3006
Sök

BMW Vanos: vad gör det och för/nackdelar

40 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#1
Vad gör vanos i motorn?
Vad är dess fördelar och nackdelar?
Folk säger att det är svindyrt att laga.. Är de sant?


...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2009
#2
Fördelar: Ger bättre drag på låga varv, lägre soppaförbrukning.
Nackdelar: Har bilen gått långt (30"+) kan vanosen "väsnas", dock bara ett skönhetsfel.
Dyrt att laga: Ja om du lämnar till BMW. Nej om du köper en renoverad utbytes-vansos från www.drvanos.com o installerar den själv. Det som händer när vanosen går sönder i 9 fall av 10 är att gummitätningarna börjar läcka, mer info hittar du hos drvanos.com.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

40 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#3
Men är det värt att köpa en om man vill ha bra acc och om bilen har gått cirka 20 000 mil..
Man vill ju inte ha bilen inne på lagning alltför mycket.
Och är det mycket som skiljer i accelerationen från en vanos och en inte??


...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2009
#4
20000 riktiga mil e ingenting om bilen är välskött...Hade tidigare en inte alltför välskätt 325i -93 (Vanos kom -93, eller rättare sagt på bilar tillverkade from 9209, dvs årsmodell -93), den gick till varvstopp på 5:ans växel (6500rpm och 233km/h på GPS). Skillnaderna i acc är obefintliga (dvs om du jämför likadana motorer  med/utan vanos). Bästa "budgetval" är 323i (har alltid vanos), går som en "325" men har billgare försäkring. Alla M50/M52 motorer är förhållandevis snåla.

PS: Finns många sk "15000 mila" bilar som kanske gått uppemot 40000 mil eller mer. En E36 som gått runt 25000 riktiga & korrekt servade mil har mååånga mil kvar, M50/M52 är driftsäkra spisar.

Edit: 325:an hade ca 29000 mil på mätaren när den "toppfartstestades" med GPS...
Senast redigerat av dawwe (16 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

OUTLAW1
16 december 2009
#5
lura fan inte grabben nu...när fasen gic en 323 som en 325:a????när!!!


ALDRIG är svaret..

köp du en 325 MED vanos om du inte skall hålla på och trimma och köra skiten ur bilen varje ledig stund...

VANOS är dyrt att laga men inte om man gör det själv..

har haft både 320,323,325,328,528 varav 320 och 323 inte hade vanos...
325 har jag haft både med och utan o kan säga att det är skillnad på dom..vanos är att föredra iaf om man ser på soppaförbrukningen....

kolla servicebok...

dARKiE
5 031 Inlägg
16 december 2009
#6
Haft ett flertal bmw med vanos har bara sett fördelar då man inte ska turbomata osv.

Lagning stup i kvarten?
Aldrig haft problem med vanos på någon av bilarna så det är nog lugnt. smile

Jag ser bara fördelar ialf, nackdel dyrt att laga njea.. fixa själv så är det inte värre än något annat.. : ) (om det mot förmodan skulle rasa..)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2009
#7
Rallykid: 323i E36 har ALLTID vanos! Finns "ett antal" bromsbänksprov på just 323i där man gång på gång får högre effekt än den angivna från BMW (ca 185-190hk istället för de angivna 170). En annan sak är att 323i har 2.5 liters cylindervolym, det som skiljer den från 325i är (bland annat) att blocket är i alu (325 har gjutjärns block). Är du inte 100 på det du skriver är det bättre att inte skriva alls...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 422 Inlägg
16 december 2009
#8
rallykid skrev:
lura fan inte grabben nu...när fasen gic en 323 som en 325:a????när!!!


ALDRIG är svaret..

köp du en 325 MED vanos om du inte skall hålla på och trimma och köra skiten ur bilen varje ledig stund...

VANOS är dyrt att laga men inte om man gör det själv..

har haft både 320,323,325,328,528 varav 320 och 323 inte hade vanos...
325 har jag haft både med och utan o kan säga att det är skillnad på dom..vanos är att föredra iaf om man ser på soppaförbrukningen....

kolla servicebok...

Börja snacka e36 så har alla 323 vanos, och 323 går lika som 325 och båda bilarna har 2,5 liters motorer på 170 häst. Skillnaden är väl bara den att 323 har motor i alu till skillnad från m50b25.

Ljug inte här på forumet nu wink


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2009
#9
cheffer skrev:
rallykid skrev:
lura fan inte grabben nu...när fasen gic en 323 som en 325:a????när!!!


ALDRIG är svaret..

köp du en 325 MED vanos om du inte skall hålla på och trimma och köra skiten ur bilen varje ledig stund...

VANOS är dyrt att laga men inte om man gör det själv..

har haft både 320,323,325,328,528 varav 320 och 323 inte hade vanos...
325 har jag haft både med och utan o kan säga att det är skillnad på dom..vanos är att föredra iaf om man ser på soppaförbrukningen....

kolla servicebok...

Börja snacka e36 så har alla 323 vanos, och 323 går lika som 325 och båda bilarna har 2,5 liters motorer på 170 häst. Skillnaden är väl bara den att 323 har motor i alu till skillnad från m50b25.

Ljug inte här på forumet nu wink

samt ett annat insug

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

135 Inlägg
16 december 2009
#10
cheffer skrev:
rallykid skrev:
lura fan inte grabben nu...när fasen gic en 323 som en 325:a????när!!!


ALDRIG är svaret..

köp du en 325 MED vanos om du inte skall hålla på och trimma och köra skiten ur bilen varje ledig stund...

VANOS är dyrt att laga men inte om man gör det själv..

har haft både 320,323,325,328,528 varav 320 och 323 inte hade vanos...
325 har jag haft både med och utan o kan säga att det är skillnad på dom..vanos är att föredra iaf om man ser på soppaförbrukningen....

kolla servicebok...

Börja snacka e36 så har alla 323 vanos, och 323 går lika som 325 och båda bilarna har 2,5 liters motorer på 170 häst. Skillnaden är väl bara den att 323 har motor i alu till skillnad från m50b25.

Ljug inte här på forumet nu wink

e36 325:an har 193 hästar tongue
Senast redigerat av gasolinbloood (16 december 2009)


864 Inlägg
16 december 2009
#11
gasolinbloood skrev:
cheffer skrev:
rallykid skrev:
lura fan inte grabben nu...när fasen gic en 323 som en 325:a????när!!!


ALDRIG är svaret..

köp du en 325 MED vanos om du inte skall hålla på och trimma och köra skiten ur bilen varje ledig stund...

VANOS är dyrt att laga men inte om man gör det själv..

har haft både 320,323,325,328,528 varav 320 och 323 inte hade vanos...
325 har jag haft både med och utan o kan säga att det är skillnad på dom..vanos är att föredra iaf om man ser på soppaförbrukningen....

kolla servicebok...

Börja snacka e36 så har alla 323 vanos, och 323 går lika som 325 och båda bilarna har 2,5 liters motorer på 170 häst. Skillnaden är väl bara den att 323 har motor i alu till skillnad från m50b25.

Ljug inte här på forumet nu wink

e36 325:an har 193 hästar:P

Är det inte e36 328 som har 193 hästkrafter?

135 Inlägg
16 december 2009
#12
Tuffhaggman skrev:
gasolinbloood skrev:
cheffer skrev:

Börja snacka e36 så har alla 323 vanos, och 323 går lika som 325 och båda bilarna har 2,5 liters motorer på 170 häst. Skillnaden är väl bara den att 323 har motor i alu till skillnad från m50b25.

Ljug inte här på forumet nu wink

e36 325:an har 193 hästar:P

Är det inte e36 328 som har 193 hästkrafter?

båda har 193 hästar eller tror 328:an har en häst mer men det är vridet som skiljer.


3 354 Inlägg
16 december 2009
#13
gasolinbloood skrev:
Tuffhaggman skrev:
gasolinbloood skrev:

e36 325:an har 193 hästar:P

Är det inte e36 328 som har 193 hästkrafter?

båda har 193 hästar eller tror 328:an har en häst mer men det är vridet som skiljer.

nja 325 har väl 192 tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2009
#14
Seth skrev:
gasolinbloood skrev:
Tuffhaggman skrev:

Är det inte e36 328 som har 193 hästkrafter?

båda har 193 hästar eller tror 328:an har en häst mer men det är vridet som skiljer.

nja 325 har väl 192 tongue

325- 192 hk /245 nm
328- 193 hk/280 nm

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

135 Inlägg
16 december 2009
#15
Seth skrev:
gasolinbloood skrev:
Tuffhaggman skrev:

Är det inte e36 328 som har 193 hästkrafter?

båda har 193 hästar eller tror 328:an har en häst mer men det är vridet som skiljer.

nja 325 har väl 192 tongue

aa precis tongue


1 422 Inlägg
16 december 2009
#16
gasolinbloood skrev:
Tuffhaggman skrev:
gasolinbloood skrev:

e36 325:an har 193 hästar:P

Är det inte e36 328 som har 193 hästkrafter?

båda har 193 hästar eller tror 328:an har en häst mer men det är vridet som skiljer.

192 är det. Fick hjärnsläpp och började tänka på m20b25 av någon anledning... Men det stämmer bra att det är 192 hästar smile Men grejen är ju den att det är ca 190 i 323 också bara det att den står som 170. Det är samma siffror för 0-100 på bilarna och en 323 går ju inte direkt sämre än 325.

Att insuget skiljer räknade jag inte in då det ändå är väldigt liknande motorkonstruktion vilket var vad jag ville få fram smile


864 Inlägg
16 december 2009
#17
NITROUS skrev:
Seth skrev:
gasolinbloood skrev:

båda har 193 hästar eller tror 328:an har en häst mer men det är vridet som skiljer.

nja 325 har väl 192 tongue

325- 192 hk /245 nm
328- 193 hk/280 nm

Så var det ja...cool

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 december 2009
#18
Tuffhaggman skrev:
NITROUS skrev:
Seth skrev:

nja 325 har väl 192 tongue

325- 192 hk /245 nm
328- 193 hk/280 nm

Så var det ja...cool

Men sen stoppar man 2.5L insug på 2.8an så får du en mycket rolig motor cool

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2009
#19
Gällande 328 så "ryktas" det att även den skall ha några hästar extra än de angivna 193 (hörde något om att just 193Hk var nån "magisk" gräns i vissa länder, fler hästar än så = straffskatt eller nåt liknande...Men som sagt lösa rykten bara...). Insuget skall vara en strypande faktor på 328, ett "öppnare" 325 insug brukar ge bättre toppeffekt men kanske något sämre botten...Hur som M50/M52 är lyckade motorer.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
17 december 2009
#20
Vanos kommer från tyskan "Variabeler Nockenwellen Steuerung" man kan alltså förskjuta öppningstiden för insugsventilerna och om det är dubbelvanos även på utblåssidan.

Bilen blir lite piggare på lägre varvtal, lite lägre förbrukning kan man också räkna med, de är inte så ofta det är fel på vanossystemen utom på M5 e39 årsmodell 99-00.

Sen den eviga diskussionen om 323 och 325 så kan jag säga att jag aldrig haft en tre-serie eller kommer att äga en men däremot 6st fem-serie med de berörda motorna. en 525 e34 24v vanos e34(192hk) har samma acctid och toppfart som 523 e39 (170hk), 523 gav 169hk på hjulen i rototest i teknikens värld vilket bör vara nånstans kring 185hk i motorn.  Jag kan säga att de går väldigt likvärdigt, 525 går marginellt bättre på toppvarv men knappt nåt man tänker på.

528 e39 gav 184hk på hjulen i rototest i teknikens  värld så den är inte så mycket starkare än 193hk kanske strax under 200 på den i motorn då.

Själv kör jag 6växlad vanoslös 4,4L V8 BMW, den är faktiskt piggare än de två jag nämnde trots att den saknar vanos haha big_smile
Senast redigerat av Niklasw (17 december 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök