3293
Sök

Undersökning: vilka miljöbilar gillar du?

Administratör
11 935 Inlägg
21 december 2009
#21
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Hörde att nissan titan hemi är klassad som miljöbil. Är väll den enda miljöbilen jag kan tänka mig

Nissan misshandlar The legacy of the Hemi, att hamna i japanskt skräp är aldrig något bra för amerikansk ingenjörskonst.

Håll dig till ämnet, detta har inget med trådskaparens frågeställning/diskussion att göra.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Diktator
968 Inlägg
22 december 2009
#22
gengasdrift! verkningsgrad för en gengasgenerator är 75% wink

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 december 2009
#23
Tycker dom ska återintroducera och vidareutveckla ångdriften. Finns mycket kraft att hämta där.. smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Mo … ge_Company

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

16 197 Inlägg
22 december 2009
#24
Brandis skrev:
gengasdrift! verkningsgrad för en gengasgenerator är 75% wink

risken för gengasförgiftning e 50%.. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Diktator
968 Inlägg
22 december 2009
#25
evilaudio skrev:
Brandis skrev:
gengasdrift! verkningsgrad för en gengasgenerator är 75% wink

risken för gengasförgiftning e 50%.. tongue

större chans att du dör i explosion när du kör med gengas wink

16 197 Inlägg
22 december 2009
#26
Brandis skrev:
evilaudio skrev:
Brandis skrev:
gengasdrift! verkningsgrad för en gengasgenerator är 75% wink

risken för gengasförgiftning e 50%.. tongue

större chans att du dör i explosion när du kör med gengas wink

vet bara att min farfar blve gengas förgiftad under kriget.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 december 2009
#27
Tesla Roadster eller va den heter är väll den enda "miljöbil" som jag skulle kunna tänka mig i dagsläget.

Hybridtekniken i  t.ex. prius måste va det sämsta skiten någonsin då jag enbart hört en prius gå på elmotorn 2-3 gånger vilket är väldigt lite då det är ofta man ser just en prius i Stockholm. Totalt överreklamerad skitbil är vad det är...

Nää en riktig miljöbil är en bil som håller och används för att bygga nya bilar sliter hårt på miljön de också. Mer gammla bilar på våra vägar! big_smile
Senast redigerat av TenZer (22 december 2009)

Rock'n Roll

1 207 Inlägg
22 december 2009
#28
Opelmadness skrev:
Tycker dom ska återintroducera och vidareutveckla ångdriften. Finns mycket kraft att hämta där.. smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Mo … ge_Company

Utan att gå allt för off topic så måste jag bara säga att jag alltid varit sugen på att göra om en vanlig bil till ångbil. För att se folks blickar när man kommer puffandes fram. chou-chou-chou-chou-chou... Fast med mina mekaniska kunskaper så skulle det nog bara resultera i en krater på uppfarten.tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#29
TenZer skrev:
Tesla Roadster eller va den heter är väll den enda "miljöbil" som jag skulle kunna tänka mig i dagsläget.

Hybridtekniken i  t.ex. prius måste va det sämsta skiten någonsin då jag enbart hört en prius gå på elmotorn 2-3 gånger vilket är väldigt lite då det är ofta man ser just en prius i Stockholm. Totalt överreklamerad skitbil är vad det är...

Nää en riktig miljöbil är en bil som håller och används för att bygga nya bilar sliter hårt på miljön de också. Mer gammla bilar på våra vägar! big_smile

Kanske inte så konstigt då Prius knappt hörs när det går på elmotorn wink

Vi har liknande teknik i vår Lexus hybrid, och det är inga som helst problem att köra den på elmotorerna en rejäl sträcka. Och då är den rejält tyst, det är först i högre fart du hör ett lätt vinande, ungefär som en lagertruck. Men genom hela villaområdet ut till "stora vägen", genom innestan, i köer etc är det inga problem att köra på el.

Knepet är däremot att vara försiktig på gasen, detta begrepp får en helt annan innebörd. Tryck på gasen på det vis som brukar kallas "normalt" i en bensinbil så är det för hårt i en Toyota/Lexus hybrid och förbränningsmotorn går igång. Det är nånting man lär sig med tiden, men till slut lär man sig att hantera pedalen rätt för att köra på el. Utan att för den sakens skull inte kunna följa trafikrytmen och krypa ifrån rödljusen.

Fördelen med dessa hybrider (i alla fall Lexus varianter) är att du får rejäla prestanda trots (för biltypen) riktigt låg förbrukning. Dessa bilar är inte till för att förbättra miljön i någon större omfattning, snarare är de hybriddrivna för att det ger:

-Ett fordon som ger ett betydligt bättre intryck och är avsevärt mer politiskt korrekt än dess bensindrivna syskon.

-Ett väldigt speciell känsla av lyx, kraften elmotorerna ger direkt får även stora tunga sedaner eller SUVar att stiga iväg imponerande kvickt. Ljudnivån blir behagligt låg så som det anstår en lyxbil och känslan av att ljudlöst och omärkligt glida fram i låg hastighet eller från stillastående .

Bilar som Prius, Lexus hybrid etc tycker jag inte är menade för dem som på allvar håller miljön först, för dessa finns både snålare och miljövänligare alternativ. Utan jag tror att dess kunder snarare ser miljöstämpeln som en modegrej, eller en fördel men ingen argument för modellen.

Så kallar du dem skitbilar, då har du inte riktigt kopplat vad modellen är tänkt till. Och jag vågar påstå att elmotorn gör en stor nytta i bilen, om den inte går helt på eldrift så hjälper motorn åtminstone till och avlastar förbränningsmotorn smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 december 2009
#30
Gillar ren vätgasdrivning i en förbränningsmotor bäst.
Varför? Det är det mest långsiktiga bränsle vi kan tänka oss och det ämne det finns mest av i universum (enligt dagens forskare) och driver bl.a. solen. Förorenar inget och är en bättre energibärare än bensin.

Då det bara handlar om väte & syre blir våra tillgångar i det närmaste oändliga och fungerar mycket bra långsiktigt samtidigt som vi kan nyttja förbränningsmotorn vilken de flesta av oss gillar bättre än den tysta elmotorn. Väte och syre tillverkar vatten och till vattnet tillsätter vi energi och får väte och syre. Samtidigt blir det väldigt svårt att beskatta vatten och det vore ganska lätt att fuska med en tratt ner i tanken.
Det optimala vore en bil som klarar elekrolys i sån mängd att det räcker till bilens drift och man kan tanka vatten.


Sen till vad jag tycker om det övriga:
Det är en j***a hippierörelse baserad på felaktiga fakta, skapad för att ändra vilka som styr världen och rädda budgetar från kolaps genom ökade skatter.
Skulle miljöbilarna ha som utgång att kosta så lite som möjligt per km skulle jag förstå det, men att släppa ut si och så mycket är larv. Och ska vi då se miljöbilsklassningarna som finns är det ännu mer larv då en bil som klassas på etanol ofta körs på bensin men nyttjar alla premier. Toyota Prius drar mer bränsle än BMW M3 vid aktiv körning, elbilarna tankas med el från olje/kolkraftverk vilket medför att de har ett utsläpp osv.
En ren miljöbil skulle flyga på ca 100-500meters höjd och vara 100% driven av väte, annars förstör vi naturen med vägar, däck, salt etc och då är det inte "miljöbil".
Miljöbil idag är ju bara beroende på utsläpp, och det finns ingen oberoende källa som säger att utsläppen skadar något, så då borde väl alla bilar vara miljöbilar - speciellt de amerikanska från 50talet...

En miljöbil ska med andra ord inte påverka omgivningen, och då tillverkas av returmaterial flyga och lite annat. Annars är det ju bara en värdering av olika skador mot andra, och hur mycket bättre är det att släppa ut massor av ton med salt (som torkar ut djur och växter) i naturen än att det kommer en gas som växterna älskar och omvandlar till kol & syre?


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 december 2009
#31
Rquired skrev:
TenZer skrev:
Tesla Roadster eller va den heter är väll den enda "miljöbil" som jag skulle kunna tänka mig i dagsläget.

Hybridtekniken i  t.ex. prius måste va det sämsta skiten någonsin då jag enbart hört en prius gå på elmotorn 2-3 gånger vilket är väldigt lite då det är ofta man ser just en prius i Stockholm. Totalt överreklamerad skitbil är vad det är...

Nää en riktig miljöbil är en bil som håller och används för att bygga nya bilar sliter hårt på miljön de också. Mer gammla bilar på våra vägar! big_smile

Kanske inte så konstigt då Prius knappt hörs när det går på elmotorn wink

Vi har liknande teknik i vår Lexus hybrid, och det är inga som helst problem att köra den på elmotorerna en rejäl sträcka. Och då är den rejält tyst, det är först i högre fart du hör ett lätt vinande, ungefär som en lagertruck. Men genom hela villaområdet ut till "stora vägen", genom innestan, i köer etc är det inga problem att köra på el.

Knepet är däremot att vara försiktig på gasen, detta begrepp får en helt annan innebörd. Tryck på gasen på det vis som brukar kallas "normalt" i en bensinbil så är det för hårt i en Toyota/Lexus hybrid och förbränningsmotorn går igång. Det är nånting man lär sig med tiden, men till slut lär man sig att hantera pedalen rätt för att köra på el. Utan att för den sakens skull inte kunna följa trafikrytmen och krypa ifrån rödljusen.

Fördelen med dessa hybrider (i alla fall Lexus varianter) är att du får rejäla prestanda trots (för biltypen) riktigt låg förbrukning. Dessa bilar är inte till för att förbättra miljön i någon större omfattning, snarare är de hybriddrivna för att det ger:

-Ett fordon som ger ett betydligt bättre intryck och är avsevärt mer politiskt korrekt än dess bensindrivna syskon.

-Ett väldigt speciell känsla av lyx, kraften elmotorerna ger direkt får även stora tunga sedaner eller SUVar att stiga iväg imponerande kvickt. Ljudnivån blir behagligt låg så som det anstår en lyxbil och känslan av att ljudlöst och omärkligt glida fram i låg hastighet eller från stillastående .

Bilar som Prius, Lexus hybrid etc tycker jag inte är menade för dem som på allvar håller miljön först, för dessa finns både snålare och miljövänligare alternativ. Utan jag tror att dess kunder snarare ser miljöstämpeln som en modegrej, eller en fördel men ingen argument för modellen.

Så kallar du dem skitbilar, då har du inte riktigt kopplat vad modellen är tänkt till. Och jag vågar påstå att elmotorn gör en stor nytta i bilen, om den inte går helt på eldrift så hjälper motorn åtminstone till och avlastar förbränningsmotorn smile

Ja elmotorer är rätt balla, det nämnde jag ju tidigare och du skriver ju själv att priusen inte är någon direkt "miljöbil". Då måste du ju ändå hålla med om att den är totalt överreklamerad i vart fall? För det var inte länge sen prius skulle rädda våran planet osv osv osv osv, guld och gröna skogar mao...

Jag vidhåller fortfarande att den mest miljöneutrala bilen är den som håller så man slipper bygga så många nya bilar. I det avseendet är alla dessa modebilar "åhh jag är så j*vla miljömedveten så jag snart spricker" rena dyngan för alla vet vad som händer med gammal el.

Rock'n Roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#32
TenZer skrev:
Rquired skrev:
TenZer skrev:
Tesla Roadster eller va den heter är väll den enda "miljöbil" som jag skulle kunna tänka mig i dagsläget.

Hybridtekniken i  t.ex. prius måste va det sämsta skiten någonsin då jag enbart hört en prius gå på elmotorn 2-3 gånger vilket är väldigt lite då det är ofta man ser just en prius i Stockholm. Totalt överreklamerad skitbil är vad det är...

Nää en riktig miljöbil är en bil som håller och används för att bygga nya bilar sliter hårt på miljön de också. Mer gammla bilar på våra vägar! big_smile

Kanske inte så konstigt då Prius knappt hörs när det går på elmotorn wink

Vi har liknande teknik i vår Lexus hybrid, och det är inga som helst problem att köra den på elmotorerna en rejäl sträcka. Och då är den rejält tyst, det är först i högre fart du hör ett lätt vinande, ungefär som en lagertruck. Men genom hela villaområdet ut till "stora vägen", genom innestan, i köer etc är det inga problem att köra på el.

Knepet är däremot att vara försiktig på gasen, detta begrepp får en helt annan innebörd. Tryck på gasen på det vis som brukar kallas "normalt" i en bensinbil så är det för hårt i en Toyota/Lexus hybrid och förbränningsmotorn går igång. Det är nånting man lär sig med tiden, men till slut lär man sig att hantera pedalen rätt för att köra på el. Utan att för den sakens skull inte kunna följa trafikrytmen och krypa ifrån rödljusen.

Fördelen med dessa hybrider (i alla fall Lexus varianter) är att du får rejäla prestanda trots (för biltypen) riktigt låg förbrukning. Dessa bilar är inte till för att förbättra miljön i någon större omfattning, snarare är de hybriddrivna för att det ger:

-Ett fordon som ger ett betydligt bättre intryck och är avsevärt mer politiskt korrekt än dess bensindrivna syskon.

-Ett väldigt speciell känsla av lyx, kraften elmotorerna ger direkt får även stora tunga sedaner eller SUVar att stiga iväg imponerande kvickt. Ljudnivån blir behagligt låg så som det anstår en lyxbil och känslan av att ljudlöst och omärkligt glida fram i låg hastighet eller från stillastående .

Bilar som Prius, Lexus hybrid etc tycker jag inte är menade för dem som på allvar håller miljön först, för dessa finns både snålare och miljövänligare alternativ. Utan jag tror att dess kunder snarare ser miljöstämpeln som en modegrej, eller en fördel men ingen argument för modellen.

Så kallar du dem skitbilar, då har du inte riktigt kopplat vad modellen är tänkt till. Och jag vågar påstå att elmotorn gör en stor nytta i bilen, om den inte går helt på eldrift så hjälper motorn åtminstone till och avlastar förbränningsmotorn smile

Ja elmotorer är rätt balla, det nämnde jag ju tidigare och du skriver ju själv att priusen inte är någon direkt "miljöbil". Då måste du ju ändå hålla med om att den är totalt överreklamerad i vart fall? För det var inte länge sen prius skulle rädda våran planet osv osv osv osv, guld och gröna skogar mao...

Jag vidhåller fortfarande att den mest miljöneutrala bilen är den som håller så man slipper bygga så många nya bilar. I det avseendet är alla dessa modebilar "åhh jag är så j*vla miljömedveten så jag snart spricker" rena dyngan för alla vet vad som händer med gammal el.

Överreklamerad som miljöbil, ja. I övrigt håller jag med dig, en miljöbil är mer image för kunden än en förbättring av miljön.

Problemet med evighetsbilen är dels att det kommer störa biltillverkarnas försäljning och därmed är den inte intressant. Visst finns det dom som byter bil för nöjes skull eller för att de vill ha nya prylar, men de flesta skulle behålla bilen för att "den funkar ju så bra" och därmed säljer tillverkarna mindre bilar.

Dagens bilar är inte opålitliga, men nog märker man av när bilen börjar bli gammal oavsett om det står Corolla eller Alfa Romeo på bakluckan. Därmed är det så mycket mer aktuellt för kunden att byta upp sig, pengarna styr och är bra mycket viktigare än miljön ur deras synpunkt.

Det andra problemet är att modern teknik* och hållbarhet går inte ihop, en hållbar bil är detsamma som en omodern bil. Och idag förväntar sig kunden teknik.

Personligen tror jag inte tillräckligt mycket på "miljöproblemen" och i princip inte alls på växthuseffekten. Jag skulle aldrig välja bort motor eller teknik i förmån för miljö, och jag tror att majoriteten av bilköparna idag är som jag.

Alltså snabbt summerat, tillverkarna vill inte tillverka evighetsbilar och kunderna vill inte ha dem smile

*Sedan skall vi komma ihåg att de stora miljövinsterna ligger i den moderna tekniken, även om miljövinsten i en modern miljöbil blir minimal när utsläppen från produktionen räknas med så vinner vi på det i längden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 207 Inlägg
22 december 2009
#33
Ang. evighetsbilar är jag inte cynisk nog att tro att bilföretagen inte VILL göra dem. Bilföretagen tjänar trotsallt mest på service och reservdelar. "Problemet" hänger i utveckling och effektivisering, med all rätt. Ett snabbt och enkelt sätt att dra ned kostnaderna och samtidigt vinna effektivitet är att ligga på alla toleransers gränser, vilket medför att hållbarheten får lida.

341 Inlägg
22 december 2009
#34
-Vilken typ av miljöbilar gillar du och varför?

>Gillar inte miljöbilar, då de knappast är miljövänliga under hela livscykeln. Tillverkningen är alltid en miljöbov, oavsett utsläppen under drift.


-Miljöbilar, långsiktigt och kortsiktigt?

>Långsiktigt. Att utveckla miljöbilar bara för att de är politiskt korrekta är ingen bra lösning. När tekniken är färdig, kommer de bra bilarna fram automatiskt.



-Vilken typ av miljöbilar gillar du inte alls och varför?

>Den typ av miljöbilar som är "förädlade" standardbilar. En sann miljöbil är ett resultat av nytänkande.



-Allmänna funderingar kring ämnet miljöbilar och miljöbilsdefinition.

>En miljöbil är en bil som tar små resurser att tillverka, inte en bil som drar en deciliter mindre bränsle.



-Vad är egentligen en miljöbil?

>En framtidsvision än så länge.


1 827 Inlägg
22 december 2009
#35
extremturbo skrev:
den släpper ut mindre skit

Etanol är värre om man räknar till framställning samt frakt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 827 Inlägg
22 december 2009
#36
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Hörde att nissan titan hemi är klassad som miljöbil. Är väll den enda miljöbilen jag kan tänka mig

Nissan misshandlar The legacy of the Hemi, att hamna i japanskt skräp är aldrig något bra för amerikansk ingenjörskonst.

Haha... Det är just det... Hemisfäriska förbränningsutrymmen är toppen av amerikansk ingenjörskonst. Oerhört komplicerat roll

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

this shit's got to go
183 Inlägg
15 augusti 2010
#37
Det finns bara ett alternativ för mej och de e min vanliga gamla vilken bil som helst med en generator med hög amp, och en väl tillverkad vätgasgenerator som sänker bränsle förbrukningen... Ja i princip hur mycke som helst:)

(Fördelar)
Då slipper man nästan allt utsläpp "Typ alla andra biltyper", Inga batterier som måste laddas och/eller eventuelt bytas "elbil", Bränslet kan aldrig ta slut "Diesel/Bensin", finns ingen risk för dunder explotion vi krock eller liknande "vätgasbilar"

(Nactdelar)
Storfräsarna tjänar inge pengar.....

Jag tror de va allt. Komentera gärna

Man får inte va slö för då blir man dö


Sök