4693
Sök

Udda varningslampa volvo 740

264 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
tjena, har en volvo 740 -90a med b230f motor som tänder en varningslampa ibland.

Lampan är den tredje från vänster och ser ut som en bakaxel med sträck efter, allt detta innanför parentes liknande tecken (  )
och två gånger har de hänt att bakaxeln har "låst" sig, de hoppar å tuggar å smäller, värre än de gör om man kör svetsat men de har försvunnit efter man kört rakt några meter. En gång va det efter jag hadde bromsat fast den å en gång när jag gasade lite mer ut ur en korsning.

ibland tänds även lampan utan att man märker att den blir annorlunda.

så kan det vara så att de är slungdiff på den att den varnar för att den krånglar? kan de va lite olja i bakaxeln? va ska de vara för olja om den är slungdiffad?

den är inte svetsad iaf å jag ha inte gjort nått åt bakaxeln eller så, endast kapat fjädrar som en äkta glop roll

141 Inlägg
2 januari 2010
e den typ orange?? för isf vill ja me veta va den innebär!

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!

Nismo
758 Inlägg
2 januari 2010
Det är en varningslampa för dina bromsar

141 Inlägg
3 januari 2010
Ett något lite bättre svar hade ju vart uppskattat..
vad e de me bromsarna?

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
3 januari 2010
WurstingErik skrev:
tjena, har en volvo 740 -90a med b230f motor som tänder en varningslampa ibland.

Lampan är den tredje från vänster och ser ut som en bakaxel med sträck efter, allt detta innanför parentes liknande tecken (  )
och två gånger har de hänt att bakaxeln har "låst" sig, de hoppar å tuggar å smäller, värre än de gör om man kör svetsat men de har försvunnit efter man kört rakt några meter. En gång va det efter jag hadde bromsat fast den å en gång när jag gasade lite mer ut ur en korsning.

ibland tänds även lampan utan att man märker att den blir annorlunda.

så kan det vara så att de är slungdiff på den att den varnar för att den krånglar? kan de va lite olja i bakaxeln? va ska de vara för olja om den är slungdiffad?

den är inte svetsad iaf å jag ha inte gjort nått åt bakaxeln eller så, endast kapat fjädrar som en äkta glop roll

Snälla! Kolla i din instruktionsbok!

264 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
ja sku inte skriva här om den fanns i instruktionsboken, alla är med utom tredje från vänster.. pluss att jag ha sökt runt bra mkt utan att hitta nått, å om de inte e fel på absen va är de då för fel på bromsarna? finns ju trots allt en abs lampa och (!) lampan så att..

1 213 Inlägg
3 januari 2010
Varningslampan för ABS tänds när dom e ur funktion.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

357 Inlägg
3 januari 2010
Lina- skrev:
Varningslampan för ABS tänds när dom e ur funktion.

Precis!

17 Inlägg
3 januari 2010
Byt givarn

volvo fore life

141 Inlägg
3 januari 2010
Nämen så här nu då, vet inte om vi snackar om samma lampa alls ja å Erik men antar de,
gjorde en snabb å ful grej i paint å hoppas ni ser eller känner igen den, ja hittar den inte på nätet alla fall å ingen polare ja frågat har vetat va de e för något!

http://i383.photobucket.com/albums/oo271/spl_racing/baki-1.jpg

1 638 Inlägg
3 januari 2010
Inte omöjligt att du har det ovanliga antispinn systemet. Så vitt jag vet så ser symbolen för abs lampan annorlunda ut och det står just "ABS" på den.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 januari 2010
Det har inget med nån sorts diffad bakaxel att göra? Bara en undran. hmm
Googlade lite om varningslampor på 740, men hittade bara "vanliga" ABS lampor.

MVH.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

141 Inlägg
3 januari 2010
Jo de har ja undrat lite över med.. men när bilen e uppe å ja snurrar däcken så "diffar" de inte..
å som sagt där innan me abs å grejer så finns de ju en abs lampa me så de borde ju inte ha me de å göra!
å har som sagt kollat nätet massa me inklusive googlat de å hittar inget ja heller..
blir tokig på detta! haha, hoppas detta e samma grej som "eriks" annars har ja total pajjat hans tråd smile

141 Inlägg
3 januari 2010
jonnielahti skrev:
har du kollat instruktionsboken i det där handskfacket? wink
annars e det bara att åka in till volvo och kolla wink

Haha, mjora.. e ju inte så att min gamla harv har en sån kvar kanske mene tanken va ju god smile
å nä volvo har ja inte orkat ta mig till, e ju inget som verkar va trasigt mer än att en ful lampa tänds ibland som inget vet va den e till tongue

561 Inlägg
3 januari 2010
Det står med i vissa instruktionsböcker. Jag har läst om det i nån av mina gamla 740is böcker iaf. Kommer inte ihåg exakt vad det är nu bara.

474 Inlägg
3 januari 2010
Finns en sån lampa i lastbilen som har en sån här symbol -> (l-x-l) och den lyser när diffspärren är inkopplad.

Volvo S60 2.5T AWD

1 335 Inlägg
3 januari 2010
Symbolen du har ritat i Paint är ABS symbolen och inget annat! Den lyser till å från på min Turbo, du har säkert samma broblem som jag har på min, en glapp ABS givare!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 januari 2010
Lyser lampan alltså bara ibland, eller lyser den när bakhjulen spinner som fan, eller när du tvärnitar? Du har ju fårr 50% på ABS o 50% o antispinn ju tongue

264 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
de är den lampan jo, å den ha börjat lysa i lugn körning på 90väg och blinkat nångånt när man harvat ur en korsning oxo tongue men somsagt, ha bara lyst nån enstaka gång å inte enbart vid slirande bakdäck så exakt va den vill visa så e ju lite oklart. ja menar, antispinn när man kör 90 på rak väg? då har dom nog lite för känsligt system iaf roll å abs har ju egen lampa så 2 lampor för samma system? de har jag svårt att tro, men man får vell lyfta på locket å se om man har nånslags diff som bråkar eller om volvo firman i stan råkar veta, men jag har lite svårt att tro de bara..

Sök