2888
Sök

Byte av ABS-sensor, hur utförs det?

040 RedLine
1 219 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#1
Hej, vid byte av fjädrar på min Volvo 940s -96 så skulle jag lite hastigt ta av abs-sensorn. Den gick sönder som ni ser på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/826683_hu16kq.jpg

Som ni också ser så sitter en del kvar och nu undrar jag hur man får ut denna delen, jag har försökt att dra riktigt med olika verktyg, provat värma osv utan att uppnå resultat (den har börjar gå sönder som ni ser).
Nu undrar jag om någon gjort detta jobb tidigare eller någon som vet hur jag ska få ut sensorn?

Här är bild på Den nya sensorn med så ni er hur den ser ut:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/826678_q6gmaz.jpg

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
Senast redigerat av BrajjAxx (28 december 2009)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

3 295 Inlägg
28 december 2009
#2
borra ur den, försök ta bot navet och slå ut den med ett dorn..


040 RedLine
1 219 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#3
Slave_joe skrev:
borra ur den, försök ta bot navet och slå ut den med ett dorn..

Krävs det verkligen att man ska borra? Om jag tar bort brimsskivan, kommer det underlätta eller kommer jag kunna banka ut den då?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
31 december 2009
#4
Dom bilar o lastbilar jag byt på o så är dom bara intryckta, så ta bort skivan så borde du komma åt att slå ut den med ett dorn...Om du borrar så riskerar du att ha sönder materiallet som den hålls med så de sku jag inte göra...Byt bussningen samtidigt om den har de!!


Jävel
2 018 Inlägg
31 december 2009
#5
jag va tvungen att borra och hacka med mejlsar och don och till slut hona hålet på min 940 när ja bytte min, de tog huuuur lång tid som helst. jävla runkgrejer dedär. sitter mitt i allt däcksprut så de rostar o ärjar som satan..

You got to risk it, to get the biscuit :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#6
Plankpojk skrev:
jag va tvungen att borra och hacka med mejlsar och don och till slut hona hålet på min 940 när ja bytte min, de tog huuuur lång tid som helst. jävla runkgrejer dedär. sitter mitt i allt däcksprut så de rostar o ärjar som satan..

Helvete vilket jobb... just nu känns det som att det nästan är bättre att åka till skroten och köpa nytt fjäderben då:(
Men om man tog av skivan, kunde du banka på någon axel då?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

429 Inlägg
1 januari 2010
#7
Tar man bort hjullagret så kan man ta ett dorn och slå ut den bakifrån...


040 RedLine
1 219 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#8
jonas 740 skrev:
Tar man bort hjullagret så kan man ta ett dorn och slå ut den bakifrån...

Okej, så först skivan sedan hjullagre, är lagret svårt att få ut?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

12 086 Inlägg
2 januari 2010
#9
Drivdorn och hammare

1 867 Inlägg
2 januari 2010
#10
Vi har en speciell fräs/brotsch för att fräsa ur sånadär på jobbet.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

-utan 940
1 728 Inlägg
2 januari 2010
#11
jonas 740 skrev:
Tar man bort hjullagret så kan man ta ett dorn och slå ut den bakifrån...

Hjullagret på en 940 är väl inget man ska bråka med i onödan, måste väl pressas?
Sen ska fettkoppen bytas om man tar bort den.

040 RedLine
1 219 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#12
Andreas 940 skrev:
jonas 740 skrev:
Tar man bort hjullagret så kan man ta ett dorn och slå ut den bakifrån...

Hjullagret på en 940 är väl inget man ska bråka med i onödan, måste väl pressas?
Sen ska fettkoppen bytas om man tar bort den.

Helvette... detta blir bara värre och värre...
Så man klarar kanske inte att få av hjullagret själv?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

429 Inlägg
3 januari 2010
#13
Andreas 940 skrev:
jonas 740 skrev:
Tar man bort hjullagret så kan man ta ett dorn och slå ut den bakifrån...

Hjullagret på en 940 är väl inget man ska bråka med i onödan, måste väl pressas?
Sen ska fettkoppen bytas om man tar bort den.

Nej nej, sitter bara fast i en stor mutter (storlek 36) sen är det bara dra ut lagret. Lagret o navet sitter tillsammans i en så kallad "hubb".
Fettknoppen behöver inte bytas om man inte förstör den med flit när man tar bort den... Går ta bort den hel.
Det ända är väl att inre lagerbanan kan sitta kvar på axlen men ska man inte byta lager så gör det inget.
Sen ska man dra åt muttern till lagret rätt hårt.

BrajjAxx: Det är inte svårt att få bort lagret. Det du behöver är 10mm insketsnyckel till byglen till bromsoket sen en 36mm hylsa till muttern till lagret....


040 RedLine
1 219 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#14
jonas 740 skrev:
Andreas 940 skrev:
jonas 740 skrev:
Tar man bort hjullagret så kan man ta ett dorn och slå ut den bakifrån...

Hjullagret på en 940 är väl inget man ska bråka med i onödan, måste väl pressas?
Sen ska fettkoppen bytas om man tar bort den.

Nej nej, sitter bara fast i en stor mutter (storlek 36) sen är det bara dra ut lagret. Lagret o navet sitter tillsammans i en så kallad "hubb".
Fettknoppen behöver inte bytas om man inte förstör den med flit när man tar bort den... Går ta bort den hel.
Det ända är väl att inre lagerbanan kan sitta kvar på axlen men ska man inte byta lager så gör det inget.
Sen ska man dra åt muttern till lagret rätt hårt.

BrajjAxx: Det är inte svårt att få bort lagret. Det du behöver är 10mm insketsnyckel till byglen till bromsoket sen en 36mm hylsa till muttern till lagret....

Okej, tack så mycket du:)
Inte precis att, man använder en 36mm:s hylsa dagligen, men får köpa en sådann!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

4 005 Inlägg
3 januari 2010
#15
Dags för mig snart med så jag prenumererar på denna tråd. smile

Jag såg en guide om hjullagerbyte på 7/900 forumet förut som kanske kan vara till din hjälp. Den var klistrad hade jag för mig.


040 RedLine
1 219 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#16
linuslinje skrev:
Dags för mig snart med så jag prenumererar på denna tråd. smile

Jag såg en guide om hjullagerbyte på 7/900 forumet förut som kanske kan vara till din hjälp. Den var klistrad hade jag för mig.

Har de kvar tråden, skulle vara till hjälp tror ja:)
Kunde inte hitta den:/

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

-utan 940
1 728 Inlägg
4 januari 2010
#17
jonas 740 skrev:
Nej nej, sitter bara fast i en stor mutter (storlek 36) sen är det bara dra ut lagret. Lagret o navet sitter tillsammans i en så kallad "hubb".
Fettknoppen behöver inte bytas om man inte förstör den med flit när man tar bort den... Går ta bort den hel.
Det ända är väl att inre lagerbanan kan sitta kvar på axlen men ska man inte byta lager så gör det inget.
Sen ska man dra åt muttern till lagret rätt hårt.

Aha ok, då är det byte av lagret som är jobbigt då, inte att sätta tillbaka det gamla.
Fast jag undrar om det är värt att ta bort kransen i det här fallet, man borde komma åt ändå att banka ur sensorn.
Själv köpte jag två kompletta fjäderben med lägre miltal i förebyggande syfte för några år sedan, nu i höstas började bromspedalen att pulsera så jag bytte bara hela det vänstra (felsökte med oscilloskop) fjäderbenet så blev det bra igen. smile
Kransen var så rostig att signalen blev för dålig.

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#18
Andreas 940 skrev:
jonas 740 skrev:
Nej nej, sitter bara fast i en stor mutter (storlek 36) sen är det bara dra ut lagret. Lagret o navet sitter tillsammans i en så kallad "hubb".
Fettknoppen behöver inte bytas om man inte förstör den med flit när man tar bort den... Går ta bort den hel.
Det ända är väl att inre lagerbanan kan sitta kvar på axlen men ska man inte byta lager så gör det inget.
Sen ska man dra åt muttern till lagret rätt hårt.

Aha ok, då är det byte av lagret som är jobbigt då, inte att sätta tillbaka det gamla.
Fast jag undrar om det är värt att ta bort kransen i det här fallet, man borde komma åt ändå att banka ur sensorn.
Själv köpte jag två kompletta fjäderben med lägre miltal i förebyggande syfte för några år sedan, nu i höstas började bromspedalen att pulsera så jag bytte bara hela det vänstra (felsökte med oscilloskop) fjäderbenet så blev det bra igen. smile
Kransen var så rostig att signalen blev för dålig.

Okej, ja jag funderar på att byta hela fjäderbenet. Men bilen har bara gått 17500 mil, så känns inte bra att köpa några som gått längre...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

-utan 940
1 728 Inlägg
5 januari 2010
#19
BrajjAxx skrev:
Okej, ja jag funderar på att byta hela fjäderbenet. Men bilen har bara gått 17500 mil, så känns inte bra att köpa några som gått längre...

Det beror på hur bilen är skött och var den har rullat, en Norrlandskörd 940 kan ha rullat det dubbla men ändå ha finare kransar eftersom det är saltet som förstör mest. Sen får man ju även ta hänsyn till hjullagrenas miltal förståss.
Kuggarna på mina kransar var helt runda medans de jag köpte bara hade ytrost, det är bara en tidsfråga innan jag måste byta den högra också.
Det är inte så krångligt att byta ett fjäderben, det sitter med två bultar underifrån så man behöver inte plocka isär några leder eller bussningar förutom styrleden som måste lossas.
Senast redigerat av Andreas 940 (5 januari 2010)

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#20
Andreas 940 skrev:
BrajjAxx skrev:
Okej, ja jag funderar på att byta hela fjäderbenet. Men bilen har bara gått 17500 mil, så känns inte bra att köpa några som gått längre...

Det beror på hur bilen är skött och var den har rullat, en Norrlandskörd 940 kan ha rullat det dubbla men ändå ha finare kransar eftersom det är saltet som förstör mest. Sen får man ju även ta hänsyn till hjullagrenas miltal förståss.
Kuggarna på mina kransar var helt runda medans de jag köpte bara hade ytrost, det är bara en tidsfråga innan jag måste byta den högra också.
Det är inte så krångligt att byta ett fjäderben, det sitter med två bultar underifrån så man behöver inte plocka isär några leder eller bussningar förutom styrleden som måste lossas.

Ja fjäderbenet är busenkelt att byta, men ska prova ta av skivan och se hur det ser ut:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök