Tack för svaren, även om jag inte minns mycket av det själv så fanns det ju faktiskt en tid då Internet var svartvitt och nästan alla bilar hade förgasare och det fungerade ju uppenbarligen. Jag antar att min skepsis angående förgasarbilar beror på att det inte har tillverkats några sen det blev lag på katalysator 1988 och att de flesta man ser är gamla slitna skrothögar som måste ha starthjälp.
Är alla delar i bra skick borde det som ni säger inte vara några problem.
Eftersom jag byter ner mig från turbo vill jag helst ha en bil med V8 så jag åtminstone kan njuta av ljudet.
Hur mycket får man räkna med att en "350" drar i en bil som väger 1,5-2ton och självklart med automatlåda?
Jag räknar med att en sån drar 1,5L/mil men att jag ändå kommer tjäna på det eftersom det inte är någon skatt och försäkringen är mycket billigare.
940:n kostar nästan 18kr/dag i skatt och halvförsäkring, en veteranbil under 4kr så det gör inget om den skulle dra lite mer bensin (jag kommer ju dessutom köra mycket mindre än jag gör nu).
Halva sträckan mellan jobbet och hemmet kommer vara en 30-sträcka och den andra halvan 50, sen är det så nära att motorn inte kommer hinna uppnå driftstemperatur.
En elbil hade ju varit perfekt men det är jag för straight för, dessutom är de väl inge bra på vintern då all ström går åt till att hålla varmt i kupén och imman borta från rutorna.
Edit: Jag tar tillbaka att en elbil hade varit perfekt, med en batterihyra på 995kr+moms/månad är det ju billigare att åka med en gammal V8. Grattis Miljöpartiet.
http://www.blocket.se/stockholm/Elbil_C … =8&w=3