3368
Sök

Xenonkonvertera hel- eller halvljus?

268 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#1
Vad är egentligen bäst?

  Blir ju bättre helljus med xenon men det tar ju några sekunder innan lampan "brinner upp sig" så det kanske bara blir jobbigt att ha det i helljuset?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

308 Inlägg
26 december 2009
#2
Har nyligen upptäckt att det kan skilja väldigt mycket mellan olika kit när det gäller upptändningstid..
Mina tar ganska lång tid men det gäller bara första upptändningen. När man bara bländat av för möte och dylikt så tänder dom upp igen i princip direkt..man lär sej efter ett tag att man kan slänga igång helljuset INNAN man egentligen behöver det så det hinner brinna upp sej smile
Ljuset blir ganska otroligt mycket skönare och ljusare smile

Jag ångrar inte att jag konverterade mitt helljus..


2 982 Inlägg
26 december 2009
#3
konvertera båda. du kommer inte ångra dig


269 Inlägg
26 december 2009
#4
Konverterade mina halv/helljus till xenon på audin, säger det montera 50w xenon på helljusen och du behöver inga fula extralabbar. 50w xenonet jag monterade på helljuset lyser bättre än mina 3st bigknickare med halogen jag hade innan!
Senast redigerat av SimonFlygare (26 december 2009)

268 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#5
så det bästa är att montera i helljuset alltså?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

269 Inlägg
26 december 2009
#6
Freddy_Fish skrev:
så det bästa är att montera i helljuset alltså?

Ja, sen beror det på om du vill ha mer ljus så då är de bara xenonkonvertera ett par extraljus också, men jag är då helnöjd med mina xenon i helljusen!
Senast redigerat av SimonFlygare (26 december 2009)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 december 2009
#7
Det bästa för egen del är ju både hel och halvljus. Men det lagligaste är ju bara helljuset. (då man egentligen måste ha nivåreglering med tbh till halvljuset, dessutom har vissa personer en tendens att stirra in i xenonkonvererade halvljuslampor på mötande bilar och sen tycka att dom bländas)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

332 Inlägg
26 december 2009
#8
Xenon i allt smile Som "YipYip" sa så är det ju en viss tändtid, men slå på helljuset lite innan det behövs så blir det skitbra, sen är det ju bara första upptändningen som är så där seg, vid tändning efter möte så är det 90% ljusstyrka direkt .. jag har 35w 4300k på halvljuset & 50w 5000k på helljuset och jag ångrar mej inte för 5 öre att jag köpte dom smile helt klart värt det, på den andra bilen, v40in är det halogenlampor i hel & halvljus + 2 blåa runda extraljus med 55w lampor i .. men mitt helljus på v70in är fan bättre smile

Xenon kostar men det är heeeelt klart värt det! smile


268 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#9
SimonFlygare skrev:
Freddy_Fish skrev:
så det bästa är att montera i helljuset alltså?

Ja, sen beror det på om du vill ha mer ljus så då är de bara xenonkonvertera ett par extraljus också, men jag är då helnöjd med mina xenon i helljusen!

nej det var därför jag köpte xenon, så jag inte skulle behöva ha extraljus tongue

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

268 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#10
henke_99 skrev:
Det bästa för egen del är ju både hel och halvljus. Men det lagligaste är ju bara helljuset. (då man egentligen måste ha nivåreglering med tbh till halvljuset, dessutom har vissa personer en tendens att stirra in i xenonkonvererade halvljuslampor på mötande bilar och sen tycka att dom bländas)

så det är ok att besikta med det på helljus?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 december 2009
#11
Freddy_Fish skrev:
henke_99 skrev:
Det bästa för egen del är ju både hel och halvljus. Men det lagligaste är ju bara helljuset. (då man egentligen måste ha nivåreglering med tbh till halvljuset, dessutom har vissa personer en tendens att stirra in i xenonkonvererade halvljuslampor på mötande bilar och sen tycka att dom bländas)

så det är ok att besikta med det på helljus?

Det ska det vara, men man kan aldrig garantera nåt när det gäller bilprovningen... Är dom tjuriga så kan dom ju gnälla på nästan vad som helst o lite till...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 december 2009
#12
Här har du lite att läsa, bra tips
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157573

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 982 Inlägg
26 december 2009
#13
Freddy_Fish skrev:
henke_99 skrev:
Det bästa för egen del är ju både hel och halvljus. Men det lagligaste är ju bara helljuset. (då man egentligen måste ha nivåreglering med tbh till halvljuset, dessutom har vissa personer en tendens att stirra in i xenonkonvererade halvljuslampor på mötande bilar och sen tycka att dom bländas)

så det är ok att besikta med det på helljus?

Ja


268 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#14
henke_99 skrev:
Freddy_Fish skrev:
henke_99 skrev:
Det bästa för egen del är ju både hel och halvljus. Men det lagligaste är ju bara helljuset. (då man egentligen måste ha nivåreglering med tbh till halvljuset, dessutom har vissa personer en tendens att stirra in i xenonkonvererade halvljuslampor på mötande bilar och sen tycka att dom bländas)

så det är ok att besikta med det på helljus?

Det ska det vara, men man kan aldrig garantera nåt när det gäller bilprovningen... Är dom tjuriga så kan dom ju gnälla på nästan vad som helst o lite till...

då hoppas vi på att de går tongue  ska ju ha ögonlock också sat tongue

tack för svar, alla smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Skogskonsult
214 Inlägg
28 december 2009
#15
En sak att tänka på de där med upptändningstider. Halvljuset ska vara av sådan form som inte slocknar när man går över till hel, för i så fall får man en period av mörker mellan:P

NissanMotorsport
8 januari 2010
#16
Lånar den här tråden istället för att göra en ny, men såg att dom hade billiga kit på tradera.. sånt här..finns flera stycken så man kan komma billigt undan om man budar då smile

men är de något att ha eller vad tror ni? smile

http://www.tradera.com/55W-Xenonkit-Xen … _104946670

4 001 Inlägg
8 januari 2010
#17
NissanMotorsport skrev:
Lånar den här tråden istället för att göra en ny, men såg att dom hade billiga kit på tradera.. sånt här..finns flera stycken så man kan komma billigt undan om man budar då smile

men är de något att ha eller vad tror ni? smile

http://www.tradera.com/55W-Xenonkit-Xen … _104946670

dom där är ifrån vvme.com och dom har sådan som budar åt dom så det hamnar på en viss nivå, 55W kiten brukar hamna på 6-700kr på tradera, ifrån vvme.com kostar det väl ca 4-500kr och man kan köpa ungefär detsamma på jula för 990kr

Läs även denna tråden, där står en del nyttigt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157573

här finns en tråd till om bl.a vvme.com
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158841

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
8 januari 2010
#18
Konvertera bara helljuset om du inte har automatisk nivåreglering i halvljuset. Hatar alla som monterar xenon i halvljuset och bländar alla som kommer i dess väg!

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

NissanMotorsport
8 januari 2010
#19
RannerKing skrev:
Konvertera bara helljuset om du inte har automatisk nivåreglering i halvljuset. Hatar alla som monterar xenon i halvljuset och bländar alla som kommer i dess väg!

ja jag ska enbart konvertera hellyset smile

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
8 januari 2010
#20
Bra! smile Kolla på min passat så finns det bilder på skilnaden mellan xenon och halogen...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!


Sök