4469
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
18 december 2009
#101
Lincoln skrev:
Äntligen!

Vet att det finns många som försöker och visa sin svartsjukan tydligt, men wow du leder hittils..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Blue Motorsport
58 Inlägg
18 december 2009
#102
Saab gör sjukt bra bilar. Har kört ganska många olika bilar och det är ingen som kommer i närheten av den 9-5an jag har idag. Bättre bil finns inte vad jag vet.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2009
#103
Funkiee skrev:
Lincoln skrev:
Äntligen!

Du är ju för i helvete störd i huvudet, du borde in på psyket din jävel! mad

Störd? Jag tycker det han skrev är rätt vettigt, jag hade själv tänkt skriva samma sak. Om det inte vore för att jag vet att det skulle retat upp folk helt i onödan.

Marknaden går ut på att starkast överlever, och Saab har fuskat sig förbi dessa regler i en herrans massa år nu. Är väl inget negativt att verkligheten kom ikapp Saab? Tror du det hade blivit mindre arbetslösa och mindre förlust om Sossarna fått som de ville och hållit Saab i respirator i ytterligare säg 5år?

Självklart kommer detta att påverka en hel del personer, men om Saab levt 5år till skulle ännu fler personer fått gå och någon (Regeringen, GM, Spyker?) fått pumpa in ytterligare x antal miljader i Saab.

Och dessa X miljader, tror du inte att de istället kan användas till att gynna ett annat företag i kris som i alla fall har en realistisk chans? Oavsett om det så sker i Sverige, USA etc så spelar det i mina ögon ingen roll, en människa är en människa.

Så även om det är väl okänsligt att skriva att Saab "äntligen" går omkull, ligger det faktiskt lite i detta tycker jag. Jag tycker inte illa om Saab, tvärt om trivs jag bra  i deras bilar.

Men att jag trivs i deras modeller betyder inte att jag inte förstår varför de inte gick hem hos kunderna, eller att jag inte förstår varför det slutade så här.

R.I.P Saab, det kunde och borde ha slutat bättre.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Administratör
11 960 Inlägg
18 december 2009
#104
Funkiee skrev:
Lincoln skrev:
Äntligen!

Du är ju för i helvete störd i huvudet, du borde in på psyket din jävel! mad

Och så tar vi det lilla lugna. Han har faktiskt rätt att uttrycka sin åsikt. Det du gör är däremot inte tillåtet, dvs att ta till personangrepp.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 december 2009
#105
chrizz skrev:
Funkiee skrev:
Lincoln skrev:
Äntligen!

Du är ju för i helvete störd i huvudet, du borde in på psyket din jävel! mad

Och så tar vi det lilla lugna. Han har faktiskt rätt att uttrycka sin åsikt. Det du gör är däremot inte tillåtet, dvs att ta till personangrepp.

Han menar nog att saab skulle ha gått om kull för sådär 20år sen roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

730 Inlägg
18 december 2009
#106
Ellertz skrev:
master_- skrev:
Jag förstår inte redigt hur det har kunnat gått så dåligt för saab så pass länge..
Tycker saab gjorde fina "svensson" bilar precis som volvo och många andra märken.

Kanske någon som har en BRA förklaring varför?

Sätt dig i en 9-5 från 98 och sen i en från 2008.... Exakt samma bil! De är för mycket plast, för mycket små missljud och glapp i styrningen för att få kosta dom pengarna dom gör! 9-3 an känns som en helt annan biltillverkade gjort dom..

Jo men vilken biltillverkade gör inte bilar som känns plastiga? Tycker det är många..
Kolla tex på volvo v70 (och nej jag stödjer inget märke, ingen märkes bög).. hur plastig inredning har inte dom, tycker nästan dom ser likadana ut, samma gråa plast..

Bmw e46 tex är det någon hit? nää tycker verkligen inte det samma skit det..men endå en trevlig bil precis som saab..
Finns lika många bilar som saab som det inte händer något med.."tycker jag"

Företagsledare
32 Inlägg
18 december 2009
#107
Verkligen synd att de blev så här men de var väntat, ingen som kan affärer ger sig in i något som inte genererat vinst på så länge. Speciellt när priset för hela kalaset var relativt högt.

Vidare så är det synd om de personer som blir av med jobben.


patrik89
18 december 2009
#108
Lika bra å lägga ner volvo också, dom "riktiga" volvo bilarna slutades tillverkas för längesen! smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2009
#109
master_- skrev:
Ellertz skrev:
master_- skrev:
Jag förstår inte redigt hur det har kunnat gått så dåligt för saab så pass länge..
Tycker saab gjorde fina "svensson" bilar precis som volvo och många andra märken.

Kanske någon som har en BRA förklaring varför?

Sätt dig i en 9-5 från 98 och sen i en från 2008.... Exakt samma bil! De är för mycket plast, för mycket små missljud och glapp i styrningen för att få kosta dom pengarna dom gör! 9-3 an känns som en helt annan biltillverkade gjort dom..

Jo men vilken biltillverkade gör inte bilar som känns plastiga? Tycker det är många..
Kolla tex på volvo v70 (och nej jag stödjer inget märke, ingen märkes bög).. hur plastig inredning har inte dom, tycker nästan dom ser likadana ut, samma gråa plast..

Bmw e46 tex är det någon hit? nää tycker verkligen inte det samma skit det..men endå en trevlig bil precis som saab..
Finns lika många bilar som saab som det inte händer något med.."tycker jag"

Upplevd kvalitet har jag aldrig sett som Saabs problem, utan jag tror snarare att det beror på att 9-5 kom 1997. Det fungerade kanske att dra ut på modellerna för 30år sedan, men idag byts modellerna ut med en 7 års mellanrum.

För tidigt? Det tål att diskuteras, men det är den takten kunderna vant sig vid.

Att försöka sälja en 13år gammal modell när konkurrenterna är 7-10år färskare fungerar inte. Hur mycket modernare är inte Volvo S80? Bmw 5-serie är inne på sin tredje modell under 9-5s livstid (E39 1996 - E60 - F10 presenterad 2009). Detsamma gäller Mercedes E-klass, bilar som Saab mer eller mindre påstods konkurrera med.

Även om man går över till billigare bilar gäller det samma, Maxda 6, Peugeot 407 etc. Även detta avsevärt modernare konstruktioner än Saabs bilar.

9-3ss stod inför en annan situation, den är modernare. Men tänk efter, den är 8år gammal och borde alltså bytas ut. Jag tvivlar starkt på att Saab hade planerat någon ersättare i år, utan skulle dra ut på även denna modell ett par år till.

Takten inom bilindustrin var helt enkelt för hög för Saab, men det betyder inte att bilarna var dåliga. Men bara för att en modell var bra betyder det inte att det inte finns bättre.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
18 december 2009
#110
patrik89 skrev:
Lika bra å lägga ner volvo också, dom "riktiga" volvo bilarna slutades tillverkas för längesen! smile

Aa, för det är skitriktigt med en brevlåda på hjul som drar mycket soppa utan att prestera för det. Nog för att jag tycker att de skulle kunna ha kvar vissa bakhjulsdrivna modeller men volvo gör vad de är bäst på, säkra svenssonbilar. Det är inte överklass och det är inte underklass, helt enkelt en säker familjebil, varken mer eller mindre (precis som de äldre volvos så som 700 serien när den kom).

Tycker det är synd att de ska lägga ner dock, saab är fina bilar oavsett vad som sägs och många jobb kommer gå förlorade men precis som rquired säger så är det så mycket pengar som skulle kunna gå till annat som måste pumpas in om saab ska hållas vid liv och 9-5 fanns kvar lite väl länge. Nya 9-5 är riktigt snygg enligt mig och en bra bil också.
Senast redigerat av cheffer (18 december 2009)


2 751 Inlägg
18 december 2009
#111
Rquired skrev:
master_- skrev:
Ellertz skrev:

Sätt dig i en 9-5 från 98 och sen i en från 2008.... Exakt samma bil! De är för mycket plast, för mycket små missljud och glapp i styrningen för att få kosta dom pengarna dom gör! 9-3 an känns som en helt annan biltillverkade gjort dom..

Jo men vilken biltillverkade gör inte bilar som känns plastiga? Tycker det är många..
Kolla tex på volvo v70 (och nej jag stödjer inget märke, ingen märkes bög).. hur plastig inredning har inte dom, tycker nästan dom ser likadana ut, samma gråa plast..

Bmw e46 tex är det någon hit? nää tycker verkligen inte det samma skit det..men endå en trevlig bil precis som saab..
Finns lika många bilar som saab som det inte händer något med.."tycker jag"

Upplevd kvalitet har jag aldrig sett som Saabs problem, utan jag tror snarare att det beror på att 9-5 kom 1997. Det fungerade kanske att dra ut på modellerna för 30år sedan, men idag byts modellerna ut med en 7 års mellanrum.

För tidigt? Det tål att diskuteras, men det är den takten kunderna vant sig vid.

Att försöka sälja en 13år gammal modell när konkurrenterna är 7-10år färskare fungerar inte. Hur mycket modernare är inte Volvo S80? Bmw 5-serie är inne på sin tredje modell under 9-5s livstid (E39 1996 - E60 - F10 presenterad 2009). Detsamma gäller Mercedes E-klass, bilar som Saab mer eller mindre påstods konkurrera med.

Även om man går över till billigare bilar gäller det samma, Maxda 6, Peugeot 407 etc. Även detta avsevärt modernare konstruktioner än Saabs bilar.

9-3ss stod inför en annan situation, den är modernare. Men tänk efter, den är 8år gammal och borde alltså bytas ut. Jag tvivlar starkt på att Saab hade planerat någon ersättare i år, utan skulle dra ut på även denna modell ett par år till.

Takten inom bilindustrin var helt enkelt för hög för Saab, men det betyder inte att bilarna var dåliga. Men bara för att en modell var bra betyder det inte att det inte finns bättre.

Synd bara att många tänker "varför byta ut något som funkar"

Who Djaa bless no man curse

patrik89
18 december 2009
#112
cheffer skrev:
patrik89 skrev:
Lika bra å lägga ner volvo också, dom "riktiga" volvo bilarna slutades tillverkas för längesen! smile

Aa, för det är skitriktigt med en brevlåda på hjul som drar mycket soppa utan att prestera för det. Nog för att jag tycker att de skulle kunna ha kvar vissa bakhjulsdrivna modeller men volvo gör vad de är bäst på, säkra svenssonbilar. Det är inte överklass och det är inte underklass, helt enkelt en säker familjebil, varken mer eller mindre (precis som de äldre volvos så som 700 serien när den kom).

Tycker det är synd att de ska lägga ner dock, saab är fina bilar oavsett vad som sägs och många jobb kommer gå förlorade men precis som rquired säger så är det så mycket pengar som skulle kunna gå till annat som måste pumpas in om saab ska hållas vid liv och 9-5 fanns kvar lite väl länge. Nya 9-5 är riktigt snygg enligt mig och en bra bil också.

Oj, vet inte om jag stampade på en öm tå? tongue men 850in är ju inte en bakhjulsdriven bil som går in i ökända "mallen". Tja, åker nog ifrån din beemer med min brevlåda smile så prestationen är det inget fel på för att vara en gammal sleten container.

177 Inlägg
18 december 2009
#113
Mortalis skrev:
Inte direkt så att de inte haft tid på sig att leta andra jobb eller utbilda sig till nåt annat...

Nä det är ju bara att gå och skaffa sig ett nytt jobb hursomhelst mad 

Herregud säger jag bara...

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

730 Inlägg
18 december 2009
#114
Rquired skrev:
master_- skrev:
Ellertz skrev:

Sätt dig i en 9-5 från 98 och sen i en från 2008.... Exakt samma bil! De är för mycket plast, för mycket små missljud och glapp i styrningen för att få kosta dom pengarna dom gör! 9-3 an känns som en helt annan biltillverkade gjort dom..

Jo men vilken biltillverkade gör inte bilar som känns plastiga? Tycker det är många..
Kolla tex på volvo v70 (och nej jag stödjer inget märke, ingen märkes bög).. hur plastig inredning har inte dom, tycker nästan dom ser likadana ut, samma gråa plast..

Bmw e46 tex är det någon hit? nää tycker verkligen inte det samma skit det..men endå en trevlig bil precis som saab..
Finns lika många bilar som saab som det inte händer något med.."tycker jag"

Upplevd kvalitet har jag aldrig sett som Saabs problem, utan jag tror snarare att det beror på att 9-5 kom 1997. Det fungerade kanske att dra ut på modellerna för 30år sedan, men idag byts modellerna ut med en 7 års mellanrum.

För tidigt? Det tål att diskuteras, men det är den takten kunderna vant sig vid.

Att försöka sälja en 13år gammal modell när konkurrenterna är 7-10år färskare fungerar inte. Hur mycket modernare är inte Volvo S80? Bmw 5-serie är inne på sin tredje modell under 9-5s livstid (E39 1996 - E60 - F10 presenterad 2009). Detsamma gäller Mercedes E-klass, bilar som Saab mer eller mindre påstods konkurrera med.

Även om man går över till billigare bilar gäller det samma, Maxda 6, Peugeot 407 etc. Även detta avsevärt modernare konstruktioner än Saabs bilar.

9-3ss stod inför en annan situation, den är modernare. Men tänk efter, den är 8år gammal och borde alltså bytas ut. Jag tvivlar starkt på att Saab hade planerat någon ersättare i år, utan skulle dra ut på även denna modell ett par år till.

Takten inom bilindustrin var helt enkelt för hög för Saab, men det betyder inte att bilarna var dåliga. Men bara för att en modell var bra betyder det inte att det inte finns bättre.

Stämmer säkert mycket det du skriver, tvivlar jag inte på, då du är en av få här på garaget som skriver vettiga svar här i forumet:P

okej saab har sålt "äldre" modeller än vad tiden har varit igentligen, eller som du säger dom har inte bytt ut modellerna, Men varför har det blivit så? varför har inte saab kunat hänga med i bil marknaden, varför har inte dom bytt modeller efter 7år? finns många ? i allt kring saab tycker jag, tyvärr..

Hade gärna sätt saab i 70år till, fast jag inte har ägt någon som allas, men känns fortfarannde lite som en svensk ikon

Sen att jämföra saab med mazda eller peugeot nja det vet i tusan, då tycker jag nog saab stor högra:P
Men det är ju jag det, en av miljonerna på denna jord.

Handledare
1 481 Inlägg
18 december 2009
#115
jaha då var det slut då. Sorgligt, har ägt 15 Saabar under årens lopp. Har även jobbat tre år på utvecklingavdelningen i Trollhättan. Kan bara konstatera att GM/opel kört företaget i botten. Saab blev tvungna att använda undermåliga delar från GM istället för egenutvecklade bra delar. Ta bara bakaxeln på 900:an. Saab skulle använda en Opelaxel. Ingen fanns som klarade av Saabens vikt. Resultatet blev att axeln vrider sig vid hård kurvtagning.  Lika med V6 motorn. Alla vet att en V-motor ska ha 30, 60 eller 90 grader för att gå jämnt. Opel fixade en motor med 57 graders vinkel. Vibrator? Jajjamensan. Allt som vi skruvade dit på den motorn skakade sönder. Saab ville inte använda den motorn men blev tvungna av GM:s ledning. Jag var med och försökte göra det bästa av den i 9000-modellen. Men det var inte lätt när motorerna kom från Opel med två kilo gjutsand kvar i de körklara motorerna. Stenkross? Ja vad tror ni. De drog mer olja än bensin.  Dåliga försäljningssiffror? Det hade räckt med att GM skickat ut 1 (en) Saab till varje GM-återförsäljare i världen så hade hela årsproduktionen gått åt. Får väl gå ut och sätta mig i Sonetten och dricka gravöl.


1 062 Inlägg
18 december 2009
#116
http://www.dn.se/ekonomi/peter-eriksson … -1.1016423

Miljöpartistkräket uttalar sig.... Dessa kan enbart hålla k*ften, då dem om några motarbetar varenda bilist och allt företagsamt i hela landet!  Blir så förbannad när dessa plantor uttalar sig populistiskt för att plocka pk poäng!
Senast redigerat av TLO (18 december 2009)

"You Go, we go!"

213 Inlägg
18 december 2009
#117
S4_AllarN skrev:
Synd för att som skröt så mycket att de hade en koenigsegg och kötpe sånna klibbor och satte på bilen.
Nu är det bara att ta fram glasskrapan.

eller byta loggan till : UTROTNINGSHOTAD istället wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

2 271 Inlägg
18 december 2009
#118
Trist som fan är det i alla fall!
Kommer inte glömma tiden min farbror var säljare för Svenska Bil
och gled förbi med med första 9000 Talladegan, alltid älskat  9k sen dess.
Nej! Skål säger jag med en gravöl i handen.
Skål för Saab och dess trogna arbetare.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2009
#119
master_- skrev:
Rquired skrev:
master_- skrev:

Jo men vilken biltillverkade gör inte bilar som känns plastiga? Tycker det är många..
Kolla tex på volvo v70 (och nej jag stödjer inget märke, ingen märkes bög).. hur plastig inredning har inte dom, tycker nästan dom ser likadana ut, samma gråa plast..

Bmw e46 tex är det någon hit? nää tycker verkligen inte det samma skit det..men endå en trevlig bil precis som saab..
Finns lika många bilar som saab som det inte händer något med.."tycker jag"

Upplevd kvalitet har jag aldrig sett som Saabs problem, utan jag tror snarare att det beror på att 9-5 kom 1997. Det fungerade kanske att dra ut på modellerna för 30år sedan, men idag byts modellerna ut med en 7 års mellanrum.

För tidigt? Det tål att diskuteras, men det är den takten kunderna vant sig vid.

Att försöka sälja en 13år gammal modell när konkurrenterna är 7-10år färskare fungerar inte. Hur mycket modernare är inte Volvo S80? Bmw 5-serie är inne på sin tredje modell under 9-5s livstid (E39 1996 - E60 - F10 presenterad 2009). Detsamma gäller Mercedes E-klass, bilar som Saab mer eller mindre påstods konkurrera med.

Även om man går över till billigare bilar gäller det samma, Maxda 6, Peugeot 407 etc. Även detta avsevärt modernare konstruktioner än Saabs bilar.

9-3ss stod inför en annan situation, den är modernare. Men tänk efter, den är 8år gammal och borde alltså bytas ut. Jag tvivlar starkt på att Saab hade planerat någon ersättare i år, utan skulle dra ut på även denna modell ett par år till.

Takten inom bilindustrin var helt enkelt för hög för Saab, men det betyder inte att bilarna var dåliga. Men bara för att en modell var bra betyder det inte att det inte finns bättre.

Stämmer säkert mycket det du skriver, tvivlar jag inte på, då du är en av få här på garaget som skriver vettiga svar här i forumet:P

okej saab har sålt "äldre" modeller än vad tiden har varit igentligen, eller som du säger dom har inte bytt ut modellerna, Men varför har det blivit så? varför har inte saab kunat hänga med i bil marknaden, varför har inte dom bytt modeller efter 7år? finns många ? i allt kring saab tycker jag, tyvärr..

Hade gärna sätt saab i 70år till, fast jag inte har ägt någon som allas, men känns fortfarannde lite som en svensk ikon

Sen att jämföra saab med mazda eller peugeot nja det vet i tusan, då tycker jag nog saab stor högra:P
Men det är ju jag det, en av miljonerna på denna jord.

Menade inget illa, men tycker faktiskt att många av Peugeot, Mazda etc modeller höll samma nivå som Saab. Kanske inte på prestigestegen, men i praktiken.

Däremot ställer du en hel del bra frågor, förmodligen bara något som nuvarande och tidigare Saab-ledningar kan svara på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
18 december 2009
#120
patrik89 skrev:
cheffer skrev:
patrik89 skrev:
Lika bra å lägga ner volvo också, dom "riktiga" volvo bilarna slutades tillverkas för längesen! smile

Aa, för det är skitriktigt med en brevlåda på hjul som drar mycket soppa utan att prestera för det. Nog för att jag tycker att de skulle kunna ha kvar vissa bakhjulsdrivna modeller men volvo gör vad de är bäst på, säkra svenssonbilar. Det är inte överklass och det är inte underklass, helt enkelt en säker familjebil, varken mer eller mindre (precis som de äldre volvos så som 700 serien när den kom).

Tycker det är synd att de ska lägga ner dock, saab är fina bilar oavsett vad som sägs och många jobb kommer gå förlorade men precis som rquired säger så är det så mycket pengar som skulle kunna gå till annat som måste pumpas in om saab ska hållas vid liv och 9-5 fanns kvar lite väl länge. Nya 9-5 är riktigt snygg enligt mig och en bra bil också.

Oj, vet inte om jag stampade på en öm tå? tongue men 850in är ju inte en bakhjulsdriven bil som går in i ökända "mallen". Tja, åker nog ifrån din beemer med min brevlåda smile så prestationen är det inget fel på för att vara en gammal sleten container.

Sry, haft en tärd dag bara tongue Borde inte gå ut över dig men nu blev det så. Det gör du säkert, skillnaden är ju den att din är trimmad och med turbo vilket gör en hel del, ska jag börja montera turbo på min och ladda ett bar och ha allt annat iordninggjort för det tror jag att du hamnar i backspegeln istället wink Vad volvo inte har är effektiva motorer, dvs drar lite bränsle och presterar mycket samtidigt vilket bmw ligger bättre till med och det var det jag menade med drar mycket soppa utan att prestera för det. Volvo är tillförlitliga men effektiva skulle jag inte vilja säga, inte som original iaf.

Men nu är det inte det tråden handlar om utan det kan vi lösa på pm istället om vi ska börja gnabba om det smile 

Saabs nedläggning är tråkig och det går inte att säga något annat.



Sök