ryddarn skrev:
Elen går baklänges någonstans och sprider sig till övriga lysen, men varifrån...
Det är ett h*lvete att koppla i moderna bilar, tacka vet jag min gamla Taunus jag hade för 20 år sedan!
Jag lämnar tillbaka tråden till dig Bubbe och startar en egen så får du fortsätta att luska, hoppas det löser sig
/A
Ingen fara, Ryddarn. Du får gärna dela tråden med mig om du känner för att vara kvar!
Ja, det var ju som själva s*tan också att det aldrig verkar bli bra!
Funderar på om jag skulle kopplat in det som de tyckte i mejlet från Biltema istället.
Men grejen är att han bara utgick från hur det skulle vara kopplat inklusive strömbrytaren till kupén. Det är ungefär som om den där strömbrytaren skulle fungera som något slags motstånd om det hade fungerat med den inkopplat på trådarna...
Skrev ju och frågade samma person hur man kopplar extraljusen, fast UTAN strömbrytaren. Fick då svar att "
jag kan dessvärre inte hjälpa dig med det, gå till bilelektriker".
Har varit nere nu och kollat igen. Nej, det kan bara vara kopplat på det sätt jag har det nu! På något annat sätt fungerar det inte!
Jord från lamphuset --> 85
Jord från extraljusen --> 85
Signal från lamphuset --> 86
Ström till extraljus <-- 87
Plus till batteriet med 20-säkring mellan --> 30
That's it.
Det enda jag kan säga på rak arm nu är att parkeringlampan samt halvljuslampan vänster bak har pajat, så jag måste bara byta glödlamporna där. Men det ska väl inte ha med saken att göra? Det är väl inte så att de trasiga glödlamporna suger strömmen baklänges till bilens baklyktor när de är trasiga???
Har även kollat säkringarna (till släpkontakten) och kablarna vid bakljusen, inget trasigt, allt i gott skick. Inga brott, inga problem där inte...
Nästa steg? Köra in bilen på Rosengård och sätta blåljus på den? (Så man får en ny på försäkring, alltså!)