3436
Sök

Iskörning

64 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#1
Hej smile

Hur tjocka e era isar nu? Där jag brukar köra e den 10 cm nu så hoppas de kalla vädret håller i nu så kanske man kan köra vid nyår smile  Förra året började vi köra på 16 cm men vill allt ha lite mer när man e mkt folk.
20 cm kärnis beräknas hålla för ca 4 ton om det e sötvatten.
Ni kan beräkna va isen bör hålla för genom att ta isens tjocklek i cm *samma tal *10 för sötvatten eller*7 för saltvatten.
T.ex   18*18*10 = 3240 kg (OBS ska detta stämma ska de va bra kärnis!)

Lägg gärna upp lite bilder från era äventyr ute på isarna här smile   
MVH:Per


erixon89
21 december 2009
#2
vilken sjö är det du brukar åka på?smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 december 2009
#3
Is? Är det denna hårda ytan under halvmetern med snön ute på sjöarna? wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 december 2009
#4
tackar hjärtligt för den uträkningen! var ute innan idag och mätte tjockleken på isen. var lite varierande olika långt ut men hade ca 10 cm nära land. så några riktigt kalla nätter till så är den förhoppningsvis körbar smile

eftersom uträkningen gäller för kärnis undrar jag hur mycket klenare är isen om det inte är kärnis?
den kändes väldigt mjuk tyvärr hmm

kan tillägga att det är bräckt vatten (östersjön) vilket värde är lämpligt att räkna med då? antar att 7= så salt som det är på västkusten? och det är ju inte östersjön i närheten av.

MVH Fredrik
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (21 december 2009)


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 december 2009
#5
_Fredde_volvo_ skrev:
tackar hjärtligt för den uträkningen! var ute innan idag och mätte tjockleken på isen. var lite varierande olika långt ut men hade ca 10 cm nära land. så några riktigt kalla nätter till så är den förhoppningsvis körbar smile

eftersom uträkningen gäller för kärnis undrar jag hur mycket klenare är isen om det inte är kärnis?
den kändes väldigt mjuk tyvärr hmm

kan tillägga att det är bräckt vatten (östersjön) vilket värde är lämpligt att räkna med då? antar att 7= så salt som det är på västkusten? och det är ju inte östersjön i närheten av.

MVH Fredrik

Vad uträkningen gäller för är ju väldigt luddigt. Det är en rackans skillnad beroende på antal hjul, däckens bredd etc. 

Jämför exempelvis en bandvagn och en personbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

64 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#6
Jag kör på en sjö som heter Nimmern smile
Är det inte kärnis så vet jag inte hur man ska räkna för att vara säker... 
Men om du tar *5 så tycker jag att det bör vara säkert smile


863 Inlägg
21 december 2009
#7
Dom prata om drygt 10cm is på banan så snart blir det premiär big_smile

https://www1.garaget.org/archive/40/39024/69737/large_69737-634882.jpg

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

64 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#8
torpis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
tackar hjärtligt för den uträkningen! var ute innan idag och mätte tjockleken på isen. var lite varierande olika långt ut men hade ca 10 cm nära land. så några riktigt kalla nätter till så är den förhoppningsvis körbar smile

eftersom uträkningen gäller för kärnis undrar jag hur mycket klenare är isen om det inte är kärnis?
den kändes väldigt mjuk tyvärr hmm

kan tillägga att det är bräckt vatten (östersjön) vilket värde är lämpligt att räkna med då? antar att 7= så salt som det är på västkusten? och det är ju inte östersjön i närheten av.

MVH Fredrik

Vad uträkningen gäller för är ju väldigt luddigt. Det är en rackans skillnad beroende på antal hjul, däckens bredd etc. 

Jämför exempelvis en bandvagn och en personbil.

Detta ska gälla för fordon med 4 hjul.
Va gäller däckens bredd så tror jag inte att det har så mkt att säga i detta fall då uträkningen är med viss marginal.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 december 2009
#9
okej, då blir de knappt 500kg tongue haha, antar att ja nog kan glömma mina drömmar om att köra på isen här nere i blekinge sad fan ja ska flytta till norrland! sad

MVH


64 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#10
_Fredde_volvo_ skrev:
okej, då blir de knappt 500kg tongue haha, antar att ja nog kan glömma mina drömmar om att köra på isen här nere i blekinge sad fan ja ska flytta till norrland! sad

MVH

Hehe så långt behöver du inte flytta! tongue


261 Inlägg
21 december 2009
#11
Mätte upp 5cm här i bittraste småland (inte så väldans långt från blekinge)   När det blir en 25-30cm börjar vi köra tongue

Hoppas det dröjer några veckor till så man hinner få färdigt bilen!

volvo 740gl -90
b230f med 2mm planad topp och vx3 kam (förtillfället, vill hellre ha en fs296 å leka med)
MS1 v2.2 styr bara bränslet, tändningen är vanlig brytarfördelare roll
Helt utrensad inredning (bara förarstol och instrumentbräda kvar)
Battariet i bagaget
Finns funderingar på att byta ut tanken mot en 10l reservdunk
2" system med 1st liten simons dämpare (kommer bröla på fint)
Axeln ska naturligtvis svetsas
4st gamla rallydäck med nästan alla dubb kvar

Känns som det kommer bli en jävligt kul bil å köra med på isen lol

403 Inlägg
21 december 2009
#12
Här i västmanland i köping kör dom på en is redan med skoter, men har inte varit ute och borrat och kollat än, tänkte göra det i helgen smile jag har en jävligt schysst guide som ja kan lägga upp som en snubbe skrivit om is körning om det är intressant? smile


64 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#13
945TurboMS skrev:
Mätte upp 5cm här i bittraste småland (inte så väldans långt från blekinge)   När det blir en 25-30cm börjar vi köra tongue

Hoppas det dröjer några veckor till så man hinner få färdigt bilen!

volvo 740gl -90
b230f med 2mm planad topp och vx3 kam (förtillfället, vill hellre ha en fs296 å leka med)
MS1 v2.2 styr bara bränslet, tändningen är vanlig brytarfördelare roll
Helt utrensad inredning (bara förarstol och instrumentbräda kvar)
Battariet i bagaget
Finns funderingar på att byta ut tanken mot en 10l reservdunk
2" system med 1st liten simons dämpare (kommer bröla på fint)
Axeln ska naturligtvis svetsas
4st gamla rallydäck med nästan alla dubb kvar

Känns som det kommer bli en jävligt kul bil å köra med på isen lol

Kommer säkert bli kanon:)  Jag ska köra Volvo 960 med fulldubbade pirelli iår big_smile


64 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#14
Tonycrona skrev:
Här i västmanland i köping kör dom på en is redan med skoter, men har inte varit ute och borrat och kollat än, tänkte göra det i helgen smile jag har en jävligt schysst guide som ja kan lägga upp som en snubbe skrivit om is körning om det är intressant? smile

Gött lägg upp den så fort du kan big_smile


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 december 2009
#15
_Fredde_volvo_ skrev:
okej, då blir de knappt 500kg tongue haha, antar att ja nog kan glömma mina drömmar om att köra på isen här nere i blekinge sad fan ja ska flytta till norrland! sad

MVH

Kör ner i Ljungby iaf och det är inte allt för långt för dig tongue

[video]http://www.garaget.org/video/aoulhizmehmq[/video]
Senast redigerat av TenZer (21 december 2009)

Rock'n Roll

403 Inlägg
21 december 2009
#16
Köra på isen i vinter? *läs detta*
________________________________________
Som sagt..

Har letat efter fakta om istjocklek och vad som krävs i cm för att köra på.. Bästa jag hittade hade VIGG på lazzat skrivit så om han vill jag ska ta bort detta så gör jag självklart det:

Svarade med detta på ett annat forum..och jag kände att detta var något som jag kunde tillföra något vettigt om..det tog en stund att plita ner..och tänkte att det kanske är någon här som finner det intressant
Jag är mer eller mindre uppväxt på sjö och is i Mälaren och har haft duktiga mentorer och prövat en hel del själv
Frågan var..ang tjocklek och bilkörning på is....


Borra ett hål med isborr...nästan igenom..men inte så du får upp vatten i hålet..töm hålet på issnön.
Hur ser isen ut?..om den är svartaktig torr och liknar glas nästan?..ta av vanten och känn/krama issnön som blev när du borrade..känns den torr?=fin is..såkallad kärnis.

Snöis som folk pratar om..(när det snöar/blåser när isen lägger sig)..blir det bara av det övre lagret..för när "locket" är lagt så att säga så växer isen underifrån..så då spelar det ingen roll om det snöar för kvaliteten på isen..däremot så är snö på isen..räcker med bara 5 cm inge bra för tillväxten..snö isolerar enormt!..20cm snö på en nylagd is är förödande för tillväxten,det spelar typ ingen roll hur kallt det är..den växer knappt alls med 20cm snö på och riktigt dåligt med 10cm...kolla tjockleken på en is som har legat ett tag där det e mycket snö och det finns en plogad väg eller bana..skillnaden i tjocklek brukar vara stoor.M.a.o så kan det vara ok där det e plogat men farligt på sidan om i snön.
Framåt slutet av Mars/början av April (ca i mälardalen)så börjar solen gå i en så hög bana över himlen att det händer saker med isen..så fort snön har försvunnit på isen..töat några dagar eller så så bryter solstrålarna ned genom isen..det ihop med smältvatten från snö o.s.v som rinner ned genom isen bildar såkallad "spik is"..den är riktigt farlig.
Det blir som stavar av is som står ihop på höjden.
går du igenom på spikis..så kommer du inte upp själv..nej..inte med isdubbar heller.
Tänk dig15-25..eller 30 cm höga trästavar som du ställer tätt ihop i en ram på en ggr en meter(bara ett exempel)..du kan hoppa bäst du vill på den..right?..ta bort ramen..resten kan du räkna ut själv.Folk som hittas som har gått ned sig på spikis brukar vara helt sönderslagna/skrapade i ansikte och på hakan..de tar isdubbarna..försöker häva sig upp..kanten brister för "ingenting" och man slår i kanten med ansiktet..gång på gång.
Det brukar vara en vak..sen en "ränna" från vaken tills de inte orkar mer.Så länge det är snö på isen..(räcker med en cm) och det inte har töat mycket på senare tid..så blir det ingen spik is.

Våris som ser mörkgrå/nästan grönaktig ut...den ska man inte ge sig ut på överhuvud taget..oavsett tjocklek.

Bärighet vs yta..
Självklart har yta och tyngd med isbärigheten att göra.Vad kommer du längst på på en is som blir tunnare och tunnare juh längre du går...på skridskor eller på skidor?..japp..på skidor självklart.
Du kan åka skidor på en istjocklek du inte kan gå på.Därför ska man definitivt inte åka skidor på okänd is..(blir jobbigt att ta sig upp
Skulle ändå olyckan vara framme av en eller annan anledning och du går igenom..låt första chocken lägga sig..tar ett antal sek..det är KALLT!..mycket kallare än du tror/kommer ihåg.Av med eventuella vantar..ta loss isdubbarna som du självklart ALLTID har om du är ute på isen..ta ett rejält hugg åt det håll du kom ifrån..där bar ju isen dig..right?...ta samtidtigt som du försöker dra dig upp simtag med benen.
Man kan förenklat säga..(detta gäller en frisk vuxen person) att du har ca 3 min på dig att ta dig upp själv.
Om du inte lyckats efter 3 min är du så nedkyld att du inte orkar själv..om då personen du har med dig inte heller lyckas hjälpa dig upp så har man ca 30 min på sig att leva/vara vid medvetande(oftast samma sak).. och medans kompisen/morfar/syrran sticker iväg för att skaffa hjälp..håll dig så stilla du kan i vaken..försök att hänga på kanten om du kan..kläderna fungerar lite som en våtdräkt om du håller dig still.
Vattnet närmast kroppen värms upp..(ja..relativt) och håller dig vid liv/medvetande längre.
HELST ska man aldrig vara ensam ute på is..en till kan vara skillnad på liv och död.Om den andra som är med ska försöka hjälpa den som har gått igenom..så ska den som hjälper ALDRIG åla(självklart ålar du dig för att fördela vikten) sig fram mot vaken utan något emellan sig och den i vattnet/vaken.
Den som har gått ned sig har mer eller mindre panik och drar lätt ned sin kompis i vaken också när den i panik försöker ta sig upp.Ta en gren,ett rep,skärp,jacka..ja vad fan som helst emellan er och hjälp på det sättet din vän om det behövs.
Finns en bra grej som kallas för "Hansalinan" som är just ett rep i en förpackning med en mjuk tyngd och ögla att hålla i..man slänger förpackningen med öglan mot den som gått ned sig..nej..inte i huvudet på honom/henne utan gärna förbi/bakom vaken och drar den fram till personen som gått ned sig.
Jävla bra grej att ha med sig(säljs lite överallt).Men ett vanligt rep e inte dumt det heller.
När man ska ut på nylagd tunnare is så är en "ispik" en bra grej..("pinne" med en metallspets)..den ska vara ganska tung..dem äldre om du har/hittar en är bättre(läs:tyngre).Den ska gärna väga en del..gärna typ 3 kg.
Hugg HÅRT med ena armen framför dig hela tiden när du går på okänd (ALL is är "okänd" tills någon du VET kan is..alternativt du själv har kollat den..och självklart hela den vägen du ska ge dig ut på)..klarar du att hugga hål med ett slag så det sipprar igenom/upp vatten?..vänd och lägg ned ispromenaden.

Och..det som folk snackar och ljuger(ofta bara genom oförstånd) mest om..tjocklek vs vikt vs yta...

Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!.

5-6cm-eller mer:gå på.

10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ lätt moppe (typ ciao)

13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

Det sägs att 80cm-1 m frisk kärnis skulle hålla för ett normalstort trafikflygplan att landa på..har dock inte provat
20 cm kärn is är inte dubbelt så starkt som 10cm..utan mångdubbelt..jämför man 10cm med 30..ja då blir det inte tre ggr så hållbart..utan enormt mycket starkare.
Dessa tjocklekar med hållbarhet jag uppgett gäller FRISK KÄRN IS !!!..inget annat! Det är även isar jag skulle ta ut barn,gamlingar,familj osv. på.Man SKA ha en liten marginal!

Tänk på att ALDRIG "lova"/berätta för någon annan att.."ja för fan..isen e skitfin"..med mer än att den du berättar för också är isvan.."vägen" som han/hon/dem ska ge sig ut på är "ruskad" (borrade hål med jämna mellanrum med en grangren i) så de går/färdas exakt där du angett/kollat isen.Detta "löfte"gäller självklart bara absolut närmsta tiden efter du kollat isen.

Och som de flesta vet..
Isen är så gott som alltid (framför allt vid tö/vårtid) sämre och tunnare vid sund,grund(det strömmar där och varmare vatten går upp mot isen och smälter underifrån),broar,vass,bryggor,strandkanten,utlopp och intag.

Sen finns det överkurs med "vindbrunnar"/"råkar" osv..

KOM IHÅG..
Var inte rädd för is..ha respekt för den.
__________________


403 Inlägg
21 december 2009
#18
Gör ni som det står så har ni nog livet i behåll, men lyssna inte på massa lirare som bara skriver 10cm och 15 cm och skit som inte vet va dom snackar om,


1 380 Inlägg
21 december 2009
#19
Tonycrona skrev:
Gör ni som det står så har ni nog livet i behåll, men lyssna inte på massa lirare som bara skriver 10cm och 15 cm och skit som inte vet va dom snackar om,

bra sagt tony wink

(edit) tycker nästan det skulle bli en klistrad tråd då det är en hel del folk som kör på sjön i vinter så kanske dom kan undvika olyckan innan den är framme ? mvh joel
Senast redigerat av joelimmo (21 december 2009)


64 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#20
Tonycrona skrev:
Köra på isen i vinter? *läs detta*
________________________________________
Som sagt..

Har letat efter fakta om istjocklek och vad som krävs i cm för att köra på.. Bästa jag hittade hade VIGG på lazzat skrivit så om han vill jag ska ta bort detta så gör jag självklart det:

Svarade med detta på ett annat forum..och jag kände att detta var något som jag kunde tillföra något vettigt om..det tog en stund att plita ner..och tänkte att det kanske är någon här som finner det intressant
Jag är mer eller mindre uppväxt på sjö och is i Mälaren och har haft duktiga mentorer och prövat en hel del själv
Frågan var..ang tjocklek och bilkörning på is....


Borra ett hål med isborr...nästan igenom..men inte så du får upp vatten i hålet..töm hålet på issnön.
Hur ser isen ut?..om den är svartaktig torr och liknar glas nästan?..ta av vanten och känn/krama issnön som blev när du borrade..känns den torr?=fin is..såkallad kärnis.

Snöis som folk pratar om..(när det snöar/blåser när isen lägger sig)..blir det bara av det övre lagret..för när "locket" är lagt så att säga så växer isen underifrån..så då spelar det ingen roll om det snöar för kvaliteten på isen..däremot så är snö på isen..räcker med bara 5 cm inge bra för tillväxten..snö isolerar enormt!..20cm snö på en nylagd is är förödande för tillväxten,det spelar typ ingen roll hur kallt det är..den växer knappt alls med 20cm snö på och riktigt dåligt med 10cm...kolla tjockleken på en is som har legat ett tag där det e mycket snö och det finns en plogad väg eller bana..skillnaden i tjocklek brukar vara stoor.M.a.o så kan det vara ok där det e plogat men farligt på sidan om i snön.
Framåt slutet av Mars/början av April (ca i mälardalen)så börjar solen gå i en så hög bana över himlen att det händer saker med isen..så fort snön har försvunnit på isen..töat några dagar eller så så bryter solstrålarna ned genom isen..det ihop med smältvatten från snö o.s.v som rinner ned genom isen bildar såkallad "spik is"..den är riktigt farlig.
Det blir som stavar av is som står ihop på höjden.
går du igenom på spikis..så kommer du inte upp själv..nej..inte med isdubbar heller.
Tänk dig15-25..eller 30 cm höga trästavar som du ställer tätt ihop i en ram på en ggr en meter(bara ett exempel)..du kan hoppa bäst du vill på den..right?..ta bort ramen..resten kan du räkna ut själv.Folk som hittas som har gått ned sig på spikis brukar vara helt sönderslagna/skrapade i ansikte och på hakan..de tar isdubbarna..försöker häva sig upp..kanten brister för "ingenting" och man slår i kanten med ansiktet..gång på gång.
Det brukar vara en vak..sen en "ränna" från vaken tills de inte orkar mer.Så länge det är snö på isen..(räcker med en cm) och det inte har töat mycket på senare tid..så blir det ingen spik is.

Våris som ser mörkgrå/nästan grönaktig ut...den ska man inte ge sig ut på överhuvud taget..oavsett tjocklek.

Bärighet vs yta..
Självklart har yta och tyngd med isbärigheten att göra.Vad kommer du längst på på en is som blir tunnare och tunnare juh längre du går...på skridskor eller på skidor?..japp..på skidor självklart.
Du kan åka skidor på en istjocklek du inte kan gå på.Därför ska man definitivt inte åka skidor på okänd is..(blir jobbigt att ta sig upp
Skulle ändå olyckan vara framme av en eller annan anledning och du går igenom..låt första chocken lägga sig..tar ett antal sek..det är KALLT!..mycket kallare än du tror/kommer ihåg.Av med eventuella vantar..ta loss isdubbarna som du självklart ALLTID har om du är ute på isen..ta ett rejält hugg åt det håll du kom ifrån..där bar ju isen dig..right?...ta samtidtigt som du försöker dra dig upp simtag med benen.
Man kan förenklat säga..(detta gäller en frisk vuxen person) att du har ca 3 min på dig att ta dig upp själv.
Om du inte lyckats efter 3 min är du så nedkyld att du inte orkar själv..om då personen du har med dig inte heller lyckas hjälpa dig upp så har man ca 30 min på sig att leva/vara vid medvetande(oftast samma sak).. och medans kompisen/morfar/syrran sticker iväg för att skaffa hjälp..håll dig så stilla du kan i vaken..försök att hänga på kanten om du kan..kläderna fungerar lite som en våtdräkt om du håller dig still.
Vattnet närmast kroppen värms upp..(ja..relativt) och håller dig vid liv/medvetande längre.
HELST ska man aldrig vara ensam ute på is..en till kan vara skillnad på liv och död.Om den andra som är med ska försöka hjälpa den som har gått igenom..så ska den som hjälper ALDRIG åla(självklart ålar du dig för att fördela vikten) sig fram mot vaken utan något emellan sig och den i vattnet/vaken.
Den som har gått ned sig har mer eller mindre panik och drar lätt ned sin kompis i vaken också när den i panik försöker ta sig upp.Ta en gren,ett rep,skärp,jacka..ja vad fan som helst emellan er och hjälp på det sättet din vän om det behövs.
Finns en bra grej som kallas för "Hansalinan" som är just ett rep i en förpackning med en mjuk tyngd och ögla att hålla i..man slänger förpackningen med öglan mot den som gått ned sig..nej..inte i huvudet på honom/henne utan gärna förbi/bakom vaken och drar den fram till personen som gått ned sig.
Jävla bra grej att ha med sig(säljs lite överallt).Men ett vanligt rep e inte dumt det heller.
När man ska ut på nylagd tunnare is så är en "ispik" en bra grej..("pinne" med en metallspets)..den ska vara ganska tung..dem äldre om du har/hittar en är bättre(läs:tyngre).Den ska gärna väga en del..gärna typ 3 kg.
Hugg HÅRT med ena armen framför dig hela tiden när du går på okänd (ALL is är "okänd" tills någon du VET kan is..alternativt du själv har kollat den..och självklart hela den vägen du ska ge dig ut på)..klarar du att hugga hål med ett slag så det sipprar igenom/upp vatten?..vänd och lägg ned ispromenaden.

Och..det som folk snackar och ljuger(ofta bara genom oförstånd) mest om..tjocklek vs vikt vs yta...

Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!.

5-6cm-eller mer:gå på.

10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ lätt moppe (typ ciao)

13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

Det sägs att 80cm-1 m frisk kärnis skulle hålla för ett normalstort trafikflygplan att landa på..har dock inte provat
20 cm kärn is är inte dubbelt så starkt som 10cm..utan mångdubbelt..jämför man 10cm med 30..ja då blir det inte tre ggr så hållbart..utan enormt mycket starkare.
Dessa tjocklekar med hållbarhet jag uppgett gäller FRISK KÄRN IS !!!..inget annat! Det är även isar jag skulle ta ut barn,gamlingar,familj osv. på.Man SKA ha en liten marginal!

Tänk på att ALDRIG "lova"/berätta för någon annan att.."ja för fan..isen e skitfin"..med mer än att den du berättar för också är isvan.."vägen" som han/hon/dem ska ge sig ut på är "ruskad" (borrade hål med jämna mellanrum med en grangren i) så de går/färdas exakt där du angett/kollat isen.Detta "löfte"gäller självklart bara absolut närmsta tiden efter du kollat isen.

Och som de flesta vet..
Isen är så gott som alltid (framför allt vid tö/vårtid) sämre och tunnare vid sund,grund(det strömmar där och varmare vatten går upp mot isen och smälter underifrån),broar,vass,bryggor,strandkanten,utlopp och intag.

Sen finns det överkurs med "vindbrunnar"/"råkar" osv..

KOM IHÅG..
Var inte rädd för is..ha respekt för den.
__________________

Mycket bra läsning! smile



Sök