2902
Sök

Generator haveri opel astra 1,7cdti

5 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Hej har en 05as opel astra 1,7cdti 74kw som generatorn har lagt av på för andra gången på ett  knappt år

Den slutar ladda,,Förra gången bytte jag generator och trodde den var felande men efter att ha kört knappt 1500mil så tror jag inte att det är bara generatorn som är felande kan den vara för liten,,, ladda för llite?
Det är ganska kallt här nu och så var det sisst det hände,,,kan det bli för stor belastning på den,,,, sitter väll någon typ av elvärmare på den vet inte om det gör bara gissning men dagens dieslar motorer ger ju ingen värme så för att få någon värme i kupen ,,,,, har även exljus på den tre till antalet
Senast redigerat av BM35 (19 december 2009)

5 Inlägg
21 december 2009
men undrar hur mår battriet för att dåligt batteri påverkar mycket på generatoren .det har hänt för mig .dåligt batteri minskar generatorn späning

Bilmekaniker
235 Inlägg
21 december 2009
mm, kylan e rätt bra på o döda baterier. starta den med startkablar eller ngt, och mät på bateriets + och - de ska lippa på runt 14v om generatorn fungerar. Men säkert bateriet nu.

5 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Hej tack för svar!

Generatorn är kollad och den laddar inte,,,Det skumma i det hela är att laddningslampan inte lyser,,, Den lyser då tändningen slås på men slocknar då bilen startar fast generatorn inte laddar

Men andra lampor tändes så som abs Bältessträckare som aldrig lyser annars men tändes då späningen blev låg
Senast redigerat av BM35 (21 december 2009)

21 761 Inlägg
22 december 2009
Kolla hur kolen ser ut för säkerhets skull, även om jag egentligen inte är helt säker på att de har med saken att göra.

Vet du om generatorn på något sätt styrs av bilens dator?

En del nyare bilar har tydligen på det viset att datorn styr hur generatorn ska ladda, det kan ju kanske i så fall vara datorn som slår av laddningen av någon anledning (typ överbelastning eller så). Fast det är bara en vild gissning, jag har ingen aning om hur laddsystemet på nya bilar fungerar. smile

Startmotorpunktse och Streckkoden här på forumet jobbar med generatorer, de kanske vet hur laddsystemet fungerar på din bil.
Senast redigerat av Drönirettab (22 december 2009)

Motborgare
1 099 Inlägg
26 december 2009
BM35 skrev:
Hej tack för svar!

Generatorn är kollad och den laddar inte,,,Det skumma i det hela är att laddningslampan inte lyser,,, Den lyser då tändningen slås på men slocknar då bilen startar fast generatorn inte laddar

Att laddningslamplan lyser när du slår på tänningen och att den släcker när bilen startar betyder bara att förmagnetiseringen fungerar som den skall. Normalt bedyder det att kolen är hela. Det säger inget om du har trasiga dioder i likriktaren eller om laddningsregulatorn är defekt.

-- K
Senast redigerat av Kavli (26 december 2009)

5 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Tack för svar
En ny generator är på plats min mekaniker har pratat med en opel verksta och där sa dom att det inte är ovanligt med generator haverier på opel astra då det är kallt,,,Summa sumarium opel är ingen Norrlands bil,,,Men vad fan är det som händer har kört ca 5mil med nya generatorn och lampan för bilelektriska började lysa ska in och få diagnos på den

Sök