3332
Sök

Prövotid 5år?

150 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Tjena, stämmer de att de blir prövotid på 5år nu 2010? Har hört de iallafall. Surt för mina kompisar såfall men undrar om de stämmer?

754 Inlägg
29 december 2009
Har också hört det...tror det stämmer iallafall tongue

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 december 2009
haha är den myten vid liv än?
va 1 jävla gnäll om att de skulle bli 5 år när jag tog körkortet va fan 4 år sen är fortfarande 2 år än
kul att myten är vid liv än haha=D

sen vem bryr sig om prövotid efter som den menas med att ta om körkortet efter man blitt av med de
och vem fan har som mål att bli av med körkortet?

Makaronborrare
993 Inlägg
29 december 2009
Står inget om det på körkortsportalen iaf. Det är vad jag vet bara ett rykte som cirkulerat rätt många år nu
Senast redigerat av calibra1992 (29 december 2009)

8 251 Inlägg
29 december 2009
Det har varit mycket snack och lite verkstad om det i flera år... Det va ju snack om det när jag tog första körkortet och det va ju 2001. Så det lär knappast bli nu heller. Och har dem redan kortet så står väl tom prövotiden på lappen på baksidan.

Trucker
2 710 Inlägg
29 december 2009
Säger som MrEricsson.. från 2 till 5 okej? vem bryr sig? betyder det att man får bete sig precis hur som helst efter prövotiden eller? förstår mig ej på vissa som går efter den där j*vla prövotiden !!

blev själv av med kortet 6 mån efter prövotiden för vårdlöshet i trafik. Innan det hade jag åkt på en fortkörningsbot.

Under prövotiden ahr man 3 gånger på sig att "missköta" sig, sen ryker kortet o då börjar man om. EFTER prövotiden kan den bara ryka visstid, som vid mitt fall. Har dock aldrig brytt mig om nån prövotid här o där. Kör som jag alltid har gjort men så mkt skickligare nu, efter snart 4 år i trafiken wink

Mvh

Fart missbrukare

5 198 Inlägg
29 december 2009
Snacket om detta har hållit på i 10 år.Varför inte läsa den säkraste källan på hela internet... Körkortsportalen. .

Enda skillnanden fortfarande emot ICKE prövotid, är att loosar man kortet så får man ta om det.. INGET annat. .inget strängare regler BARA omtagning av kort.

Körkort på prov i två år

Alla nyblivna körkortstagare i Sverige får en prövotid på två år. Prövotid innebär att du måste göra ett nytt förarprov (både kunskapsprov och körprov) för att få ett nytt körkort, om du gör dig skyldig till någon förseelse som leder till att körkortet återkallas under denna period på två år. Det gäller oavsett hur kort spärrtiden (återkallelsetiden) är.

Prövotiden står på ditt körkort med en sifferkod och datum för prövotidens slut.

källa: http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-k … er-provet/
Senast redigerat av gamlingen (29 december 2009)

5 198 Inlägg
29 december 2009
D_Nilsson skrev:
Har också hört det...tror det stämmer iallafall tongue

BIG NOOOO just såna där *TROR* som gör att ryktena lever vidare

4 005 Inlägg
29 december 2009
gamlingen skrev:
Snacket om detta har hållit på i 10 år.Varför inte läsa den säkraste källan på hela internet... Körkortsportalen. .

Enda skillnanden fortfarande emot ICKE prövotid, är att loosar man kortet så får man ta om det.. INGET annat. .inget strängare regler BARA omtagning av kort.

haha roligt tråd, också en av de vanligaste frågorna nästan. smile

En del orelevanta trådar men finns ju några st om detta ämne

http://www.garaget.org/forum/search.php … =215264501

5 198 Inlägg
29 december 2009
Vissa skulle aldrig bli av med prövotiden överhuvudtaget

1 534 Inlägg
29 december 2009
det är redan 5års prövotid? iaf vad vi fick veta

5 198 Inlägg
29 december 2009
Iam2fast4U skrev:
det är redan 5års prövotid? iaf vad vi fick veta

källa ?

2 år enl. http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-k … er-provet/

den bör visa rätt
Senast redigerat av gamlingen (29 december 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 december 2009
Jag har hört att det är kräkmedel i systembolagets drycker, stämmer det?

nej, det är 2 års prövotid. och prövotid gör INTE heller att man lättare blir av med körkortet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 299 Inlägg
29 december 2009
BMWgrabben skrev:
Under prövotiden ahr man 3 gånger på sig att "missköta" sig, sen ryker kortet

De där gäller inte bara under prövotiden, kan hända efter prövotiden också.

12 086 Inlägg
29 december 2009
Rallyhalle skrev:
BMWgrabben skrev:

Jag har misskött mig 8ggr på snart 5 år, de har inte ifrågasatt mitt körtkort än iaf.
Det här drar jag mig för o säga då jag inte vet utan har för mig.. o de är att man har 5 chanser på sig inom 2 år, efter det får man en prövning på sitt körkort.
Senast redigerat av JapMax (29 december 2009)

4 005 Inlägg
30 december 2009
Rallyhalle skrev:
BMWgrabben skrev:

Fast det gäller inte alltid. Alla olika länsstyrelser bedömer det olika.

DFFL
9 020 Inlägg
30 december 2009
Jag har hört att de blåa godisfiskarna på ICA är gröna nu 2010, stämmer det?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
30 december 2009
Haha, dessa rykten fanns när jag tog körkort för 11 år sen med. "Snart blir det 5 års prövotid, så skynda på o ta kortet".. Vem fan startar dessa rykten hela tiden? big_smile Körskolorna, för att få in cash?

/Mattias

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 december 2009
Gammal skröna det här tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 december 2009
Det var det ju tal på när jag fick körkort, det var..... Hmm oj satan, 17 år sen nästa år! hmm
Så det skulle jag nog kolla med nån instans på länsstyrelsen om det är sant.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök