2620
Sök

Bilköp - bilen blev avställd!

3 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Hej!
Min sambo köpte bil i början av vecka, via Blocket. Han åkte och testkörde bilen och kollade den och den verkade okej, så han köpte den. Vi kollade även upp bilen på bilregistret, och allt var okej. Men nu fick vi veta att säljaren skrev över bilen på min sambo OCH avställde den samtidigt. Det betyder att min sambo nu ovetandes har kört bilen avställd. Han fick veta att den var avställd efter att ha blivit stoppad av polisen. Den skulle inte vara avställd. Det sa inte säljaren nåt om och det stod inte heller på bilregistret. Jag kollade upp det på bilregistret. Det visade sig att bilen blev avställd efter bilköpet. Det vill säga att säljaren avställde den samtigt som han gjorde ägarbyte.

Vad ska man göra i en sån här sits? Vi vet ju inte om säljaren gjorde det avsiktligt eller om det var ett misstag. Är det tillåtet att avställa bilen så som säljaren gjorde utan överenskommelse om det? För min sambo åkte ju dit på det här nu, och han hade ingen aning om att den var avställd, dessutom i hans namn.

Nu är det jul och stängt överallt, så vi kan ju inte ringa nånstans och fråga och kontrollera detta.

3 295 Inlägg
25 december 2009
det är väll inte värre än man kan ställa på bilen igen? det går ju att göra dygnetrunt på www.transportstyrelsen.se wink

3 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Jo, men det kostar ju närmare 2000 spänn, vilket inte är möjligt i nuläget så vitt jag vet. Jag undrar bara om säljaren inte har nåt ansvar i detta och om det går att göra nåt utifrån det som faktiskt hände. Jag vet ju inte om säljaren kryssade i pappret innan eller efter att min sambo skrev på. Men det går ju i alla fall inte att bevisa i vilket fall som helst. Det enda jag tror min sambo kan göra är att ringa säljaren och prata med honom om detta, men det känns ju som att säljaren kommer att ta avstånd från allt ansvar och så vidare, trots att de inte kommit överens om innan att bilen skulle bli avställd. Man kan ju undra varför säljaren kryssade i rutan, om det var avsiktligt eller av misstag. Konstigt hur som helst.

5 198 Inlägg
25 december 2009
Antagligen ställde säljaren av bilen för att få tillbaks skattepengar som går förlorade annars. Det går ju alltid snacka med säljaren med jag tror inte det hjälper. han kommer nog att hävda att de kommit överens.
EDIT: Det man kanske kan göra är att försöka få tag i ursprungs annonsen och se om det står att den är skattad.
Senast redigerat av gamlingen (25 december 2009)

Egenföretagare
999 Inlägg
25 december 2009
Antar att ni skrev något kvitto?

Ring och var arg som ett bi, och säga att ni fått böter på x-tusen kronor och kräver pengarna för skatten av honom av honom annars tar ni det till rätten. Sånt kan få fart på idioter, det fungerar sällan att vara snäll och trevlig tyvärr...

260 Inlägg
25 december 2009
Det är väl den nya ägaren som ska skicka in lappen och då bör det vara han/hennes ansvar att kontrollera om allt är som det ska. men ring och fråga om det var ett misstag eller med mening.
Senast redigerat av Muschke (25 december 2009)

Fattig student
1 282 Inlägg
25 december 2009
Muschke skrev:
Det är väl den nya ägaren som ska skicka in lappen och då bör det vara han/hennes ansvar att kontrollera om allt är som det ska. men ring och fråga om det var ett misstag eller med mening.

Absolut inte!! Det kan bli dyrt för säljaren om inte köparen skickar papperna på bilen, det är ALLTID säljaren som ska skicka in papperna på bilen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

5 198 Inlägg
25 december 2009
Tiger1978 skrev:
Muschke skrev:

Absolut inte!! Det kan bli dyrt för säljaren om inte köparen skickar papperna på bilen, det är ALLTID säljaren som ska skicka in papperna på bilen..

Allra helst så följer båda parter med och postar,då vet både köpare och säljare att det gått rätt till.

mulle mek
679 Inlägg
25 december 2009
han kanske nyligen betalt skatten och sedan vid ägarbytet lr precis innan han skickat in papperna ställt av bilen för att  få tillbaka det belopp som han betalt för skatten . och då blir det så att han får tillbaka pengarna. men om han kryssar i att bilen ska ställas av på ägarbytet då är det du som ska få det återstående beloppet.

men troligen har han ställt av bilen precis innan han skickat tillbaka ägarbytet för att få sina pengar tillbaka.

men  han borde ha sagt till dig att han ställer av bilen så du vet det.

jag brukar ju då alltid se ifall jag får  dom pengarna jag begärt på annonsen sen om dom prutar mycket så kanske jag går med på det och då säger jag till köparen att jag då drar bort skatten på bilen så får dom betala det själva och på så sätt får dom bilen en  slant billigare.

tror inte du kan göra så mkt mer åt det där nu då bilen är eran och affären är gjord.

Gasar tills det Rasar !!!

5 198 Inlägg
25 december 2009
r3zz1 skrev:
han kanske nyligen betalt skatten och sedan vid ägarbytet lr precis innan han skickat in papperna ställt av bilen för att  få tillbaka det belopp som han betalt för skatten . och då blir det så att han får tillbaka pengarna. men om han kryssar i att bilen ska ställas av på ägarbytet då är det du som ska få det återstående beloppet.

men troligen har han ställt av bilen precis innan han skickat tillbaka ägarbytet för att få sina pengar tillbaka.

men  han borde ha sagt till dig att han ställer av bilen så du vet det.

jag brukar ju då alltid se ifall jag får  dom pengarna jag begärt på annonsen sen om dom prutar mycket så kanske jag går med på det och då säger jag till köparen att jag då drar bort skatten på bilen så får dom betala det själva och på så sätt får dom bilen en  slant billigare.

tror inte du kan göra så mkt mer åt det där nu då bilen är eran och affären är gjord.

men så länge skatten är utskickad till dej så är du betalningskyldig,oavsett om bilen skrivs över 1 dag efter du fått skatten.

2 845 Inlägg
25 december 2009
Skattemärket gäller ju ännu och måste skrapas om bilen ska ställas av om giltigt skattemärke finns.

5 198 Inlägg
25 december 2009
uhlin skrev:
Skattemärket gäller ju ännu och måste skrapas om bilen ska ställas av om giltigt skattemärke finns.

Man kan ställa av den ändå *fordonet finns på annan plats* fungerar jättebra

2 845 Inlägg
25 december 2009
gamlingen skrev:
uhlin skrev:

Man kan ställa av den ändå *fordonet finns på annan plats* fungerar jättebra

Aha, ok.. det visste jag inte. Man lär sig nåt nytt varje dag wink

Performance meck
342 Inlägg
25 december 2009
weeeman skrev:
Antar att ni skrev något kvitto?

Ring och var arg som ett bi, och säga att ni fått böter på x-tusen kronor och kräver pengarna för skatten av honom av honom annars tar ni det till rätten. Sånt kan få fart på idioter, det fungerar sällan att vara snäll och trevlig tyvärr...

om det inte stog klart och tydligt att bilen skulle vara skattad vid försäljning på ett kvitto som är underskrivet av säljaren så finns det inte ett skit att göra förutom att se till att man har koll nästa gång man köper en bil.

att hota folk funkar väldigt sällan specielt när det inte är säljaren som gjort fel.smile

Mvh viktor

Egenföretagare
999 Inlägg
26 december 2009
wistfors skrev:
om det inte stog klart och tydligt att bilen skulle vara skattad vid försäljning på ett kvitto som är underskrivet av säljaren så finns det inte ett skit att göra förutom att se till att man har koll nästa gång man köper en bil.

att hota folk funkar väldigt sällan specielt när det inte är säljaren som gjort fel.smile

Mvh viktor

Så som jag ser det har säljaren definitivt gjort fel, att inte upplysa om att bilen säljs avställd skulle göra mig riktigt förbannad.

Hur kul är det att bli stoppad och bötfälld av polisen helt i onödan? Eller om det händer en olycka och försäkringsbolaget bestämmer sig för att bråka??

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
26 december 2009
Men om fordonet har ställts av i samband med ägarbyte så tillfaller ju inga pengar till tidigare ägare

5 198 Inlägg
26 december 2009
Enda säkra man kan göra är att göra en koll på transportstyrelsen  precis när man skall skriva på pappren. Och skriva  på kvittot att den säljs påställd och skattad.

8 883 Inlägg
26 december 2009
Bara att ställa på bilen igen.
Om fordonet avställs i samband med ett ägarbyte, återbetalas skatten till den nya ägaren.

Källa: Transportstyrelsen
Senast redigerat av Hamilton (26 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

43 Inlägg
26 december 2009
Hamilton skrev:
Om fordonet avställs i samband med ett ägarbyte, återbetalas skatten till den nya ägaren.

Fast en avställning kan man väl göra på internet och då sker den ju direkt till skillnad mot ägarbytet som ändå tar ett par dagar att genomföra pga brev via posten och administration osv. Så därför hinner ju pengarnas registreras till den gamla ägaren innan bytet sker.

8 883 Inlägg
26 december 2009
Frankisch skrev:
Hamilton skrev:

Fast en avställning kan man väl göra på internet och då sker den ju direkt till skillnad mot ägarbytet som ändå tar ett par dagar att genomföra pga brev via posten och administration osv. Så därför hinner ju pengarnas registreras till den gamla ägaren innan bytet sker.

Står ju datum på ägarbytet, att ställa av bilen i efterhand via nätet resulterar i att nya ägaren får pengarna..

Fotograf på tierpidag.se

Sök