2006
Sök

Köpråd V70-06 vs SAAB 95 -06

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2010
#101
jorgen72 skrev:
Funkiee skrev:
slin skrev:
Ok, du röstar på saab, har du koll på förbrukningen?(95 2,0 -07a?)

Det där med förbrukningen kan variera från bil till bil, men när han ligger runt där undrar jag hur hans högerfot är... Men om du köper ex ett steg 1 så blir ju bilen både piggare och bränslesnålare, hur konstigt det än låter. Men ex landsväg. Nu blir min 9000 som exempel, men rullande landsväg med konstant 110km/h med fotgas ca 0.7 l/mil och med farthållare blev det 0.45 l/mil så det är även en sådan skillnad, men 9-5an är ju bra mycket snålare än volvon. Men pappas 9-5 SC -03 2.0t drar inte alls så mycket, hans drar balndad körning 0.7. Antagligen att hans bil drar mer är att det fortfarande var kvar e85 i tanken eller så är han gasglad wink

Mvh Patrik

Det finns inte en möjlighet att du kör en saab 9000 på 0,45l mil

Skulle tro han menade 0.75 liter per mil, 4an sitter under 7an på numpaden smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 januari 2010
#102
Rquired skrev:
jorgen72 skrev:
Funkiee skrev:

Det där med förbrukningen kan variera från bil till bil, men när han ligger runt där undrar jag hur hans högerfot är... Men om du köper ex ett steg 1 så blir ju bilen både piggare och bränslesnålare, hur konstigt det än låter. Men ex landsväg. Nu blir min 9000 som exempel, men rullande landsväg med konstant 110km/h med fotgas ca 0.7 l/mil och med farthållare blev det 0.45 l/mil så det är även en sådan skillnad, men 9-5an är ju bra mycket snålare än volvon. Men pappas 9-5 SC -03 2.0t drar inte alls så mycket, hans drar balndad körning 0.7. Antagligen att hans bil drar mer är att det fortfarande var kvar e85 i tanken eller så är han gasglad wink

Mvh Patrik

Det finns inte en möjlighet att du kör en saab 9000 på 0,45l mil

Skulle tro han menade 0.75 liter per mil, 4an sitter under 7an på numpaden smile

Nej ni har fel, bilen drog 0.45. själva datorn sade det, och vi räknade till och med ut det, full tank, och tills vi tanktade nästa gång, så hade bilen gått där. Så tro på det om ni vill, men det finns även vittnen smile men då säger ni nog bara att de är manupilerade, men men..

till topic, så kom jag på att jag pratade med en taxiförare härrom veckan. Han kör hällre saab än volvo, då volvon står inne på verkstaden mer än saabarna. Pratade även med en polis. Samma sak där, volvon är mer inne på reparation än vad saabarna är. Dock går ju alla bilar sönder, inte snack om saken, men det verkar endå som att saabarna håller bättre än volvo.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 januari 2010
#103
Funkiee skrev:
Rquired skrev:
jorgen72 skrev:

Det finns inte en möjlighet att du kör en saab 9000 på 0,45l mil

Skulle tro han menade 0.75 liter per mil, 4an sitter under 7an på numpaden smile

Nej ni har fel, bilen drog 0.45. själva datorn sade det, och vi räknade till och med ut det, full tank, och tills vi tanktade nästa gång, så hade bilen gått där. Så tro på det om ni vill, men det finns även vittnen smile men då säger ni nog bara att de är manupilerade, men men..

till topic, så kom jag på att jag pratade med en taxiförare härrom veckan. Han kör hällre saab än volvo, då volvon står inne på verkstaden mer än saabarna. Pratade även med en polis. Samma sak där, volvon är mer inne på reparation än vad saabarna är. Dock går ju alla bilar sönder, inte snack om saken, men det verkar endå som att saabarna håller bättre än volvo.

Det är väldigt sällan datorn i bilen visar korrekt förbrukningssiffra. Har haft 3 st 9000 och ingen har ens varit i närheten av förbrukningen du nämner.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
#104
Funkiee skrev:
Rquired skrev:
jorgen72 skrev:

Det finns inte en möjlighet att du kör en saab 9000 på 0,45l mil

Skulle tro han menade 0.75 liter per mil, 4an sitter under 7an på numpaden smile

Nej ni har fel, bilen drog 0.45. själva datorn sade det, och vi räknade till och med ut det, full tank, och tills vi tanktade nästa gång, så hade bilen gått där. Så tro på det om ni vill, men det finns även vittnen smile men då säger ni nog bara att de är manupilerade, men men..

till topic, så kom jag på att jag pratade med en taxiförare härrom veckan. Han kör hällre saab än volvo, då volvon står inne på verkstaden mer än saabarna. Pratade även med en polis. Samma sak där, volvon är mer inne på reparation än vad saabarna är. Dock går ju alla bilar sönder, inte snack om saken, men det verkar endå som att saabarna håller bättre än volvo.

För att fortsätta i samma stil, nej du har fel. 0.45 det tror jag inte en sekund på. Och det var väl tråkigt att taxiföraren inte gillade sina Volvo, men kollar man statistik är det ingen tvekan om att Volvo håller bättre än Saab.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 januari 2010
#105
IceEyes skrev:
Funkiee skrev:
Rquired skrev:
jorgen72 skrev:
Det finns inte en möjlighet att du kör en saab 9000 på 0,45l mil

Skulle tro han menade 0.75 liter per mil, 4an sitter under 7an på numpaden smile

Nej ni har fel, bilen drog 0.45. själva datorn sade det, och vi räknade till och med ut det, full tank, och tills vi tanktade nästa gång, så hade bilen gått där. Så tro på det om ni vill, men det finns även vittnen smile men då säger ni nog bara att de är manupilerade, men men..

till topic, så kom jag på att jag pratade med en taxiförare härrom veckan. Han kör hällre saab än volvo, då volvon står inne på verkstaden mer än saabarna. Pratade även med en polis. Samma sak där, volvon är mer inne på reparation än vad saabarna är. Dock går ju alla bilar sönder, inte snack om saken, men det verkar endå som att saabarna håller bättre än volvo.

Det är väldigt sällan datorn i bilen visar korrekt förbrukningssiffra. Har haft 3 st 9000 och ingen har ens varit i närheten av förbrukningen du nämner.

Det är även uträknat på papper, så datorn visade faktiskt rätt...

Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Rquired skrev:

Skulle tro han menade 0.75 liter per mil, 4an sitter under 7an på numpaden smile

Nej ni har fel, bilen drog 0.45. själva datorn sade det, och vi räknade till och med ut det, full tank, och tills vi tanktade nästa gång, så hade bilen gått där. Så tro på det om ni vill, men det finns även vittnen smile men då säger ni nog bara att de är manupilerade, men men..

till topic, så kom jag på att jag pratade med en taxiförare härrom veckan. Han kör hällre saab än volvo, då volvon står inne på verkstaden mer än saabarna. Pratade även med en polis. Samma sak där, volvon är mer inne på reparation än vad saabarna är. Dock går ju alla bilar sönder, inte snack om saken, men det verkar endå som att saabarna håller bättre än volvo.

För att fortsätta i samma stil, nej du har fel. 0.45 det tror jag inte en sekund på. Och det var väl tråkigt att taxiföraren inte gillade sina Volvo, men kollar man statistik är det ingen tvekan om att Volvo håller bättre än Saab.

Tro inte det, men det räknade vi ut att den stämmde. Och som jag skrev, så var det inte fot gas, utan farthållaren som gasade, så då fick man ner den mera än med foten...

Inte taxi chaffören som valde att volvo bilarna skulle stå inne på reparation... Samma gäller polisen. Har ju en anledning till att saab används till de, och volvo används till en annan sak inom polisen.


1 019 Inlägg
28 januari 2010
#106
Rquired skrev:
men kollar man statistik är det ingen tvekan om att Volvo håller bättre än Saab.

Var hittar du denna statistik?


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 januari 2010
#107
Funkiee skrev:
Inte taxi chaffören som valde att volvo bilarna skulle stå inne på reparation... Samma gäller polisen. Har ju en anledning till att saab används till de, och volvo används till en annan sak inom polisen.

Bara för att du pratat med en taxi-förare och en polis så är ju inte de representativa för hela sina respektive kårer. smile

Fann en artikel från augusti 2009 som handlar om Göteborg Taxi och deras bilval.
Saab hade ingen bilmodell då som klarade miljökraven, trots sina etanolmodeller, t.ex.
http://www.motormagasinet.net/artikel/V … =108130008

Och många taxi-bolag utgår ifrån miljöperspektiv nu, och då kan ju inte Saab sälja några taxibilar...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
#108
Garfield skrev:
Rquired skrev:
men kollar man statistik är det ingen tvekan om att Volvo håller bättre än Saab.

Var hittar du denna statistik?

Lite överallt, exempel; http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … st-1.19079

Och nej, säg inte att "Det skiljer ju bara knappt 3 enheter", för som synes är skillnaden mellan topp och botten bara 15 enheter. Alltså är tre enheter mellan Volvo och Saab en rätt rejäl skillnad, speciellt med tanke på att Volvo dels har betydligt fler modeller=mer som kan gå fel, och betydligt nyare modeller med mer teknik och större risk för barnsjukdomar.

Funkiee skrev:
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Nej ni har fel, bilen drog 0.45. själva datorn sade det, och vi räknade till och med ut det, full tank, och tills vi tanktade nästa gång, så hade bilen gått där. Så tro på det om ni vill, men det finns även vittnen smile men då säger ni nog bara att de är manupilerade, men men..

till topic, så kom jag på att jag pratade med en taxiförare härrom veckan. Han kör hällre saab än volvo, då volvon står inne på verkstaden mer än saabarna. Pratade även med en polis. Samma sak där, volvon är mer inne på reparation än vad saabarna är. Dock går ju alla bilar sönder, inte snack om saken, men det verkar endå som att saabarna håller bättre än volvo.

För att fortsätta i samma stil, nej du har fel. 0.45 det tror jag inte en sekund på. Och det var väl tråkigt att taxiföraren inte gillade sina Volvo, men kollar man statistik är det ingen tvekan om att Volvo håller bättre än Saab.

Tro inte det, men det räknade vi ut att den stämmde. Och som jag skrev, så var det inte fot gas, utan farthållaren som gasade, så då fick man ner den mera än med foten...

Inte taxi chaffören som valde att volvo bilarna skulle stå inne på reparation... Samma gäller polisen. Har ju en anledning till att saab används till de, och volvo används till en annan sak inom polisen.

Nej, jag tror inte ett dugg på det. Och att du (påstår) dig ha pratat med en polis och en taxichaufför representerar knappast hela yrkeskårens åsikt och erfarenheter.

Du påstår att Volvo och Saab används till skilda uppgifter inom polisen; Var så god att bevisa detta.
Senast redigerat av Rquired (28 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 januari 2010
#109
jag hade nog valt saaben iaf... 
+ att de går och få färcha bilar av båda märkerna . allt handlar ju om vad de är för spån som haft bilen innan hur den är skött osv ..
även om volvon är bättre på papper behöver den ju inte vara de i verkligheten heller ... då allt kan pajja gammalt som nytt..
+att saaben är biligare och ha än volvon ...
vilket ger mest bil för minst pengar ..

och då har jag inget emot nått av märkerna.!
både kört bra saabs och dåliga
samma med volvos med...
Senast redigerat av MrEricsson (28 januari 2010)


1 019 Inlägg
28 januari 2010
#110
Rquired skrev:
Garfield skrev:
Rquired skrev:
men kollar man statistik är det ingen tvekan om att Volvo håller bättre än Saab.

Var hittar du denna statistik?

Lite överallt, exempel; http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … st-1.19079

Och nej, säg inte att "Det skiljer ju bara knappt 3 enheter", för som synes är skillnaden mellan topp och botten bara 15 enheter. Alltså är tre enheter mellan Volvo och Saab en rätt rejäl skillnad, speciellt med tanke på att Volvo dels har betydligt fler modeller=mer som kan gå fel, och betydligt nyare modeller med mer teknik och större risk för barnsjukdomar.

Nja, Svenskt Kvalitetsindex säger rätt lite om hur bra bilarna håller, det talar ju bara om hur nöjda ägarna är. Saker som hur man blir behandlad av återförsäljare/servicepersonal, kvalitetsintryck mm tror jag väger in minst lika mycket.

Bilprovningens statistik borde ge en tydligare bild av hållbarheten. http://www.dn.se/polopoly_fs/1.728473.1 … ovning.pdf


4 299 Inlägg
28 januari 2010
#111
Skulle köpt Volvon om de bara är 06or som gäller.

9-5 håller inte alls samma kvalité som dom äldre 9-5orna, och som någon sa tidigare är GT17-turbon som sitter i Biopower-bilarna är riktigt Bajs! Turbon på min 9-5 kombi -06 paja efter 6500 mil... Riktigt dåligt tycker jag!

+ att en 9-5 Biopower e inte särskilt soppasnål heller, 0.8-0.9 ligger man med på den blandad körning o fan så mycke mer med Etanol. På Etanol ligger man på 1.3-1.6 l/mil.

Så en V70 170hk låter som ett bättre val, visst 9-5an kanske känns piggare med etanol i tanken men e lite halvtråkig med bensin. Volvon har en mycket skönare gång, + att du får en cylinder extra i en volvo wink


Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 januari 2010
#112
TurbOla skrev:
Funkiee skrev:
Inte taxi chaffören som valde att volvo bilarna skulle stå inne på reparation... Samma gäller polisen. Har ju en anledning till att saab används till de, och volvo används till en annan sak inom polisen.

Bara för att du pratat med en taxi-förare och en polis så är ju inte de representativa för hela sina respektive kårer. smile

Fann en artikel från augusti 2009 som handlar om Göteborg Taxi och deras bilval.
Saab hade ingen bilmodell då som klarade miljökraven, trots sina etanolmodeller, t.ex.
http://www.motormagasinet.net/artikel/V … =108130008

Och många taxi-bolag utgår ifrån miljöperspektiv nu, och då kan ju inte Saab sälja några taxibilar...

inte själva chafförerna som har hand om bilarna vid service, utan verkstaden smile och kollar man på bolagens statistik över bilarna så är det volvon som står inne mer än saaben


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
#113
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Garfield skrev:
Var hittar du denna statistik?

Lite överallt, exempel; http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … st-1.19079

Och nej, säg inte att "Det skiljer ju bara knappt 3 enheter", för som synes är skillnaden mellan topp och botten bara 15 enheter. Alltså är tre enheter mellan Volvo och Saab en rätt rejäl skillnad, speciellt med tanke på att Volvo dels har betydligt fler modeller=mer som kan gå fel, och betydligt nyare modeller med mer teknik och större risk för barnsjukdomar.

Nja, Svenskt Kvalitetsindex säger rätt lite om hur bra bilarna håller, det talar ju bara om hur nöjda ägarna är. Saker som hur man blir behandlad av återförsäljare/servicepersonal, kvalitetsintryck mm tror jag väger in minst lika mycket.

Bilprovningens statistik borde ge en tydligare bild av hållbarheten. http://www.dn.se/polopoly_fs/1.728473.1 … ovning.pdf

För det första, är inte "kvalitetsintryck" en del av en bils hållbarhet?

Om du sedan läser på så omfattar SKIs undersökningar en hel del mer än vad ägarna anser, annars borde tex. Alfa Romeo hamnat i topp med tanke på hur få men entusiastiska ägare märket har.

http://www.kvalitetsindex.se/index.php? … &id=14

Funkiee skrev:
TurbOla skrev:
Funkiee skrev:
Inte taxi chaffören som valde att volvo bilarna skulle stå inne på reparation... Samma gäller polisen. Har ju en anledning till att saab används till de, och volvo används till en annan sak inom polisen.

Bara för att du pratat med en taxi-förare och en polis så är ju inte de representativa för hela sina respektive kårer. smile

Fann en artikel från augusti 2009 som handlar om Göteborg Taxi och deras bilval.
Saab hade ingen bilmodell då som klarade miljökraven, trots sina etanolmodeller, t.ex.
http://www.motormagasinet.net/artikel/V … =108130008

Och många taxi-bolag utgår ifrån miljöperspektiv nu, och då kan ju inte Saab sälja några taxibilar...

inte själva chafförerna som har hand om bilarna vid service, utan verkstaden smile och kollar man på bolagens statistik över bilarna så är det volvon som står inne mer än saaben

Som sagt, länka gärna...
Senast redigerat av Rquired (28 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 019 Inlägg
28 januari 2010
#114
Rquired skrev:
Garfield skrev:
Rquired skrev:

Lite överallt, exempel; http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … st-1.19079

Och nej, säg inte att "Det skiljer ju bara knappt 3 enheter", för som synes är skillnaden mellan topp och botten bara 15 enheter. Alltså är tre enheter mellan Volvo och Saab en rätt rejäl skillnad, speciellt med tanke på att Volvo dels har betydligt fler modeller=mer som kan gå fel, och betydligt nyare modeller med mer teknik och större risk för barnsjukdomar.

Nja, Svenskt Kvalitetsindex säger rätt lite om hur bra bilarna håller, det talar ju bara om hur nöjda ägarna är. Saker som hur man blir behandlad av återförsäljare/servicepersonal, kvalitetsintryck mm tror jag väger in minst lika mycket.

Bilprovningens statistik borde ge en tydligare bild av hållbarheten. http://www.dn.se/polopoly_fs/1.728473.1 … ovning.pdf

För det första, är inte "kvalitetsintryck" en del av en bils hållbarhet?

Om du sedan läser på så omfattar SKIs undersökningar en hel del mer än vad ägarna anser, annars borde tex. Alfa Romeo hamnat i topp med tanke på hur få men entusiastiska ägare märket har.

http://www.kvalitetsindex.se/index.php? … &id=14

Tycker du SKI ger en bättre bild av en bils hållbarhet än bilprovningens statistik?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
#115
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Garfield skrev:
Nja, Svenskt Kvalitetsindex säger rätt lite om hur bra bilarna håller, det talar ju bara om hur nöjda ägarna är. Saker som hur man blir behandlad av återförsäljare/servicepersonal, kvalitetsintryck mm tror jag väger in minst lika mycket.

Bilprovningens statistik borde ge en tydligare bild av hållbarheten. http://www.dn.se/polopoly_fs/1.728473.1 … ovning.pdf

För det första, är inte "kvalitetsintryck" en del av en bils hållbarhet?

Om du sedan läser på så omfattar SKIs undersökningar en hel del mer än vad ägarna anser, annars borde tex. Alfa Romeo hamnat i topp med tanke på hur få men entusiastiska ägare märket har.

http://www.kvalitetsindex.se/index.php? … &id=14

Tycker du SKI ger en bättre bild av en bils hållbarhet än bilprovningens statistik?

Enligt inlägg ovan, ja.

Men, att ta resultaten av första besiktningen av tre år gamla bilar är ännu mer missvisande. Det är så gott som nya bilar, eventuella fel. Det syns på tex. att (bortsett från vissa extremister i slutet) ligger de felprocenten inte vidare högt.
Senast redigerat av Rquired (28 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 019 Inlägg
28 januari 2010
#116
Okej, 3 år var kanske lite för nytt.

8 år gamla bilar: http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … e_2008.pdf

10 år gamla bilar: http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … e_2008.pdf


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
#117
Garfield skrev:
Okej, 3 år var kanske lite för nytt.

8 år gamla bilar: http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … e_2008.pdf

10 år gamla bilar: http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … e_2008.pdf

Rquired skrev:
Men, att ta resultaten av första besiktningen av tre år gamla bilar är ännu mer missvisande
Senast redigerat av Rquired (28 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Egenföretagare
999 Inlägg
28 januari 2010
#118
Rallyhalle skrev:
GT17-turbon som sitter i Biopower-bilarna är riktigt Bajs! Turbon på min 9-5 kombi -06 paja efter 6500 mil... Riktigt dåligt tycker jag!

Måndags-ex?
Vår -03 gick fint med original turbo vid 18 000 mil när den såldes


1 814 Inlägg
29 januari 2010
#119
Personligen så föredrar jag V70.

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 januari 2010
#120
Rallyhalle skrev:
Skulle köpt Volvon om de bara är 06or som gäller.

9-5 håller inte alls samma kvalité som dom äldre 9-5orna, och som någon sa tidigare är GT17-turbon som sitter i Biopower-bilarna är riktigt Bajs! Turbon på min 9-5 kombi -06 paja efter 6500 mil... Riktigt dåligt tycker jag!

+ att en 9-5 Biopower e inte särskilt soppasnål heller, 0.8-0.9 ligger man med på den blandad körning o fan så mycke mer med Etanol. På Etanol ligger man på 1.3-1.6 l/mil.

Så en V70 170hk låter som ett bättre val, visst 9-5an kanske känns piggare med etanol i tanken men e lite halvtråkig med bensin. Volvon har en mycket skönare gång, + att du får en cylinder extra i en volvo wink

Verkar ju vara en helt otrolig förbrukning med E85 med tanke på att vår OG 9-3a som är E85 konverterad drar 1,1 - 1,3 l/mil blandad körning med E85 o liiite wink mer än originaleffekt.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök