NiklasW: M5 E39 har inga "vanos problem", dock så har det förekommit att vissa BMW-verkstäder bytt vanos-enheterna pga oljud, detta är alltså ett "kosmetiskt fel", inget funktionsfel, viss skillnad. Det kosmetiska felet består i lättare "diesel knatter" på tomgång. I 9 fall av 10 då vanosen "felar" så syftar man på detta "oljud", är ytterst sällan vanosen är trasig. BMW-verkstäderna är dessvärre ofta ganska pigga på att döma ut vanosen på M5 E39 trots att den är OK. Känner själv till ett fall där BMW Solna rekommenderade ägaren att byta vanos då det var den som var kass...Så då bytte man vanos för ca 35", men bilen gick lika dåligt för det, så Solna "gav upp". Felet hittades till slut av Bil&Motorteknik i Huddinge, var en sprint som var lös/dålig, sprinten fixerade nån triggerskiva eller liknande till nån sensor som styr vanosen, o eftersom den "rattlade" så blev signalen konstig. Man fixerade triggerskivan (eller vad det nu var...) på nytt o bilen gick som den skulle därefter!
Edit: Och, ja ja äger även en M5 E39, ett svagt "dieselknatter" kan skönjas på tomgång, helt normalt o inget "vanos fel". Bilen går så in i...
!
Senast redigerat av dawwe (17 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure