3108
Sök

Mitsubishi Galant 2.0 -97 GDI eller ej samt rostpotential?

47 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan. Har varit och kollat på en mitsubishi galant 97-årsmodell. Den var riktigt bra i motor och växellåda vad jag kunde känna. Drev på bra (frisk) och var fräsch invändigt.

Dock fanns det en del rost vid två av hjulhusen. Relativt påtagligt.

Men den hade bara gått cirka 15 000, relativt nybytt kamrem, nybes UA, och han vill ha 14 000:- för den.

Har kollat på cirka 10 bilar och denna känes helt klart bäst. Dock visste inte säljaren om det var en GDI-motor eller ej. Hur kollar jag upp det på enklaste (bästa) sätt? Samt hur pass dyrt är det att åtgärda rostskadorna cirka?


Dåre
182 Inlägg
27 december 2009
#2
Hej har själv en Mitsubishi Galant 2.0 "dock" GLS av 99 års model och e annars väldig nöjd med bilen.
Ända andra felet jag hittat med bilen e att hjul lagerna e något av det tråkigaste som finns att byta" i och för sig höll mina i ca 22000 mil innan dom paja" Dom låser sig liksom fast på något sätt och sitter där "VÄLDIGT hårt"

Rost skaderna kan du fixa själv om du e lite händig och då behöver det inte bli så väldigt många 100

Om det nu e en GDI motor så tänk på att det i min mening e en av dom absolut sämsta motorena som gjorts i min mening.
Anledning e att den går för snålt så för att den inte ska sota igen så får man nästan ligga och bus köra den relativt ofta ändå och då e det ingen mening med ha en snål motor.

Hade jag varit dig hade jag letat upp en trevlig V6a i stället den ligger i och för sig på kanske 0,9l milen blandad körning men den e väldigt bekväm motor dom gånger jag testat fars. Letar själv efter en lämplig V6a just nu.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

47 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#3
När det kommer till egenvård är jag är lika händig som en fjortonårig flicka för att uttala mig lite mjukt.

Vet du/ni vad det kan kosta att ordna det på verkstad. dvs jobbet + ev plastic padding eller vad det nu blir man ersätter rostpartierna med?

Jag tror inte att det är en GDI-motor, men jag är inte säker. Jag känner till problemet med sotiga motorer, men jag tror att de kan fungera rätt okej ändå, är mest orolig för rosten som sagt. Det var "bubbligt" och därav inte enbart ytrost.

Finns det något enkelt sätt att se om det är en GDI-motor eller ej?

Vad tror ni prismässigt annars, 14 000:-,
(13 000 mil, bra i motor och låda samt invändigt mycket bra skick).

Bortsett från det problemet kändes bilen riktigt bra


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
28 december 2009
#4
hade en galant kombi v6 -98 för något år sedan, rost på bakskärmarna på den också.

tyvärr så är det bara att låta det vara eller byta plåten, eller om du har någon som du känner som jobbar med sådant som fixar det, annars är det inte värt det på en bil för 14K skulle jag säga.

sköna bilar att köra o åka i!

GDI motorn är kantad av bekymmer, men går den bra nu så se till att tanka lite fetare soppa (98oktan eller v-power) ibland och se till att gasa med den så den får jobba o få upp lite "flås" i avgaserna smile


47 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#5
Kanske var lite otydlig i rubriken. Jag vet inte om det är en GDI-motor eller ej. Hur kan jag få reda på det? (instruktionsbok? bes.protokoll?) Jag vet att det brukar finnas tre "bokstäver" bak på bilen när det är en gdi-motor, i alla fall har det varit så på de carismor jag kollat på. Dock står det inget på denna, men jag kan väl inte räkna med att det per automatik inte är en gdimotor för det, eller kan jag det?

Ang. Rost vet jag som sagt inte hur man gör. Har en teori om att det räcker med att skrapa bort allt och lägga i plastic padding/liknande därefter spraya lite, men som sagt bara en teori.

Hade bilen varit dyrare samt sliten invändigt och slö hade jag givetvis ratat den direkt, men som jag tidigare nämnt känns den väldigt frisk, och den enda flaskhalsen jag kan komma på var just rosten. Försöker överväga om det är värt att ha den ett par år och sen förhoppningsvis kunna få 7-8k för den i liknande skick.

Vad tror ni?


139 Inlägg
28 december 2009
#6
2,4 är GDI övriga är normala (2,0 och 2,5 V6). 110kw/150hk har den.

Stephan



Sök