2470
Sök

Salt...salt, så trött å detta salt.

498 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#1
Hej och välkomna till E14, Sveriges saltmecka.
Här saltar vi om det snöar, ska snöa, regnar, finns risk för regn, är kallt, kan bli kallt,blir varmare och går från skitkallt till bara kallt.
Allt detta för att du som billist ska få nöjet att hela vintern från okt till april köra i en svartbrungrå sörja av varierande konsistens.
Vi ser till att din bil trots idogt tvättande snabbt och effektivt rostar bort och med den också dina surt ihop-jobbade slantar.
Vi ser givetvis också till att ni bilägare får släpa hem flertalet 20L dunkar med spolarvätska för att fylla era bilar med minst lika mycket spolarvätska som bränsle.

MVH: Vägverket 2009


Så här skulle jag vilja se vägverket beskriva situationen på vägarna, för så ser vardagen ut iaf för mig.

Jag får ursäkta om det redan finns en "salttråd" men jag hittade ingen.

Jag måste bara få häva ur mig min ilska lite för det finns ju ingen som helst djävla hejd på saltandet.
Jag måste bo efter den vägsträcka som saltas mest i hela landet.
I 4mil till jobbet och lika långt tillbaka sitter man och kör i denna smörja hela tiden, ofta händer det att jag gjort av med hela tanken med spolarvätska bara på väg ner till jobbet!
I år har jag så gott som gett upp det här med att tvätta bilen, vad är det för mening?
Tvättar jag bilen i stan hinner jag bara halvägs hem innan det ser lika djävligt ut igen, man blir ju så trött och all energi bara rinner ur en.
Funderade allvarligt ett tag på att flytta, ska man behöva gå så långt?

Det man blir mest förbannad över är ju att det inte finns någon tanke bakom det hela.
Okej om man saltade vid blixthalka och underkylt regn när det kan behövas.

// en som drömmer om vita tysta fina vintervägar


Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2009
#2
[video]http://www.garaget.org/video/kiawl729fbi8#kiawl729fbi8[/video]



Håller med dig!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 062 Inlägg
15 december 2009
#3
Att inte Miljötomtarna vågar sig på att syna VÄGSALTETS inverkan på miljön då??  Nä det vågar man inte, men dubbdäck kan man hacka på, för det drabbar ju bara den enskilde bilägaren ja

"You Go, we go!"

Olika
907 Inlägg
15 december 2009
#4
enpatte skrev:
Hej och välkomna till E14, Sveriges saltmecka.
Här saltar vi om det snöar, ska snöa, regnar, finns risk för regn, är kallt, kan bli kallt,blir varmare och går från skitkallt till bara kallt.
Allt detta för att du som billist ska få nöjet att hela vintern från okt till april köra i en svartbrungrå sörja av varierande konsistens.
Vi ser till att din bil trots idogt tvättande snabbt och effektivt rostar bort och med den också dina surt ihop-jobbade slantar.
Vi ser givetvis också till att ni bilägare får släpa hem flertalet 20L dunkar med spolarvätska för att fylla era bilar med minst lika mycket spolarvätska som bränsle.

MVH: Vägverket 2009


Så här skulle jag vilja se vägverket beskriva situationen på vägarna, för så ser vardagen ut iaf för mig.

Jag får ursäkta om det redan finns en "salttråd" men jag hittade ingen.

Jag måste bara få häva ur mig min ilska lite för det finns ju ingen som helst djävla hejd på saltandet.
Jag måste bo efter den vägsträcka som saltas mest i hela landet.
I 4mil till jobbet och lika långt tillbaka sitter man och kör i denna smörja hela tiden, ofta händer det att jag gjort av med hela tanken med spolarvätska bara på väg ner till jobbet!
I år har jag så gott som gett upp det här med att tvätta bilen, vad är det för mening?
Tvättar jag bilen i stan hinner jag bara halvägs hem innan det ser lika djävligt ut igen, man blir ju så trött och all energi bara rinner ur en.
Funderade allvarligt ett tag på att flytta, ska man behöva gå så långt?

Det man blir mest förbannad över är ju att det inte finns någon tanke bakom det hela.
Okej om man saltade vid blixthalka och underkylt regn när det kan behövas.

// en som drömmer om vita tysta fina vintervägar

Jag är till stor del motståndare till saltningen men ofta är det faktiskt befogat med salt eftersom folk promt ska köra som det vore sommarväglag året runt.

Det blir en ond cirkel, har de väl börjat salta måste de underhålla sörjan för att det inte ska bli en rodelbana av vägen...

De som bestämmer ang saltningen kan omöjligt veta om vägbanan kommer att vara frusen eller ej när temperaturen ligger runt nollan tex.
Däremot ser jag ingen som helst anledning att salta sönder fina vita vintervägar när det är lite kallare, då sliter man ju ändå bort snön och skulle det bli halt i tex korsningar kan man ju använda sand istället.

Tips: Testa att hålla avstånd till framförvarande bil så behöver du inte använda alls så mycket spolarvätska iaf.

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
15 december 2009
#5
EmilHammarlund skrev:
Skrev dessa inlägg i tråden vad gör dig förbannad just nu i okober. smile

Plusgrader, högsommarväglag, endast lite frost från natten kvar på vissa bilrutor som visar att det är höst. Och så saltbilar som vräker ut salt så det ser ut som om det vore värsta snöstormen!
Miljövänligt med salt och avgaser från deras stora fordon? (Men dubbdäcksförare ska de gnälla på som om de vore värsta miljöbovarna.)
Är det inte bättre att en snubbe ger sig ut och kollar väglaget på morgonen än att alla salbilar ska ut oavsett väder? Föressten fungerar väl inte salt ens i vissa temperaturer?
Den enda gång det inte saltas är den gång om året när det är snorhalt och en och annan som haft lite för bråttom ligger i vägkanterna.




Och idag var de igång igen, måste de salta flera dagar i rad ifall det det skulle bli halt om någon månad...
Den ganska långa sträckan jag pendlar dagligen brukar folk köra lungt på trots att vägen är fin, men idag såg jag en del skumma omkörningar, folk blir förbannade och kör om när de sett en saltbil som bara ligger i vägen utan att göra någon nytta, den har bara ut en massa salt som de hoppas att bilister ska få sladd på. Trafikfarligt med saltbilar. Jag körde om med sommardäck utan att vara rädd för att få sladd då vägen var lika fin som i somras.

Hur tror du det skulle se ut om de INTE saltade ?
Bara för att det är plusgrader i luften är det inte säkert att det är samma pemperatur i vägbanan.

Sommardäck?
Hur tänkte du nu?
Vet du vad skillnaden är mellan sommar och vinterdäck förutom mönstret och att en del har dubbar?

Det är inte saltbilarna som rä trafikfarliga, det är de omdömmeslösa bilisterna som ska om till vilket pris som helst som är den stora faran!

Lite väl naiv inställning om man tror att saltbilarna sprider salt för att bilarna ska få sladd ?
Senast redigerat av fredriq (15 december 2009)

Mvh
Fredrik

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
15 december 2009
#6
"De som bestämmer ang saltningen kan omöjligt veta om vägbanan kommer att vara frusen eller ej när temperaturen ligger runt nollan tex."
Men varför salta torra vägar????
Det gör ingen nytta utan snarare tvärt om - vägen blir blött (fuktig) o då måste dom vräka på ännu mer salt!
I nu läget är det kring 0 grader eller strax över där jag befinner mig men det regnar så allt salt spolas bort o ändå är dom ute o saltar...
Verkar en aning onödigt istället för att avvakta till kvälls timmar o dra igång då...

Tydligen när har man fått sitt körkort så sen finns det inget som heter "anpassa hastigheten efter väglag"...?


Olika
907 Inlägg
15 december 2009
#7
Grabber skrev:
"De som bestämmer ang saltningen kan omöjligt veta om vägbanan kommer att vara frusen eller ej när temperaturen ligger runt nollan tex."
Men varför salta torra vägar????
Det gör ingen nytta utan snarare tvärt om - vägen blir blött (fuktig) o då måste dom vräka på ännu mer salt!
I nu läget är det kring 0 grader eller strax över där jag befinner mig men det regnar så allt salt spolas bort o ändå är dom ute o saltar...
Verkar en aning onödigt istället för att avvakta till kvälls timmar o dra igång då...

Tydligen när har man fått sitt körkort så sen finns det inget som heter "anpassa hastigheten efter väglag"...?

Och vad tror du händer när temperaturen i vägbanan sjunker när tex solen går upp ?

De som halkbekämpar måste ligga steget före, bilisterna väntar inte med att åka tills saltbilen gått fram när det frysit på...

Mvh
Fredrik

1 853 Inlägg
15 december 2009
#8
Enda sättet att skydda sig är tyvärr att: ställa av bilar man är rädd om på vintern. Och skaffa sig en vinter bil, som man sliter ner istället. Så slippar man lägga ner en förmögenhet på att hålla bilen ren. En vinter bil tvättar man inte lika ofta och behöver inte vårda lika fint osv.

/mvh soyd
Senast redigerat av soyd (15 december 2009)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 december 2009
#9
Grejen e la att bara för de ser torrt ut så betyder de inte att de inte finns halka? När tempen e under 5+ kan man nästan räkna me att de finns halka..och eftersom Svensson kör som en Gud i sin Volvo med dubbdäck (inte riktat mot ngn speciell på Garaget, utan så verkligheten ser ut i GBG), så behövs alla extra åtgärder som finns om man inte vill behöva sitta i 3 timmars kö p.g.a. ngn idiot som skulle köra om precis innan sitt mot han skulle av på
Senast redigerat av Mortalis (15 december 2009)


146 Inlägg
15 december 2009
#10
Verkar som det är väldigt många som hatar salt, något som vore bra är ju att man gör en lista via internet av alla som vill ha saltet borttaget och sedan skicka det till dom som nu bestämmer..   vägverket eller regeringen..   Ju mer man är desto mer mot argument har man.   

Jag hatar salt.. vill ha vita fina vägar med isåfall grus på. Tycker det är farligare med salt som stänker ner rutan och kletar ner.. 

Nej till salt på vägen tongue


4 001 Inlägg
15 december 2009
#11
salt skapar en falsk trygghet, "ähh, det är inte halt dom har ju varit ute med saltbilen" är det alldeles för många som tänker.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

498 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#12
För 2  eller om det var 3 år sedan gjordes ett försök här att bara salta 2 mil(E14) ut från stan ist för som i vanliga fall 5mil ut från staden.
Eftersom jag bor 3mil från stan så fick jag äran att uppleva riktig vinterväg milen närmast mig hela vintern.
Framför allt upplevde jag tystheten av att köra på vinterväg men även givetvis den goda sikten pga av avsaknad av slask samt att vägen är vit och lyser upp ist för som den saltade svarta blöta vägen sluka allt vad ljus heter.

Dock fortsatte saltandet året efter trots att det inte ledde till några olyckor.
VV enda kommentar var att det bara var ett test.

Ang att hålla avståndet för att minska på förbrukningen av spolarvätska så är det lite svårt, för så fort man släpper lite avstånd till bilen före så kommer det alltid någon idiot som ska om.
Kilometerlånga köer efter lastbilar är standard på denna sträcka.
Senast redigerat av enpatte (15 december 2009)


HEAVY METAL
765 Inlägg
15 december 2009
#14
om folk bara lärde sig köra bil överhuvudtaget så skulle saltet inte behövas och inte ha så innihellvete bråttom och faktiskt kanske gå upp och åka lite tidigare om man vet att det är halt mm..  jag hatar saltet likt vatten släcker elden.,!! erkänner att funktionen saltet har för vägarna är bra och att det är skönt att kunna blåsa på i 120 på motor vägen.. Men fick jag bestämma så skulle det bort eller användas på ett mer eftertänksamt sätt än det görs i dag.. Då tänker jag inte bara på bilarna utan miljön och grundvatten och sjöar, djur mm..!  jag tar Hellre att det är halt och man helt enkelt får köra med förståndet eller helt enkelt skita i att åka om det är isgata.. efektivisera Plogningen och Sanda korsningar i stan och små vägar på landet! i stället.. I längden tror jag att det faktiskt leder till ett närmande av regeringens nollvision när folk helt enkelt blir tvugna att ta det lugnare i trafiken..  Olyckor händer det vet jag även för folk som kör försiktigt och tänker sig för, Men dom är oftast inte med dödlig utgång. utan alla sönder stressade hattifnattar som bara ska om till varje pris.. .. Fan använd huvet och tagga ner när halkan e framme eller i övrig oxå för den delen! ( råkade just ut för en incident så jag e lite het )  MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

OEM <3
6 957 Inlägg
15 december 2009
#15
Dom senaste 2 vintrarna -07, -08 så åkte jag med mina dåvarande bilar året om, det är ju ett helvete att sköta om det håller jag med om, den ena vart ju i silver så det var iaf lite skonsamt..men iår VÄGRA jag göra samma sak, så jag ställde av den ist.

Jag tvättar ju inte Jettan 1 gång i veckan direkt men när den tvättas så är det ju överallt, och mkt hjulhus-spolning.

BTW, kompisen bygger dessa saltspridare, dom kommer ju från våran lilla stad Falköping tongue Det brukar
stå "Falköping" i rött på sidan av spridarna tongue så vill ni sabotera så står det ett jävla gäng här hemma..
Senast redigerat av Bjork (15 december 2009)

OEM <3

4 001 Inlägg
15 december 2009
#16
soyd skrev:
Skapade upp en namninsamling lite snabbt...

Skriv under namninsamlingen: Vägsalt nej tack!

Kan editera den med mer info senare...

/mvh soyd

Du kanske skulle kolla igenom tråden lite, finns redan en namninsamling som 945TurboMS länkade till
Senast redigerat av kolvas (15 december 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

461 Inlägg
15 december 2009
#17
Salt är bland det värsta som finns om man är rädd om sin bil. Det enda man tänker när man kör är att det kommer salt på bilen... Njuta av körningen tänker man inte alls på.. sad

Som tur är så har jag vinterbil i år, så jag behöver inte bry mig det minsta! smile

BMW - Better Make Way

2 763 Inlägg
15 december 2009
#18
Det är bra att man har flyttat upp till Arjeplog smile Här har vi riktigt fina vintervägar big_smile

Volvo - For Life

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
15 december 2009
#19
Så fort kommer det lite vit fluff på vägen så sänker alla hastigheten o lägger sig i baken på varandra o det gör inte saken bättre för åker den första av så följer resten efter(har sett när nåt sådant hände!).
Men när vägen saltas o det är 5cm slask istället för snö så kör dom som det vore sommar o +20 grader...

Åkte genom Östergötland idag o vad fick jag se?
Saltbilar har inte kommit ut än så det var en härlig vit väg o lång karavan med bilar i högerfil i ca 60-70 knyck o avstånd var det inget snack om! Si så där 10-15 meter mellan bilarna!
Det var bara att ligga i vänsterfilen o köra om dessa stressade bilister som körde om mig 5 mil tidigare där vägen var saltad....
-"Var det hit hade du så bråttom?"

På vissa vägar har dom slutat med salt o börjat med sand som verkar binda snön så att det blir strängar på vägen o fina asfalt spår.
Kan vara lite svårt att köra om men då ska man ta det LUGNT nåt som många inte känner till...


Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 december 2009
#20
Som vissa har skrivit, om den svenska befolkningen bara begrep vad fenomenen is och snö orsakar skulle saltet inte behövas. Men eftersom detta inte går att fatta för många så tänker myndigheterna på trafiksäkerheten och saltar för att dessa idioter inte ska krasha och kanske ha ihjäl både sig själva och andra.

Får nog flytta upp till norrland, så man kan få lite riktig vinter med vägar därefter... Dock synd att detta ska behövas.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök