Hej!
Har en Volvo S40 1996. (Fas 1)
Kopplat in två fjärrljus nu.
Köpte på Biltema och fick med kopplingssats. Efter mycket bekymmer knipsade jag bort reläsockeln och körde flathylsor rakt på reläet för att se vad jag höll på med. En strömbrytare medföljde också, men den struntade jag i. Tänkte att det räcker med att fjärrljusen startar samtidigt som helljusen. Dessutom vill jag inte sabba mer än nödvändigt genom att slåss med kabeldragning in i kupén.
Så långt är jag med så jag förstår följande av reläet:30= Till batteri med säkring mellan.
85= Jord (satte den på batteriets minuspol)
86= Kabel till helljuskabeln (signal som säger "starta helljusen nu")
87= Till fjärrljusen.
Fjärrljusen har ström- och- jordkablar.
När jag först satte jorden till minus på batteriet fungerade knappt fjärrljusen.
Snart insåg jag (som jag också såg i ett Volvoforum) att jorden OCH strömmen ska på samma reläkontakt (87) på min Volvo eftersom det är en fas 1.
Nu sitter det (troligen) som det ska. Men jag problem!
1. När jag vippar/blinkar med helljuset så gör inte fjärrljusen det! De reagerar inte på "vippen".
2. När jag sätter på parkeringsljuset så tänds även fjärrljusen..?
Var har jag gjort fel?
Någon som kan till punkt och pricka hjälpa mig? Jag får väl börja om från början, antar jag - eller är det något med jordfel? Kanske något riktigt simpelt fel?
(Har sökt här på forumet och Google utan framgång).
Tack på förhand - och Gott Nytt År på er!