Haha, ja är det någon som hoppar mellan ämnena så är det Volvoentusiasterna; Nu får ni fan ta och lära er att läsa, det är
"ni" som använder argumenten "hur ofta kör man på bana" och nu vände jag det mot er och skrev "hur ofta kör man i 200".
För hur du än vrider och vänder på det, så nog fan kör du oftare från 0 till 100-120 än till 200, och då är Bmw lika snabb trots att det är en svagare modell. Sedan har jag hela vägen hävdat att man inte kan avfärda något så lätt; Bmws vägegenskaper gör stor nytta även utanför bana och Volvos högfartsprestanda ger sig till känna vid tex motorvägskörning.
Men när jag vänder argumentet att "
hur ofta kör man på bana?" som döljer tanken "
Jag kör sällan på bana så för
mig är vägegenskaperna inte så viktiga" mot er så får jag det kastat i ansiktet med orden "
Är rätt övertygad om att alla som har en bil som gör över 200km/h är uppe i det oftare än ger sig ut och kör på bana"
Där visade en del i den här tråden hur uselt de läser och förstår andra inlägg. Sen;
1. Sen när stod det utom tvivel att en 328i inte har något att hämta mot en T5? Tvärt om har den visat sig att hänga på T5, ok till 200km/h är den efter å andra sidan är Volvon efter i början.
2. Jämförelsen mellan Volvo och M3 kom endast upp för att vissa att när vikt och effekt är jämn, då hamnar volvo långt efter.
3. En Bmw kostar mer än en Volvo med motsvarande effekt, det är ingen direkt hemlighet. Å andra sidan får man fan så mycket mer bil (eller skall vi diskutera det med?). Om Bmws högre upplevda kvalitet och premiumkänsla sedan är värt det går att diskutera, men att det är mer bil det skriver tom dessa "seriösa tidningar".
Skall jag nu haka på det argumentet, visst; Vad är billigast:
A. Att bygga om en Volvo så att den håller samma upplevda kvalitet och samma finess som motsvarande Bmw. Vilket omfattar exempelvis en helt ny inredning med nya material, flertal nya komponenter som jobbar mer sofistikerat än Volvo orginal osv.
eller, B. Trimma en Bmw till en effekt som gör att steg x trimmade Volvo inte länger hänger med. Kom ihåg att en kompressor kostar en 40-50kkr beroende lite på modell och när man väl är uppe på den nivån är Bmwn lika lätttrimmad som Volvo.
Någon som tror sig kunna ordna en inredning med Bmw kvalitet till en S60 för 40k? Skulle inte tro det, och nej, att klä om panelerna i alcantra hemma i Garaget räknas knappast som tysk kvalitet.
Och för gud skull, kom nu inte och hävda att det är jag som misstar pris med prestanda. Det var ni som började (för att låta som en 5åring, vilket är gängse nivå här inne). Ovanstående jämförelse är enbart för att kontra detta och inte för att jag tycker man skall ta med ekonomi när man jämför prestanda.
karlitoo skrev:
(De siffrorna är vad som mäts upp i test av tysk motorpress, alltså vad bilen presterat i verkligheten inte vad Volvo angivit)// RquiredFortfarande är det vad T5-R.en presterat, inte R.en som killen tidigare skrev här i forumet.
Tror att det skiljer mer på 0-100 tider mellan en FWD bil och en RWD. Som bekant är det jävligt svårt att få ner kraften i backen me Fwd, spinner duktigt om man gasar för mkt på ettan, speciellt me överladdning.// karlitoo
Fast det är fortfarande T5-R som varit aktuell här, inte 850R? Annars har jag missförstått något, och ber du om ursäkt