2627
Sök

Abs lägger av när man sladdar(!)

1 200 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Hejsan! Jag vet inte riktigt om denna tråd ligger rätt, men om den gör det så får någon gärna flytta den smile

Jag har en Subaru Legacy 2.2 classic i min ägo, och ungdom som jag är så brukar jag vara ute och sladda lite (läs mycket) med den. Dock så är något fel. När man har sladdat ett tag så börjar abs-lampan lysa, och man har ingen abs. Det räcker med att stänga av bilen och starta igen för att få den att fungera, men jag vill gärna kunna fixa detta problem.

Min fråga är nu, hur kan det komma sig att abs:en stängs av/slutar fungera när man sladdar en stund. Är alltid olika länge innan den stängs av, men något som är säkert är att den gör det varje gång man leker runt.

Tack på förhand! // Rickard
Senast redigerat av Stackarn (19 december 2009)

342 Inlägg
19 december 2009
då är vi två stycken med samma problem dock kör jag volvo 740.

men jag har testat och läsa felkoder när den lyser och jag får fram abs-givare höger fram att den e kass.. men sedan vid omstart så e den borta och abs:en fungerar felfritt.

1 200 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Jag har tyvärr inte någon möjlighet att kolla vilken givare som ger upp, men borde verkligen abs:en sluta fungera? Har varit med om att lampan kan börja lysa men abs:en fungera, så var det i en polares bil. Har du någon aning om vad som kan göra detta då?

Tack på förhand// Rickard

Bingolotto elller !
79 Inlägg
19 december 2009
Det ska va så på den modellen tongue
ABS styrdonet vill ju ha ständig signal från alla fyra givare... Sladdar man mycket och leker eller drar handbromsen tillräckligt länge så slutar ju givaren ge signal till styrdonet och då blir det ju felkod/lamptändning...

Så det räcker nog att ett hjul är låst ett visst antal millisekunder för länge så styrdonet uppfattar det som "fel" i systemet..
Fast det egentligen inte är nåt fel..

Annars kan det vara glapp i nåt hjullager så givaren tappar signalen från kuggkransen kanske ???
Men jag tror på tomten och det första jag skrev big_smile

Behövs Subarudelar så har jag en legacy -93 i delar, men jag säljer inget..... för man får ju inte annonsera här... roll
Senast redigerat av hellrejjser (19 december 2009)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 december 2009
hellrejjser skrev:
Behövs Subarudelar så har jag en legacy -93 i delar, men jag säljer inget..... för man får ju inte annonsera här... roll

Hahaha... vilken luring lol

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 200 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
hellrejjser skrev:
Det ska va så på den modellen tongue
ABS styrdonet vill ju ha ständig signal från alla fyra givare... Sladdar man mycket och leker eller drar handbromsen tillräckligt länge så slutar ju givaren ge signal till styrdonet och då blir det ju felkod/lamptändning...

Så det räcker nog att ett hjul är låst ett visst antal millisekunder för länge så styrdonet uppfattar det som "fel" i systemet..
Fast det egentligen inte är nåt fel..

Annars kan det vara glapp i nåt hjullager så givaren tappar signalen från kuggkransen kanske ???
Men jag tror på tomten och det första jag skrev big_smile

Okej tack så mycket! Då slipper jag oroa mig för att saker är fel smile

Och angående det andra så skickar jag ett pm med en "utskällning" sen kanske smile

Bingolotto elller !
79 Inlägg
20 december 2009
Obs, det är inte säkert det är så här nu, så lita inte för mycket på mig.. hehe...  big_smile

Jag kom på en grej till förresten som låter logiskt......
Om dina bromsar kärvar lite och inte släpper direkt pga rost och skit mellan oket och bromsklossarna, så tar det ju en stund extra innan hjulet får snurr igen på is eller snö där greppet inte är det bästa..

Kan det vara så lätt att det räcker att göra rent bromsoket kanske ??? Just för att inte bromsarna ska ligga på...
Ligger bromsarna på så glider hjulet på snön och ger ingen ABS signal....

Styrdonet vill antagligen ha samma "ABS varvtalsignal" på alla hjul när du bromsar (plus minus några procent) Skiljer signalen för mycket mellan hjulen blir det som sagt lamptändning..
Senast redigerat av hellrejjser (20 december 2009)

Skogskonsult
214 Inlägg
20 december 2009
Jag en polare med två legacy -92or och båda två lägger ABS:en av på när man sladdar. Måste vara någon standard.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 december 2009
upplevde detta på en volvo 944 turbo 1 gång för evigheter sen då frågade jag vad de berodde på då va de att bakhjulen snurrade olika fort och abs systemets sensorer flippade ur .. 

kanske kan va nå liknade för känsliga sensorer?

4 001 Inlägg
20 december 2009
fy fan vad skönt, ABS  är ett jävla piss när man leker och man får så jävla lång bromssträcka med det skiten.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök