2892
Sök

Varför ser mina kolvar/ventiler ut på detta sättet. Bmw e36 m50 325

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#1
Varför ser mina kolvar/ventiler ut på detta sättet. Bmw e36 m50 325.

Känns som ett geggigt olje skickt blandat med sot. Motorn har stått ca 2 månader sedan den kördes senast.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/828541_jb6v8e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/828537_55ogse.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/828539_35wzrb.jpg

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#2
en gissning är otäta ventiltätningar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

429 Inlägg
1 januari 2010
#4
Det har inte blivit så för att motorn inte har varit igång på 2månader...
Säger som de andra här, det har kommit in olja in i förbränningsutrymmet.
Men ser ut som du har hissat ur motorn från bilen så det är bara i med nya ringar o ventiltätningar osv. smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#5
Absolut. Är bara nyfiken varför det blitt såhär.

Vad ska jag renovera tycker ni?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

C20LET
1 041 Inlägg
1 januari 2010
#6
det måste vara ventiltätningar men det kan oxå va kolvringarna.
har samma på min bil o mina kolvringar var det inga fel på så jag antar att det är ventiltätningen som inte är tät

Vi tycker olika vet jag, that's it

C20LET
1 041 Inlägg
1 januari 2010
#7
ToTTeN skrev:
Absolut. Är bara nyfiken varför det blitt såhär.

Vad ska jag renovera tycker ni?

ventiltätningar är inte så dyra vet jag kostar 25kr/st för min calibra så det blir inte dyrt, men testa om dina kolvringar är oxå täta

Vi tycker olika vet jag, that's it

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
2 januari 2010
#8
Hitta en bättre beg topp kort och gott smile

Men vill du lära dig den ädla konsten att pilla isär toppar så är det ju bara att tjacka ventilbågsspännaren på biltema och sätta igång !

(ursäkta om det vart bäbisspråk, har ju ingen aning om du kanske skruvat toppar redan)


6 Inlägg
2 januari 2010
#9
ska kolvarna se ut så ??


Svets specialist
680 Inlägg
2 januari 2010
#10
Nej varken kolvar lr ventiler ska se ut så!!! De ska vara fina, glänsa, polerad yta typ!!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#11
wadde skrev:
Hitta en bättre beg topp kort och gott smile

Men vill du lära dig den ädla konsten att pilla isär toppar så är det ju bara att tjacka ventilbågsspännaren på biltema och sätta igång !

(ursäkta om det vart bäbisspråk, har ju ingen aning om du kanske skruvat toppar redan)

Fixar nog denna. rivit isär för att renovera + komvertera så smile Alldrig pillat med det men hur ska man annars lära sig?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 januari 2010
#12
Ser det ut sådär och man har planer på turbo så hade jag lätt rivit allt i molekyler och gjort en total renovering. Noggrann inspektion av toppen så den är hel, planing av vitala ytor, ev kompsänkning och sen återmontera rena fina och uppmätta delar smile

är ju trist att renovera motorn för säg 10000kr och sedan får man göra om det för man glömde mäta cylindrarnas rundhet eller så.

Sen exakt vilka handgrepp man skall göra för bästa resultat på en M50-puffra kan jag inte på rak arm, men det finns en del att tänka på iaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
2 januari 2010
#13
ToTTeN skrev:
Fixar nog denna. rivit isär för att renovera + komvertera så smile Alldrig pillat med det men hur ska man annars lära sig?

Helt rätt inställning ! smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#14
wadde skrev:
ToTTeN skrev:
Fixar nog denna. rivit isär för att renovera + komvertera så smile Alldrig pillat med det men hur ska man annars lära sig?

Helt rätt inställning ! smile

Offtast så.

Nu är mina första 24 ventiler ur och alla ventiltätningar borta + kollat glappet på alla ventil styrningar och alla kändes bra. Även så ser det inte ut som att ventilerna är bortom räddning utan räcker nog med att slipa in dem. Måste bara hitta någon med prylar till det. (eller vet någon vad som behövs och hur man gör?)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 867 Inlägg
3 januari 2010
#15
Slipa in ventiler gör du enkelt på en kväll, stick till Mekonomen eller liknande och köp "indianpinne" och slippasta, sen är det bara att börja slipa.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

761 Inlägg
6 januari 2010
#16
Har den körts på E85?
Isåfall har du förklaringen där, det brukar se rent ut sagt för jävligt ut bara efter några hundra mil.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 januari 2010
#17
För att sedan se att du slipar in ventilerna rätt så brukar man få ett blyertsgrått sträck runt hela ventilen, bör vara ca 1.0mm brett sträck smile


6 Inlägg
6 januari 2010
#18
Reyez skrev:
Nej varken kolvar lr ventiler ska se ut så!!! De ska vara fina, glänsa, polerad yta typ!!

jo vett att dem inte ska se skitiga ut men menade att det ser ut som om ventilerna slog i kolvarna


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 januari 2010
#19
Inget ovanligt på dom motorerna, när dom börjar komma upp i milen är ofta ventil tätningarna dåliga smile

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

4 001 Inlägg
6 januari 2010
#20
IsmailA skrev:
Reyez skrev:
Nej varken kolvar lr ventiler ska se ut så!!! De ska vara fina, glänsa, polerad yta typ!!

jo vett att dem inte ska se skitiga ut men menade att det ser ut som om ventilerna slog i kolvarna

nej, dom har inte haft umgänge, dom urfräsningarna i kolvarna är där från början och det att ventilerna är "renare" där dom har varit närmare kolvarna har nog snarast med värme att göra.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök