2240
Sök

B230A motor vettig kamaxel?

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
31 december 2009
#21
FarbrorBozze: Jag smutskastar ingen. Jag har skruvat på dessa motor så mycket att jag princip kan skruva ner en 23/230 med förbundna ögon och sätta ihopa den igen. Har portat och ställt in kamaxlar etc i mängder. Så sitter man här och läser dessa trådarna, det finns väl 500st just ang 23/230 toppar och kammar. Många som skriver här tyvärr vet ju inte ens hur en motor fungerar så ger de råd till personer de inte vet något om, för de har läst det här. Många ger information som direkt förstör eller försämrar bilarna.

Åter till denna tråden så går det att lyfta grejerna rakt över. Vill du inte plugga låter du helt enkelt spridarna sitta kvar det är väl det enklaste. Det funkar att dra komponentlim ner och täta hålen med.
Till de här plastpluggarna så brukar jag slita bort dom. En volvo motor börjar först ticka med ventilspel efter 0.40mm. När man ställer trimkammar till 0.30 går de alltid tyst och fint.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Bilfreak
54 Inlägg
31 december 2009
#22
turboforssen skrev:
Tuffa_Uffe skrev:
turboforssen skrev:

både ja å nej  toppen passar men på  e-toppen sitter det hål i för spridare som måste pluggas i så fall:)

Ja och det medför en massa andra jobb.. Då borde det vara bättre att få tag i en 405 topp.. tror det är den som är utan hål för spridare, eller så är det 531 som är utan hål i toppen för spridare. Passa då även på att porta upp toppen lite så får du riktigt trevligt flöde och en mycket bättre motor på framför allt botten draget " nedre registret". Dock glöm inte att anpassa med både större förgasare och framför allt ett extraktor rör annars har du ingen nytta av din kamaxel eller topp.. För bättre flöde genom en topp kräver att motorn måste kunna användas och ett extraktor gör mer än vad man tror.. Annars får du titta på vad volvo orginalcup bilarna använder för grenrör för att plocka effekt i bilarna.

va? vadå för massa annat jobb ? är bara att plugga spridarhålen
405:an finns  både med spridarhål å utan
531an  måste du hitta brickan som man pluggar fördelarn med ( sitter på nyare 240:)

Ja tex måste du plötsligt byta topppackning, toppbultar, osv. det innebär att man måste skruva mer. Byter du bara kam och ställer in denna klarar du dig med att hänga av kamremmen och "slänga på kamaxeln.
Men hur kan det komma sig att samma topp ex 405 finns med både spridarhål och utan.. Har inte alla de motorerna som denna sitter på samma sprut??
531 toppen är väl den som är anpassad för B230 och 405 för B23????
Det är klart att det borde finnas 405 toppar med spridarhål om någon borrat in de, detta är inget  som är så svårt!

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

4 001 Inlägg
31 december 2009
#23
Tuffa_Uffe skrev:
turboforssen skrev:
Tuffa_Uffe skrev:

Ja och det medför en massa andra jobb.. Då borde det vara bättre att få tag i en 405 topp.. tror det är den som är utan hål för spridare, eller så är det 531 som är utan hål i toppen för spridare. Passa då även på att porta upp toppen lite så får du riktigt trevligt flöde och en mycket bättre motor på framför allt botten draget " nedre registret". Dock glöm inte att anpassa med både större förgasare och framför allt ett extraktor rör annars har du ingen nytta av din kamaxel eller topp.. För bättre flöde genom en topp kräver att motorn måste kunna användas och ett extraktor gör mer än vad man tror.. Annars får du titta på vad volvo orginalcup bilarna använder för grenrör för att plocka effekt i bilarna.

va? vadå för massa annat jobb ? är bara att plugga spridarhålen
405:an finns  både med spridarhål å utan
531an  måste du hitta brickan som man pluggar fördelarn med ( sitter på nyare 240:)

Ja tex måste du plötsligt byta topppackning, toppbultar, osv. det innebär att man måste skruva mer. Byter du bara kam och ställer in denna klarar du dig med att hänga av kamremmen och "slänga på kamaxeln.
Men hur kan det komma sig att samma topp ex 405 finns med både spridarhål och utan.. Har inte alla de motorerna som denna sitter på samma sprut??
531 toppen är väl den som är anpassad för B230 och 405 för B23????
Det är klart att det borde finnas 405 toppar med spridarhål om någon borrat in de, detta är inget  som är så svårt!

405 till turbo är utan spridarhål, där sitter spridarna i insuget.

531 passar precis lika bra till en B23 som en 405 gör till en B230, det som skiljer är placeringen av tändstiftet och urgröpningen i bakkant för fördelare saknas på 531.
Vissa 405 har dessutom stora vattenkanaler och spricker lättare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilfreak
54 Inlägg
31 december 2009
#24
kolvas skrev:
Tuffa_Uffe skrev:
turboforssen skrev:

va? vadå för massa annat jobb ? är bara att plugga spridarhålen
405:an finns  både med spridarhål å utan
531an  måste du hitta brickan som man pluggar fördelarn med ( sitter på nyare 240:)

Ja tex måste du plötsligt byta topppackning, toppbultar, osv. det innebär att man måste skruva mer. Byter du bara kam och ställer in denna klarar du dig med att hänga av kamremmen och "slänga på kamaxeln.
Men hur kan det komma sig att samma topp ex 405 finns med både spridarhål och utan.. Har inte alla de motorerna som denna sitter på samma sprut??
531 toppen är väl den som är anpassad för B230 och 405 för B23????
Det är klart att det borde finnas 405 toppar med spridarhål om någon borrat in de, detta är inget  som är så svårt!

405 till turbo är utan spridarhål, där sitter spridarna i insuget.

531 passar precis lika bra till en B23 som en 405 gör till en B230, det som skiljer är placeringen av tändstiftet och urgröpningen i bakkant för fördelare saknas på 531.
Vissa 405 har dessutom stora vattenkanaler och spricker lättare.

Då var det mer än jag som hade denna info om topparna på volvon.
Ang att 405 skulle spricka lätt beror väl lite på om man öppnar upp de eller inte... En orörd 405 topp klarar sig utmärkt till den effekten bilen har från början annars hade nog inte volvo tagit fram denna topp...

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

.......
2 655 Inlägg
31 december 2009
#25
orkade inte läsa allt skit men såg något om v-kam, har en sån väldigt fin som är billig smile.

4 001 Inlägg
31 december 2009
#26
Tuffa_Uffe skrev:
Då var det mer än jag som hade denna info om topparna på volvon.
Ang att 405 skulle spricka lätt beror väl lite på om man öppnar upp de eller inte... En orörd 405 topp klarar sig utmärkt till den effekten bilen har från början annars hade nog inte volvo tagit fram denna topp...

nej, dom  spricker även helt original, Volvo hade hyfsat stora problem med detta.

jag tror att all info om dessa topparna finns i en klistrad tråd.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 december 2009
#27
kolvas skrev:
Tuffa_Uffe skrev:
Då var det mer än jag som hade denna info om topparna på volvon.
Ang att 405 skulle spricka lätt beror väl lite på om man öppnar upp de eller inte... En orörd 405 topp klarar sig utmärkt till den effekten bilen har från början annars hade nog inte volvo tagit fram denna topp...

nej, dom  spricker även helt original, Volvo hade hyfsat stora problem med detta.

jag tror att all info om dessa topparna finns i en klistrad tråd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Rally Mupp
300 Inlägg
31 december 2009
#28
När jag åkte 740 i gr:e i rally så satte jag i en k-kam i min B230a. Funkade bra, Jag hade orginal grenrör och 2,5" avgassystem.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

Avstängd
63 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#29
Motorn jag har är från en 740 -85:a med B230A. Fördelaren sitter på blocket (tror jag har inte kollat så noga) sen sitter iallafall inte i änden på toppen smile Är inte så haj på bilar=)

Full gas ger ras!

2 021 Inlägg
31 december 2009
#30
Böt till v kam med ställbart kamdrev i min 240, planade/renoverade även toppen och putsade till kanalerna, blev lite mer morr i motorn men de va fan inte mycket, tror förgasarn har bottnat, ska satsa på en weber 36a tänkte jag.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 december 2009
#31
Tuffa_Uffe skrev:
turboforssen skrev:
Tuffa_Uffe skrev:

Ja och det medför en massa andra jobb.. Då borde det vara bättre att få tag i en 405 topp.. tror det är den som är utan hål för spridare, eller så är det 531 som är utan hål i toppen för spridare. Passa då även på att porta upp toppen lite så får du riktigt trevligt flöde och en mycket bättre motor på framför allt botten draget " nedre registret". Dock glöm inte att anpassa med både större förgasare och framför allt ett extraktor rör annars har du ingen nytta av din kamaxel eller topp.. För bättre flöde genom en topp kräver att motorn måste kunna användas och ett extraktor gör mer än vad man tror.. Annars får du titta på vad volvo orginalcup bilarna använder för grenrör för att plocka effekt i bilarna.

va? vadå för massa annat jobb ? är bara att plugga spridarhålen
405:an finns  både med spridarhål å utan
531an  måste du hitta brickan som man pluggar fördelarn med ( sitter på nyare 240:)

Ja tex måste du plötsligt byta topppackning, toppbultar, osv. det innebär att man måste skruva mer. Byter du bara kam och ställer in denna klarar du dig med att hänga av kamremmen och "slänga på kamaxeln.
Men hur kan det komma sig att samma topp ex 405 finns med både spridarhål och utan.. Har inte alla de motorerna som denna sitter på samma sprut??
531 toppen är väl den som är anpassad för B230 och 405 för B23????
Det är klart att det borde finnas 405 toppar med spridarhål om någon borrat in de, detta är inget  som är så svårt!

första 405:an kom på 240 glt  å har spridarhål i toppen
sen kom den till 760turbo (b23et) å dom första va pluggade men hjulbultar men kom sedan med gjutna hål
själv klart är det lite jobb med att byta topp men som frågan ställdes så va inte frångan om det va jobbigt att byta utan om den skulle passa

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 december 2009
#32
Topper skrev:
FarbrorBozze: Jag smutskastar ingen. Jag har skruvat på dessa motor så mycket att jag princip kan skruva ner en 23/230 med förbundna ögon och sätta ihopa den igen. Har portat och ställt in kamaxlar etc i mängder. Så sitter man här och läser dessa trådarna, det finns väl 500st just ang 23/230 toppar och kammar. Många som skriver här tyvärr vet ju inte ens hur en motor fungerar så ger de råd till personer de inte vet något om, för de har läst det här. Många ger information som direkt förstör eller försämrar bilarna.

Åter till denna tråden så går det att lyfta grejerna rakt över. Vill du inte plugga låter du helt enkelt spridarna sitta kvar det är väl det enklaste. Det funkar att dra komponentlim ner och täta hålen med.
Till de här plastpluggarna så brukar jag slita bort dom. En volvo motor börjar först ticka med ventilspel efter 0.40mm. När man ställer trimkammar till 0.30 går de alltid tyst och fint.

va sliter bort ? på skroten då eller?
tar du bort dom å kör sprutar det ju ut olja i bakkant på motorn ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
1 januari 2010
#33
turboforssen skrev:
Topper skrev:
FarbrorBozze: Jag smutskastar ingen. Jag har skruvat på dessa motor så mycket att jag princip kan skruva ner en 23/230 med förbundna ögon och sätta ihopa den igen. Har portat och ställt in kamaxlar etc i mängder. Så sitter man här och läser dessa trådarna, det finns väl 500st just ang 23/230 toppar och kammar. Många som skriver här tyvärr vet ju inte ens hur en motor fungerar så ger de råd till personer de inte vet något om, för de har läst det här. Många ger information som direkt förstör eller försämrar bilarna.

Åter till denna tråden så går det att lyfta grejerna rakt över. Vill du inte plugga låter du helt enkelt spridarna sitta kvar det är väl det enklaste. Det funkar att dra komponentlim ner och täta hålen med.
Till de här plastpluggarna så brukar jag slita bort dom. En volvo motor börjar först ticka med ventilspel efter 0.40mm. När man ställer trimkammar till 0.30 går de alltid tyst och fint.

va sliter bort ? på skroten då eller?
tar du bort dom å kör sprutar det ju ut olja i bakkant på motorn ?

Nej inte den pluggen. Plasthattarna på ventilskaften.
Har man inte pluggen där bak sprutar det ganska mycket olja ut. tongue

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Avstängd
63 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#34
beemern skrev:
orkade inte läsa allt skit men såg något om v-kam, har en sån väldigt fin som är billig smile.

Kommer du under 50 lappen med brickor så kan ja handla smile Det är vad jag får betala på lokala bilskroten:D

Full gas ger ras!

1 915 Inlägg
1 januari 2010
#35
Plasthattar ?
Menar du dämparna ? (gummiringar, som torkar o går sönder efter ett tag)

Topper skrev:
turboforssen skrev:
Topper skrev:
FarbrorBozze: Jag smutskastar ingen. Jag har skruvat på dessa motor så mycket att jag princip kan skruva ner en 23/230 med förbundna ögon och sätta ihopa den igen. Har portat och ställt in kamaxlar etc i mängder. Så sitter man här och läser dessa trådarna, det finns väl 500st just ang 23/230 toppar och kammar. Många som skriver här tyvärr vet ju inte ens hur en motor fungerar så ger de råd till personer de inte vet något om, för de har läst det här. Många ger information som direkt förstör eller försämrar bilarna.

Åter till denna tråden så går det att lyfta grejerna rakt över. Vill du inte plugga låter du helt enkelt spridarna sitta kvar det är väl det enklaste. Det funkar att dra komponentlim ner och täta hålen med.
Till de här plastpluggarna så brukar jag slita bort dom. En volvo motor börjar först ticka med ventilspel efter 0.40mm. När man ställer trimkammar till 0.30 går de alltid tyst och fint.

va sliter bort ? på skroten då eller?
tar du bort dom å kör sprutar det ju ut olja i bakkant på motorn ?

Nej inte den pluggen. Plasthattarna på ventilskaften.
Har man inte pluggen där bak sprutar det ganska mycket olja ut. tongue

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#36
Louksor skrev:
Plasthattar ?
Menar du dämparna ? (gummiringar, som torkar o går sönder efter ett tag)

Topper skrev:
turboforssen skrev:

va sliter bort ? på skroten då eller?
tar du bort dom å kör sprutar det ju ut olja i bakkant på motorn ?

Nej inte den pluggen. Plasthattarna på ventilskaften.
Har man inte pluggen där bak sprutar det ganska mycket olja ut. tongue


jepp, det är dom han menar, dom som man ALDRIG monterar dit vid en renovering.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilfreak
54 Inlägg
1 januari 2010
#37
kolvas skrev:
Louksor skrev:
Plasthattar ?
Menar du dämparna ? (gummiringar, som torkar o går sönder efter ett tag)

Topper skrev:

Nej inte den pluggen. Plasthattarna på ventilskaften.
Har man inte pluggen där bak sprutar det ganska mycket olja ut. tongue


jepp, det är dom han menar, dom som man ALDRIG monterar dit vid en renovering.

Om man vill ha en motor som går tyst och fint så byte man de. Men akta er så ni inte tar bort ventiltätningarna. De sitter visserligen under vid ventilfjädern.. men man vet aldrig vad klåpare får till...

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

1 915 Inlägg
1 januari 2010
#38
Yepps, bytte mina dämpare när jag renoverade motorn i min 945a, hälften var borta o andra hälften var torkade o spruckna.
Ventiltätningar bör man ej ta bort smile
På rödblockare sitter det bara ventiltätningar på insugsventilerna, på avgas behövs det inte.


Tuffa_Uffe skrev:
kolvas skrev:
Louksor skrev:
Plasthattar ?
Menar du dämparna ? (gummiringar, som torkar o går sönder efter ett tag)



jepp, det är dom han menar, dom som man ALDRIG monterar dit vid en renovering.

Om man vill ha en motor som går tyst och fint så byte man de. Men akta er så ni inte tar bort ventiltätningarna. De sitter visserligen under vid ventilfjädern.. men man vet aldrig vad klåpare får till...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök