Funkiee skrev:
TurbOla skrev:
Eller så tar man en V70 som inte har några balansaxlar alls.

Är det obalans i fyran, eller varför behövs det balansaxlar?
Enda Volvofyran jag sett med balansaxlar är väl 16V i 740 och 940?
Eller så skiter man i volvon då den drar mer, är fan så mycket slöare, inte lika komfortablel, och bagageöuckan är ju byggd från en bonde.... är det is på taket, behöver inte vara mycket, så gräver luckfan ner i isen och skadar lacke, så fruktansvärt misslyckad allså
Någon som vaknat på fel sida idag eller?

Kan du ens bevisa något av dina påståenden?
Eller du känner bara för att smutskasta lite?

Det finns bara en fördel med Saab, och det är det obefintliga andrahands-värdet.
Här finns en lista med vanliga fel på 9-5 och V70, och fördelar.
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester … e246423.abI en biltest från Auto Motor & Sport skriver man såhär:
I detta test är motorerna de svagaste i respektive modellutbud. Saab har två liters slagvolym med 150 turbohästar och 240 Nm, Volvos 2,4 liter producerar 140 hästar och 220 Nm.
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 0808b.htmlSå slöa motorer från Volvo?
140hk sugmotorn har ju nästan lika mycket vrid som Saabs turbomotor?
Och drar därmed mindre soppa, då en sugis inte kan nyttja lika mycket syre och bränsle som en turbomotor, rent fysiskt.
Saaben är aningen starkare när väl turbon får lite varv att jobba med, men från riktigt låga varv är Volvo strået vassare. Radfemman i V70 morrar småtrevligt, medan den raka fyran i 9-5 mest låter ansträngd när den tvingas jobba hårt.
Man fortsätter med växellådorna:
De testade bilarna har dock manuella lådor, där Volvo har den trevligaste av de två. Länkaget och lägena är mer distinkta. Saablådan har en sladdrig känsla i spaken, något som inte är kul när man kör aktivt.
Om chassi och väghållning skriver man såhär:
Även på chassisidan avgår Volvo med segern. V70 förmedlar inte rå körglädje, men chassit sviker inte i första taget. Uppträdandet är neutralt och vid medveten forcering är bilen lätt understyrd. Måttlig krängning och inga överraskningar.
Saab 9-5 kränger avsevärt mer, understyr markant när turbon matar på framhjulen i böjarna och kan även vifta ordentligt på häcken vid för sena inbromsningar i kurvor.
Och om vi återgår till Aftonbladets test, så är enda fördelen med Saab egentligen, det lägre inköpspriset.
Vilket står här:
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester … e245226.ab