Med slutna batterier kan man egentligen bara kolla laddstatus på ett sätt, det är att mäta vilospänningen. Batteriet bör vara opåverkat i åtminstone 8 timmer eller mer när mätningen görs.
För att undersöka batteriets totala kondition så behövs ett test med belastningsmätare.
Med slutna batterier kan man egentligen bara kolla laddstatus på ett sätt, det är att mäta vilospänningen. Batteriet bör vara opåverkat i åtminstone 8 timmer eller mer när mätningen görs.
För att undersöka batteriets totala kondition så behövs ett test med belastningsmätare.
ok.. har nån "lampa" på bat som visar om den är laddad eller ej.. kollade lite på den.. står "grön=OK" svart=ladda bat samt VIT=byt ut bat
på min står de grönt.. men när bilen ej vill starta visar den "svart" kanske bat ej är kass.. bara att laddas upp.. hmm..
Den där "lampan" (heter "magic eye" på Tudors batterier) är en enkel form av syraviktmätare, ett litet flöte som visar tre ganska grova områden. Det är en bra grej, men man kan inte lita blint på den. Dels kan den haka upp sig och dels visar den ju bara hur det står till i just den cellen, om någon annan cell är dålig så syns det knappast på flötet.
13 v ?? på tomgång utan förbrukare enl mig = vajsing på generatorn eller laddnings relä. då denna skall produsera runt 14-14,5 v även med kasst batteri. bara en ide .