3137
Sök

Holset hx35 eller hx40

51 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#1
vilket av aggregaten passa bäst om man vill nå ca 400 hk i en m20b25. nån som vet hur mycket man måste ladda?

486 Inlägg
26 december 2009
#2
Båda aggregaten klarar ganska långt över 400hk, så det räcker ju med en HX35:a så sett. Men sen är det ju det här med vilket avgashus man ska ha och det kan inte jag svara på.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

8 250 Inlägg
26 december 2009
#3
Båda duger. Sen är det väl en fråga om avgashus. Ett 12 lär ju ge snabbast spool men lär även bromsa effekten. 14 eller 16 är ju vettigare val om man vill ha mer effekt i framtiden men ger lite snare laddtryck förstås.

Ska det vara snabbt gassvar och man inte är intresserade av så mycket mer än 400 så är ju en 35:a med 12 avgashus att föredra.


51 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#4
ok:) har du en aning om hur mycket man måste ladda?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 december 2009
#5
1kg ladd = 100% effekt ökning så om du lycks klämma ur den 200 hundra som sugis så räcker dte med 1 kilo

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

8 250 Inlägg
26 december 2009
#6
Det beror ju en hel del på motorn i övrigt. En ren gissning är väl runt 1,5 bar


51 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#7
skulle en orginal motor klar det laddet ?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 december 2009
#8
GB_ skrev:
skulle en orginal motor klar det laddet ?

Knappast

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

761 Inlägg
27 december 2009
#9
JaggaChafen skrev:
1kg ladd = 100% effekt ökning så om du lycks klämma ur den 200 hundra som sugis så räcker dte med 1 kilo

Nja, det var välldigt förenklat, beror helt på hur resten är byggt.

Har för mig det var ttr jompa som fick ut över 400hk redan vid 0,6bar på en volvo 4:a med 16V

och jämför man tvärtom med litet agggregat så blir det också fel, där kanske man bara får 50% ökning vid 1bar.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
27 december 2009
#10
dannnej skrev:
JaggaChafen skrev:
1kg ladd = 100% effekt ökning så om du lycks klämma ur den 200 hundra som sugis så räcker dte med 1 kilo

Nja, det var välldigt förenklat, beror helt på hur resten är byggt.

Har för mig det var ttr jompa som fick ut över 400hk redan vid 0,6bar på en volvo 4:a med 16V

och jämför man tvärtom med litet agggregat så blir det också fel, där kanske man bara får 50% ökning vid 1bar.

Ja uträkningen e väldigt förenklad men den e väldigt nära va det blir. Om du lyckas få ut 400 hk med 0,6 bar i laddtryck så varvar du extremt mkt. Eller så har du byggt en bra motor från grunden. Finns ju faktiskt dom som plockar ut närmare 300 hk ur volvo rödblock med 8v som sugmotor kolla bara på rallycross grabbarna å har du då en 16v så har du redan från början extremt mycket bätte flöde.

Om vi tar en motor som e standard som utvecklar 100 å sedan ger den 1 kg ladd å tillsätter bränsle till den extra mängden luft så kommer du att få ca dubbla effekten - det du förlora pga avgasmotryck och det kommer förmodligen inte vara så mkt.

Sen om du ändrar andra faktorer som kompression tändning å kamtider så blir det givetvis annorlunda.

Men det e faktiskt ett ganska rättvisande räknesätt


Det e klart att om du monterar ett väldigt litet aggregat på en motor som utvecklar väldigt hög effekt från början så kommer du få ett aldeles för högt avgasmottryck å då kommer du inte att få 100% effektökning.

Men om vi håller oss inom vad aggregaten klarar att leverera av effekt så e vi fortfarande nära
Senast redigerat av JaggaChafen (27 december 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Ointresserad.
936 Inlägg
27 december 2009
#11
dannnej skrev:
JaggaChafen skrev:
1kg ladd = 100% effekt ökning så om du lycks klämma ur den 200 hundra som sugis så räcker dte med 1 kilo

Nja, det var välldigt förenklat, beror helt på hur resten är byggt.

Har för mig det var ttr jompa som fick ut över 400hk redan vid 0,6bar på en volvo 4:a med 16V

och jämför man tvärtom med litet agggregat så blir det också fel, där kanske man bara får 50% ökning vid 1bar.

Och han hade en hx 35:a med 14/16 avgashus?

Teabag appreciation club.

486 Inlägg
27 december 2009
#12
JaggaChafen skrev:
Men det e faktiskt ett ganska rättvisande räknesätt


Det e klart att om du monterar ett väldigt litet aggregat på en motor som utvecklar väldigt hög effekt från början så kommer du få ett aldeles för högt avgasmottryck å då kommer du inte att få 100% effektökning.

Men om vi håller oss inom vad aggregaten klarar att leverera av effekt så e vi fortfarande nära

Det här är ganska offtopic, men visst kan det stämma rätt bra. Min förra motor var en turbokonverterad B234, och jag bromsade 330hk med 1.1kg i ladd. Körde med volvos K24 aggregat. Den motorn ger 159hk original.


Till trådskaparen: Ett tips är att ringa www.airtune.se. Dom säljer båda aggregaten och kan säkert hjälpa dig att välja rätt.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

192 Inlägg
27 december 2009
#13
en k27a fungerar alldeles perfekt annars,,,  min gamla 525a hade bromspapper på 310hk på hjulen vid 0,7bar.

//// Tommie

51 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#14
vad skulle man behöva byta ut för att motorn ska palla 400 hk. det får inte bli för dyrt

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 december 2009
#15
GB_ skrev:
vad skulle man behöva byta ut för att motorn ska palla 400 hk. det får inte bli för dyrt

det är inte dyrt att få ut 400hk men det är desto dyrare att få det att HÅLLA en längre tid..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
27 december 2009
#16
Toppackning å kompsänknig e väll det minsta du behöver göra.

Sen e nog det viktigaste att ha bra kylning å riktig mappning väääldigt mycket ligger i riktig mappning. klarar du dig i från höga avgastemper å spickningar så håller det mesta ganska länge.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

51 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#17
finns det några andra aggregat som är likvärdiga med hx35 eller aggregat som skulle passa bättre än hx 35:an

8 250 Inlägg
27 december 2009
#18
Det finns massvis med alternativ. Det är bara en fråga om vad det får kosta och om det ska va intern eller extern wastegate. Det är bara det att dem flesta alternativen är dyrare än ett begagnat hx.
Senast redigerat av Marlboroman (27 december 2009)


51 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#19
Marlboroman skrev:
Det finns massvis med alternativ. Det är bara en fråga om vad det får kosta och om det ska va intern eller extern wastegate. Det är bara det att dem flesta alternativen är dyrare än ett begagnat hx.

ok finns det något aggregat somm är billigare än en hx35:a?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
27 december 2009
#20
400hk kostar pengar skall du spara en hundring på agget så e du fel ute

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök