3689
Sök

Bmw 330 vs Volvo T5

-utan 940
1 728 Inlägg
27 december 2009
#121
D_Nilsson skrev:
Nästan så man hoppas att polisen kommer vara i närheten i framtiden hörru...
Skaffa licens och kör bana istället...garanterat roligare och framförallt säkrare för alla andra trafikanter.

Äh, så farligt är det väl inte att gasa lite på en motorväg? Man ser ju flera hundra meter framför sig.

-utan 940
1 728 Inlägg
27 december 2009
#122
Rquired skrev:
Andreas: Om din 940 är lite kvickare eller inte tycker jag vi kan strunta i, ditt inlägg sammanfattar jag med meningen "Du prioriterar prestanda i hög fart högst". Och då har du rätt val i din 940, det tänker jag definitivt inte säga mot.

Utan vad jag skriver mot här är myten att Volvo skulle vara SÅ mycket snabbare eller mer lätttrimmade. smile

Då är vi überens, men nog är den mer lättrimmad än en BMW? Hur mycket skulle det kosta att sugtrimma en 170hk BMW 323 till 300hk? wink
Senast redigerat av Andreas 940 (27 december 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#123
karlitoo skrev:
Rquired ja fatta inget av de här du skrev i sista inlägget:

Så 90kg och 19hp samt lägre drivlineförlust, men å andra sidan betydligt sämre i starten än rwd M3 och 4x4 S60R, så vi får räkna i högre farter:

0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek
-----------------------------------------

Man kan inte vara säker på årsmodellen på T5an i klippet, (-05 å uppot har kkk 24 turbo gentemot -05 o ners 16T)..

aja kul diskussioner här haha

Jag får försöka förklara lite då:

I det klippet du(?) länkade till drog en S60 T5 med steg 3 en Bmw M3 E46 cab. Vad jag lade fram var av ansedd tysk motorpress uppmätta tider för just Bmw M3 cab, men tyvärr finns inga tider för S60 T5 steg 3.

Vad jag då gjorde var att lägga upp tiderna för S60R, räkna ut skillnaderna i effekt och vikt för att försöka visa på att det som påstås ske i klippet inte stämmer överens med verkligheten.

De tider du citerade, det är hur mycket snabbare en M3 E46 cabriolet är jämfört med en S60R. Och min tes var följande; Jag tror inte att Volvo S60 T5 steg 3 är så mycket snabbare än S60R när det bara skiljer 90kg och 19hp.

Enkelt sammanfattat: En M3 E46 cabriolet borde köra ifrån en S60 T5 steg 3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

754 Inlägg
27 december 2009
#124
Andreas 940 skrev:
D_Nilsson skrev:
Nästan så man hoppas att polisen kommer vara i närheten i framtiden hörru...
Skaffa licens och kör bana istället...garanterat roligare och framförallt säkrare för alla andra trafikanter.

Äh, så farligt är det väl inte att gasa lite på en motorväg? Man ser ju flera hundra meter framför sig.

Inga kommentarer cool
Senast redigerat av D_Nilsson (27 december 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#125
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Andreas: Om din 940 är lite kvickare eller inte tycker jag vi kan strunta i, ditt inlägg sammanfattar jag med meningen "Du prioriterar prestanda i hög fart högst". Och då har du rätt val i din 940, det tänker jag definitivt inte säga mot.

Utan vad jag skriver mot här är myten att Volvo skulle vara SÅ mycket snabbare eller mer lätttrimmade. smile

Då är vi überens, men nog är den mer lättrimmad än en BMW? Hur mycket skulle det kosta att sugtrimma en 170hk BMW 323 till 300hk? wink

Cirka 300hp i motorn (uppmätta 285hp på drivhjulen) kostar 38.000:-, med ett kompressorkit från ESS tuning. Bilen gör då 0-100 på 5.4sek. Har för mig att du angav 300hp på veven, så det bör väl motsvara ungefär denna 323i?

Jag vet att du frågade om sugtrim, men det vore att jämföra äpplen med päron. Hade varit intressant att få redan på ungefär vad din konvertering kostat dig?
Senast redigerat av Rquired (27 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
27 december 2009
#126
Rquired skrev:
Cirka 300hp i motorn (uppmätta 285hp på drivhjulen) kostar 38.000:-, med ett kompressorkit från ESS tuning. Bilen gör då 0-100 på 5.4sek. Har för mig att du angav 300hp på veven, så det bör väl motsvara ungefär denna 323i?

Det finns alltså avgascertifikat från BMW på detta kompressorkit, så det går att besikta bilen med det?
Häftigt isåfall.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#127
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Cirka 300hp i motorn (uppmätta 285hp på drivhjulen) kostar 38.000:-, med ett kompressorkit från ESS tuning. Bilen gör då 0-100 på 5.4sek. Har för mig att du angav 300hp på veven, så det bör väl motsvara ungefär denna 323i?

Det finns alltså avgascertifikat från BMW på detta kompressorkit, så det går att besikta bilen med det?
Häftigt isåfall.

Tvivlar starkt på att detta kit går igenom en besiktning, har jag råkat antyda att så är fallet ber jag om ursäkt. Men en nyare helbilsgodkänd Volvo turbo med chip är lika olaglig den, men det syns inte lika tydligt som en kompressorkonverterad Bmw vilket är en nackdel för kompressor. Men inte skall vi gå in på för och nackdelen med kompressor och turbo väl? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
27 december 2009
#128
Rquired skrev:
Jag vet att du frågade om sugtrim, men det vore att jämföra äpplen med päron. Hade varit intressant att få redan på ungefär vad din konvertering kostat dig?[/i]

Hmm, ska se om jag minns rätt.
Turbon: 4000
Spridarna: 1300
Toppen: 1500
Kammen: 1800
Tändboxen+chip: 2000
Bränslechippet: 1000
Avgassystemet: 5500

Ej trim men nödvändigt för att kunna använda det:
M90-lådan: 3500
M90-kardan: 1500
M5-tryckplatta: 3200

Å sen med frakt på grejerna så sluter det väl på ca. 83'000kr snabbt räknat. hmm

Jumbo Burger
76 Inlägg
27 december 2009
#129
"FÅååårk" jeres BMW "tre tyrker i" og hvad man ellers kalder sådan en Falaffelwagon, her er en af mine kammeraters "mande-Volvo'er"...






Got HP? Haha.


-utan 940
1 728 Inlägg
27 december 2009
#130
Rquired skrev:
Tvivlar starkt på att detta kit går igenom en besiktning, har jag råkat antyda att så är fallet ber jag om ursäkt. Men en nyare helbilsgodkänd Volvo turbo med chip är lika olaglig den, men det syns inte lika tydligt som en kompressorkonverterad Bmw vilket är en nackdel för kompressor. Men inte skall vi gå in på för och nackdelen med kompressor och turbo väl? smile

Eftersom jag har trimmat 940:n från 165 till ca. 300hk och även besiktat den som den är så tycker jag att det är mer intressant huruvida man kan göra samma sak med en BMW och hur mycket det skulle kosta. wink

Jumbo Burger
76 Inlägg
27 december 2009
#131
Btw, bilens byggepris? 45.000,- danske kroner smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#132
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Jag vet att du frågade om sugtrim, men det vore att jämföra äpplen med päron. Hade varit intressant att få redan på ungefär vad din konvertering kostat dig?[/i]

Hmm, ska se om jag minns rätt.
Turbon: 4000
Spridarna: 1300
Toppen: 1500
Kammen: 1800
Tändboxen+chip: 2000
Bränslechippet: 1000
Avgassystemet: 5500

Ej trim men nödvändigt för att kunna använda det:
M90-lådan: 3500
M90-kardan: 1500
M5-tryckplatta: 3200

Å sen med frakt på grejerna så sluter det väl på ca. 83'000kr snabbt räknat. hmm

83000:-?, nu skrev du väl ändå fel? Adderar man de siffror du skrivit får man summan 25300:-, säg 35k med frakt. Hur får du det till 83k?

Men tänk, Bmwn kostade 38k, ok det tillkommer säkert en den där med så säg 50k monterat och klart med nödvändiga förstärkningar.

Pris för en fin 323i E36: 35k (plus trim=85kkr)
Pris för en fin 940: 25k(?) (plus trim=60kkr)

(Jag vet, det finns 940 för 15k och 323i för 20k, men skall man konvertera vill man nog ha en bil i kanonskick?)

Nog är 25000:- mycket, men några enorma skillnader tycker jag faktiskt inte det är. Jag hade utan tvivel betalt de pengarna för en modernare E36 med bättre vägegenskaper: Nackdelen är att bilen sannolikt inte kommer gå igenom besiktningen lika lätt som en Volvo med överladdning orginal gör.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 december 2009
#133
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:
karlitoo skrev:
Kastar lite ved på brasan smile

S60 T5 Steg 3 vs BMW E46 M3 Cab (tiotals kilo viktskillnad på e46 m3or, beroende på om man har taklucka, coupe eller cab)
http://www.garaget.org/video/9cmqghdp1eg6

BTW 850 R Manuell ska göra 0-100 på 6.7 sekunder på pappret och inte 7.3 som ni har angivet, det är för t5-r automat me 240 hk som 7.3 gäller.

Jadu...den videon har jag med länkat till i en annan tråd men då var det ju givetvis så att den snubben i M3:an kunde ju inte köra, hade handbromsen i, punka på ena däcket osv osv....

Det som visas i denna filmen stämmer rätt bra med verkligheten, har själv kört mot E46 M3:or när jag hade S60 T5 med olika "uppgraderingar" av motorn.

Sen skiljer det ju lite från bil till bil och hade det varit en annan M3:a och en annan S60 så kanske det hade gått sida vid sida men offtast är Volvon i detta fallet snabbare.

Praktexempel på vad jag menar med att ett youtubeklipp inte går att använda som argument, några saker att tänka på;

1. Var någonstans hittar jag bevis på att det är en S60 T5 steg 3? Eller det kanske är en steg 14 med 450hp som någon Volvo fanboy tagit och lagt in som steg 3?
2. Vart finns bevisen för att båda verkligen ger fullt?
3. Vad finns bevisen för att M3an verkligen är ok?
osv.

Det finns inga som helst belägg för att det som utspelar sig i klippet stämmer överens med verkligheten, och därmed är det per definition värdelöst som fakta. Om nu Volvo är så himla snabba som det hävdas här, då bör det inte vara några som helst problem för er att komma upp med riktiga seriösa mätningar?

Men visst, sitt ni och tyck att allt som skrivs i den här tråden är skit och att ni minsann vet hur det är i verkligheten. Men kom ihåg att ni har inte lagt fram några som helst fakta för er sak i denna tråden.

Busgrabb: Känn på paneler, material, känsla i reglage osv mellan en S60 och en E46. Skulle Volvo hålla den kvalitén?

Men det är helt uppenbart, Volvo är världens bästa, snabbaste, pålitligaste, mest vällbyggda bil. Att påstå något annat är inte politiskt korrekt i Sverige. Konstigt då att märket inte klarat sig på egna ben utan tvingats tigga om hjälp hos Ford och nu till slut säljas till Kina. Sätt gärna detta i kontrast med Bmw AG som tillsammans med Toyota är i princip de enda bilmärken som står på egna ben och som trots detta går som tåget.

Konstigt att Volvo går så dåligt trots dessa överlägsna bilar? Väldigt konstigt...

Bla bla bla o lite tider...

Jag är inte så insatt Volvos ekonomi men att Ford köpte det och sög ut pengarna ur företaget är väl inte så bra och sen kan man ju göra som BMW mfl att man tar 150 papp extra för logon på bilen så går det säkert rätt mycket bättre. Visst att det är fina bilar BMW men inte relaterat till priset.

Jag diskuterar eller argumenterar inte om BMW vs Volvo överlag men jag vet ju att M bilarna vi talat om får pisk av tex S60 T5 med steg 3 som är frisk och går riktigt när det gäller att köra fort rakt fram.

Jag länkade även i en annan tråd med liknande diskussion till i allafall 3 helt olika och oberoende klipp på T5 vs M3 E46 med ungefär samma resultat...Volvon var lika snabb eller snabbare.
Alla klippen var ju då enligt dig fel och det berodde på att dom inte gasade fullt, växlade fel osv.

Måste finnas fler på detta forum som rattar en S60 T5 med steg 3 eller liknande som har gasat mot M3:or och kan yttra sig ?
Senast redigerat av Busgrabb (27 december 2009)

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 december 2009
#134
Busgrabb skrev:
Måste finnas fler på detta forum som rattar en S60 T5 med steg 3 eller liknande som har gasat mot M3:or och kan yttra sig ?

Bara 855or som gasat mot M3. hmm wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

-utan 940
1 728 Inlägg
27 december 2009
#135
Rquired skrev:
83000:-?, nu skrev du väl ändå fel? Adderar man de siffror du skrivit får man summan 25300:-, säg 35k med frakt. Hur får du det till 83k?

Men tänk, Bmwn kostade 38k, ok det tillkommer säkert en den där med så säg 50k monterat och klart med nödvändiga förstärkningar.

Pris för en fin 323i E36: 35k (plus trim=85kkr)
Pris för en fin 940: 25k(?) (plus trim=60kkr)

(Jag vet, det finns 940 för 15k och 323i för 20k, men skall man konvertera vill man nog ha en bil i kanonskick?)

Nog är 25000:- mycket, men några enorma skillnader tycker jag faktiskt inte det är. Jag hade utan tvivel betalt de pengarna för en modernare E36 med bättre vägegenskaper: Nackdelen är att bilen sannolikt inte kommer gå igenom besiktningen lika lätt som en Volvo med överladdning orginal gör.

Jag skrev ju snabbt räknat, dvs. inte uträknat alls men med extra marginaler till din fördel. wink
Ja det är väl upp till var och en hur mycket jobb man vill lägga ner inför varje besiktning, med tanke på hur få överladdade BMWs det finns verkar det inte vara många som orkar hålla på med det.

Nu ska jag kolla på film.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 december 2009
#136
TurbOla skrev:
Busgrabb skrev:
Måste finnas fler på detta forum som rattar en S60 T5 med steg 3 eller liknande som har gasat mot M3:or och kan yttra sig ?

Bara 855or som gasat mot M3. hmm wink

Ja men upp med info då.... Hkr i kärran, vilken M3 osv ?
850 har ju iofs något sämre förutsättningar med luftmotståndet osv...

Autotech

187 Inlägg
27 december 2009
#137
Rquired skrev:
För hur du än vrider och vänder på det, så nog fan kör du oftare från 0 till 100-120 än till 200, och då är Bmw lika snabb trots att det är en svagare modell. Sedan har jag hela vägen hävdat att man inte kan avfärda något så lätt; Bmws vägegenskaper gör stor nytta även utanför bana och Volvos högfartsprestanda ger sig till känna vid tex motorvägskörning.


1. Sen när stod det utom tvivel att en 328i inte har något att hämta mot en T5? Tvärt om har den visat sig att hänga på T5, ok till 200km/h är den efter å andra sidan är Volvon efter i början.

Att BMW har lika bra eller bättre 0-100 siffror behöver väl ingen närmare förklaring. De fysiska förutsättningarna skiljer sig till Volvons nackdel.

Ytterliggare jämförelse:
'96 328 E36 COUPE     1391kg             0-200 km/h 34.0s
'98 C70 T5                 1500kg             0-200 km/h 27.0s

Siffrorna ovan behöver nog ingen närmare förklaring.
Dock ska nämnas att C70in gör 0-100 på 7.1s, 328 gör det på 7.3s. Är man tillräckligt inbiten fantast så kan man nog intala sig själv att 328an hänger på i denna jämförelse också....

Hoppas jag lyckats klargöra min poäng.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#138
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:

Jadu...den videon har jag med länkat till i en annan tråd men då var det ju givetvis så att den snubben i M3:an kunde ju inte köra, hade handbromsen i, punka på ena däcket osv osv....

Det som visas i denna filmen stämmer rätt bra med verkligheten, har själv kört mot E46 M3:or när jag hade S60 T5 med olika "uppgraderingar" av motorn.

Sen skiljer det ju lite från bil till bil och hade det varit en annan M3:a och en annan S60 så kanske det hade gått sida vid sida men offtast är Volvon i detta fallet snabbare.

Praktexempel på vad jag menar med att ett youtubeklipp inte går att använda som argument, några saker att tänka på;

1. Var någonstans hittar jag bevis på att det är en S60 T5 steg 3? Eller det kanske är en steg 14 med 450hp som någon Volvo fanboy tagit och lagt in som steg 3?
2. Vart finns bevisen för att båda verkligen ger fullt?
3. Vad finns bevisen för att M3an verkligen är ok?
osv.

Det finns inga som helst belägg för att det som utspelar sig i klippet stämmer överens med verkligheten, och därmed är det per definition värdelöst som fakta. Om nu Volvo är så himla snabba som det hävdas här, då bör det inte vara några som helst problem för er att komma upp med riktiga seriösa mätningar?

Men visst, sitt ni och tyck att allt som skrivs i den här tråden är skit och att ni minsann vet hur det är i verkligheten. Men kom ihåg att ni har inte lagt fram några som helst fakta för er sak i denna tråden.

Busgrabb: Känn på paneler, material, känsla i reglage osv mellan en S60 och en E46. Skulle Volvo hålla den kvalitén?

Men det är helt uppenbart, Volvo är världens bästa, snabbaste, pålitligaste, mest vällbyggda bil. Att påstå något annat är inte politiskt korrekt i Sverige. Konstigt då att märket inte klarat sig på egna ben utan tvingats tigga om hjälp hos Ford och nu till slut säljas till Kina. Sätt gärna detta i kontrast med Bmw AG som tillsammans med Toyota är i princip de enda bilmärken som står på egna ben och som trots detta går som tåget.

Konstigt att Volvo går så dåligt trots dessa överlägsna bilar? Väldigt konstigt...

Bla bla bla o lite tider...

Jag är inte så insatt Volvos ekonomi men att Ford köpte det och sög ut pengarna ur företaget är väl inte så bra och sen kan man ju göra som BMW mfl att man tar 150 papp extra för logon på bilen så går det säkert rätt mycket bättre. Visst att det är fina bilar BMW men inte relaterat till priset.

Jag diskuterar eller argumenterar inte om BMW vs Volvo överlag men jag vet ju att M bilarna vi talat om får pisk av tex S60 T5 med steg 3 som är frisk och går riktigt när det gäller att köra fort rakt fram.

Jag länkade även i en annan tråd med liknande diskussion till i allafall 3 helt olika och oberoende klipp på T5 vs M3 E46 med ungefär samma resultat...Volvon var lika snabb eller snabbare.
Alla klippen var ju då enligt dig fel och det berodde på att dom inte gasade fullt, växlade fel osv.

Måste finnas fler på detta forum som rattar en S60 T5 med steg 3 eller liknande som har gasat mot M3:or och kan yttra sig ?

Det skiljer knappast några 150k mellan motsvarande Volvo och Bmw, men väl kanske runt 50kkr.

Sedan måste jag påpeka att det finns klipp där en M3 drar Volvo, vice versa, och även mellan andra bilar (tex Porsche) och trimmade volvo, Saab osv. Saken är som sagt den att i 99% av fallen finns ingen dokumentation, du skriver att du länkar till 3 oberoende klipp. Vadå, som om det inte finns 3st Volvo pojkar som gladeligen skulle lägga upp ett klipp där en M3 får pisk och "glömma" nämna förutsättningarna?

Och angående det fetstilade, jag litar tyvärr inte ett dugg på vad du vet. Det spelar ingen roll om 20 Volvoägare dyker upp i tråden och säger samma sak. Om det nu är så som ni säger borde det inte vara några problem att bevisa detta.

Jag har åter igen lagt fram siffror som tyder på att en S60 T5 steg 3 får pisk av M3 cab, då jag tvivlar starkt på att 19hp och 90kg lägre vikt tar igen dessa skillnader till M3 E46 cabriolets fördel:
0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek

För övrigt, varför jämföra en sedan mot den tyngre cabrioleten? Mer rättvist vore att jämföra mot coupé, och då blir skillnaden ännu större. Men eftersom klippet var med en cab, tog jag de siffrorna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 december 2009
#139
Yes yes....jag ska filma tongue

Autotech

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#140
viktore skrev:
Rquired skrev:
För hur du än vrider och vänder på det, så nog fan kör du oftare från 0 till 100-120 än till 200, och då är Bmw lika snabb trots att det är en svagare modell. Sedan har jag hela vägen hävdat att man inte kan avfärda något så lätt; Bmws vägegenskaper gör stor nytta även utanför bana och Volvos högfartsprestanda ger sig till känna vid tex motorvägskörning.


1. Sen när stod det utom tvivel att en 328i inte har något att hämta mot en T5? Tvärt om har den visat sig att hänga på T5, ok till 200km/h är den efter å andra sidan är Volvon efter i början.

Att BMW har lika bra eller bättre 0-100 siffror behöver väl ingen närmare förklaring. De fysiska förutsättningarna skiljer sig till Volvons nackdel.

Ytterliggare jämförelse:
'96 328 E36 COUPE     1391kg             0-200 km/h 34.0s
'98 C70 T5                 1500kg             0-200 km/h 27.0s

Siffrorna ovan behöver nog ingen närmare förklaring.
Dock ska nämnas att C70in gör 0-100 på 7.1s, 328 gör det på 7.3s. Är man tillräckligt inbiten fantast så kan man nog intala sig själv att 328an hänger på i denna jämförelse också....

Hoppas jag lyckats klargöra min poäng.

För min del har du inte lyckats klargöra något, för övrigt får du gärna redovisa källa till dessa uppgifter. För övrigt tack, du gav mig ett guldläge att jämföra två helt motsvarande modeller, volvos coupé C70 med 193hp och Bmws motsvarande 328i Coupé med 193hp:

Bmw 328i 1997 193hp/280Nm vikt: 1420kg:
0 - 80 km/h     4,8 s
0 - 100 km/h     6,9 s
0 - 140 km/h     13,1 s
http://www.einszweidrei.de/bmw/328icp1997-1.htm

Volvo C70 2.5T 193hp/270Nm vikt: 1520kg:
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,7 s
0 - 140 km/h     14,7 s
http://www.einszweidrei.de/volvo/c7025t1998-1.htm

Tyvärr finns inte fler tider för C70, men tar verkligen Volvon igen en skillnad på 1.6sek till 200? Att en 328i blir ifrånkörd av en 57hp starkare Volvo ser jag däremot inte som något konstigt, 328i är inte rätt modell att jämföra mot C70 T5.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök