4752
Sök

B230A motor vettig kamaxel?

Avstängd
63 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenixen!

Har en 264:ra med B230A motor i som är ganska slö och har väldigt hög förbrukning (ca 1,1-1,4l milen // Automat men håller på att byta ).

Tänkte fråga här om någon har något väldigt bra förslag på vilken kamaxel som är lämpligast att byta till. Har fått förslag från "polare" att V-Kammen är den bästa (?).

Räcker det att byta kam eller ska man slita med sig brickorna också från donatorbilen?
Kommer förgasaren (strombergare) räcka till efter ett kambyte?

Full gas ger ras!

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2009
#2
de blir inte sämre med en V-kam kan jag ju lova dig i alla fall! betydligt trevligare bil samt om du justerar CO,n rätt så kommer den nog dricka mindre..
Shimsen kan vara bra å slita med från donatorbilen som du skriver.


Avstängd
63 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#3
Sounds goood tongue

Full gas ger ras!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
29 december 2009
#4
Det är ingen som helst mening att ta schimsen ifrån den gamla bilen.
Man måstte mäta in det!

Var fan på ren svenska får ni all skit ifrån? Med tanke på de råd folk ger här på sidan undrar jag hur era bilar fungerar egentligen.

Sätt 0.40 rätt igenom blir bra. Det är 10dels millimeter vi snackar och fel schimsad och felinställd kam så kvittar det vilken du tar.
Överdrevit så kan man schimsa in en kam i en annan profil.

Men V-kammen funkar
Senast redigerat av Topper (29 december 2009)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

5 111 Inlägg
29 december 2009
#5
Och komplettera sedan med ett modifierat K-insug och en Weber 36/36 på det så har du en förgasare som räcker lite längre.


Bilfreak
54 Inlägg
29 december 2009
#6
Ja och grunden till att man ska ha ett ventilspel på 0.40mm beror ju på att annars bränner man ventilerna på bilen, dvs ett ventilspel på 0,40mm gör ventilen hinner kylas för att inte överhettas, annars om inte detta görs så kommer bilen definitivt mer soppa och blir svår att få genom bilprovningen.
Men detta var väl inget nytt för någon..

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

Avstängd
63 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#7
Fint fint smile Mata på mer kunskap smile

Full gas ger ras!

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 december 2009
#8
Topper skrev:
Det är ingen som helst mening att ta schimsen ifrån den gamla bilen.
Man måstte mäta in det!

Var fan på ren svenska får ni all skit ifrån? Med tanke på de råd folk ger här på sidan undrar jag hur era bilar fungerar egentligen.

Sätt 0.40 rätt igenom blir bra. Det är 10dels millimeter vi snackar och fel schimsad och felinställd kam så kvittar det vilken du tar.
Överdrevit så kan man schimsa in en kam i en annan profil.

Men V-kammen funkar

en volvo topp är en volvotopp...å dom e ganska lika....

Jag har bytt kamaxlar rätt många gånger å har tagit från samma bil å de har blivit bra rakt över UPPMÄTT...
polarn gjorde samma sak för 1 månad sen å ventilspelet var bra...

Jag tog förgivet att han skulle mäta in de, men de lär passa bättre med donatorbrickorna..

vart får du all skit från ?


Bilfreak
54 Inlägg
30 december 2009
#9
Xuri skrev:
Topper skrev:
Det är ingen som helst mening att ta schimsen ifrån den gamla bilen.
Man måstte mäta in det!

Var fan på ren svenska får ni all skit ifrån? Med tanke på de råd folk ger här på sidan undrar jag hur era bilar fungerar egentligen.

Sätt 0.40 rätt igenom blir bra. Det är 10dels millimeter vi snackar och fel schimsad och felinställd kam så kvittar det vilken du tar.
Överdrevit så kan man schimsa in en kam i en annan profil.

Men V-kammen funkar

en volvo topp är en volvotopp...å dom e ganska lika....

Jag har bytt kamaxlar rätt många gånger å har tagit från samma bil å de har blivit bra rakt över UPPMÄTT...
polarn gjorde samma sak för 1 månad sen å ventilspelet var bra...

Jag tog förgivet att han skulle mäta in de, men de lär passa bättre med donatorbrickorna..

vart får du all skit från ?

Ja det kan man undra var du får ifrån. Det viktigaste vid ett kam byte är definitivt att ventilspelet är rätt... Det spelar ingen jävla roll om de kommer från donatorbilen eller var de kommer ifrån. Skulle du få fel ventilspel så bränner du en ventil... Det funkar kanske för er raggare runt torget en fredagskväll... Men vill man göra något seriöst med sitt bygge eller vad man ska kalla det.. Då får man fan inte glömma att kolla ventilspelet...

Du menar att en Volvo topp är en Volvo topp.. Då är du en av de som påstår att en 530 och 531 0ch en 405 topp kommer från samma gjutning då det inte är någon skillnad på en volvo topp..

Glöm aldrig att vara tillräckligt noggrann med informationen om hur man ska gå tillväga... Förutsätt aldrig att någon gör något utan en instruktion... Personen i fråga har kanske aldrig bytt en kamaxel förut!!!

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 december 2009
#10
Tuffa_Uffe skrev:
Xuri skrev:
Topper skrev:
Det är ingen som helst mening att ta schimsen ifrån den gamla bilen.
Man måstte mäta in det!

Var fan på ren svenska får ni all skit ifrån? Med tanke på de råd folk ger här på sidan undrar jag hur era bilar fungerar egentligen.

Sätt 0.40 rätt igenom blir bra. Det är 10dels millimeter vi snackar och fel schimsad och felinställd kam så kvittar det vilken du tar.
Överdrevit så kan man schimsa in en kam i en annan profil.

Men V-kammen funkar

en volvo topp är en volvotopp...å dom e ganska lika....

Jag har bytt kamaxlar rätt många gånger å har tagit från samma bil å de har blivit bra rakt över UPPMÄTT...
polarn gjorde samma sak för 1 månad sen å ventilspelet var bra...

Jag tog förgivet att han skulle mäta in de, men de lär passa bättre med donatorbrickorna..

vart får du all skit från ?

Ja det kan man undra var du får ifrån. Det viktigaste vid ett kam byte är definitivt att ventilspelet är rätt... Det spelar ingen jävla roll om de kommer från donatorbilen eller var de kommer ifrån. Skulle du få fel ventilspel så bränner du en ventil... Det funkar kanske för er raggare runt torget en fredagskväll... Men vill man göra något seriöst med sitt bygge eller vad man ska kalla det.. Då får man fan inte glömma att kolla ventilspelet...

Du menar att en Volvo topp är en Volvo topp.. Då är du en av de som påstår att en 530 och 531 0ch en 405 topp kommer från samma gjutning då det inte är någon skillnad på en volvo topp..

Glöm aldrig att vara tillräckligt noggrann med informationen om hur man ska gå tillväga... Förutsätt aldrig att någon gör något utan en instruktion... Personen i fråga har kanske aldrig bytt en kamaxel förut!!!

Jo jag vet vad som händer med fel ventilspel..¨å jag vet skillnaden mellan topparna..

bränna runt korvmojjen e heller inget jag brukar göra..


ursäkta då att jag inte fick med all info..


Bilfreak
54 Inlägg
31 december 2009
#11
Xuri skrev:
Tuffa_Uffe skrev:
Xuri skrev:

en volvo topp är en volvotopp...å dom e ganska lika....

Jag har bytt kamaxlar rätt många gånger å har tagit från samma bil å de har blivit bra rakt över UPPMÄTT...
polarn gjorde samma sak för 1 månad sen å ventilspelet var bra...

Jag tog förgivet att han skulle mäta in de, men de lär passa bättre med donatorbrickorna..

vart får du all skit från ?

Ja det kan man undra var du får ifrån. Det viktigaste vid ett kam byte är definitivt att ventilspelet är rätt... Det spelar ingen jävla roll om de kommer från donatorbilen eller var de kommer ifrån. Skulle du få fel ventilspel så bränner du en ventil... Det funkar kanske för er raggare runt torget en fredagskväll... Men vill man göra något seriöst med sitt bygge eller vad man ska kalla det.. Då får man fan inte glömma att kolla ventilspelet...

Du menar att en Volvo topp är en Volvo topp.. Då är du en av de som påstår att en 530 och 531 0ch en 405 topp kommer från samma gjutning då det inte är någon skillnad på en volvo topp..

Glöm aldrig att vara tillräckligt noggrann med informationen om hur man ska gå tillväga... Förutsätt aldrig att någon gör något utan en instruktion... Personen i fråga har kanske aldrig bytt en kamaxel förut!!!

Jo jag vet vad som händer med fel ventilspel..¨å jag vet skillnaden mellan topparna..

bränna runt korvmojjen e heller inget jag brukar göra..


ursäkta då att jag inte fick med all info..

Ja man vill väl inte att bilen ska gå för magert det bränner sönder katalysatorerna och det är inte så kul eller billigt.. Nu har visserligen inte en 264 någon kat. men ändå, En rätt inställd motor och en bra motorgrund dvs ventiltiden och ventilspel är rätt så blir det bättre och bilen kommer at gå genom bilspovningen.

Så du som ska montera kamaxeln. Glöm inte att feta till bränslet.. en magerblandning är aldrig bra för en bil blir så dyta reparationer.

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 526 Inlägg
31 december 2009
#12
Är detta stora smutskastartråden eller?? wink
sen finns det väl nå gummibrickor på ventilskaften under ventillyftarna som man bör passa på att byta till nya när kammen är bortplockad om jag inte minns helt fel... ??
*rätta mig om jag har fel*

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Bilfreak
54 Inlägg
31 december 2009
#13
farbrorbozze skrev:
Är detta stora smutskastartråden eller?? wink
sen finns det väl nå gummibrickor på ventilskaften under ventillyftarna som man bör passa på att byta till nya när kammen är bortplockad om jag inte minns helt fel... ??
*rätta mig om jag har fel*

Det är rätt det du säger. Detta är ingen smutskastar tråd med det kan klart tolkas på detta viset.
Det är inget krav att byta gummina under ventiltryckarna men om man byter de kommer motorn klart gå mycket tystare. Men ska inte en volvo motor "ticka" lite för att det ska kännas som en volvo motor.

Jag bara menar att det är viktigt att man inte talar om för någon "gör så så blir det bra" Det är inte kul för den som utför arbetet och det sen går sönder så är det inte så kul för den som sagt hur det ska göras står väl aldrig för en garanti??

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 526 Inlägg
31 december 2009
#14
Tuffa_Uffe skrev:
farbrorbozze skrev:
Är detta stora smutskastartråden eller?? wink
sen finns det väl nå gummibrickor på ventilskaften under ventillyftarna som man bör passa på att byta till nya när kammen är bortplockad om jag inte minns helt fel... ??
*rätta mig om jag har fel*

Det är rätt det du säger. Detta är ingen smutskastar tråd med det kan klart tolkas på detta viset.
Det är inget krav att byta gummina under ventiltryckarna men om man byter de kommer motorn klart gå mycket tystare. Men ska inte en volvo motor "ticka" lite för att det ska kännas som en volvo motor.

Jag bara menar att det är viktigt att man inte talar om för någon "gör så så blir det bra" Det är inte kul för den som utför arbetet och det sen går sönder så är det inte så kul för den som sagt hur det ska göras står väl aldrig för en garanti??

ja klart en volvomotor ska ticka lite wink men känns väl ganska vettigt ändå att byta dessa gummin när kammen är borta..
jag tycker det har blivit väldigt mycke hackande på folk i desa trådar bara smile
istället för att skriva nånting snällt & förklara bättre så ska det skällas så fort nån inte
uttrycker sig "rätt" eller "tillräckligt tydligt"

därför jag brukar skriva "rätta mig om jag har fel" när det är saker jag har fått för mig men inte kan bekräfta.
Senast redigerat av farbrorbozze (31 december 2009)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Bilfreak
54 Inlägg
31 december 2009
#15
farbrorbozze skrev:
Tuffa_Uffe skrev:
farbrorbozze skrev:
Är detta stora smutskastartråden eller?? wink
sen finns det väl nå gummibrickor på ventilskaften under ventillyftarna som man bör passa på att byta till nya när kammen är bortplockad om jag inte minns helt fel... ??
*rätta mig om jag har fel*

Det är rätt det du säger. Detta är ingen smutskastar tråd med det kan klart tolkas på detta viset.
Det är inget krav att byta gummina under ventiltryckarna men om man byter de kommer motorn klart gå mycket tystare. Men ska inte en volvo motor "ticka" lite för att det ska kännas som en volvo motor.

Jag bara menar att det är viktigt att man inte talar om för någon "gör så så blir det bra" Det är inte kul för den som utför arbetet och det sen går sönder så är det inte så kul för den som sagt hur det ska göras står väl aldrig för en garanti??

ja klart en volvomotor ska ticka lite wink men känns väl ganska vettigt ändå att byta dessa gummin när kammen är borta..
jag tycker det har blivit väldigt mycke hackande på folk i desa trådar bara smile
istället för att skriva nånting snällt & förklara bättre så ska det skällas så fort nån inte
uttrycker sig "rätt" eller "tillräckligt tydligt"

Jo visst kan det vara så... Jag borde kanske tänka mig lite för hur jag utrycker mig i text.. vill inte att det ska misstolkas.. det är nackdelen med ett text forum bara..

Men jag håller med dig om gummina om man har tillgång till dessa vid bytet då är det bara att byta.

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 526 Inlägg
31 december 2009
#16
Tuffa_Uffe skrev:
farbrorbozze skrev:
Tuffa_Uffe skrev:

Det är rätt det du säger. Detta är ingen smutskastar tråd med det kan klart tolkas på detta viset.
Det är inget krav att byta gummina under ventiltryckarna men om man byter de kommer motorn klart gå mycket tystare. Men ska inte en volvo motor "ticka" lite för att det ska kännas som en volvo motor.

Jag bara menar att det är viktigt att man inte talar om för någon "gör så så blir det bra" Det är inte kul för den som utför arbetet och det sen går sönder så är det inte så kul för den som sagt hur det ska göras står väl aldrig för en garanti??

ja klart en volvomotor ska ticka lite wink men känns väl ganska vettigt ändå att byta dessa gummin när kammen är borta..
jag tycker det har blivit väldigt mycke hackande på folk i desa trådar bara smile
istället för att skriva nånting snällt & förklara bättre så ska det skällas så fort nån inte
uttrycker sig "rätt" eller "tillräckligt tydligt"

Jo visst kan det vara så... Jag borde kanske tänka mig lite för hur jag utrycker mig i text.. vill inte att det ska misstolkas.. det är nackdelen med ett text forum bara..

Men jag håller med dig om gummina om man har tillgång till dessa vid bytet då är det bara att byta.

ja nu var det väl inte du som var den stora smutskastarn men ändå... 
så tänkte jag åxå... ska man byta kam så kan man ju se till & ha dessa gummin hemma tillsammans med tätningasringar till kammen smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Avstängd
63 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#17
Tänkte på en sak. Går det plocka hela toppen från b230E motorn och sätta på min topp och trycka på min förgasare?

Full gas ger ras!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 december 2009
#18
dajv skrev:
Tänkte på en sak. Går det plocka hela toppen från b230E motorn och sätta på min topp och trycka på min förgasare?

både ja å nej  toppen passar men på  e-toppen sitter det hål i för spridare som måste pluggas i så fall:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Bilfreak
54 Inlägg
31 december 2009
#19
turboforssen skrev:
dajv skrev:
Tänkte på en sak. Går det plocka hela toppen från b230E motorn och sätta på min topp och trycka på min förgasare?

både ja å nej  toppen passar men på  e-toppen sitter det hål i för spridare som måste pluggas i så fall:)

Ja och det medför en massa andra jobb.. Då borde det vara bättre att få tag i en 405 topp.. tror det är den som är utan hål för spridare, eller så är det 531 som är utan hål i toppen för spridare. Passa då även på att porta upp toppen lite så får du riktigt trevligt flöde och en mycket bättre motor på framför allt botten draget " nedre registret". Dock glöm inte att anpassa med både större förgasare och framför allt ett extraktor rör annars har du ingen nytta av din kamaxel eller topp.. För bättre flöde genom en topp kräver att motorn måste kunna användas och ett extraktor gör mer än vad man tror.. Annars får du titta på vad volvo orginalcup bilarna använder för grenrör för att plocka effekt i bilarna.

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 december 2009
#20
Tuffa_Uffe skrev:
turboforssen skrev:
dajv skrev:
Tänkte på en sak. Går det plocka hela toppen från b230E motorn och sätta på min topp och trycka på min förgasare?

både ja å nej  toppen passar men på  e-toppen sitter det hål i för spridare som måste pluggas i så fall:)

Ja och det medför en massa andra jobb.. Då borde det vara bättre att få tag i en 405 topp.. tror det är den som är utan hål för spridare, eller så är det 531 som är utan hål i toppen för spridare. Passa då även på att porta upp toppen lite så får du riktigt trevligt flöde och en mycket bättre motor på framför allt botten draget " nedre registret". Dock glöm inte att anpassa med både större förgasare och framför allt ett extraktor rör annars har du ingen nytta av din kamaxel eller topp.. För bättre flöde genom en topp kräver att motorn måste kunna användas och ett extraktor gör mer än vad man tror.. Annars får du titta på vad volvo orginalcup bilarna använder för grenrör för att plocka effekt i bilarna.

va? vadå för massa annat jobb ? är bara att plugga spridarhålen
405:an finns  både med spridarhål å utan
531an  måste du hitta brickan som man pluggar fördelarn med ( sitter på nyare 240:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök