driver
2 111 Inlägg
4 april 2010
#349
aha_100 - Ödslar ingen tid på att quota eller ta upp specifika meningar.

Du skriver ju själv gång på gång att du inte kört någon av bilarna så varför fortsätter du att tjata sönder tråden?.

Tråden handlar inte om någon merca.

Läs vad Rquired skriver kan vara en bra början...

Du skriver ju i en merca-tråd också ser jag, stanna kvar där tills du har något att komma med. Något som har substans.

Skriver inget mer i tråden nu då jag inte har kört någon av bilarna som tråden handlar om.

Skulle uppskatta om även du, rent ut sagt, också höll käften o låter de som faktiskt har erfarenhet av bilarna skriva.

Tack för mig.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

535 Inlägg
4 april 2010
#350
Req: Läs min uppdate, har kört många MB med sportpaket.

Jank: Läste du ens vad jag skrev?
En nära vän till mig äger en 330ci och jag anser mig ha stor erfarenhet i bilen då jag tillbringat många mil i denne.

Du därimot har väl absolut inget att tillföra ? eller?
Senast redigerat av aha_100 (4 april 2010)


Driver
2 111 Inlägg
4 april 2010
#351
Nyss hade du åkt i en 330 med M paket...? Skitsamma.

Läste DU vad jag skrev?...

Jävla latmask förresten som inte ens orkar skriva hela namn wink höhö...



NU ska jag hålla mitt ord o hålla käften här big_smile haha
Senast redigerat av Janken (4 april 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2010
#352
aha_100 skrev:
Req: Läs min uppdate, har kört många MB med sportpaket.

Jank: Läste du ens vad jag skrev?
En nära vän till mig äger en 330ci och jag anser mig ha stor erfarenhet i bilen då jag tillbringat många mil i denne.

Du därimot har väl absolut inget att tillföra ? eller?

Men bara två Bmw, båda med M-paket. Som sagt, Mercedes är inte aktuella i denna tråd. Din erfarenhet av Mercedes spelar ingen större roll.

Hur hade du, som uppenbart värnar för Mercedes, känt om jag fullständigt avfärdade Mercedes som bilmärke inom ett eller flera områden baserat på en bil. Tex min A-klass?

Jag har kört flertalet, skulle nästan vilja säga "de vanligaste" Bmw och Mercedes karossen. I många fall med olika motorer, fälgar, utrustningspaket etc.

Och att fullständigt avfärda Bmw som obekväma bilar efter att ha kört två stycken M-bestyckade bilar är att likna med att jag skulle avfärda Mercedes (Obs, "skulle" inte "gör"! som en skitbil enbart baserat på min A-klass. Skulle inte du vilja protestera då?
Senast redigerat av Rquired (4 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

535 Inlägg
4 april 2010
#353
Jo men det handlar ju inte enbart om bmwns M paket som jag också skrev i mitt första inlägg. Växelåda tsm med gasresponen var ett minst lika jobbig detalj.

Det handlar mer om bmws sportiga inriktning som blir för mycket för vissa. "mig inkluderat"

Jag kan se brister hos alla märken, även mercedes. Jag är inget stort fan utav Aklass pga dess konstiga form och framhjulsdriften. Där borde mercedes gjort som bmw med sin 1serie kan man tycka.

Men om du hävdat något ang bilen jag har en annan uppfatting om skulle jag självklart gett den.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2010
#354
aha_100 skrev:
Jo men det handlar ju inte enbart om bmwns M paket som jag också skrev i mitt första inlägg. Växelåda tsm med gasresponen var ett minst lika jobbig detalj.

Det handlar mer om bmws sportiga inriktning som blir för mycket för vissa. "mig inkluderat"

Jag kan se brister hos alla märken, även mercedes. Jag är inget stort fan utav Aklass pga dess konstiga form och framhjulsdriften. Där borde mercedes gjort som bmw med sin 1serie kan man tycka.

Men om du hävdat något ang bilen jag har en annan uppfatting om skulle jag självklart gett den.

Men skriv då det istället för att slänga skit, som till exempel:

Den saknar komfort.

vrider du 2cm på ratten lite snabbt är du ute i fel körfält redan

Bmw är stuttiga och saknar fjädringsväg.

BMW 330i är ingen komfortabel bil.

Bmwn har usel komfort.


Och en massa annat skitsnack som enbart duger till att reta upp folk. Hade du enbart skrivit något i stil med:

"Enligt min erfarenhet är Bmw med M-paket för hetsig och sportig för min smak, jag har inte kört S60 eller original 330i men tror Volvon är en bekvämare bil till vardags och därför väljer jag den"

Så hade ingen reagerat, jo eftersom du återuppväckte ett halvår gammalt ämne hade någon säkert påpekat det men i övrigt. Men att dra upp en massa jämförelse med Mercedes och kalla Bmw skit? Är det ett bra sätt att få fram sin åsikt tycker du?
Senast redigerat av Rquired (4 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

535 Inlägg
4 april 2010
#355
Ett halvår gammalt ämne? 2 dagar senaste sista personen "du" skrev i tråden.


Jag har uttryckt mig på flera olika sätt i flera olika sammanhang.
Jag har även refererat till den specifika bilen jag har talat om.
Kan det bli tydligare än så vad jag menar?


Skrev också att jag använt väl till tagna ord iom att jag upplevt en så stor skillnad. Volvon är ju dessutom ännu mjukare och bättre komfort än mercan vilket gör skillnaden än större.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2010
#356
aha_100 skrev:
Ett halvår gammalt ämne? 2 dagar senaste sista personen "du" skrev i tråden.


Jag har uttryckt mig på flera olika sätt i flera olika sammanhang.
Jag har även refererat till den specifika bilen jag har talat om.
Kan det bli tydligare än så vad jag menar?


Skrev också att jag använt väl till tagna ord iom att jag upplevt en så stor skillnad. Volvon är ju dessutom ännu mjukare och bättre komfort än mercan vilket gör skillnaden än större.

För drygt 5 månader sedan skapade Wallingstam denna tråden, och om du läst hade du märkt att den slutade i början av detta året. Vad som sedan skrevs var för att folk återuppväckte tråden i flera omgångar, främst för att en ny tråd med ungefär samma ämne dök upp och det hänvisades hit.

Den 13/1 skrev TS Wallingstam att det skulle bli en "330ci med M-paket snarast" och tråden får du ha ansetts tappa sitt syfte. Sedan verkar han köpt en Corvette C6 istället, med det är en annan sak.

Jag tycker inte alls det är tydligt vad du menar, du rekommenderar alltså TS att köpa en Volvo S60 du aldrig kört eftersom din fars nya Mercedes är mycket mer tillbakalutad i karaktären än din bekants Bmw 330i med M-paket?

*Och bättre komfort än Mercan? Vad är du nu inne på? Som sagt är det enbart åsikter som avgör om mjuk Volvo och hård tysk är bekvämast. Om du nu tycker så mycket om er Mercedes är det inte helt otroligt att du tycker Volvon är svampig och gungig när du väl kör eller åker i den.

Volvon är en helt annan bil än vad både er Mercedes och förra C-klass är, och hade du kört en S60 hade du förmodligen sett det lustiga i att men hänvisning till en Mercedes (som är så lik Bmw) rekommendera en Volvo.*
Senast redigerat av Rquired (4 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

535 Inlägg
4 april 2010
#357
Du förstår inte riktigt.

Jag har vid ett flertal tillfällen sagt att det egentligen inte spelar roll om jag jämför med en mercedes eller så en rolls roys.

Faktum kvarstår vad jag anser om bmwns komfort. Oavsätt vad jag jämför med kommer bmwn ha en jättekänslig växelåda,
jättekänslig gas "vilket ihop med lådan var jättejobbigt"
Den kommer också ha jättekänslig tung och spårkänslig styrning.
Om det sistnämnda försvinner helt med 17"arna ska jag vara osagt.

Men det är fortfarande en jätterolig bil. Skulle kunna tänka mig en som lekbil.
Men inte som bruksbil.

"lägg gärna märke till att jag inte tog upp något om fjädringskomfort / Mpaket nu"

Lämnar tråden nu. Känns som vi rett ut det mesta.
Senast redigerat av aha_100 (4 april 2010)


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 april 2010
#358
aha_100 måste vara en av de ytterst få som INTE uppskattar BMW "finmekanik" utan föredrar en "sladdrig" känsla. Ett tips är att aha_100 vänder blickarna västerut o spanar in diverse "jänkegung"smile.
Apropå Voflo så har tex den V50 -06 jag brukar köra äckligt känslig bromspedal, totalt okänslig. Jag tror att många med mig föredrar en bil som "kommunicerar" med föraren, något BMW är hyffsade på iaf.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fd Bannad
657 Inlägg
4 april 2010
#359
aha_100 skrev:
Jo men det handlar ju inte enbart om bmwns M paket som jag också skrev i mitt första inlägg. Växelåda tsm med gasresponen var ett minst lika jobbig detalj.

Det handlar mer om bmws sportiga inriktning som blir för mycket för vissa. "mig inkluderat"

Jag kan se brister hos alla märken, även mercedes. Jag är inget stort fan utav Aklass pga dess konstiga form och framhjulsdriften. Där borde mercedes gjort som bmw med sin 1serie kan man tycka.

Men om du hävdat något ang bilen jag har en annan uppfatting om skulle jag självklart gett den.

men 99% av köparna föredrar nog bättre kupeutrymmen, kompaktare form och lägre pris(måste vara billigare att bygga framhjulsdrivet?) framför bakhjulsdrift. jag ser ingen anledning för bakhjulsdrift i en bil utformad som Merca A-klass, eller vad säger du Rquired, köpte du mercan för att kunna sladda runt rondeller i regnväder?

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2010
#360
aha_100 skrev:
Du förstår inte riktigt.

Jag har vid ett flertal tillfällen sagt att det egentligen inte spelar roll om jag jämför med en mercedes eller så en rolls roys.

Faktum kvarstår vad jag anser om bmwns komfort. Oavsätt vad jag jämför med(1.) kommer bmwn ha en jättekänslig växelåda,
jättekänslig gas "vilket ihop med lådan var jättejobbigt"
Den kommer också ha jättekänslig tung och spårkänslig styrning.
Om det sistnämnda försvinner helt med 17"arna ska jag vara osagt.

Men det är fortfarande en jätterolig bil. Skulle lätt kunna tänka mig en som lekbil.
Men inte som bruksbil.

"lägg gärna märke till att jag inte tog upp något om fjädringskomfort / Mpaket nu"

Jag bara måste peta lite i det där, kan garantera dig att det finns betydligt nervösare bilar än Bmw 330i och därmed kan jag också garantera dig att det finns/kommer finnas tillfällen då 330i inte kommer framstå som särskilt nervös i jämförelse.

Vad du säger är helt enkelt "Med hänvisning till de två Bmw med M-paket jag kört så anser jag inte att Bmw har bra komfort". Något annat kan man omöjligt få det till, eftersom du själv skrivit att;

-Du enbart kört två Bmw, båda med M-paket.

-Du har lagt fram flertalet citat och påståenden om spårkänsliga och struttiga Bmw som bara passar på Nurburgring.

Och

-Du har skrivit, senast här ovan, att du tycker Bmw har dålig komfort.

Så oavsett hur du eller jag vänder och vrider på det, är det ovanstående fetstilade citat vi kommer fram till. Nämligen att du enligt din erfarenhet tycker Bmw är obekväma.

Och fortsätter du att tycka det, trots allt jag har skrivit, så finns det inget mer för mig att säga.

*****************************************************************************

Och ja, jag lade märke till att du inte tog upp något om fjädringskomfort denna gång. Ditt sidoargument om växellåda och gasrespons har jag noterat och förklarat redan i början av denna diskussion. Om du letar bakåt hittar du mitt citat om att Teknikens Värld ansåg 330i svårkörd i låg fart pga gasresponsen.

Varför? Tja dels den sportiga stilen som Bmw har. Gasen skall reagera kvickt, det är en av anledningarna till att Bmw anses vara körmaskiner. Om du sedan gillar det eller inte är en annan sak, det skrev jag också tidigare att jag inte bryr mig om.

Varför manuell växellåda och koppling (Om så var fallet i den 330ci du kört) kan framstå som svår har därmed en annan förklaring.

Där sitter  nämligen en ventil kallad CDV eller "Clutch delay valve" i E46, en ventil som är till för att rädda drivlinan på bekostnad av kopplingen vid ett förarmisstag. Eller helt enkelt slira på kopplingen istället för att förstöra något betydligt dyrare. Denna ventil gör bilen lite svårkörd innan man lärt sig den, det är välkänt inom Bmw kretsar. Mindre välkänt är däremot att den enkelt går att plocka bort för att få en "normal" bil.

Och automaten har en ännu enklare men annan förklaring, den reagerar helt enkelt på den vassa gasresponsen.

Men som jag skrev tidigare, du skrev inte att du inte gillade gasrespons eller drivlina i 330i. Du skrev att det var en obekväm och nervös skitbil och antydde dessutom att en Mercedes skulle gå bättre på allmän tjälskadad väg än den struttiga Bmwn.

Och som jag skrev i tidigare inlägg, är det vad jag och troligtvis även Janken reagerade på. Och som sagt, vill du inte eller inser du inte detta är det inget mer jag kan skriva för att få dig att "se" detta ur vår synvinkel.

Mvh Rquired, som anser sig ha skrivit sina sista ord om denna sak. (Och hoppas kunna hålla sitt ord)
Senast redigerat av Rquired (5 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök