Rquired skrev:
Jag håller mycket riktigt tyskt högre än svenskt, men det är för att de tyska bilarna passar mig så mycket bättre. Och komforten mellan Volvo och Mercedes skiljer en hel del;
För Volvo är komfort=mjukt. Mjuka stolar, mjuk lite gungig fjädring osv. För Mercedes är komfort lite fastare fjädring och fastare stolar.
Provsitter du en Volvo gillar man stolarna direkt, rena fåtöljer. Problemet är att så mjuka stolar ge inte ryggen korrekt stöd, vilket gör att du får ont i ryggen vid längre sittningar*. Dessutom är Volvo gungiga, vilket jag inte gillar då det ger en sämre koll på vad bilen har för sig.
*Överdriver något för att du skall förstå, att kalla Volvos stolar dåliga på långfärder vore skandal med tanke på hur många usla stolar det finns. Volvo håller definitivt toppklass!
Mercedes däremot har stolar som man vid en första sittning tycker är för hårda, men dessa stolarna ger bra mycket bättre stöd för ryggen i längden och man sitter inte "igenom" dessa på samma sätt som i Volvo. Dessutom har Mercedes en fastare fjädring som förhindrar krängning a´la roddbåt i hög sjö som i Volvo och ger mycket bätte koll på vad bilen har för sig, utan att för den sakens skull vara hård och obekväm.
Men att säga att komforten är bättre i Mercedes är fel, men ur min synvinkel har däremot Mercedes bättre komfort. Smaken är som baken, och de finns de som tycker Mercan är för hård. Oavsett, det är två väldigt bekväma bilar, du behöver inte oroa dig för komforten i någon av dem på längre resor.
Angående prisbilden på dessa bilar har jag faktiskt ingen riktig koll, men jag kan tycka att bilen i annonsen är väldigt mycket bil för pengarna.
Men, tänk på att undvika långmilare. Inte för att de inte håller utan för att folk har sådana fördommar mot dem. Du skall antagligen sälja bilen någon gång antar jag? Och då kommer den förmodligen vara väldigt svårsåld med de milen.
Edit: Mitt något otränade Mercedesöga gissar på att det bara är klarglaslampor, vita blinkers och.. vad heter nu grillen? Har för mig att det var olika grillar beroende på utrustnigsgrad, som tex idag då det finns Avantgrade, Elegance och liknande. Skulle gissa på att den grillen hörde till en viss utrustningsgrad.
Bmw 525i E34 med M20B25 gör 0-100 på 9.5sek, letar efter siffor till Mercan.