3332
Sök

Prövotid 5år?

3 627 Inlägg
30 december 2009
Senast redigerat av ToXtreme (30 december 2009)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

DFFL
9 020 Inlägg
30 december 2009
ToXtreme skrev:
Det är 5år, har ingen källa på det nu såklart .. men alla polarna som tagit kortet detta året har prövotid till 2014. Det är vad det står bak på körkortet iaf!

Fota eller skanna gärna ett av dessa körkort och visa här...

Ni som tror honom kan ringa Transportstyrelsen och höra personen i andra änden fnissa.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Makaronborrare
993 Inlägg
30 december 2009
Min halvkusin som tog körkortet i år har iaf bara 2års prövotid. Pratade om det för bara en vecka sedan så allt annat är bara skitsnack

3 627 Inlägg
30 december 2009
Hade fel.. måste fan läst fel på körkortet!

Här är en länk där det står iaf : http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Trucker
2 710 Inlägg
30 december 2009
JapMax skrev:
Rallyhalle skrev:
BMWgrabben skrev:
Under prövotiden ahr man 3 gånger på sig att "missköta" sig, sen ryker kortet

De där gäller inte bara under prövotiden, kan hända efter prövotiden också.

Jag har misskött mig 8ggr på snart 5 år, de har inte ifrågasatt mitt körtkort än iaf.
Det här drar jag mig för o säga då jag inte vet utan har för mig.. o de är att man har 5 chanser på sig inom 2 år, efter det får man en prövning på sitt körkort.

Olika länstyrelsen bedömer olika. Sen har det ju självklart och göra VAD man gör för överträdelse.

Jag körde 60 på 50väg först. sen så vart de nån civiliare som tog mig för att jag tydligen hade bytt flera filer samtidig under rusningstid, fick bara en varning. Nästa gång smäller det sa han.. 2 år gick, åkte dit för vårdlöshet i trafik.

Sen dess har inget hänt, trots att jag kör som vanlig..?
Kan det vara så att man blivit skickligare på sin körning tros

Fart missbrukare

4 299 Inlägg
30 december 2009
BMWgrabben skrev:
JapMax skrev:
Rallyhalle skrev:

De där gäller inte bara under prövotiden, kan hända efter prövotiden också.

Jag har misskött mig 8ggr på snart 5 år, de har inte ifrågasatt mitt körtkort än iaf.
Det här drar jag mig för o säga då jag inte vet utan har för mig.. o de är att man har 5 chanser på sig inom 2 år, efter det får man en prövning på sitt körkort.

Olika länstyrelsen bedömer olika. Sen har det ju självklart och göra VAD man gör för överträdelse.

Jag körde 60 på 50väg först. sen så vart de nån civiliare som tog mig för att jag tydligen hade bytt flera filer samtidig under rusningstid, fick bara en varning. Nästa gång smäller det sa han.. 2 år gick, åkte dit för vårdlöshet i trafik.

Sen dess har inget hänt, trots att jag kör som vanlig..?
Kan det vara så att man blivit skickligare på sin körning tros

En varning registreras väl inte??

Sen kan de va som du sa, länsstyrelsen bedömer olika. Den här personen som råka ut för de hade 3 förseelser på 1 år, om inte kortare tid.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
30 december 2009
Denna roliga myt.

Det sjuka är att trafikskolor börjat säga det till sina elever. Borde det inte finnas lite vett i folket som ska lära folk köra bil? Att polare som tagit kortet året innan säger det är väl en sak, men körskolor?

Prövotid betyder (som folk sagt 17gånger i tråden) endast att man ej får tillbaka körkortet om det blir återkallat. Inget som är hårdare på något sätt i övrigt.
Så vad är problemet? big_smile
Jag hade en hel månad prövotid efter jag tog bilkörkortet, det lönar sig att planera. big_smile

150 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Aja så de är inte 5 år då? Ja tog mitt körkort nu 1 December men hur ser man på kortet hur lång prövotid de är?

4 554 Inlägg
30 december 2009
lyder man lagen har man väl inga problem med 5 år om de skulle bli de.?

5 198 Inlägg
30 december 2009
BiddarN skrev:
Aja så de är inte 5 år då? Ja tog mitt körkort nu 1 December men hur ser man på kortet hur lång prövotid de är?

Står väl på baksidan?

9 108 Inlägg
30 december 2009
Det står inte på baksidan utan det är common sense som gäller. Denna skröna hörde jag också när jag tog körkort -01 men kritisk som jag var kollade jag upp det själv och efter 10 sekunder kunde jag skratta kompisarna i fejset för att dom gått på det wink
Är nog ofta folk som redan har körkort som vill skrämma upp småsyskon och yngre kompisar, jag vet då inte om någon oskriven regel att trafiklärare ska skrämma sina elever. Men om det funkar kanske man ska testa wink Nädå jag ska lära dom hur det går till på riktigt, alltså att det är två år och det är samma regler som gäller som om man inte har prövotid men att man får göra om allting, teori, halka, riskettan och uppkörning..

3 354 Inlägg
30 december 2009
vad jag kan läsa på mitt körkort så står det sista datum för prövotid elr ja det verkar vara så eftersom det är datumet 2 år efter jag fick mitt 1a körkort(bil)

står under behörighetsrutan på baksidan till höger om tittgluggen som finns nu.

står på mitt: 100.(20090315) tog bilkortet 20070315.
Senast redigerat av Seth (30 december 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Administratör
11 935 Inlägg
30 december 2009
Varje år dyker denna myt upp... smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Cruel
30 december 2009
Seth skrev:
vad jag kan läsa på mitt körkort så står det sista datum för prövotid elr ja det verkar vara så eftersom det är datumet 2 år efter jag fick mitt 1a körkort(bil)

står under behörighetsrutan till höger om tittgluggen som finns nu.

står på mitt: 100.(20090315) tog bilkortet 20070315

Stämmer.

Det är tydligen även så att det räknas från första gången du var i trafik, tex tar du lätt mc kort när du är 16 så har du blivit av med prövotiden vid 18 års ålder.
Även om du blivit av med kortet så får du ingen ny prövotid.

Jag har själv blivit av med kortet å måste göra om allt.
Senast redigerat av Cruel (30 december 2009)

3 354 Inlägg
30 december 2009
Cruel skrev:
Seth skrev:

står under behörighetsrutan till höger om tittgluggen som finns nu.

står på mitt: 100.(20090315) tog bilkortet 20070315

Stämmer.

Det är tydligen även så att det räknas från första gången du var i trafik, tex tar du lätt mc kort när du är 16 så har du blivit av med prövotiden vid 18 års ålder.
Även om du blivit av med kortet så får du ingen ny.

stämmer bra det

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

5 198 Inlägg
30 december 2009
chrizz skrev:
Varje år dyker denna myt upp... smile

varje ÅR ? snarare minst 1 gång i månaden. smile

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
30 december 2009
ni som redan har körkort kan ju kolla där smile står på baksidan.

Jag tog mitt för någon månad sedan och då hade jag nyligen hört detta ryckte så jag frågade han jag körde upp med och det blev big nooo.
Senast redigerat av KBerglund (30 december 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
30 december 2009
MilleN skrev:
Det står inte på baksidan utan det är common sense som gäller. Denna skröna hörde jag också när jag tog körkort -01 men kritisk som jag var kollade jag upp det själv och efter 10 sekunder kunde jag skratta kompisarna i fejset för att dom gått på det wink
Är nog ofta folk som redan har körkort som vill skrämma upp småsyskon och yngre kompisar, jag vet då inte om någon oskriven regel att trafiklärare ska skrämma sina elever. Men om det funkar kanske man ska testa wink Nädå jag ska lära dom hur det går till på riktigt, alltså att det är två år och det är samma regler som gäller som om man inte har prövotid men att man får göra om allting, teori, halka, riskettan och uppkörning..

Nu har jag inte kvar mitt första körkort så det står inget om prövotid på mitt nuvarande, men visst katten stod det "100.YYYYMMMDD" eller något liknande på baksidan som berättade när prövotiden tog slut?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 638 Inlägg
30 december 2009
FireTraXX skrev:
MilleN skrev:

Nu har jag inte kvar mitt första körkort så det står inget om prövotid på mitt nuvarande, men visst katten stod det "100.YYYYMMMDD" eller något liknande på baksidan som berättade när prövotiden tog slut?

Så står det iallafall på mitt körkort, jag tog mitt körkort 2006-12-07 och på baksidan av
körkortet står det 100.(20081207)
Senast redigerat av -Akerfeldt- (30 december 2009)

9 108 Inlägg
30 december 2009
Yes fel av mig, tog ju A-körkort 08 så det stod inget om det på mitt roll

Hur som helst då är det ju ännu lättare att kolla upp, bara att kolla på någon kompis körkort.

Sök