2536
Sök

Volvo 740 GLT 16v -88, går konstigt när den är nystartad.....

egen företagare
630 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#1
Ok, man startar den och så går den bra på tomgång ett tag, sen sjunker den till 6-700 varv, sen går den upp till 1000 i 2-3 sekunder sen sjunker den igen osv......

Sen börjar man köra och efter ett litet tag ungefär lagom tills man lägger i 2ans växel och ska acc så låter den jätte dovt och nästan dör men straxt innan den "hade dött" så börjar den varva upp igen baktänder och så går den bra igen, tills man lägger i trean då gör den samma sak, fast då kan den baktända 2-3 ggr...

Men så fort man kommer upp i landsvägs hastighet så går den bra igen, inga som helst problem.
kommer man sen i en stad tex, funkar den felfritt också.

Stänger man av den däremot så börjar det igen, även om bilen är varm, och man precis har stängt av den.

Vad kan felet vara?

Snälla hjälp mig!


egen företagare
630 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#2
jag vill misstänka bränslefilter eller bränslepump men då borde den väl inte gå bra vid landsvägskörning heller... Eller???


egen företagare
630 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#3
kan det vara någonting med tändningen då?
Ingen som har något förslag alls??


151 Inlägg
2 januari 2010
#4
hadde exakt samma fel på min 16v som ja äger nu:P


egen företagare
630 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#5
Vad var felet då???
jag har frågat runt ännu mer och fått tips om någon tempgivare......


egen företagare
630 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#6
måste väl finnas någon volvo guru som kan svara på detta eller??


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 januari 2010
#7
att den pendlar i tomgången brukar vara att dom tar tjuvluft, kolla packningen mellan insuget och toppen främst, men också alla andra slangar. om d har en multimeter så mät upp den och skriv vilket värde du fick, tempgivaren sitter i toppen tillsammans med tempgivaren till instrumentet. du ska mäta på givaren med två poler.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

egen företagare
630 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#8
ok, får kolla upp detta, tack för ett klokt svar


387 Inlägg
3 januari 2010
#9
hur länges sen va de du serva me sift oljor och filter ? byt de om du nt gjort det nyligen inget du förkoar på att byta tongue


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
3 januari 2010
#10
Som NITROUS skriver så bör du kolla efter tjuvluft, tydligaste tecknet på tjuvluft är pendlande tomgång. Hittar du inget så ta upp tänddelarna och kolla hur de ser ut. På stift som suttit i ett tag brukar man kunna utläsa ganska snabbt om man ska fokusera på tändningen eller bränslesidan. Kablarna måste du mäta upp. Det ska vara ett visst motstånd, hur mkt kommer jag inte ihåg utan du får prova dej fram. Det kommer skilja i värde mellan kablarna i o m att det är olika längd på dem, men värdet är oviktigt så länge de är lite motstånd i dem, dock får det inte vara oändligt. Du kan också kolla på anslutningarna om de ser ut att ha ärjat. Därefter kan du kolla fördelarlocket, har du en spricka i det kommer bilen att baktända om det kommer fukt in där så har det snöat/regnat i samband med att bilen går konstigt kan de vara värt att kolla. Hjälper inget av detta så kan du ju byta bränslefilter och kolla om huvudpumpen ser ut att vara illa medfaren i samma veva. Har du tillgång till en annan LMM så kan du pröva att byta den också, om inte går det att mäta upp dom. Säg till så kan ja leta reda på en beskrivning på hur man gör, misstänker dock att det inte är den som jävlas.

Som jag ser det är det mest troliga att motorn tar tjuvluft någonstans mellan LMM och topplocket, insugspackningen är vanlig. Då får motorn för mycket luft och går konstigt på tomgång och vid växlingar kan den mkt väl baktända. Börja med att kolla det noga, sen kan du kolla det andra. Om ingen annan kommer med ett bättre förslag! smile
Senast redigerat av patrikhornfeldt (3 januari 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

151 Inlägg
3 januari 2010
#11
pzymon skrev:
Vad var felet då???
jag har frågat runt ännu mer och fått tips om någon tempgivare......

på min var det att remskivan hade vridit sig så kammarna stod fel. och så hade det varit i ett år. bytte remskiva och stallde kammarna rätt sen gick den som den skulle igen smile



Sök