2633
Sök

Problem med b230et

342 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
nu har jag äntligen kommit över 745an som jag länge trånat efter.

men har ett problem som jag behöver akut hjälp med.

bilen är en volvo 745 turbo -88 med b230et motor som rullat 15,200 snälla mil.

nu till problemet. vid accelration behöver ej vara med mer än 0,2bar i ladd så rycker bilen och vid mer gas kan en "laddtrycksvakt" eller liknande slå ifrån.  bilen laddar oftast inte mer än 0,5 bar kan skena iväg till max 0,6 bar då slår "laddtrycksvakten" ifrån.  allt inom tändningsdelar och "slitsaker# på motorn är bytt..   

bilen känns annars väldigt tung i motorgången svarar inte direkt blixtsnabbt på gasen..
turbon e okej och går lätt.  tändning på 11grader. kammen står rätt.. 

mina ideer börjar tryta nu..

någon som har erfarenhet av dessa motorer???? som kan ge snabba svar??

342 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
någon som har nån idee?????

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 december 2009
läcka i ic/tryckrör

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

342 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
finns ej några läckage vad jag kunnat hitta med startgas i hela motorrummet

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 december 2009
prova trycksätta det istället, om du har en läcka som kommer fram vid laddtryck hjälper det inte att leta med startgas.

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
hmm kan lika gärna vara lmm, du har ju en justerbar sådan, kollat upp CO? för min 230et var mycket slö på gaspådrag, rycker sig fram, mycket orolig på tomgång m.m. fick detta installt och de gick som aldrig förr. den gick för fett. min CO låg på 12+ wink så när jag fick ner den till 0.2 så fan vilken underbar bil de var att köra ett litet tag iaf smile
Senast redigerat av XeptiQ (31 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

342 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
har co halt på 0,9 har vart inne på volvo med dessa ryckningar tidigare då justera dom lmm och bilen gick inte direkt bättre för det och nu har den börjat med detta igen då jag börjat använda turbon vilket min farfar knappt gjort i 15,200 mil. 

finns det någon laddtrycksspärr på dessa motorer??

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 december 2009
finns laddtrycksvakt, men den går inte i förns runt 1 bar

342 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
går denna koppla ur???  vad styrs denna av??  kan knacksensor vara dålig??

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 december 2009
volvodrifter skrev:
går denna koppla ur???  vad styrs denna av??  kan knacksensor vara dålig??

det lär ändå inte bryta då du inte laddar så mycket. men vill du koppla ur den så sitter den ovanför plastpanelen vid pedalerna, går två sladdar och en slang till den, klipp slangen och fyll den med lim. men troligtvis är det nåt annat som felar för dig.

1 652 Inlägg
31 december 2009
hmm detta låter verkligen skumt. säker på att han inte drar tjyvluft efter lmm? luft som inte reggas?

342 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
skulle bilen dra tjuvluft så skulle väl bilen gå ojämt på tomgång och under belastning upp till 0,1 i ladd oxå??   ska man testa med en annan styrbox??  pratade med en kompis å han hade laddat 1,1 i sin et uta att varesig ryckningar eller vakter slog ifrån hur kommer detta sig??

1 652 Inlägg
1 januari 2010
jo men de göt jag med på min ET. men kunde inte göra de efter att tryck slangen från turbo till lmm inte var riktigt färsk. så den drog lite luft där igenom.. men när jag fick detta ordnat så gick de mycket bättre

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 januari 2010
volvodrifter skrev:
skulle bilen dra tjuvluft så skulle väl bilen gå ojämt på tomgång och under belastning upp till 0,1 i ladd oxå??   ska man testa med en annan styrbox??  pratade med en kompis å han hade laddat 1,1 i sin et uta att varesig ryckningar eller vakter slog ifrån hur kommer detta sig??

du kan ju ha en spricka i en slang tex, när du kör vanligt och inte har tryck i systemet så läcker det inte, men när du får laddtryck i slangen så öppnar sig sprickan och luften strömmar ut.

1 652 Inlägg
1 januari 2010
ja precis, de var så jagt märkte de.. men de behöver ju inte vara de heller. men låter som att de är de iaf..

342 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
har idag kollat upp detta med laddtrycksvakt och det är ej bilen utrustad med såvitt jag kan se när jag följer vacumslangen som går in i bilen den går endast till instrumentet..  har bytt insugsslang utan resultat. har även pyst westgaten å bilen slår ifrån på 0,6 bar. vad e det som kan känna av detta??   det sitter en givare på vänster tryckrör har denna något med detta att göra??

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 januari 2010
nej givaren känner bara av temperaturen på insugsluften, har du trycksatt och kollat efter läckor?

342 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
okej. nej skall skaffa fram utrustning nästa vecka och göra detta..  känns lite konstiga om det skulla vara någon insugsläcka för bilen har ju trots allt bara rullat 15,000 mil

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 januari 2010
volvodrifter skrev:
okej. nej skall skaffa fram utrustning nästa vecka och göra detta..  känns lite konstiga om det skulla vara någon insugsläcka för bilen har ju trots allt bara rullat 15,000 mil

delar åldras med åren också, inte bara milen.
men har du motronic styrsystem så tycker jag att det låter konstigt om du inte har någon laddtrycksvakt.

342 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
jag har en co halt på 0,9 kan denna göra så bilen går ryckigt??

Sök