3319
Sök

Nissan 200SX!

24 Inlägg
21 maj 2006
Trådstartare
#1
Hej alla där ute som har en Nissan 200SX (S13)! Jag funderar på att köpa en sådan men behöver gärna lite tips inför köpet.

Något speciellt man ska akta sig för vad det gäller dessa bilar? Vad bör de ligga, prismässigt?(relativt bra skick då asså) barnsjukdomar?mm..

Ska jag köpa den nyare eller den äldre karossen? (-91)

Ps. Skulle också gärna vilja veta om det händer nått när turbon sätter ingång i dessa bilar, har dock aldrig åkt i nån.. är det nått klipp i dem eller? 169 hk? smile

Berätta gärna vad ni tycker och vad ni har för råd,tips till mig... skulle va snällt smile

Mvh Viktor
Senast redigerat av gti_power (22 maj 2006)

645 Inlägg
22 maj 2006
#2
http://web.200sx.nu/ombilarna/kopguide.asp

Där står det mesta du behöver veta om bilen, bara att gå runt på sidan och kolla.

Själv föredrar jag den icke face-liftade versionen (kanske för att jag själv har en sån, vet inte wink )

Jag själv tycker den går ganska bra. För en relativt liten slant går den betydligt bättre (chip, avgas osv...).

Prismässigt får man säkert en med hyffsat bra skick för 30.000:- och uppåt. Brukar ligga runt 30-50.000:-

Nackdel är ju försäkringen och reservdelar. Det kostar.... sad

Lycka till!
Senast redigerat av BAD_ROBOT (22 maj 2006)


676 Inlägg
22 maj 2006
#3
inte föratt vara taskig men söka här på forumet brukar leda till en hel del svar.

åkte i en 200sx för lääänge sen. och då tyckte jag att de va ett j*vla klipp i dom när fläkten börja snurra! skulle oxå vilja ha en 200. blir nog senare sen smile lite dyra i försäkring osv bara sad

vet inte så mycket om 200:an men jag vet att rost under vingen brukar vara väääldigt vanligt.
vad jag sett på blocket så ligger dom mellan 20-30.000 för en orginal fräsch.


1 741 Inlägg
22 maj 2006
#4
"barnsjukdommar" = oljekyl = måste om du har en tung fot. (minst oljetempmätare) och på dom äldre än 91 så var/är ett rör för litet till turbon så att den dör efter en tid pga för lite smörjning.
sen är det ju rosten under vingen de som inte har det har endera ingen vinge eller så har dom bytt ut orginal.

men det 1:a du ska tänka på är den körd hårt utan att förra ägaren haft koll på oljetempen eller att han haft en oljekylare. om det är så kommer den att skära pga orginal oljekyl är ofantligt dålig på dom. byt ASAP elle råtminstone skaffa oljetemp mätare så slipper du en j-a massa extra jobb och slöseri med pengar.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

preem pump
836 Inlägg
22 maj 2006
#5
det var BARA på 89:an det problemet fanns

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

1 703 Inlägg
22 maj 2006
#6
årsmod 89 har andra stolar (de sk. barbapappastolarna smile), årsmod 89-90 har ett felkonstruerat oljerör till turbon med en mkt skarp böj där oljan lätt koksar och turbon skär, jag vågar påstå att detta är åtgärdat på 95% av alla 89-90:or.
-91-> facelift med ny mjukare front, aningens större bromsar, annan golvmatta, annan ratt etc, dessa årsmodeller har inte det felaktiga oljeröret.

Vanliga fel på s13, skeva bromsskivor, rost under vingen, rost i trösklarna (på de med taklucka), glappig turbo, dåliga vevlager.
S13 börjar ju bli rätt gammal nu, så fel dyker ju alltid upp, se till att skaffa en med så bra historik och dokumentation som möjligt.

Att få rätt bra skjuts på s13 kostar inte alls mycke, Saab/volvo IC, chip, vassare bränslepump, oljekyl, öppet filter, sen har du en skön maskin som är mycket!! lätt i bakvagnen big_smile


24 Inlägg
24 maj 2006
Trådstartare
#7
Tack för alla tips!!!

Har även en fundering, är det möjligt att få tag i en svensksåld? verkar nästan omöjligt!
Säger inte att det är ett problem med importerade men litar inte alltid på dem, miltal,service mm..

//Viktor

10 287 Inlägg
24 maj 2006
#8
Tro inte att svenskålda bilar är oskruvade. Det fifflas friskt i buskarna. Nackdelen med import är framförallt att alla inte har möjlighet att åka och titta på bilen, kanske inte kan språket och att det är långt om man vill reklamera.
Fördel med typ Tyskland är att bilarna brukar vara "rostfria" så det är lätt att byta sådant som man ändå åker på att byta om man jämför med en bil som gått 15 år i salt.

/Göran


gti_power skrev:
Tack för alla tips!!!

Har även en fundering, är det möjligt att få tag i en svensksåld? verkar nästan omöjligt!
Säger inte att det är ett problem med importerade men litar inte alltid på dem, miltal,service mm..

//Viktor

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

24 Inlägg
24 maj 2006
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
Tro inte att svenskålda bilar är oskruvade. Det fifflas friskt i buskarna. Nackdelen med import är framförallt att alla inte har möjlighet att åka och titta på bilen, kanske inte kan språket och att det är långt om man vill reklamera.
Fördel med typ Tyskland är att bilarna brukar vara "rostfria" så det är lätt att byta sådant som man ändå åker på att byta om man jämför med en bil som gått 15 år i salt.

/Göran


gti_power skrev:
Tack för alla tips!!!

Har även en fundering, är det möjligt att få tag i en svensksåld? verkar nästan omöjligt!
Säger inte att det är ett problem med importerade men litar inte alltid på dem, miltal,service mm..

//Viktor


Nej då, det tror jag inte heller. Men det jag menade var att det är svårt att hitta en bil som inte är importerad från Tyskland i Sverige.     // Viktor

10 287 Inlägg
24 maj 2006
#10
Ett specifikt problem med bilar som är importerade från Tyskland och som säljs vidare i Sverige ganska snart efter importen är att dom så gott som alltid är tokskruvade lik.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

188 Inlägg
25 maj 2006
#11
gti_power skrev:
Hej alla där ute som har en Nissan 200SX (S13)! Jag funderar på att köpa en sådan men behöver gärna lite tips inför köpet.

Något speciellt man ska akta sig för vad det gäller dessa bilar? Vad bör de ligga, prismässigt?(relativt bra skick då asså) barnsjukdomar?mm..

Ska jag köpa den nyare eller den äldre karossen? (-91)

Ps. Skulle också gärna vilja veta om det händer nått när turbon sätter ingång i dessa bilar, har dock aldrig åkt i nån.. är det nått klipp i dem eller? 169 hk? smile

Berätta gärna vad ni tycker och vad ni har för råd,tips till mig... skulle va snällt smile

Mvh Viktor

alltså det är väl en ganska trevlig bil att se på men klipp i dom, nää. dom är riktigt slöa org. men allt sånt går ju att åtgärda smile men en polare har en såndär och han är mer i garaget än ute på vägarna så dom enda erfarenheterna jag har ifrån dom är att dom racklar som fan


1 741 Inlägg
25 maj 2006
#12
olds88 skrev:
alltså det är väl en ganska trevlig bil att se på men klipp i dom, nää. dom är riktigt slöa org. men allt sånt går ju att åtgärda smile men en polare har en såndär och han är mer i garaget än ute på vägarna så dom enda erfarenheterna jag har ifrån dom är att dom racklar som fan

dom är inte slöa orginal.
jämför med an annan bil i samma prisklass så är dom skapligt pigga.
och din polare måste endera ha en j-a otur eller så gör han temporära lagningar eller snabblagningar så att dom inte håller.
för enda svagheten på som är ju att oljan blir för het. och det är ju en väldigt enkel sak att fixa. (oljekylare)

sen är det ju bara att gasa.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

324 Inlägg
25 maj 2006
#13
Jag har en svensk såld och hade ja skullat köppe en i dag hade jag nog häldre köppt en import för jag bytter häldre en moter  än att ficksa all jä-la rost som är på en svensk såld tycker att jag ha fan bara ficksat rost på min men nu är den inte råstig i jalla fall smile lycka till med ditt bil köpp


324 Inlägg
25 maj 2006
#14
Billigare och snabbare att bytta en moter än att fixa all rost.


Bilplåtslagare
88 Inlägg
25 maj 2006
#15
goffy skrev:
Jag har en svensk såld och hade ja skullat köppe en i dag hade jag nog häldre köppt en import för jag bytter häldre en moter  än att ficksa all jä-la rost som är på en svensk såld tycker att jag ha fan bara ficksat rost på min men nu är den inte råstig i jalla fall smile lycka till med ditt bil köpp

håller me... min är import och de är nästan ingen rost alls på den .... smile smile


men sen vet man ju inte hur motorn är hmm hmm

There's something about engines that calms me down... You know ??
(Sil-eighty)

258 Inlägg
29 maj 2006
#16
Min är Sv såld...Motorn e renov. för typ 1000mil sen, ny turbo o allt tongue...Men den är rostig som f-n sad

Det omöjliga tar bara lite längre tid....


Sök