2897
Sök

Konstant värme Volvo 240 GLE -90

1 Inlägg
16 juni 2023
Trådstartare
Hej! Har en 240 GLE - 90 där värmen har börjat krångla lagom till sommaren. Oavsett om reglagen står på kall kommer det konstant väldigt varm luft från sidoventilerna, framrutan samt golvet. Varmluften strömmar på ganska bra även om fläkten är avstängd. Utblåsen i mitten kommer det ingen varmluft från om det inte står på varm då.
Var ska jag börja söka, vajrarna till reglagen? Värmepaket? Nån som haft samma problem?

2 849 Inlägg
17 juni 2023
Är väl en helt vanlig värmekran på denna har jag för mig. Den sitter på vänster sida uppe vid värmepaketet. Du får ta loss skyddet på vänster sida så du kommer åt och se. Kolla så wiren funkar till kranen och att kranen stänger helt. Verkar allt funka där är det nog kranen som inte är helt tät när du stängt. Bara och byta isåfall.

Fri fart för ett fritt folk!
14 471 Inlägg
17 juni 2023
som sagt det är en 240 inte en 2023 tesla   följ vajern från reglaget så hittar du ventilen.  smile

antingen har ventilen pajat eller så har vajern släppt   man brukar känna direkt på reglaget om vajern strular   det är ju väldigt mekaniskt på en 240 smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
för 10 timmar sedan
Jag har samma problem på min, vajrarna funkar som de ska. Var det kranen/ventilen på din du fick byta?

Forummoderator
18 204 Inlägg
för 8 timmar sedan
245anton skrev:
Jag har samma problem på min, vajrarna funkar som de ska. Var det kranen/ventilen på din du fick byta?

Du får nog inget svar där. Han var inloggad senast juni -23.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 464 Inlägg
för 7 timmar sedan
Som sagt, oerhört enkelt på en så gammal bil där ingen elektronik är inblandad. Mekaniskt rakt igenom.

Men ventilen var vanligt fel på alla bilar förr. Både vire som halkade i fästen så det inte var rätt justerat, inte stängde av, kärvade, inte öppnade riktigt, termostatreglering som krånglade och inte minst läckte.
Tillverkarna gick ifrån kranen till förmån av värmestyrning med luftspjäll endast, av god anledning.

2 Inlägg
för 4 timmar sedan
Har en 88:a, något tips på vart man kan köpa ett värmeventil?
Senast redigerat av 245anton (för 4 timmar sedan)

6 189 Inlägg
för 3 timmar sedan
245anton skrev:

Vparts kanske? Finns nog på fler ställen

https://vparts.se/se/reglerventil-for-v … an-ac.html

Fri fart för ett fritt folk!
14 471 Inlägg
för 3 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:
245anton skrev:

Vparts kanske? Finns nog på fler ställen

https://vparts.se/se/reglerventil-for-v … an-ac.html

bra med nya slangar oxå  hade en slang som gick sönder på min 245turbo  ajajaj vad smärtsamt det blev kan jag säga ..   satt mitt i sommarn och körde med skjorts och allt sånt skoj.. och fick vatten över mig när slangen till värmepaketet sprack...smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök