Det är lite roande för mig därför detta är något man borde kunna. Men du kan säkert ha rätt. Det är alltså inte min bil det rör sig om, däremot en bil jag har lånat och undrar nu vad fan det är som lyser för mig emellanåt ...
Jag får själv en känsla av någon vätska, ska titta ner i expansionskärlet imorgon tack.
På syrrans Beetle lyser det en blå termometer när man startar bilen, den indikerar att kylarvätske temperaturen är låg. Släcks när den blir varm och blir sen röd om motorn kokar. Är det månne någonting sådant?
Har bilen ingen tempmätare brukar man ju ha en lampa som lyser blått och ser ut som den du beskriver som visar att bilen ej uppnått rätt arbetstemperatur än! Är då t.ex. termostaten kass så uppnår bilen aldrig rätt temp och då lyser väl lampan mer eller mindre hela tiden! Speciellt nu när det är så kallt...
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Nu är bilen inte längre av mitt intresse då den inte används av mig längre.
Men visst lyste lampan blå när man startade bilen. Ibland fladdrade den till och slocknade men lös för det mesta alldeles blå.
Enligt ägaren som vet lika lite som mig så sägs det att den visar när motorn är kall. Därför den blir nämligen RÖD när motorn ibland blir varm, "Varm som i OK temp att köra".
Har också nu lyckats läsa mig till att det förmodligen har med kylarvätskan att göra.