aha_100 skrev:
Du förstår inte riktigt.
Jag har vid ett flertal tillfällen sagt att det egentligen inte spelar roll om jag jämför med en mercedes eller så en rolls roys.
Faktum kvarstår vad jag anser om bmwns komfort.
Oavsätt vad jag jämför med(1.) kommer bmwn ha en jättekänslig växelåda,
jättekänslig gas "vilket ihop med lådan var jättejobbigt"
Den kommer också ha jättekänslig tung och spårkänslig styrning.
Om det sistnämnda försvinner helt med 17"arna ska jag vara osagt.
Men det är fortfarande en jätterolig bil. Skulle lätt kunna tänka mig en som lekbil.
Men inte som bruksbil.
"lägg gärna märke till att jag inte tog upp något om fjädringskomfort / Mpaket nu"
Jag bara måste peta lite i det där, kan garantera dig att det finns betydligt nervösare bilar än Bmw 330i och därmed kan jag också garantera dig att det finns/kommer finnas tillfällen då 330i inte kommer framstå som särskilt nervös i jämförelse.
Vad du säger är helt enkelt
"Med hänvisning till de två Bmw med M-paket jag kört så anser jag inte att Bmw har bra komfort". Något annat kan man omöjligt få det till, eftersom du själv skrivit att;
-Du enbart kört två Bmw, båda med M-paket.
-Du har lagt fram flertalet citat och påståenden om spårkänsliga och struttiga Bmw som bara passar på Nurburgring.
Och
-Du har skrivit, senast här ovan, att du tycker Bmw har dålig komfort.
Så oavsett hur du eller jag vänder och vrider på det, är det ovanstående fetstilade citat vi kommer fram till. Nämligen att du enligt din erfarenhet tycker Bmw är obekväma.
Och fortsätter du att tycka det, trots allt jag har skrivit, så finns det inget mer för mig att säga.
*****************************************************************************
Och ja, jag lade märke till att du inte tog upp något om fjädringskomfort denna gång. Ditt sidoargument om växellåda och gasrespons har jag noterat och förklarat redan i början av denna diskussion. Om du letar bakåt hittar du mitt citat om att Teknikens Värld ansåg 330i svårkörd i låg fart pga gasresponsen.
Varför? Tja dels den sportiga stilen som Bmw har. Gasen skall reagera kvickt, det är en av anledningarna till att Bmw anses vara körmaskiner. Om du sedan gillar det eller inte är en annan sak, det skrev jag också tidigare att jag inte bryr mig om.
Varför manuell växellåda och koppling (Om så var fallet i den 330ci du kört) kan framstå som svår har därmed en annan förklaring.
Där sitter nämligen en ventil kallad CDV eller "Clutch delay valve" i E46, en ventil som är till för att rädda drivlinan på bekostnad av kopplingen vid ett förarmisstag. Eller helt enkelt slira på kopplingen istället för att förstöra något betydligt dyrare. Denna ventil gör bilen lite svårkörd innan man lärt sig den, det är välkänt inom Bmw kretsar. Mindre välkänt är däremot att den enkelt går att plocka bort för att få en "normal" bil.
Och automaten har en ännu enklare men annan förklaring, den reagerar helt enkelt på den vassa gasresponsen.
Men som jag skrev tidigare, du skrev inte att du inte gillade gasrespons eller drivlina i 330i. Du skrev att det var en obekväm och nervös skitbil och antydde dessutom att en Mercedes skulle gå bättre på allmän tjälskadad väg än den struttiga Bmwn. Och som jag skrev i tidigare inlägg, är det vad jag och troligtvis även Janken reagerade på. Och som sagt, vill du inte eller inser du inte detta är det inget mer jag kan skriva för att få dig att "se" detta ur vår synvinkel.
Mvh Rquired, som anser sig ha skrivit sina sista ord om denna sak. (Och hoppas kunna hålla sitt ord)