3929
Sök

Svetsdiffa 460

9 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
hej har två volvo 460 som ska plågas som isbilar i vinter så nu undrar ja om någon kan berätta hur man svetsdiffar dom om de går. lägg gärna upp bilder om någon har

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 december 2009
Jag kan ha hel fel men är inte de där framhjulsdrivna?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

Smålänning
7 883 Inlägg
30 december 2009
ToTTeN skrev:

Jo, men han undrade hur man svetsdiffar, inte om dne va fram eller bakhjulsdriven...

Den har tvärställd motor va? Då är det bara att hoppas du kan dela den vid diffhuset och svetsa därifrån, annars får du riva lådan...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 086 Inlägg
31 december 2009
Du måste hiva dän lådan och sedan skruva loss "svepet", sen kommer du åt.
Frågan är om de är värt de

Att köra svetsdiffad framhjulsdrift är ingen hitt, men ska du sladda runt på isen gör de ju iofs inget.

1 291 Inlägg
31 december 2009
JapMax skrev:
Att köra svetsdiffad framhjulsdrift är ingen hitt, men ska du sladda runt på isen gör de ju iofs inget.

Förklaring?
Jag påstår att svetsdiff är  mycket bättre än ingen diffbroms alls på alla punkter utom fickparkering.

Rally Mupp
300 Inlägg
31 december 2009
Man får skaffa sig lite underarmar om man ska åka svetsdiffat....

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

3 585 Inlägg
31 december 2009
ToTTeN skrev:

Då ursäktar jag mig. Aldrig kört/hört/sett någon som svetsdiffat ifram.

Kör på bara isfl

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

4 822 Inlägg
31 december 2009
MattiasH skrev:
JapMax skrev:

Förklaring?
Jag påstår att svetsdiff är  mycket bättre än ingen diffbroms alls på alla punkter utom fickparkering.

för så fort du svänger lite så ska ju framhjulen snurra olika fort och det går ju inte om man har stum svetsat det utan den strävar efter att gå rätt fram.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

446 Inlägg
31 december 2009
Christian S skrev:
MattiasH skrev:
JapMax skrev:

Förklaring?

för så fort du svänger lite så ska ju framhjulen snurra olika fort och det går ju inte om man har stum svetsat det utan den strävar efter att gå rätt fram.

om du aldrig haft en busbil på isbana så kan jag tala om att svetsad diff iaf ger dig möjlighet att föra bilen framåt. svårstyrt, men bättre än att bara ha driv på ett hjul wink understyrningen avhjälps lätt med handbromsen tongue

erixon89
31 december 2009
Kommer gå rakt fram eller?

1 291 Inlägg
31 december 2009
Jag tycker det är lite synd med såna fördommar mot spole/svetsdiff på FWD, uppenbarligen flera här som inte provat men tar för givet roll

den blir inte understyrd, snarare tvärt om med rätt teknik bakom spakarna.
Dessutom driver det på ganska mycket bättre.

Jag har kört svetsdiffat FWD på flera bilar i olika grenar, rallycross, konbana, is bla. och har aldrig upplevt det som en nackdel

2 021 Inlägg
31 december 2009
MattiasH skrev:
Jag tycker det är lite synd med såna fördommar mot spole/svetsdiff på FWD, uppenbarligen flera här som inte provat men tar för givet roll

Jag har kört svetsdiffat FWD på flera bilar i olika grenar, rallycross, konbana, is bla. och har aldrig upplevt det som en nackdel

För och inte tala om typ varenda folkraceåkare, kan tänka mig att det är bra mycket bättre än att köra odiffat, har hört att i folkrace brukar man borra hål i lådan med en hålsåg, sen svetsa diffdreven med en pinnsvets och sen limma igen lådan tongue

446 Inlägg
1 januari 2010
rallykleen skrev:
Man får skaffa sig lite underarmar om man ska åka svetsdiffat....

nja, bara på asfalt med varma däck i extremt låga hastigheter tongue aldrig ett problem wink

761 Inlägg
1 januari 2010
Min personliga åsikt är varför skulle man vilja?
För det andra är det ju ett jävla jobb att svetsa en framhjulsdriven bil

Men bortsett från det så lär det funka bra, särskillt på is skulle jag tro.
Understyr förmodligen mindre än att sprätta omkring på innerhjulet, och särskillt med tanka på hur greppet med riktiga däck fungerar, man tappar inte fästet när det spinner, snarare tvärt om, ju högre hjulspinn, desto bättre fäste. Trevligt smile

12 086 Inlägg
1 januari 2010
MattiasH skrev:

Nej, ska jag va ärlig har jag aldrig testat. Däremot har jag kontakt med flera som kör folkrace, och jag har dels sätt hur deras bilar beter sig på asfalt och hur de svär varje gång de ska knöla sig ur garaget tongue

Med lem
1 127 Inlägg
1 januari 2010
JapMax skrev:
MattiasH skrev:

Nej, ska jag va ärlig har jag aldrig testat. Däremot har jag kontakt med flera som kör folkrace, och jag har dels sätt hur deras bilar beter sig på asfalt och hur de svär varje gång de ska knöla sig ur garaget tongue

Ut ur garaget ja. tongue Väl i fart funkar det rätt bra.

Ett bevis på att det funkar är ju bilsports folkrace bil de bygge.

En 130hk, 900kg tung, Saab 99! Den var snabbare än en M3 CSL i superstage med gullabo bakom ratten. big_smile

558 Inlägg
1 januari 2010
det är helt klart värt jobbet smile blir en jävla skillnad

9 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
jo de driver ju bättre men har ingen erfarenhet av sådana lådor. så finns de någon som vet hur man gör så är ja gla för den infon

100 Inlägg
13 januari 2010
Vänta nu? Är 2 mer än 1? Om vi förutsätter att båda däcken är lika breda osv bör det betyda att man har dubbelt så mycket friktion och därmed dubbelt så bra driv/grepp.

Nu undrade han ju faktiskt hur man gjorde, inte varför, om det är bättre än enhjulare osv.

Bränn ihop diffdreven, räcker med ordentlig hopbränning i varje hörn(8).

5 710 Inlägg
13 januari 2010
JonasAlmqvist skrev:
Bränn ihop diffdreven, räcker med ordentlig hopbränning i varje hörn(8).

Men vägen till att man kommer åt att svetsa är lång.....

>>Bildelar, min erfarenhet av volvos 400 serie är obefintlig men i stora drag:
Lådan måste ner, öppnas, diffen svetsas, monteras ihop och monteras tillbaka = ganska mycket jobb....
En sådan låda jag har kräver dessutom lite specialverktyg, inte omöjligt att en 400låda oxo kräver specialgrejjer.

Rille0:s tips är inte så tokigt om bilen ändå är "skit".

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök