2866
Sök

Handbromsproblem volvo 740 -90

30 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Problemet lyder som följer att jag la i handbromsen på kvällen när jag parkerade bilen och morgonen efter när jag skulle lägga ut den så tog den inget, man kan dra handtaget upp och ner utan minsta motstånd eller bromsning.
Någon som har nån aning om vad som kan ha hänt och hur man fixar det? Var spänner man handbromsen och hur hittar man de?
Tacksam för alla svar!

jag är söt

57 Inlägg
16 december 2009
Lossa bakdelen på mittkonsollen så kommer du åt den ena justeringen. tror du kommer åt den andra justeringen genom hålet i bromsskivan, alternativt ta bort skivan.

Men det låter som weir´n gått av, finns ju såklart billigt på biltema. bara å byt smile

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.

30 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Var sitter vajern/vajerfästena?smile

jag är söt

57 Inlägg
16 december 2009
Ser väll stort sett lika ut på alla bilar,

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2009
jalmar skrev:
Lossa bakdelen på mittkonsollen så kommer du åt den ena justeringen. tror du kommer åt den andra justeringen genom hålet i bromsskivan, alternativt ta bort skivan.

Men det låter som weir´n gått av, finns ju såklart billigt på biltema. bara å byt smile

sitter bara justering vid spaken på 740.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2009
gissar på att antingen vajern gått av, eller att fästet på bakaxeln rostat sönder, rätt vanligt.

46 Inlägg
16 december 2009
Hade samma problem för 5månader sedan, brorshan ryckte sönder den. Det var vajern och ena fästet, kostade typ 150 spänn på AD Bildelar. Lycka till med mekandet:)

749 Inlägg
16 december 2009
NITROUS skrev:
gissar på att antingen vajern gått av, eller att fästet på bakaxeln rostat sönder, rätt vanligt.

Mitt tips om fästet på bakaxlen gått av är att det finns det en reprationssats hos Volvo som skruvas fast på samma ställe där det gamle fästet satt.
Enkelt ,lätt att montera, man slipper svetsa om man inte har möjlighet till det och ganska billigt.

Reprationssatsen består av en rörklammer som fästet är fastsvetsat i.
Man kan ju också tillverka sj om man vill och har möjlighet.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2009
Bjornn skrev:
NITROUS skrev:

Mitt tips om fästet på bakaxlen gått av är att det finns det en reprationssats hos Volvo som skruvas fast på samma ställe där det gamle fästet satt.
Enkelt ,lätt att montera, man slipper svetsa om man inte har möjlighet till det och ganska billigt.

Reprationssatsen består av en rörklammer som fästet är fastsvetsat i.
Man kan ju också tillverka sj om man vill och har möjlighet.

finns på biltema också

Sök