2524
Sök

Kopplat extraljus men något stämmer inte! **LÖST**

Elektriker
109 Inlägg
2 januari 2010
#21
Lossa lampkontakten från lampan och tänd helljuset. Starta multimetern och vrid till vdc 20 (max 20volt likspänning). mät sen mellan de olika stiften. mellan två stycken kommer du att få utslag på multimetern till 12-13volt. Dessa två ska du använda till reläet. den ena kopplar du till 85 och den andra till 86. inget annat ska kopplas till 85 eller 86.


3 295 Inlägg
2 januari 2010
#22
Bubbe skrev:
P_H skrev:
Halvljuset slocknar när du klipper jorden också. Har du ingen multimeter eller testlampa??

Har en sån här, men är kass på den. Har inte förstått hur jag hittar vad som är jord genom den?
http://www.biltema.se/products/product. … emId=81483


Dale skrev:
Du skall inte klippa några kablar utan koppla in parallellt. Jag menar att stift 85 och 86 kopplar du parallellt till helljuslampans bägge ledningar. Då spelar det ingen roll om det är plusjordat eller minusstyrt. Det bara fungerar. ;-)

Nu tappade jag bort mig igen. Hur menar du då? Båda kablar? Jag har tre kablar in till glödlampan...?
En hel, en halv och förmodligen den tredje jord?

Fan, vad jag uppskattar att ni hjälper till att "bolla" lite. Tack! smile

du ställer multimetern på läget som visar en liten diod och "volym"


Elektriker
109 Inlägg
2 januari 2010
#23
Slave_joe skrev:
Bubbe skrev:
P_H skrev:
Halvljuset slocknar när du klipper jorden också. Har du ingen multimeter eller testlampa??

Har en sån här, men är kass på den. Har inte förstått hur jag hittar vad som är jord genom den?
http://www.biltema.se/products/product. … emId=81483


Dale skrev:
Du skall inte klippa några kablar utan koppla in parallellt. Jag menar att stift 85 och 86 kopplar du parallellt till helljuslampans bägge ledningar. Då spelar det ingen roll om det är plusjordat eller minusstyrt. Det bara fungerar. ;-)

Nu tappade jag bort mig igen. Hur menar du då? Båda kablar? Jag har tre kablar in till glödlampan...?
En hel, en halv och förmodligen den tredje jord?

Fan, vad jag uppskattar att ni hjälper till att "bolla" lite. Tack! smile

du ställer multimetern på läget som visar en liten diod och "volym"

Han ska mäta när han får spänning, inte diodtest eller summra nåt.


89 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#24
P_H skrev:
Lossa lampkontakten från lampan och tänd helljuset. Starta multimetern och vrid till vdc 20 (max 20volt likspänning). mät sen mellan de olika stiften. mellan två stycken kommer du att få utslag på multimetern till 12-13volt. Dessa två ska du använda till reläet. den ena kopplar du till 85 och den andra till 86. inget annat ska kopplas till 85 eller 86.

lollollol
Detta gjorde susen! TACK!
Verkligen! STORT TACK!

Först stod jag (min dumme j*vel) och satte svart kontakt mot minus på batteriet (för att jorda), ja jag vet - gammal dum vana bara. Så jag mätte upp 12 volt på två stift. Inte MELLAN två stift som du faktiskt skrev ju.

Allt gick bakvänt, hel gick på halv och vice versa. roll
Sen kom jag på mitt misstag, plockade itu allt och mätte denna gången mellan stiften och vips hittade jag korrekt!

Fortfarande inte fungerande. Men plötsligt insåg jag att det fungerade när jag jordade extraljusens jord på samma.

Nu fungerar allt som det ska och jag kan köra på upplysta vintervägar samt parkera med parkeringsljus.
Otroligt! Jag kan inte fatta det än och jag vet knappt hur jag gjorde. Men din beskrivning gjorde min dag!

Nu återstår bara att ljusjusteringen på höger strålkastare står konstant nedåtpekad och inte hänger med när jag justerar strålkastarna upp resp. ned. Men det får bli en annan tråd senare. tongue

//Bubbe

15 Inlägg
6 januari 2010
#25
Dale skrev:
Absolut enklast e att dra bägge ledningarna som driver reläspolen och koppla in parallellt med helljuslampan. Då slipper man fundera om det är plus eller minus som går ut i orginalhelljuslampan. Funkar klockrent varje gång oavsett det är för fordon.

Jag kapar tråden lite här eftersom Bubbe har löst sitt problem.
Jag håller på att koppla in X-ljus på vår Sharan -06
Jag upptäckte att helljuset är minusstyrt och har därför kopplat relästyrningen parallelt över vänster helljus precis som du skrev Dale.
Detta har alltid fungerat tidigare och fungerade utan problem på en Sharan -01.

Problemet är dock att relät drar hela tiden tändningen är på vare sig helljuset är på eller inte.
Upptäckte nu att det ligger 26VAC över helljuset hela tiden medans tändningen är på även om helljuset är av.
Om jag kopplar in multimetern och försöker mäta ampere så drar inte relät och ingen ström passerar.

Vad är detta??
Hur skall jag koppla relät?

mvh/Anders

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 januari 2010
#26
ryddarn skrev:
Dale skrev:
Absolut enklast e att dra bägge ledningarna som driver reläspolen och koppla in parallellt med helljuslampan. Då slipper man fundera om det är plus eller minus som går ut i orginalhelljuslampan. Funkar klockrent varje gång oavsett det är för fordon.

Jag kapar tråden lite här eftersom Bubbe har löst sitt problem.
Jag håller på att koppla in X-ljus på vår Sharan -06
Jag upptäckte att helljuset är minusstyrt och har därför kopplat relästyrningen parallelt över vänster helljus precis som du skrev Dale.
Detta har alltid fungerat tidigare och fungerade utan problem på en Sharan -01.

Problemet är dock att relät drar hela tiden tändningen är på vare sig helljuset är på eller inte.
Upptäckte nu att det ligger 26VAC över helljuset hela tiden medans tändningen är på även om helljuset är av.
Om jag kopplar in multimetern och försöker mäta ampere så drar inte relät och ingen ström passerar.

Vad är detta??
Hur skall jag koppla relät?

mvh/Anders

du ska mäta VDC om du ska mäta, VAC är växelström. sen när du mäter ström ska du mäta i serie med kabeln och då använda ADC.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

blacken
6 januari 2010
#27
ryddarn skrev:
Dale skrev:
Absolut enklast e att dra bägge ledningarna som driver reläspolen och koppla in parallellt med helljuslampan. Då slipper man fundera om det är plus eller minus som går ut i orginalhelljuslampan. Funkar klockrent varje gång oavsett det är för fordon.

Jag kapar tråden lite här eftersom Bubbe har löst sitt problem.
Jag håller på att koppla in X-ljus på vår Sharan -06
Jag upptäckte att helljuset är minusstyrt och har därför kopplat relästyrningen parallelt över vänster helljus precis som du skrev Dale.
Detta har alltid fungerat tidigare och fungerade utan problem på en Sharan -01.

Problemet är dock att relät drar hela tiden tändningen är på vare sig helljuset är på eller inte.
Upptäckte nu att det ligger 26VAC över helljuset hela tiden medans tändningen är på även om helljuset är av.
Om jag kopplar in multimetern och försöker mäta ampere så drar inte relät och ingen ström passerar.

Vad är detta??
Hur skall jag koppla relät?

mvh/Anders

26 volt växelspänning?..

15 Inlägg
6 januari 2010
#28
NITROUS skrev:
du ska mäta VDC om du ska mäta, VAC är växelström. sen när du mäter ström ska du mäta i serie med kabeln och då använda ADC.

Ja exakt, det ligger ingen DC när helljuset är släckt men det ligger faktiskt 26V växelspänning!!
Det räcker för att relät skall dra. Jag försökte mäta upp hur mycket A som fanns men multimetern räcker för att stoppa strömmen så det kan inte vara mycket som finns där.

Jag kan mäta, är ingenjör och jobbar dagligen med diverse mätning
/A

15 Inlägg
6 januari 2010
#29
blacken skrev:
26 volt växelspänning?..

Japp, skitskumt...

24 Inlägg
7 januari 2010
#30
När de gäller felsökning av extraljus så börja alltid med säkringen, lös de till snabbt när du provade dom? Om inte, kolla säkringen ändå. Om den är hel, kolla så allt sitter rätt på reläet. Om du har gjort som du skrev i ditt första inlägg så stämmer inte allt, har nyligen gjort de på min egen, men kommer inte på de just nu, ska gå upp o kollade sen när jag e människa, för de jag inte just nu! Om det är kopplat rätt också, kollar så alla kablar har kontakt ordentligt, när jag kopplade mina körde jag med 6 kvadratskabel för att få fram ordentlgit med ström, och om du har två stycken, ska du ha en kabel med konstantström från batteriets pluspol till reläet med en säkring imellan, jag kör med 15A säkring, funkar hur fint som helst! En av kablarna på reläet ska ha jord i chassit. Sen ska en va impuls från dit hel/halvljusrelä alternativt helljussäkringen i säkringsdosan, kan va lite knixet o koppla på säkringsdosan i en nyare bil bara. Sen ska två kablar gå till extraljusen, där ska finnas två poler som heter likadant, där skadu kopplaextraljusen, så mycket kommer jag ihåg utan att tveka. Men jag kollar upp de sen osså lägger jag ett inlägg till!


//S

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!

15 Inlägg
7 januari 2010
#31
Här är min uppkoppling, helt enligt regelboken.
Problemet är inte kopplingen utan den växelström som ligger på över helljuset hela tiden och drar relät.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/133960/832812_7reo69.jpg

24 Inlägg
7 januari 2010
#32
Har kollat nu, och såhär ska de kopplas;

30 - Plus, konstantström med en säkring emellan
86 - Jordas i chassit
85 - Impulsen från ditt vanliga helljusrelä
87 - Ström till extraljusen


//S

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!

Sir
291 Inlägg
7 januari 2010
#33
swf3r skrev:
En av kablarna på reläet ska ha jord i chassit.

Det är just det där som ställer till det för många. Därav man drar 2 ledningar/kablar/trådar till helljuslampan och parallellkopplar reläspolen med helljuslampan för att slippa fundera om det är minusstyrt eller plusstyrt. Dock är jag förvånad av att det är 26 volt växelström till lampan på Sharanen. De e inte Xenon eller nått då? Borde ju ist vara rätt hög spänning.
Senast redigerat av Dale (7 januari 2010)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

15 Inlägg
7 januari 2010
#34
Nix, vanlig halogen och det finns inte tillräckligt med ampere för att kunna mätas upp, så det är antagligen någon form av störspänning från något annat.
Frågan är hur jag fixar till det så att relät fungerar?

89 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#35
Bubbe skrev:
P_H skrev:
Lossa lampkontakten från lampan och tänd helljuset. Starta multimetern och vrid till vdc 20 (max 20volt likspänning). mät sen mellan de olika stiften. mellan två stycken kommer du att få utslag på multimetern till 12-13volt. Dessa två ska du använda till reläet. den ena kopplar du till 85 och den andra till 86. inget annat ska kopplas till 85 eller 86.

lollollol
Detta gjorde susen! TACK!
Verkligen! STORT TACK!

Först stod jag (min dumme j*vel) och satte svart kontakt mot minus på batteriet (för att jorda), ja jag vet - gammal dum vana bara. Så jag mätte upp 12 volt på två stift. Inte MELLAN två stift som du faktiskt skrev ju.

Allt gick bakvänt, hel gick på halv och vice versa. roll
Sen kom jag på mitt misstag, plockade itu allt och mätte denna gången mellan stiften och vips hittade jag korrekt!

Fortfarande inte fungerande. Men plötsligt insåg jag att det fungerade när jag jordade extraljusens jord på samma.

Nu fungerar allt som det ska och jag kan köra på upplysta vintervägar samt parkera med parkeringsljus.
Otroligt! Jag kan inte fatta det än och jag vet knappt hur jag gjorde. Men din beskrivning gjorde min dag!

Nu återstår bara att ljusjusteringen på höger strålkastare står konstant nedåtpekad och inte hänger med när jag justerar strålkastarna upp resp. ned. Men det får bli en annan tråd senare. tongue

//Bubbe

NÄPP! Det är inte löst, insåg jag idag!
När jag kört till en destination, stänger av tändningen så är det som om samtliga ljus (inkl fjärrljusen) nu "glödtänder". roll

Vad i hel....?????

Om jag bara drar ut tändnyckeln och låter det stå så där "halvtänt", vrider på strömställaren till p-ljus (eller noll) och sedan tillbaka så släcks allt.

Nu blir jag snart tokig på det här. Hjälp?

Detta inträffar bara när jag haft bilen igång och kört en sväng.
Och det skumma är ju att fjärrljusen (och strålkastarna) tänds som dåliga halvljus när jag släcker tändningen.

Var är det tjuvis någonstans? Eller har det något med jorden att göra?

15 Inlägg
7 januari 2010
#36
Elen går baklänges någonstans och sprider sig till övriga lysen, men varifrån...
Det är ett h*lvete att koppla i moderna bilar, tacka vet jag min gamla Taunus jag hade för 20 år sedan!
Jag lämnar tillbaka tråden till dig Bubbe och startar en egen  så får du fortsätta att luska, hoppas det löser sig
/A

89 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#37
ryddarn skrev:
Elen går baklänges någonstans och sprider sig till övriga lysen, men varifrån...
Det är ett h*lvete att koppla i moderna bilar, tacka vet jag min gamla Taunus jag hade för 20 år sedan!
Jag lämnar tillbaka tråden till dig Bubbe och startar en egen  så får du fortsätta att luska, hoppas det löser sig
/A

Ingen fara, Ryddarn. Du får gärna dela tråden med mig om du känner för att vara kvar! cool
Ja, det var ju som själva s*tan också att det aldrig verkar bli bra!

Funderar på om jag skulle kopplat in det som de tyckte i mejlet från Biltema istället. hmm
Men grejen är att han bara utgick från hur det skulle vara kopplat inklusive strömbrytaren till kupén. Det är ungefär som om den där strömbrytaren skulle fungera som något slags motstånd om det hade fungerat med den inkopplat på trådarna... lol

Skrev ju och frågade samma person hur man kopplar extraljusen, fast UTAN strömbrytaren. Fick då svar att "jag kan dessvärre inte hjälpa dig med det, gå till bilelektriker". rolllol

Har varit nere nu och kollat igen. Nej, det kan bara vara kopplat på det sätt jag har det nu! På något annat sätt fungerar det inte!

Jord från lamphuset --> 85
Jord från extraljusen --> 85
Signal från lamphuset --> 86
Ström till extraljus <-- 87
Plus till batteriet med 20-säkring mellan --> 30

That's it.

Det enda jag kan säga på rak arm nu är att parkeringlampan samt halvljuslampan vänster bak har pajat, så jag måste bara byta glödlamporna där. Men det ska väl inte ha med saken att göra? Det är väl inte så att de trasiga glödlamporna suger strömmen baklänges till bilens baklyktor när de är trasiga???

Har även kollat säkringarna (till släpkontakten) och kablarna vid bakljusen, inget trasigt, allt i gott skick. Inga brott, inga problem där inte...

Nästa steg? Köra in bilen på Rosengård och sätta blåljus på den? (Så man får en ny på försäkring, alltså!)
roll

Elektriker
109 Inlägg
7 januari 2010
#38
Bubbe skrev:
ryddarn skrev:
Elen går baklänges någonstans och sprider sig till övriga lysen, men varifrån...
Det är ett h*lvete att koppla i moderna bilar, tacka vet jag min gamla Taunus jag hade för 20 år sedan!
Jag lämnar tillbaka tråden till dig Bubbe och startar en egen  så får du fortsätta att luska, hoppas det löser sig
/A

Ingen fara, Ryddarn. Du får gärna dela tråden med mig om du känner för att vara kvar! cool
Ja, det var ju som själva s*tan också att det aldrig verkar bli bra!

Funderar på om jag skulle kopplat in det som de tyckte i mejlet från Biltema istället. hmm
Men grejen är att han bara utgick från hur det skulle vara kopplat inklusive strömbrytaren till kupén. Det är ungefär som om den där strömbrytaren skulle fungera som något slags motstånd om det hade fungerat med den inkopplat på trådarna... lol

Skrev ju och frågade samma person hur man kopplar extraljusen, fast UTAN strömbrytaren. Fick då svar att "jag kan dessvärre inte hjälpa dig med det, gå till bilelektriker". rolllol

Har varit nere nu och kollat igen. Nej, det kan bara vara kopplat på det sätt jag har det nu! På något annat sätt fungerar det inte!

Jord från lamphuset --> 85
Jord från extraljusen --> 85
Signal från lamphuset --> 86
Ström till extraljus <-- 87
Plus till batteriet med 20-säkring mellan --> 30

That's it.

Det enda jag kan säga på rak arm nu är att parkeringlampan samt halvljuslampan vänster bak har pajat, så jag måste bara byta glödlamporna där. Men det ska väl inte ha med saken att göra? Det är väl inte så att de trasiga glödlamporna suger strömmen baklänges till bilens baklyktor när de är trasiga???

Har även kollat säkringarna (till släpkontakten) och kablarna vid bakljusen, inget trasigt, allt i gott skick. Inga brott, inga problem där inte...

Nästa steg? Köra in bilen på Rosengård och sätta blåljus på den? (Så man får en ny på försäkring, alltså!)
roll

Extraljusen ska jordas i karossen istället.


89 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#39
P_H skrev:
Extraljusen ska jordas i karossen istället.

Gjorde det för att testa. Näpp. Fungerade icke. neutral

Tillägg: tog loss jordkabeln från extraljusen och prövade både på karossen och minuspolen.

De fungerade inte alls istället!
Senast redigerat av Bubbe (7 januari 2010)

89 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#40
Så här ser det i alla fall ut inne i lamphuset...
Det är väl så det ska vara?

http://img412.imageshack.us/img412/7560/kopplingarnailamphuset.jpg


Sök