3792
Sök

Salt...salt, så trött å detta salt.

Konsult
1 247 Inlägg
15 december 2009
Tycker inte heller om salt alls. Men det verkar som att dom saltar högre och högre upp i landet för varje år. Här (i södra Dalarna) saltades det sällan för jag vet inte hur många år sen. Nu för tiden sprider dom skiten t.o.m på småvägar ibland. Ne tacka vet jag norra sverige där vägarna är vita på vintern, och inte grådassiga som i resterande delar av landet...

21 Inlägg
15 december 2009
när jag åkte till Norrköping imorse vågade ingen köra om mig jag höll mina 65-70km/h men när jag passerade flygplattsen kom det två stycken som körde om bara för att det var salltat.
jag tycker vita vägar är ärligare än 5cm snöslask som kan sluta i dikeskörning..smile

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
15 december 2009
Salt är för politiker och kockar inte vägen!
Senast redigerat av Mattley (15 december 2009)

Konsult
1 247 Inlägg
15 december 2009
Mattley skrev:
Salt är för politiker och kockar, inte vägen!

Word!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2009
snigel skrev:
http://www.nordiq.net/saltupproret/

LÄS tråden.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Smålänning
7 883 Inlägg
15 december 2009
Vet inte om jag är för eller emot, men mest emot saltning känns det som.. Hade räckt att salta vid korsningar så start och stopp blivit säkrare.

Pendlar 7 mil till jobbet och lika långt hem för det mesta i saltlake, där ölandsbron är värst, men jag har inte alls upplevt problemet som TS... min spolartank räcker flera veckor. Sen håller jag avstånden med smile

Problemet med att bilen blir skitig löser jag genom att inte tvätta den... Hur svårt är det? Alla nya bilar är galvade, så en rekond vår och höst skyddar utmärkt smile

Min bil har gått i salt i 19 år och 46000 mil (kan säga 23000 då, då de bara är vinter halva året) och t.om luftnipplarna går att lossa smile

Men idag hade inte saltbilen hunnit ut, och vad underbart det va att köra på vinterväg smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

414 Inlägg
15 december 2009
tycker att saltet gör mer nytta än vad sladdande bilar gör när snön har lagt sig så det blir så förbannat halt på vägarna så man inte kna jobba på mornarna .

det är min åsikt iallafall

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

2 751 Inlägg
15 december 2009
Man saltar inte i Tyskland varför ska man göra det här. Bara onödigt slöseri med pengar. Folk får lära sig anpassa sig efter körförhållande.

Who Djaa bless no man curse

7 100 Inlägg
15 december 2009
samma jävla tjat hela vintern!!!kör inte om ni hatar saltet då,en idiot mindre på vägen gör mej absolut inget!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

tratt
353 Inlägg
15 december 2009
Jag tror man har mycket att lära från tyskarna som DasAuto sa, då de nog vet bättre än våra dumma politker och vv's highrollers. Visst, Tyskland ligger mer söderut, men tror ändå att de kan bli minst lika kallt där som i Sverige. Har vi inte en minister i Sverige som arbeter med Infrastruktur? Såfall kunde han ta sig i kragen och ta upp de i ministerrådet och ordna fram en ny lag gällande trafiksäkerhet vid vinterväglag. Man kan som sagt inte göra 190 knyck på snö bland andra trafikkanter. Och vem säger att du måste köra 110 bara för det står på skylten?

eller så är detta en konspiration av Volvo, som vill att man ska han en 740 som vinterbil, dock är detta bara min teori.

146 Inlägg
15 december 2009
På nyheterna hörde ja att de va flera olyckor pga halkan.. men va ja vet är typ alla vägar saltade så de bör ju inte vara halt ? eller har jag fel ?   smile 

Jag är mer osäker i salt / slask än snö..   för även där det är saltat kan de vara halt. som vissa inte tror och kör på bara.  Är det snö så kör man sakta liksom.  De gör jag iallafall för jag vet vad som kan hända i högre hastigheter på den vita vackra snön. 

Kan hålla med om att man kan salta vid korsningar och stoppljus för att lätt kunna komma iväg. eller sanda lite mera.   

alla har vi olika åsikter men det verkar som de lutar mer åt att vilja ta bort saltet smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 december 2009
Alla har väl hört talas om "det finns ingen dåligt väder - det finns bara dåliga kläder"?
Vad sägs om "det finns ingen dåligt väder - det finns bara dåliga förare"?

Varje år samma sak, kommer lite snö så kör en o annan av vägen pga s.k. "blixthalka".
Vad är det egentligen???
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6299827.ab
Fattar folk inte att på vinter kör man inte på samma sätt som på sommar?
Jag var tvungen att stressa på lite igår kväll o körde på E4 där den lastbilen åkte av o vist var det lite halt men det var också ca 1dm snö på vägen o jag lyckades komma fram i tid o i ett stycke.
Senast redigerat av Grabber (16 december 2009)

1 798 Inlägg
16 december 2009
Tur man slipper de satans saltet här på gotland här sandar vi bara vägarna har man bara kloka vinterdäck o kör någorlunda klokt så funkar de lika bra. Tycker inte att de händer mer olyckor här heller utan saltet visserligen inte lika många som bor här men ändå är så glad för o slippa de skiten

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 754 Inlägg
16 december 2009
Sand räcker! Fy fan för salt.
Senast redigerat av Holiace (16 december 2009)

Jag kan inget om allt.

4 001 Inlägg
16 december 2009
saltet är ju JÄTTEBRA när det är sånt väder som det är här nu, de vägar som inte är saltade är jättefina & rena snövägar med fin sikt & bra grepp medans på de saltade vägarna är det underkyld isgata under 2-3cm snö och skithalt och man ser inte ett skit när man ligger bakom någon.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 482 Inlägg
16 december 2009
Jag gillar inte saltet pga rosten.

Annars så kvittar det om det är saltat eller inte, släpper likafan i varje kurva smile

BLT Service
Theracords Music Label

177 Inlägg
16 december 2009
Häromkring kan dom åka ut och salta torra fina vägar bara för tempen är under nollan.
Dom kan gott salta när det "osynlig" halka dvs underkylt. Men snöar det räcker det med att bara ploga.

Min åsikt som kör ca 50 mil om dagen.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

198 Inlägg
16 december 2009
BergsST skrev:
Häromkring kan dom åka ut och salta torra fina vägar bara för tempen är under nollan.
Dom kan gott salta när det "osynlig" halka dvserkylt. Men snöar det räcker det med att bara ploga.

Det är såhär att dom som jobbar med halkbekämpning brukar ha egna speciella inloggningar till smhi så dom kan kolla prognåsen, när daggpunkt (luftfuktighet) och lufttemperaturen ligger nära varandra på prognåskartan kan de bli halt å då brukar man kunna slänga ut lite salt i förväg för att förhindra halka. men är det snö på vägen så det täcker vägbanan så brukar man vanligtvis inte salta där jag jobbar för det täcket brukar man vilja ha kvar så att snöröjningsmaskinerna inte fastnar med plogar och redskap i brunnslock och liknande för då är de lätt att de händer en olycka. sedan finns de olika prioriteringar på vägarna.

177 Inlägg
16 december 2009
VrT5 skrev:
BergsST skrev:
Dom kan gott salta när det "osynlig" halka dvserkylt. Men snöar det räcker det med att bara ploga.

Det är såhär att dom som jobbar med halkbekämpning brukar ha egna speciella inloggningar till smhi så dom kan kolla prognåsen, när daggpunkt (luftfuktighet) och lufttemperaturen ligger nära varandra på prognåskartan kan de bli halt å då brukar man kunna slänga ut lite salt i förväg för att förhindra halka. men är det snö på vägen så det täcker vägbanan så brukar man vanligtvis inte salta där jag jobbar för det täcket brukar man vilja ha kvar så att snöröjningsmaskinerna inte fastnar med plogar och redskap i brunnslock och liknande för då är de lätt att de händer en olycka. sedan finns de olika prioriteringar på vägarna.

Sen vet vi ju hur ofta SMHI brukar ha rätt big_smile Här kan dom även salta utan att ploga vägen först roll

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Sök