2550
Sök

Passat 1.8T varningslampa för kylvatten tänds när motorn är kall (och det är -15 ute)

57 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
Jag blir inte klok på detta.

Passaten har stått i -15 ett par dagar. Några sekunder efter jag startat motorn tänds lampan som varnar för låg nivå kylvatten/överhettad motor. Har inte vågat köra motorn i mer än kanske 10 sekunder.

Nivån i systemet är OK, glykolen i expansionskärlet är högst flytande och allså inte sörjig och jag är säker på att blandningen är OK och ska klara -15.

Kylfläktarna startar när man startar motorn.

Minns att jag hade samma problem för några år sen och när det blev +grader var all OK igen.

Ska kolla över sensorn som jag tror sitter bak på motor.

Några förslag?

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
Du verkar ha hyffsad koll iaf...Att "kylfläktarna" startar när det är -15 ute låter wacko, kan vara som så att de går pga att du har påslagen AC, men även det låter lite wacko när det är så kallt ute...Övriga fel kan vara, precis som du själv säger, nivån är låg eller att nivågivaren strular. Kylfläkten brukar vara termokontaktstyrd o inte slå till förrän kyltempen nåt en viss temperatur, den kan ju tänkas vara trasig men tveksamt om kyllampan skulle blinka då. Mig veterligen blinkar kyl-lampan under något/några av följande betingelser: Låg nivå (eller kass nivå givare) samt defekt kylfläkt, ja o så det uppenbara då: för hög kyltemp vilket du inte kan ha direkt efter start...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

57 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
Du är nått på spåren Dawwe, tror givaren ogillar kyla.

Hittade denna tråd http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=302181

Skruvade loss expantionskärlet och det såg lite geggit ut i botten runt givaren som är ingjuten. Ruskade om kärlet och återmonterade och startade bilen och lampan lyser inte. Har varit ut och kört en mil och fått upp tempen på motorn. Verkar fungera.

Kan vara så att jag behöver lite starkare iblandning, men jag tvivlar. Givaren är mest troligt dålig.

Fläktarna går nog pga AC skulle jag tro.

Kallt att skruva i -15. Helvette att farsan ska ha så mycket skit i garaget att det inte rymms en bil

Sök