2818
Sök

S70 går bättre med lamda lampan tänd

4 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Hej

Har en s70 97a som har gått runt 50 tusen mil när jag köpte den så lös lamda lampan trode jag viste varför.
Röret från luftfiltert sönder  så jag bytte och släckte lampan.
Nu har jag kört ett par månader och lätt bilen stå på tomgång en lite längre tid och då tändes lampan igen. Men till saken hör att när lampan lyser så går bilen mycket bättre än när den är släckt någon annan som har haft samma problem så skulle jag vara väldigt tacksam för tips på fel

474 Inlägg
20 december 2009
Ta och snubbla förbi en verkstad och be dom läsa ut felkoderna åt dig, kostar inte så många kronor och då vet du oftast vad det är för fel sedan wink

+Uppfinnare+
643 Inlägg
20 december 2009
Vid vissa felkoder så kopplar styrsystemet in ett nödprogram som ger motorn många procent mer bränsle,  så frågan är: upplever du att den drar mer soppa?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

4 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Finns ingen fel kod och den dra nästan mindre bränsle

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
20 december 2009
matte-s70 skrev:
Finns ingen fel kod och den dra nästan mindre bränsle

lyser lambda lampan så är det felkoder? har du kollat med diagnostikutrustning?

4 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
ja jag kollade på volvo dom fick ingen fel kod

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
20 december 2009
matte-s70 skrev:
ja jag kollade på volvo dom fick ingen fel kod

låter konstigt tycker jag då motorlampan börjar lysa pga fel i motorstyrningen/avgasreningen, dvs den skall visa felkod.

77 Inlägg
20 december 2009
Lyser lampan e där felkod. så är det bara.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 december 2009
Japp lyser lampan så finns det en felkod. Kan vara så att den går bättre med lampan tänd för då går motorn på vissa förinställda värden. Tex om lambdan e kass så reglerar den inte efter den å då kan det vara bättre än att reglera efter en defekt lambda.

Va har du för motor?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
21 december 2009
boenana skrev:
Lyser lampan e där felkod. så är det bara.

precis big_smile

77 Inlägg
31 december 2009
JaggaChafen skrev:
Japp lyser lampan så finns det en felkod. Kan vara så att den går bättre med lampan tänd för då går motorn på vissa förinställda värden. Tex om lambdan e kass så reglerar den inte efter den å då kan det vara bättre än att reglera efter en defekt lambda.

Va har du för motor?

en viss sanning. Men den kommer antagligen gå väldigt fett, dvs onödig bensin förbrukning.

Sök