25 december 2009
Trådstartare
Hej!
Min sambo köpte bil i början av vecka, via Blocket. Han åkte och testkörde bilen och kollade den och den verkade okej, så han köpte den. Vi kollade även upp bilen på bilregistret, och allt var okej. Men nu fick vi veta att säljaren skrev över bilen på min sambo OCH avställde den samtidigt. Det betyder att min sambo nu ovetandes har kört bilen avställd. Han fick veta att den var avställd efter att ha blivit stoppad av polisen. Den skulle inte vara avställd. Det sa inte säljaren nåt om och det stod inte heller på bilregistret. Jag kollade upp det på bilregistret. Det visade sig att bilen blev avställd efter bilköpet. Det vill säga att säljaren avställde den samtigt som han gjorde ägarbyte.
Vad ska man göra i en sån här sits? Vi vet ju inte om säljaren gjorde det avsiktligt eller om det var ett misstag. Är det tillåtet att avställa bilen så som säljaren gjorde utan överenskommelse om det? För min sambo åkte ju dit på det här nu, och han hade ingen aning om att den var avställd, dessutom i hans namn.
Nu är det jul och stängt överallt, så vi kan ju inte ringa nånstans och fråga och kontrollera detta.